Ursprungligen postat av
SaabJohan
Du får nog räkna med att bränslesystemet måste klara av att förse motorn med 300 kg bränsle per timme (1000 kW*300g/kWh). Med 6 spridare innebär det lite drygt 1300 cc/min och med 12 spridare ca 660 cc/min.
Därutöver så beror spridarvalet mycket på insprutningsventilernas linjäritet; alltså vilket är den minsta spridaröppningstid där aktuella spridares bränsleflöde är linjärt +-1% (eller liknande). Så länge spridarna uppför sig linjärt även vid de kortaste öppningstider som motorn använder sig av så kan man alltså överdimensionera spridarna utan nackdel.
För en motor med de här effekterna så skulle man också kunna tänka sig att montera flera uppsättningar spridare med olika positioner. Alltså en mindre spridare placerad närmare insugsventilerna och sedan en till uppsättning vid ex. insugstrattarna. Gärna med spridare som arbetar med lite högre bränsletryck än normalt, dvs uppåt 10 bar, då dessa fördelar bränslet bättre än lågtrycksspridare.