Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Turbo byte till större saab 9-5 2.0T

  1. #1

    Turbo byte till större saab 9-5 2.0T

    Tjo!
    Jag har en Saab 9-5 2.0T 1998 orginal Turbo
    men Chippas med BSR ifrån 150Hk till 215Hk

    Nu till fråga 1.

    Har fått tag i en Aero Turbo 02:a, passar den?

    vad kan de ge mer för effekt med den turbon och är de värt att kosta på 2500:- för effekten?

    Sen fråga 2.
    Speedparts säljer Downpipe utan katt, får man medelanden på fel av lampasonderna på saab 9-5 av denna modell el måste man köpa de dyra anternativet? tänkte om man svetsar på en egan katt i senare tillfälle.

    Och vad skulle de ge för effekt?

    Vad säger ni? Låt mig höra.

    MVH

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Turbo byte till större saab 9-5 2.0T

    Citat Ursprungligen postat av nordenmark
    Tjo!
    Jag har en Saab 9-5 2.0T 1998 orginal Turbo
    men Chippas med BSR ifrån 150Hk till 215Hk

    Nu till fråga 1.

    Har fått tag i en Aero Turbo 02:a, passar den?

    vad kan de ge mer för effekt med den turbon och är de värt att kosta på 2500:- för effekten?

    Sen fråga 2.
    Speedparts säljer Downpipe utan katt, får man medelanden på fel av lampasonderna på saab 9-5 av denna modell el måste man köpa de dyra anternativet? tänkte om man svetsar på en egan katt i senare tillfälle.

    Och vad skulle de ge för effekt?

    Vad säger ni? Låt mig höra.

    MVH
    1. En Aeroturbo (Mitsubishi TD04HL-15) passar rakt av. Det som kan behövas är nya olje/vattenrör (finns sats på Speedparts) självklart nya packningar och lite tid att göra det.
    Turbon ger inget mer i effekt om inte Trionic 7 vet om att de sitter där. Således behöver du anpassad programvara för den uppgraderingen.

    2. Kör inte utan katt. För miljöns skull, för din egen skull (slipper byta vid besiktning) och för din plånboks skull (du slipper böterna).
    En bra katt är "bättre" än ett rakt rör.
    (en lampasond vet jag inte vad det är. )


    Några andra tips:
    Köp den sk. Dieselsnorkeln (plaströr från grillen till luftfilterboxen) den kostar 189:- hos SAAB och ger klart mycket mer luft ner till insuget.
    Leta reda på en större insugskobra. En Aero-kobra fungerar utmärkt och gör en ganska stor skillnad eftersom orginalkobran på en 2.0t är som ett sugrör (ordvits, haha)

    Eftersom du frågar om 2500:- "är värt pengarna" gissar jag mig till att du vill hålla kostnaderna nere. Då skulle jag föreslå att du behåller ditt orginal avgassystem (2,25") som har samma dimension som Aeron. Det som skiljer är slutröret. Det räcker till 270-280hk.

    Jag kör med Aeroturbo, Aerokobra, dieselsnorkel, tegelbruna spridare (från en aero) och anpassad programvara. Det ger ungefär 270hk.
    Ta en titt i min projekttråd så finns där lite mer tips om billigt trim för 9-5 2,0t.


    Mvh Johan

Liknande ämnen

  1. Större turbo till 93 2,0t sc 2006
    Av Lerin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-05, 23:35
  2. Känns slö trots byte till större turbo
    Av olof102 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-05, 15:18
  3. 900Ng byte till större turbo
    Av oembe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-03, 14:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •