Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: tankmätaren dör efter ny fulltank? 9-5 -98

  1. #1
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 073
    Medlem#
    7289

    tankmätaren dör efter ny fulltank? 9-5 -98

    Hej!

    Har märkt de senaste 2 tankningarna att när jag kört kanske 500m så lyser tankmätaren igen, nålen visar 0 l bensin och SID'en säger 0 km kvar att köra, sen 2 min senare visar den full tank som den ska, sen kan den gå ner noll igen, eller kanske halv tank, å så kan den hålla på lite under resan hem (ca 40 min). Men sen resten av tiden till nästa tankning fungerar den som den ska!

    Vad kan vara fel? glappkontakt nånstans?

    Tacksam för svar!

    Mvh Marcus

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    151
    Min bil betedde sig likadant för ca ett år sedan. Kom aldrig på varför men hade en liten aning om att det var kopplat till väderleken. Bästa av allt var att det gick över av sig själv efter några veckor och sedan dess har det inte varit något problem.
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922
    Hade/har kasnke fortvarande var längesedan jag körde. Men Det kom vid kraftigt acc, så jag tippade på "G-kraft". Men ditt kommer mer spontant?

    MvH
    -FaeN

  4. #4
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 073
    Medlem#
    7289
    Citat Ursprungligen postat av FaeN
    Hade/har kasnke fortvarande var längesedan jag körde. Men Det kom vid kraftigt acc, så jag tippade på "G-kraft". Men ditt kommer mer spontant?

    MvH
    -FaeN
    Satt och kikade på mätaren en stund en gång, helt plötsligt gled den ner till tom tank bara...och då låg jag på farthållaren :\ Så det är nog inte G-krafter i mitt fall

    Det skumma är att det bara inträffar precis efter varje tankning. Dagen efter fungerar den som den ska och tills nästa tanking!

    Mvh Marcus

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 554
    Medlem#
    8163
    Kan det vara att mätaren "slår i taket"/går utanför spannet när tanken är helt full, medan den ligger inom gränserna när bränslemängden har minskat lite? Om du kör lika långt efter varje tankning så räcker kanske den sträckan för att sänka bensinnivån tillräckligt...
    /Johan

  6. #6
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 073
    Medlem#
    7289
    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Kan det vara att mätaren "slår i taket"/går utanför spannet när tanken är helt full, medan den ligger inom gränserna när bränslemängden har minskat lite? Om du kör lika långt efter varje tankning så räcker kanske den sträckan för att sänka bensinnivån tillräckligt...
    /Johan
    Det där ligger nog ganska nära sanningen skulle jag tro. För problemet har börjat uppstå när jag tankat på ett nytt ställe (lite billigare där) och där står bilen alltid i lite medlut, kanske fylls tanken verkligen till toppen då, och då får "flötet" eller vad det nu är som mäter bensinmängden fnatt för att den tar i taket eller liknande i tanken :\

    Får väl hoppas att det inte är något allvarligare än så!

    Mvh Marcus

Liknande ämnen

  1. Tankmätaren går i topp og900
    Av thimy92 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-03-07, 15:38
  2. Tankmätaren
    Av Gregor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-02, 22:29
  3. 9-5 2.0t -99: Tankmätaren går ej under halvtank
    Av Siqqe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-28, 21:54
  4. tankmätaren
    Av Saab9-5Martin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-09-13, 19:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •