Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: lånsam spoolupp

  1. #21
    Hej igen! och tack sä länge George....
    Jo har inte kommit så långt än med att kontakta killen som hade en lös box liggande och som visst skall vara rätt duktig tror jag.......får ta och finna hans nummer idag (folk byter ju nummer så fort de får en ny flickvän)
    Det värsta är att min yngsta dotter klagar över att suget i magen som hon fick när vi kör är borta

    mvh Thomas

  2. #22
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Konstigt är att de finns uppsjö med människor som besitter kunskaper mera än mig, men de lyser deras frånvaro på de här länken.
    Mina kunskaper är begränsade och grundade endast på dom fel som jag haft själv och min logiskt tänkande , men ibland
    räcker inte detta, tyvärr.
    Som person är jag utmanare med empati och därefter känns om man löser en problem är lika mycket värd som att få vinnst lott.

    Bästa hälsningar
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    ta ner IC o blås ren den med högtryckstvätt invändigt o låt den torka. Kan vara stopp i eller delvis stopp i inloppet även på andra ställen så klart. Alternativt leta läckor som bara uppkommer när systemet trycksätts vilket enklast genom att du byter slangarna mot samma dito från en skrot. kostar väl 150kr max. gavlarna på ICn kan oxå vara blåsta om du fått laddtryck över 1,5bar genom din trimmade mjukvara så en annan IC kanske du oxå skulle prova.

    Det hörs tydligt om det är läckage innan turbon på avgassidan så det kan väl uteslutas.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  4. #24
    Hej !
    Tack för svaret,igensatt intercooler...är det vanligt?låter ju ganska vettigt att det skulle kunna vara med tanke på problematiken men vad har satt sig i den måntro?,för det är ju inte de helt stora sakerna som kommer igenom luftfiltret....men om det skulle vara det så vore det ju ändå fantastiskt.
    Får väl montera sönder intercooolern i veckan och se me n först så skall jag kolla med en annan box.
    Har för övrigt trycktestat systemet och lagt på 1,5 bar i tryck med kompressorn och det läcker inte.
    Så förekommer det att intercoolern kan vara igensatt?

    mvh Thomas

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391
    Citat Ursprungligen postat av olle777
    Så förekommer det att intercoolern kan vara igensatt?
    Jag har aldrig hört om en IC som är igensatt.
    Dock kan där vara en del olja som ju givetvis kan vara bra att tvätta ur.
    Men det är ingen jätte operation att plocka ner den och titta.

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  6. #26
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    Har du kollat upp soppa pumpen, bränsle filtret och bränsle ledningarna??
    Skulle nästa tro mer på de än att de har nått med programvaran att göra när de är långsam spolupp.
    Ta ur stiften och säg vilken färg dom har.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #27
    Hej igen
    bränslefiltret är bytt...ledningarna vet jag inget om och bränslepumpen fungerar då den får soppa men om den inte kan ge tillräckligt vet jag inte....hur man mäter bränsletrycket kan jag inget om,någon som kan det?
    stiften är av rätt sort och ganska nya

    mvh Thomas

  8. #28
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    Citat Ursprungligen postat av olle777
    Hej igen
    bränslefiltret är bytt...ledningarna vet jag inget om och bränslepumpen fungerar då den får soppa men om den inte kan ge tillräckligt vet jag inte....hur man mäter bränsletrycket kan jag inget om,någon som kan det?
    stiften är av rätt sort och ganska nya

    mvh Thomas
    Vilken färg är de på elmalgen om du skruvar ut dom som sitter i nu och kollar?

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    Hade en T8 med helt stopp i ICn. Det gav mycket skumma problem förutom det första att slangarna till IC flög hela tiden. Om tändningen är helt fel kommer den inte bygga laddtryck och den kommer inte heller gå bra det har jag haft problem på min 900a som jag DI konverterade. Kan man växla insugs och avgaskam kanske det är problemet. kommer inte riktigt ihåg hur de var med det..
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  10. #30
    Tack för alla svar...helt plötsligt så har det vaknat lite folk på forumet och det är jag tacksam för självklart
    Skall kolla vilken färg emaljen har på stiften i morgon,kammarna har jag inte bytt med varandra vid packningsbytet men har dock flyttat de en kugge åt det håll som de skulle till enligt markeringarna och efter det så går bilen bättre helt klart men spooluppen är som på en vanlig 154 hästare även om den laddar upp till 0.8 bar ungefär.
    Är det IC´n som är igensatt så blir jag mer än lycklig, det är klart den återstår att kolla man vill ju inte gärna tro att det är den som står bakom programmvaran som är den skyldige,så dumt att komma med anklagelser innan man vet.Bränsletryck vet jag inte hur mäta...

    mvh Thomas

  11. #31
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Citat Ursprungligen postat av olle777
    Tack för alla svar...helt plötsligt så har det vaknat lite folk på forumet och det är jag tacksam för självklart
    Skall kolla vilken färg emaljen har på stiften i morgon,kammarna har jag inte bytt med varandra vid packningsbytet men har dock flyttat de en kugge åt det håll som de skulle till enligt markeringarna och efter det så går bilen bättre helt klart men spooluppen är som på en vanlig 154 hästare även om den laddar upp till 0.8 bar ungefär.
    Är det IC´n som är igensatt så blir jag mer än lycklig, det är klart den återstår att kolla man vill ju inte gärna tro att det är den som står bakom programmvaran som är den skyldige,så dumt att komma med anklagelser innan man vet.Bränsletryck vet jag inte hur mäta...

    mvh Thomas
    Lyft ventilkoppan och anteckna nummer på kammar, om inget annat så man inte undrar i onödan.
    Tag komp prov, de skadar aldrig, kan vara nått med tryckare eller överfallen som lossnat?
    Kan vara att reducerings ventil funkar inte och du har för hög olje tryck i tryckare och ventil/ventilerna tätar inte och de kan man se på kompet, har läst nånstans på forumen. (själv, ingen erfarenhet av detta problem)

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    biltema har allt som behövs för att montera en bränsletrycksmätare på fuelrailen med avläsning i kupen
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  13. #33
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    biltema har allt som behövs för att montera en bränsletrycksmätare på fuelrailen med avläsning i kupen
    Kan du vara snäll och lägga ut art.num eller länk till bränsletrycksmätare. Hittar inte på webben.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    101
    Här har du den på biltema 15-1366
    //Dennis Stendahl

  15. #35
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302
    Citat Ursprungligen postat av Dennis-
    Här har du den på biltema 15-1366
    Är inte den bara till förgasarmotorer. Jag har en liknande och den mäter inte så höga tryck som till en insprutare.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  16. #36
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Citat Ursprungligen postat av Dennis-
    Här har du den på biltema 15-1366

    Tack Dennis.
    Själv har jag tänkt mig en som på bilden och den kan vara användbar i alla läge, från tomgången till full ladd och hög varv.
    Kostar ca 1000 spänn . Levereras komplett med givare (elektronisk), mätarfot och instruktion



    Storlek:
    52mm (2").
    Skala:
    270 grader

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •