Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Total Trimförvirring! ng900

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499

    Total Trimförvirring! ng900

    Jo, jag vet att ni gäspar!
    Har sökt men inte hittat. Börjar bli dags att trimma 900an. Har funderat på steg1 och steg3. Steg2 känns inte så prisvärt då det bara verkar ge lite goare ljud och fetare utseende. Det fina med avgas är ju att man kan bygga vidare senare! Har förstått att vid högre steg är det DP samt kat som behöver vara 3" för att avgaserna är varmare ju närmare motorn man kommer, de kräver mer plats.
    I min 900a har jag ett förra året nytt org-avgas efter kat, dvs 2,25". Så om jag nu skall trimma finns ju ett par vägar att gå!

    1.Steg1
    2. Steg1 +sportavgas efter kat (steg2!)
    3. Steg1 +3" DP och 3" sport/race-kat
    4. Steg3 3"DP och 3" sport/race-kat och därefter orginal 2,25" tillsvidare!

    Är mest fundersam över det fjärde alternativet! Räcker det i princip nya orginalsystemet till för ett steg 3? Kommer ju montera 2,5" när jag fått lite mer cash (ung och fattig som man är).

    Har fattat det som att man får uppgradera mjukvaran rätt billigt från steg1 till 3 hos de flesta trimfirmor.
    Detta blev rörigt men jag hoppas ni förstår vad jag menar! Jag behöver lite tips och råd i djungeln! Är skillnaden mellan steg1 och steg3 värd sina pengar? Tycker bilen skjuter på helt ok orginal!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699
    Efter katten har man ju inte så mycket effekt att vinna, så är det effekten du är ute efter tycker jag du ska satsa på 3" framrör och programvara. Om du tycker att bilen rör på sig okay nu, så kommer du jubla av glädje sen

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 367
    Mottrycket är för högt i orginal för att de ska funka på mer än ett steg 1.
    Ska du upp på högre effekter är ett minimum av 2,5" av ett sport system
    Ska du byta DP och katt är en race katt att föredra.
    Skaffa ett steg 1 först och sen trimma vidare när du har råd.
    Fixa även väghållningen och bromsarna innan du trimmar vidare.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 551
    Medlem#
    4156
    Alternativ 3 är inget vidare.

    Det finns orsaker till att man byter mjukvara när man byter framrör och katt till 3", och det är inte enbart för att få fler hästar.

    Det kan, om man har otur, lira riktigt dåligt med Steg 1 programvara med Steg 3 (nästan) hårdvara. Bland annat så kan bilen få det kämpigt med att hålla nere laddtrycket på grund av för lågt mottryck vilket kan medföra laddtrycksöverslängar som gör att bilen hoppar på laddstoppet. Inte så trevligt att köra längre alltså, och ingen fördel varken för bilen eller för prestandan.


    Som jag tycker - Satsa på ett Steg 1 och kör ett tag så ELLER spara ihop till ett riktigt Steg 3 på en gång. Att byta det man har råd just för stunden och bygga ihop framrör och bakrör och tjofsa kanske är roligt, men det blir garanterat dyrare och krångligare att göra så i längden än att lugna sig ett tag och köpa ett riktigt avgasrör (komplett) och programvara samtidigt.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 088
    Ingen som föreslagit att byta ng900ic:n ännu, intressant eftersom det torde vara de första man skall byta innan man ens funderar över trim

    Att det inte skulle funka med orginal avgas efter katten är enligt mig skitsnack. Har kört med steg3+ Nordic racekat och 3"dp. 3" efter katt är enligt mig värdelöst då de bara slår i på massa onödiga ställen...

    Men som sagt, byt ic först av allt

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 367
    Citat Ursprungligen postat av Pershav
    Ingen som föreslagit att byta ng900ic:n ännu, intressant eftersom det torde vara de första man skall byta innan man ens funderar över trim

    Att det inte skulle funka med orginal avgas efter katten är enligt mig skitsnack. Har kört med steg3+ Nordic racekat och 3"dp. 3" efter katt är enligt mig värdelöst då de bara slår i på massa onödiga ställen...

    Men som sagt, byt ic först av allt
    De handlar om mottryck och inte om storleken.
    Du ska ha bra mycket mer än 330 hk för de ska va dags för 3" hela vägen.
    Men orginal funkar inte på grund av mottrycket.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Allright!
    Steg1 känns ju mest rimligt då. Steg2 för ljudet kanske. Skiljer sig ljudet mycket mellan ett helsats och ett halvsats?

    Och IC, är det nödvändigt? Kan förstå att orginal är otillräckligt, men steg1 är ju inte så jättestor skillnad?

  8. #8
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 242
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng
    Och IC, är det nödvändigt? Kan förstå att orginal är otillräckligt, men steg1 är ju inte så jättestor skillnad?
    Det blir ganska stor skillnad med bättre IC även med original programvara. Min bil kändes mycket piggare och framförallt så drog den med samma tryck hur många gånger man än accade Med steg1 och en varm sommardag så blir det inte ens en halv fullgasrepa innan programmet ställer ner pga för varm inloppstemp i insuget (så upplevde jag det iaf)
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 551
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng
    Och IC, är det nödvändigt? Kan förstå att orginal är otillräckligt, men steg1 är ju inte så jättestor skillnad?
    Nödvändigt - Nej.

    En klar fördel - Ja.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Ok!
    Strategin blir kanske då sänkning (dämpare/fjädrar), bromsar, bättre IC, steg1. Känns ju vettigt iaf.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng
    Ok!
    Strategin blir kanske då sänkning (dämpare/fjädrar), bromsar, bättre IC, steg1. Känns ju vettigt iaf.
    Låter som en utmärkt prioritering

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-12-15, 11:57
  2. Total rensning av gammal olja. hur? B2x5
    Av Heuschmid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-02-05, 15:24
  3. Vridmomentskurva och total utväxling, 9-5 Aero.
    Av Flåklypa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-15, 16:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •