Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: vilken termostat till 400hk B204L?

  1. #1
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    vilken termostat till 400hk B204L?

    Som rubriken säger. Gäller min 900ng 1995 som jag håller på att byta det mesta på
    Jag hade i förväg innan jag börja riva köpt ny termostat då jag trodde den gamla va trött o slapp, för bilen var alltid för kall vid motorvägsfart och vintern blev den knappt varm alls ... (dom få vinterdagar den gick)

    Detta kan vara förklaringen:

    (ny till vänster, den som satt till höger)

    Motorn ser oförskämt fin ut inuti och är antagligen nyrenoverad. Blev riktigt chockad på ett positivt vis när jag märkte att kamkedjan var nybytt (knappt repor i plastbitarna och spännaren på 9-10mm) och balansaxelkedjan var borta. Men när jag hitta termostaten blev jag lite fundersam över hur dom tänkt... bilen har iofs gått i tyskland så där kanske är lite varmare om sommrarna

    Motorns värme har fungerat klockrent iaf på somrarna...så jag överväger om jag ska sätta tillbaka den falska termostaten eller om jag ska köra på den 74gradaren jag köpte ifrån speedparts.

    Vad tror ni? Är det dåligt utan termostat? Tar det då för lång tid innan motorn blir varm osv? Eller vad annars kan tänkas va negativt? Är 74gradaren ett bra alternativ annars när man kommer plocka ut runt 400 häst?

    Tacksam för all input som går att få!
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    VIlken termostat man ska använda beror lite på vad man ska använda bilen till ska du bara köra på bana/strip kan det nog vara bra med en termo. med en lägre öppnings grad. Ska du köra vardagligt så förslår ja nog använda standard.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Re: vilken termostat till 400hk B204L?

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Som rubriken säger. Gäller min 900ng 1995 som jag håller på att byta det mesta på
    Jag hade i förväg innan jag börja riva köpt ny termostat då jag trodde den gamla va trött o slapp, för bilen var alltid för kall vid motorvägsfart och vintern blev den knappt varm alls ... (dom få vinterdagar den gick)

    Detta kan vara förklaringen:

    (ny till vänster, den som satt till höger)

    Motorn ser oförskämt fin ut inuti och är antagligen nyrenoverad. Blev riktigt chockad på ett positivt vis när jag märkte att kamkedjan var nybytt (knappt repor i plastbitarna och spännaren på 9-10mm) och balansaxelkedjan var borta. Men när jag hitta termostaten blev jag lite fundersam över hur dom tänkt... bilen har iofs gått i tyskland så där kanske är lite varmare om sommrarna

    Motorns värme har fungerat klockrent iaf på somrarna...så jag överväger om jag ska sätta tillbaka den falska termostaten eller om jag ska köra på den 74gradaren jag köpte ifrån speedparts.

    Vad tror ni? Är det dåligt utan termostat? Tar det då för lång tid innan motorn blir varm osv? Eller vad annars kan tänkas va negativt? Är 74gradaren ett bra alternativ annars när man kommer plocka ut runt 400 häst?

    Tacksam för all input som går att få!
    Absolut INTE utan termostat, blir mycket slitage under den sega varmkörningen som kommer att ske.
    Välj istället en med lite lägre öppningstemp än orginal

  4. #4
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: vilken termostat till 400hk B204L?

    bra input av er man tackar!

    bilen i fråga körs i stort sett enbart hårt och kommer köras ännu hårdare. bankörningar, kanske lite stripp. mycket buskörning osv... (självklart aldrig i olagliga farter ... men jäklar va fort upp till den lagliga farten det ska gå )

    gör mig inget om motorn tar tid på sig att bli varm. det är enda gången bilen går lugnt... bilen kommer enbart gå vår/sommartid/höst när vägarna är sopade o fina.

    har köpt en 74graders termostat som jag tänkte prova med. är lite orolig för pulserande slangar och punktkokning osv... turbon jag har är en specialbyggd t3/t4 turbo med lite hemligt recept som ska vara god för närmare 550hk på en saab maskin... så runt 400hk blir det nog (topp & växellåda m.m. sätter stopp där nånstanns, till att börja med)
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    238
    Det gör inte DIG ngt att motorn inte blir varm snabbt kanske, men det blir betydligt mer slitage på motorn.
    Vilket, om man har otur, straffar sig med tiden.

    / C

  6. #6
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    När man bygger en racemaskin så får man ju acceptera högre slitage, det kommer man inte ifrån. Nu har jag ju 505hk i min maskin och kör med 74°C termostat. Detta ger samma tid att komma upp i driftstemp. som med org. motor och org. termostat. Värmeutvecklingen är ju lite högre i min motor. Nu har jag inte kört min bil på vintern men där kan jag tänka mig att det inte är så jättelämpligt att köra med den kallare termostaten.

  7. #7
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Okej! Låter bra jag testar med 74 gradaren till att börja med. och slitaget som sagt... motorn kommer gå max 400-500mil per år och kommer säkert plockas isär lite då o då... + att jag har en reservmaskin som jag kommer fixa i ordning också... så slitaget är väl kanske inte så noga med

    EXD: är din turbonetics snurra vattenkyld? min är vattenkyld, men han som byggde den sa att man kunde plugga de hålen och strunta i det... han hade kört så själv med samma snurra på sin volvo.

    jag ska höra med honom lite mera... men jag drar nog dit vattenkylningen... känns som att det är tänkt att det ska vara så..

    Nu drar jag till Uppsala för att supa in valborg! Glad valborg på er!!
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  8. #8
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Endast oljekyld, räcker bra. Vattenkylningen är mest ett krav när man använder bilen till vardags och inte låter motorn gå på låglast några min innan man stänger av.

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Detta blir väl dagens meningslösaste inlägg, antager jag...
    Kör med en termostat i häradet 82-88 grader. 74 C är lite väl kallt.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Okej! Låter bra jag testar med 74 gradaren till att börja med. och slitaget som sagt... motorn kommer gå max 400-500mil per år och kommer säkert plockas isär lite då o då... + att jag har en reservmaskin som jag kommer fixa i ordning också... så slitaget är väl kanske inte så noga med

    EXD: är din turbonetics snurra vattenkyld? min är vattenkyld, men han som byggde den sa att man kunde plugga de hålen och strunta i det... han hade kört så själv med samma snurra på sin volvo.

    jag ska höra med honom lite mera... men jag drar nog dit vattenkylningen... känns som att det är tänkt att det ska vara så..

    Nu drar jag till Uppsala för att supa in valborg! Glad valborg på er!!
    Min uppfattning är att om en turbo har en core med uttag för vattenkylning så måste den användas, pga att den INTE är designad för endast oljesmörjning/kylning.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Jag körde med en 82c på min 421 hk NG900, funkade bra. 74 känns väl som sagt lite för kallt kanske, kan inte va nyttigt i längden.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  12. #12
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Min uppfattning är att om en turbo har en core med uttag för vattenkylning så måste den användas, pga att den INTE är designad för endast oljesmörjning/kylning.
    Mjoo..typ nått sånt jag trodde också... jag får helt enkelt se hur det blir när jag monterar den... måste få mitt x-rör omsvetsat med ny fläns bara. sen ska jag börja mecka med olje & vatten ledningarna. om saker o ting passar och det inte är jobbigt att få plats osv, så sätter jag nog dit vattenrören också...

    jag kan ju återkomma med hur det blir i slutändan... svetsning sker till nästa helg om inget hinder dyker upp. sen ska turbon dit
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

Liknande ämnen

  1. vilken turbo 370-400hk i en 2.0a ? bf98
    Av m3l1n i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-12, 20:05
  2. Svar: 44
    Senaste inlägg: 2008-09-08, 17:46
  3. Vilken turbo 400hk+
    Av MicEE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-02-23, 02:40
  4. Vilken termostat till min 9000 2,0 t 96?
    Av svante_turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-10-31, 20:03
  5. Vilken turbo 9000 cse ( -96) till ca 350-400hk
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 14:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •