Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Är turbon på väg att ge sig nu..? (9-5 2.0t -00)

  1. #1

    Är turbon på väg att ge sig nu..? (9-5 2.0t -00)

    Tycker att bilen börjar dra lite väl mycket olja. Tidigare hade jag problem med vevhusventen, men den blev väl lite bättre efter att den uppgraderades till senaste. Dock så började den dra lite mer olja efter det, men oljan såg iaf bra ut.

    Hur som helst, nu börjar den dra lite mer verkar det som, och jag tycker dessutom att ryker lite om den då och då på tomgång. Har även stått som åskådare och sett att det ryker lite då man drar på med bilen. Det är inget man ser i backspegeln dock.

    Turbon låter lite mysko, den väser/pyser lite mellan ca 1500-2000 innan den börja vina som en turbo ska göra. Tycker dock att den gjort det ganska länge.

    Bilen har gått ca 16600 mil och jag vet inte om turbon är bytt. Vad tror ni? Är det dags?

    Verkar läcka lite olja någonstans som kommer fram vid denna anslutning:


    Ska tillägga att jag nog har ett litet oljeläckage någonstans runt topplockspackningen (enligt saab), men den verkar inte dra vatten och vattnet luktar ej heller illa. Röken jag tycker mig se på tomgång är nog åt det vitare håller, men inte riktigt grå. Syns inte alltid dock.
    .:bjorn:eriksson

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    815
    Vit rök, vatten i förbränningsrummen.

    Varifrån kommer oljeläckaget ?
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 370
    Prova att montera av insugsröret till turbon och känn på glappet i axeln.

    Radiellt ska det vara ett litet glapp.
    Axiellt ska det inte vara något glapp.

    MvH/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  4. #4
    Har funderat på om det kan vara vatten, men jag är inte säker. Borde det inte lukta lite glykol isf? Vidare så tar den inget vatten, eller åtminstone mycket små mängder för jag märker ingen skillnad.

    vart det läcker olja vet jag inte, men den verkar ju trycka ut lite vid anslutningen på bilden. Jag är inte så överdrivet hemma på motorer, men jag antar att det är slangen som kommer från turbon och vidare in till insuget på motorn.

    Om du syftade på läckaget vid toppen så vet jag inte vart dom har upptäckt det. Inget som jag ser själv. Däremot har jag haft läckage tidigare vid den extra utbyggnaden som oljefiltret sitter på (kan det heta adapterhus?). Det resulterade i en del droppar, men sen den är bytt har det slutat.

    Jag får försöka kika lite på bilen vid tillfälle. Just nu är den på vift.

    Att ta loss röret till turbon, är det nå't man klarar själv?
    Vidare, visst brukar man kunna se på stiften om det kommer in vatten i motorn?
    .:bjorn:eriksson

Liknande ämnen

  1. Är turbon på G?
    Av olof102 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-12-03, 22:00
  2. turbon
    Av 900sebbzz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-05, 23:39
  3. Fel på turbon
    Av saab 9000cse-A50 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-17, 22:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •