Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: etanolkonvertering - lagligt from 0806

  1. #1

    etanolkonvertering - lagligt from 0806

    Nån som vet om bilen blir klassad som sk miljöbil om man konverterar i efterhand till E85? Funderar på att göra det med min 9-3 aero 02.
    Slipper man p avg, trängselskatter mm? Tips på konverteringssatser och pris tas gärna emot. Även firma som moddar detta helst i Sundsvall eller Umeå. Och kanske viktigast nån som har gjort denna moddning och kan uppge plus och minus. Jag vill helst att min bil på sikt ska kunna sparas och bli en hobbybil i så mkt oroginalutförade som möjligt!

    Lansen

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Konverteringen vart laglig den första januari i år. Men hur det är med skatter och liknande vet ja ej kanske någon annan kan svara på. Finns ju fler talet firmor som konverterar kanske inte just i ditt område.

    www.maptun.se
    www.nordictuning.se
    www.bsrab.se

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892
    Äntligen!
    (som Gert Fylking skulle ha ropat)

    Tycker det här förslaget är underbart...
    Ska själv konvertera under sommaren, så lagändringen kan inte komma mer lägligt.

    http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=760284
    Citat Ursprungligen postat av VLT.se
    Därför bör det vara självklart för alla kommuner med lokala miljöbilsförmåner att också låta
    konverterade bilar omfattas - och den statliga miljöbilspremien bör självfallet gälla alla bilar med tillräckligt låg klimatpåverkan, oavsett vilka utsläppsvärden de hade när de en gång lämnade fabriksportarna.
    Enligt mig låter det som att man borde få ta del av alla förmåner en NY miljöbil får, dvs 10,000:- i premie, gratis parkering, fri från vägtull osv.
    Leta febrilt efter definitiva besked, men det lutar åt det hållet.

    Läs mer på www.gronabilister.se

    Jag är enormt nyfiken att veta mer...

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Konverteringen vart laglig den första januari i år. Men hur det är med skatter och liknande vet ja ej kanske någon annan kan svara på. Finns ju fler talet firmor som konverterar kanske inte just i ditt område.

    www.maptun.se
    www.nordictuning.se
    www.bsrab.se

    Mvh
    Det tycker jag låter udda... Vet att jag hört det någonstans när du säger det, men i denna skrift, Regeringens proposition, står det att lagen träder i kraft 1 juli 2008.

    Regeringens proposition
    http://www.nordicuhr.se/data/tuning/fil ... tering.pdf

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Konverteringen vart laglig den första januari i år. Men hur det är med skatter och liknande vet ja ej kanske någon annan kan svara på. Finns ju fler talet firmor som konverterar kanske inte just i ditt område.

    www.maptun.se
    www.nordictuning.se
    www.bsrab.se

    Mvh
    De va inte konverteringar som blev lagligt då utan att gå ifrån helbilsgodkännande när de gäller t.ex däck och fälg att man får ha bredare så länge de inte tar i nån stans.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    257
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    De va inte konverteringar som blev lagligt då utan att gå ifrån helbilsgodkännande när de gäller t.ex däck och fälg att man får ha bredare så länge de inte tar i nån stans.

    MVH

    F
    Det har varit lagligt sedan 1 oktober 2006
    Kör Saab 9-3 -00 T5Suite steg3

  7. #7
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Konverteringen vart laglig den första januari i år.
    Nix

    Det flyttades fram till 1/7 2008.

    Ingen har vad jag vet några godkända satser framme. Det blir ett certifieringsarbete för firmorna att gå igenom först. Efter det skall man kunna göra en konvertering och åtnjuta vissa förmåner.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    BSR verkar ha konverteringssatser klara, http://sv.bsr.se/e85/

  9. #9
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    BSR verkar ha konverteringssatser klara, http://sv.bsr.se/e85/
    Säker på det ?

    I första stycket

    "BSR utvecklar satser till flertalet bilmodeller som kommer uppfylla dessa lagkrav"

    Lite längre ned (Vägverkets föreskrifter ang. max effekt mm är ännu inte klar). Hur kan då konverteringen vara certifierad ?

    Jag är inte så säker på att det i dagsläget är 100 klart på hur certifieringen ens skall gå till. Vem kan göra den ? En tänkbar kandidat är/var AVLMTC Haninge.

    En andra sak är att det inte verkar vara ok med biopowerfunktion utan bara singelbränsle.

    En tredje är om effekthöjning får ske ?

    Maila du BSR och fråga om certifiering är klar. Be dem lägga ut en kopia på det på hemsidan.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Som jag skrev, >verkar< . Jag har ingen övrig kännedom mer än att jag råkade surfa in där i går & då läste lite om detta.

    När man kollar på ett av deras Steg85 så står följande
    Notering:
    Satsen uppfyller lagkraven som gäller från 1 Juli 2008. Enl. regeringens förslag kommer även konverterade bilar klassas som 'miljöbilar'. Eventuell omregistrerings avgift (Bilprovningen) tillkommer. Steg E85 gör att du kan köra på valfri blandning av bensin och E85.

  11. #11
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Min bil är konverterad av BSR och kan registreras som miljöbil f.o.m. 1/7.
    All makt åt Thengil!

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Min bil är konverterad av BSR och kan registreras som miljöbil f.o.m. 1/7.
    Kan du då fotografera av det papper/intyg etc. som du tänkte visa upp på regbesiktningen?

    Jag tror inte att du har något sådant men överbevisa mig gärna!
    Jag har bokat en regbesiktningstid 1/7 tidigt på morgonen (kanske först i Sverige) men har inget papper att visa upp ännu. Enligt uppgift kan det vara så att SAAB Automobile försöker sätta pinnar i hjulen på de som tar fram konverteringssatser!
    Skall bli intressant att se vad som händer de kommande veckorna!

  13. #13
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av Trued
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Min bil är konverterad av BSR och kan registreras som miljöbil f.o.m. 1/7.
    Kan du då fotografera av det papper/intyg etc. som du tänkte visa upp på regbesiktningen?

    Jag tror inte att du har något sådant men överbevisa mig gärna!
    Jag har bokat en regbesiktningstid 1/7 tidigt på morgonen (kanske först i Sverige) men har inget papper att visa upp ännu. Enligt uppgift kan det vara så att SAAB Automobile försöker sätta pinnar i hjulen på de som tar fram konverteringssatser!
    Skall bli intressant att se vad som händer de kommande veckorna!
    Vad ska jag bevisa?
    Jag har inget intyg från BSR och har heller inte påstått det.
    Vad är din poäng?
    Jag räknar med att tillbörliga intyg från BSR kommer att finnas tillgängliga.
    All makt åt Thengil!

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844
    [quote=Marcus J]
    Citat Ursprungligen postat av Trued
    Citat Ursprungligen postat av "Marcus J":3uml4nha
    Min bil är konverterad av BSR och kan registreras som miljöbil f.o.m. 1/7.
    Kan du då fotografera av det papper/intyg etc. som du tänkte visa upp på regbesiktningen?

    Jag tror inte att du har något sådant men överbevisa mig gärna!
    Jag har bokat en regbesiktningstid 1/7 tidigt på morgonen (kanske först i Sverige) men har inget papper att visa upp ännu. Enligt uppgift kan det vara så att SAAB Automobile försöker sätta pinnar i hjulen på de som tar fram konverteringssatser!
    Skall bli intressant att se vad som händer de kommande veckorna!
    Vad ska jag bevisa?
    Jag har inget intyg från BSR och har heller inte påstått det.
    Vad är din poäng?
    Jag räknar med att tillbörliga intyg från BSR kommer att finnas tillgängliga.[/quote:3uml4nha]Om jag tolkade texten rätt så kommer de att ta fram satser som kommer att vara godkända, deras förhoppning är att de satser de säljer nu kommer att vara uppgraderingsbara, om den nya satsen blir dyrare så får man betala mellanskillnaden för att få de intyg om behövs.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  15. #15
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av Toneloc
    Om jag tolkade texten rätt så kommer de att ta fram satser som kommer att vara godkända, deras förhoppning är att de satser de säljer nu kommer att vara uppgraderingsbara, om den nya satsen blir dyrare så får man betala mellanskillnaden för att få de intyg om behövs.
    Såhär skriver BSR om E85-satsen till min bil:
    Satsen uppfyller lagkraven som gäller från 1 Juli 2008. Enl. regeringens förslag kommer även konverterade bilar klassas som 'miljöbilar'. Eventuell omregistreringsavgift (Bilprovningen) tillkommer.
    Det kan knappast betyda annat än att min bil tekniskt är klar att omregistreras, det som krävs "extra" är de intyg som behövs. Det står ingenting om att betala extra för intygen, enbart registreringsavgiften till SBP.
    All makt åt Thengil!

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167
    Marcus,

    Det är VV som skall ge godkännade på konvertingsatserna. Så vitt jag vet så har INGEN av våra trimmare det.
    Men utan ett godkännade av VV blir det ingen omregistering!

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Citat Ursprungligen postat av Toneloc
    Om jag tolkade texten rätt så kommer de att ta fram satser som kommer att vara godkända, deras förhoppning är att de satser de säljer nu kommer att vara uppgraderingsbara, om den nya satsen blir dyrare så får man betala mellanskillnaden för att få de intyg om behövs.
    Såhär skriver BSR om E85-satsen till min bil:
    Satsen uppfyller lagkraven som gäller från 1 Juli 2008. Enl. regeringens förslag kommer även konverterade bilar klassas som 'miljöbilar'. Eventuell omregistreringsavgift (Bilprovningen) tillkommer.
    Det kan knappast betyda annat än att min bil tekniskt är klar att omregistreras, det som krävs "extra" är de intyg som behövs. Det står ingenting om att betala extra för intygen, enbart registreringsavgiften till SBP.
    Oki, jag läste på http://sv.bsr.se/e85/kits/ och där stod
    -"Myndigheterna har ännu inte i detalj specificerade exakta kraven för en certifiering. BSR:s ambition är att komplettera våra etanoltrim med godkända konverteringssatser till ett flertal bilmodeller. Info kommer via nyhetsbrev och här på siten.

    Ni som redan nu köper en E85 trimsats har möjlighet att uppdatera denna om en certifierad konverteringsats tas fram till er bilmodell och då till mellanskillnaden av befintligt pris och priset för den certiferade satsen."

    Jag kollade aldrig om de redan hade godkända satser.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  18. #18
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Men det var väl från första januari i år förut? men de ändra det?

    Detta kanske inte har så mkt med saken att göra men iaf, Var och besiktade bilen för någon månad sen och under avgasprovet så sa ja till bes. gubben att ja kör på E85 och att bilen var konverterad.. Då sa han bara " kanske därför det inte blir några utslag på instrumentet" Om nu detta inte skulle varit legligt så borde ju min bil inte ha fått ett blankt papper från SBP. För denna gubbe var nog extra petig.. ja sa till honon att ena helljuset var trasigt "lampan" men ändå skriver han med det som en 1a på pappret.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  19. #19
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Men det var väl från första januari i år förut? men de ändra det?

    Detta kanske inte har så mkt med saken att göra men iaf, Var och besiktade bilen för någon månad sen och under avgasprovet så sa ja till bes. gubben att ja kör på E85 och att bilen var konverterad.. Då sa han bara " kanske därför det inte blir några utslag på instrumentet" Om nu detta inte skulle varit legligt så borde ju min bil inte ha fått ett blankt papper från SBP. För denna gubbe var nog extra petig.. ja sa till honon att ena helljuset var trasigt "lampan" men ändå skriver han med det som en 1a på pappret.

    Mvh
    Propositionen (förslaget) sade 1/1-08. Nu gick det inte att hålla tiden.

    Rent juridiskt åker du olagligt då din helbilsgodkända bil inte går att konvertera lagligt.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  20. #20
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Min bil är konverterad av BSR och kan registreras som miljöbil f.o.m. 1/7.
    I dagläget kan den inte det precis som Trued skriver. Det kräver att BSR har en certifierad sats till din motortyp/familj framme och klart. Innan dess kan du inte regbesiktiga.

    Blir det bara singelbränsle och max 5% effektökning så behöver du ju ny programvara i bilen.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

Liknande ämnen

  1. Strålkastarefilm, lagligt ?
    Av 230vilda i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-01-02, 14:39
  2. Lagligt att dra båt på B-kort?
    Av Robban_GBG20 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-05-20, 16:49
  3. conersplitters är det lagligt?
    Av saab_4ever i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 15:36
  4. USA sidoljus på OG9-5 Dame Edna, lagligt?
    Av Weggen i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 21:32
  5. Lagligt med HID xenon?
    Av nejo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-18, 06:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •