Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Saab 9-5 2.0 originaltrim 192hk

  1. #1

    Saab 9-5 2.0 originaltrim 192hk

    Till er som kan om saab bilar. Jag kör en saab 9-5 2.0t
    Jag installera/gifte in det orginala trimmet på 192 hk
    Men dem som installerade/gifte in min box sa att min styrenhet är anpassad för röda spridare(inget annat)
    Kan även säga det va en stor skillnad med bara bytet av box och med dem gröna spridarna.
    Och nu till min fråga. Nu har jag äntligen monterat dem röda spridarna.
    Spridarna satt i en saab 2.3t-99
    Men den går inte alls som innan när jag hade dem gröna spridarna.
    Nu motorbromsar den typ när jag varvar växeln. och vill jag få fart på bilen så gas, släpp gas, gas igen osv...

    Vad är det då för fel om bilen gick bättre med dem gröna spridarna och verkligen dåligt med dem röda spridarna. Kan även tillägga att bilen känns piggare nu med dem röda spridarna men efter lite varv vill den motorbromsa. Det går inte att beskriva hur dåligt den går nu.
    Någon/några som kan hjälpa mig ?

    Ps: Kan säga att boxen monterades och giftes in av svenska bil.
    Kan dem verkligen ha fel att det skulle vara dem gröna spridarna istället för dem röda ?

    Mvhernilla

  2. #2

    Saab 9-5 2.0 originaltrim 192hk

    En annan fråga jag har tänkt på. När jag gifte in boxen satt ju dem gröna spridarna i bilen. Men det skulle vara dem röda spridarna till boxen
    Kan det vara så att man måste gifta om boxen igen när man bytt till dem röda spridarna ?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 026
    Medlem#
    6874

    Re: Saab 9-5 2.0 originaltrim 192hk

    Citat Ursprungligen postat av pernilla
    En annan fråga jag har tänkt på. När jag gifte in boxen satt ju dem gröna spridarna i bilen. Men det skulle vara dem röda spridarna till boxen
    Kan det vara så att man måste gifta om boxen igen när man bytt till dem röda spridarna ?
    Nix!

    Är det inte så att ditt org trim är anpassat för dem gröna spridarna?
    Med tanke på att den gick bra innan byte till de röda?

    Ps: kan inget om saabs org trim!


    Mvh/Roberth

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Saab 9-5 2.0 originaltrim 192hk

    Citat Ursprungligen postat av pernilla
    Kan dem verkligen ha fel att det skulle vara dem gröna spridarna istället för dem röda ?

    Mvhernilla
    Ja det kan dom.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  5. #5

    Saab 9-5 2.0 originaltrim 192hk

    Men om vi säger så här att dem har fel om spridarna i mitt fall. Skulle då en originaltrimbox på 192hk bete sig så om dem sa att boxens styrenhet är anpassad för gröna spridare(inget annat)
    Och man själv har röda spridare.

    För i mitt fall hade jag gröna och dem sa det skulle vara röda.


    Mvh: pernilla

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Saab 9-5 2.0 originaltrim 192hk

    Citat Ursprungligen postat av pernilla
    Men om vi säger så här att dem har fel om spridarna i mitt fall. Skulle då en originaltrimbox på 192hk bete sig så om dem sa att boxens styrenhet är anpassad för gröna spridare(inget annat)
    Och man själv har röda spridare.

    För i mitt fall hade jag gröna och dem sa det skulle vara röda.


    Mvh: pernilla
    Det som händer med röda spridare till ett grönt program är att motorn får för mycket soppa och kör du acceleration så kommer den förmodligen att tveka.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  7. #7

    Saab 9-5 2.0 originaltrim 192hk

    Precis som du säger att röda spridare till ett grönt program är att motorn får för mycket soppa och kör du acceleration så kommer den förmodligen att tveka. ja min bil accelerar men när den kommit upp i varv så tvekar den. typ motorbromsar. ska åka till svenska bil i morgon och vill verkligen ha en förklaring på detta. dem sa till mig: Att min styrenhet är anpassad för röda spridare(inget annat)
    Nu har jag bytt från gröna till röda. Och nu blev jag verkligen besviken. Gick mycket bättre med gröna. Och om dem har gjort fel. ska dem oxå få montera tillbaka mina gamla gröna spridare. för här är det jag som blir blåst. har köpt spridare som kanske inte fungerar till detta program
    Tjänstefel till kund.


    Mvhernilla

  8. #8
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Hej,

    Som jag skrev i en tidigare tråd så vore det bra om du kan ta upp boxen och fota eller skriva av numrena. Vi kan hjälpa dig att se vilket program som legat i boxen från början med dessa nummer.
    Om inte det så be Saabverkstaden kolla vilket mjukvarunummer som finns i boxen just nu med hjälp av deras diagnostikdator (tech2).

    Exempel på nummer: 5380563

    Har du möjlighet att ta dig till Borås kan jag hjälpa dig med det.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  9. #9

    Saab 9-5 2.0 originaltrim 192hk

    Hej är väl inte den bästa på trimboxar m.m men som du säger kan jag be någon hjälpa mig. att ta kort på boxen. Men man tycker ju att saabs verstäder som svenska bil skulle kunna se det när dem säger att min styrenhet är anpassad för röda spridare(inget annat)

    Och sen när jag byter från gröna spridare till röda spridare så går bilen sämre. Låter helt otroligt. Men jag har ju ett kvitto därifrån att dem säger: Att min styrenhet är anpassad för röda spridare(inget annat)

    Men om jag tar tag i killen som gifte in min box så måste ju han kunna säga vad felet är tycker man. eller måste man betala ännu mera pengar ?


    Mvh:Pernilla

  10. #10

    Saab 9-5 2.0 originaltrim 192hk

    Ny dag och det va ju att bege sig till SVENSKA BIL och verkligen ställa dem mot vägen. Det sluta med att SVENSKA BIL hade gjort fel. Dem monterade/gifte in ett originaltrim på 192hk på min saab 9-5 2.0t och så sa dem att min styrenhet är anpassad för röda spridare (inget annat)

    Så nu vill jag säga till många andra att även SVENSKA BIL I GÖTEBORG kan göra fel.

    Så dem fick snällt byta tillbaka mina gamla spridare GRATIS
    Och nu går bilen bra igen.



    Mvh:Pernilla

  11. #11
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Skönt att det löste sig!
    ///Mackanized
    Tillbaka

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347
    Så kan det gå
    Man slutar aldrig att förvånas, tyvärr...

    Tur att dom tog sitt ansvar och fixade din bil.

    /Jonas

  13. #13
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Svenska Bil är väl inte direkt kända för sin kompetens och servicevilja, finns många trådar om just dom här på forumet.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892
    Kan fylla på med att jag, under en service hos Bilcenter i Nyköping, fick FEL spridare isatta, trots att jag påpekat att strydonet är avsett för röda spridare och även bekräftat detta över telefon.
    Ändå bytte de till orginal gröna spridare, som sedan gjorde att motorlampan tändes och bilen underkändes på besiktningen...
    Jag fick byta tillbaka till röda själv, tog 20 minuter totalt. (Motorn rödhet)

    Tänk så enkelt och smärtfritt gick hos ÅF i Borås...

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 2.0 originaltrim 192hk
    Av SAAB--9-5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-18, 17:37
  2. Saab 9-5 2.0t 192hk, vinande ljud + ryckig acceleration
    Av turbo_erik_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-02, 21:24
  3. Fråga om SAAB:s originaltrim 192hk
    Av treard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2008-02-28, 07:31
  4. Originaltrim 9-5 2.0t 02-05
    Av ime95mos i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-07, 22:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •