Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hemmachipning OG9-3

  1. #1

    Hemmachipning OG9-3

    är det möjligt att upgradera sin egen bil hemma med hjälp av dator och obdII uttaget i bilen. har sökt en del på nätet men hittar ingen som verkar gjort det. Borde inte vara världens svåraste sak med tanke på att någon som har chipat bilen lätt borde kunna ladda ner parametrarna från sin box? någon som har erfarenhet av detta? Annars blir det att lämna in bilen istället.
    Saab 93 2,0T SE -02

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 120
    Man kommer inte åt programvaran via OBD-uttaget så lätt och dessutom endast på T7-bilar.
    Jag ska inte säga att det är omöjligt, men med utrustning man kan komma över för vettiga pengar är det inte något att fundera på.
    Dessutom bör man ju ha lite kännedom om hur hela Trionicsystemet funkar samt en hel del om motorer som sådana för att kunna förstå sig på själva trimningsprocessen.
    Det är ju trots allt en hel del mer än bara själva överföringen av programvaran man betalar för när man köper ett program från en leverantör

  3. #3
    Ok men med tanke på att det finns bsr`s ppc som väl endast har tillgång till diagnos uttaget borde väl samma sak kunna lösas med en dator och kabel att komunicera samt rätt program och parametrar? detta är bara min tanke så rätta mig om jag är ute o cyklar
    Saab 93 2,0T SE -02

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    562
    Medlem#
    6892
    Det är INTE enkelt att koppla in en dator, ändra lite värden och sen gasa på.
    Styrboxen skriver sin "kod" binärt. Du kan också välja att editera den i tex hexedit eller liknande program.
    Jag har inte stenkoll på vilka bilar med vilket Trionic-system som man kan läsa ur genom ODBII uttaget, men när du väl har programmet på din dator vill det till att du vet PRECIS vad du gör.

    Jag har en treårig utbildning inom allt ifrån C, C++ programering till Cisco och webteknik och hade det jäkligt klurigt att få ihop hur styrsystemet fungerade.
    Det finns en möjlighet att editera filen innehåll i tex TunerPro, men då måste du ha rätt manual-fil så att tunerpro förstår innehållet i ditt T5 eller T7 system.

    När du väl kommit så långt, så måste du tänka på vilka parametrar du tänkt ändra. Kom ihåg att det här är ett rejält avancerat system och det är viktigt att du inte bara höjer tex laddtryck och tror att resterande fungerar fint. Är man inte riktigt hundra kan man orsaka mer skada än nytta och glädje för motorn.
    Alla värden följer ju inte varandra linjärt...


    Här har du ett par länkar som kan vara nyttiga att gå igenom.
    Läs detta och lär dig allt om systemen, sen kan de vara dags att försöka pilla själv, men var försiktig.

    http://pikkupossu.1g.fi/tomi/tomi.html

    http://www.ecuproject.com/


    ...kan meddela att det finns förmågor inom klubben som redan nu håller på att skapa sina egna "chip"...

    Lycka till!
    Mvh Johan

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 120
    PPC funkar ju som sagt endast på T7-bilar (9-3 nyare än 99) och använder (troligen, inte helt säker) samma princip som SAAB själva gör när de byter program i boxen via en dator. Det finns alltså möjligheter i T7 att ta emot en ny programvara och byta ut den som sitter i boxen (ungefär på samma sätt som du kan byta till en nyare version i din mobiltelefon till exempel).
    För att kunna tanka upp _egna_ program i en T7-box så krävs programvara för att _skriva_ ett T7-program och sen koda/signera detta program så att datorn i bilen kan tänka sig byta ut befintligt program mot det nya. Plus att du behöver erforderlig programvara i din dator för att tala med bilen över OBD-2-uttaget och övertyga bilen om att ta emot programmet.
    SAAB har ju motsvarande grejjer redan nu då jag vet att man fick nyare programvara när man var inne för byte av DI-kassetten på 9-5 iaf.
    Att komma över dessa prylar kan ju vara lite klurigare

  6. #6
    låter avancerat men man kan jue alltid läsa lite om det i vilket fall som helst. Tycker bara att bara man är lite tekniskt kunnig om vissa saker brukar det finnas hyfsat lätta vägar och billigare. Men tackar för svar fler som är kunniga och kanske kommit en bit på vägen får gärna säga sitt också. Tycker det är ett intressant ämne
    Saab 93 2,0T SE -02

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    150
    Tekniskt sett är det fullt möjligt att byta mjukvaran i T7 och T8 med en PC och ett billigt OBD2-interface. Kommunikationsprotokollet är känt för CAN-bussen och för OBD2 är det väldigt lite skillnader. Billigaste interfacet jag sett som borde funka köpte jag för ca 150 kr...
    Som sagt utvecklingsarbete pågår och någon gång i framtiden så kommer det att finnas.
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    25
    Det finns säkerhetssystem som man måste kringå för att via obd uttaget kunna ändra info i eeprom minnet.

    Går dock att demontera chippet från kortet och flasha det med en programmerare.På så sätt kringår man allt skit.
    Saab 9-3 aero , Golf 3

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •