Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Spridar fråga!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    844
    Medlem#
    10239

    Spridar fråga!

    Finns det nån tumregel när det gäller spridare och effekt?
    Typ 1cc/hk eller hur ska man räkna ut hur stora spridare man behöver ha?

    Tacksam för hjälp.
    Nabil

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    621
    Medlem#
    6922
    Har ingen direkt regel på det, men om du säger vilket häst-tal du är ute efter så kanske det blir lättare samt vilken soppa du ska använda dig av.

    MvH
    -FaeN

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    844
    Medlem#
    10239
    2,8l 6-cyl motor på 1200hk.

    114 motor-oktan race soppa.
    Nabil

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 364
    När de gäller just spridar fråga VS effekt så skulle jag säga de beror mycket på vilken kring utrustning man har med.

    På en 9000 kan man maxa ut dom röda på T25 vid ca 280 hk medans med Aero turbon ligger högre i effekt.

    De är bara ett exempel.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    844
    Medlem#
    10239
    Twin turbo som pallar med 1400hk.
    5-lagers ic.
    3st bosch pumpar med catchtank
    100hk gas
    insug med 100mm spjäll
    Nabil

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 743
    Medlem#
    10798
    Du får nog räkna med att bränslesystemet måste klara av att förse motorn med 300 kg bränsle per timme (1000 kW*300g/kWh). Med 6 spridare innebär det lite drygt 1300 cc/min och med 12 spridare ca 660 cc/min.

    Därutöver så beror spridarvalet mycket på insprutningsventilernas linjäritet; alltså vilket är den minsta spridaröppningstid där aktuella spridares bränsleflöde är linjärt +-1% (eller liknande). Så länge spridarna uppför sig linjärt även vid de kortaste öppningstider som motorn använder sig av så kan man alltså överdimensionera spridarna utan nackdel.

    För en motor med de här effekterna så skulle man också kunna tänka sig att montera flera uppsättningar spridare med olika positioner. Alltså en mindre spridare placerad närmare insugsventilerna och sedan en till uppsättning vid ex. insugstrattarna. Gärna med spridare som arbetar med lite högre bränsletryck än normalt, dvs uppåt 10 bar, då dessa fördelar bränslet bättre än lågtrycksspridare.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    844
    Medlem#
    10239
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Du får nog räkna med att bränslesystemet måste klara av att förse motorn med 300 kg bränsle per timme (1000 kW*300g/kWh). Med 6 spridare innebär det lite drygt 1300 cc/min och med 12 spridare ca 660 cc/min.

    Därutöver så beror spridarvalet mycket på insprutningsventilernas linjäritet; alltså vilket är den minsta spridaröppningstid där aktuella spridares bränsleflöde är linjärt +-1% (eller liknande). Så länge spridarna uppför sig linjärt även vid de kortaste öppningstider som motorn använder sig av så kan man alltså överdimensionera spridarna utan nackdel.

    För en motor med de här effekterna så skulle man också kunna tänka sig att montera flera uppsättningar spridare med olika positioner. Alltså en mindre spridare placerad närmare insugsventilerna och sedan en till uppsättning vid ex. insugstrattarna. Gärna med spridare som arbetar med lite högre bränsletryck än normalt, dvs uppåt 10 bar, då dessa fördelar bränslet bättre än lågtrycksspridare.
    TNX
    Nabil

Liknande ämnen

  1. Spridar fråga 9-5?
    Av kIM0h i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 12:46
  2. Spridar fråga?
    Av Calsonic i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-12, 10:45
  3. spridar fråga
    Av 666SaaB666 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 18:06
  4. spridar fråga?
    Av 5xaero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-02-15, 10:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •