Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: pysventil

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    uppsala
    Inlägg
    11

    pysventil

    hello!!!

    har en 9000cs 2.0T -96:a och jag undrar om de går att montera en pysventil på den?
    kör 9000 cse 2.0t -96 med SQR steg 3 kit

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 085
    självklart så går det...
    men du kommer att bli halshuggen av alla (fegisar) på detta forumet om du gör det.
    inte bra för bilen då du kommer att kringgå säkerhetssäkningen om det skulle gå fel, men bara själva monteringen av pysventil är helt genomförbar.....
    körde så själv med en 900s-90, men skulle inte göra det på nuvarande bil 9000-97 (sållar mig själv till fegisarna)

    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  3. #3
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988
    Det går att ha en pysventil, men bilen kommer inte gå bra, turboras som följd.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av SirMacke
    Det går att ha en pysventil, men bilen kommer inte gå bra, turboras som följd.
    är väl egentligen risk för att motorras med.

    Men med tanke på att hur billigt man kan få en beg styrbox så känns ju inte pystrim som specielt smart, med tanke på att en steg1 box ger bra mycket mer effekt än att pystrimma.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    uppsala
    Inlägg
    11
    ok, låter som en dålig ide´ alltså
    kör 9000 cse 2.0t -96 med SQR steg 3 kit

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av houston
    ok, låter som en dålig ide´ alltså
    JA! om du inte vill byta motor inom en snar framtid.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Jag får även känslan av att det är ännu mer riskabelt att köra pysventil på en bil med ett såpass utvecklat system som Trionic 5.

    Spara ihop lite slantar och skaffa ny mjukvara istället om du tycker att bilen börjar kännas långsam.

    MVH

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Jag får även känslan av att det är ännu mer riskabelt att köra pysventil på en bil med ett såpass utvecklat system som Trionic 5.

    Spara ihop lite slantar och skaffa ny mjukvara istället om du tycker att bilen börjar kännas långsam.

    MVH
    känns ju även som att han troligen har hårdvaran på ganska hög belastning med tanke på att det redan är steg3 i bilen om man ska tro sign..

    Personligen tror jag iaf att det är ännu mer riskabelt när man redan ligger långt upp på nivåerna vad turbo osv klarar, kanske inte helt lämpligt att pysa upp över det..
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    230
    Eftersom jag fått en del skit för att jag tidigare lite lättare försökt informera om pystrimning sammanfattar jag det såhär: Ja, det går alldeles ypperligt att använda sig av pystrimning om man vet vad man gör. Sannolikheten är dock rätt stor att de som frågar om denna typen av trimning bara vill ha en enkel väg att öka laddtrycket. Vill man ha en enkel väg så tar man en tur till en trimfirma, men gillar man att peta runt, experimentera, gå egna vägar och lägga mer pengar än väntat (vilket ofta är fallet..."när jag nått xx räcker det") på att trimma bilen så föreslår jag att man först införskaffar sig lite (läs mycket) kunskap och DÄREFTER bestämmer sig för hur man ska göra och vilka delar som skall införskaffas.

    De som direkt avfärdar metoden med att motorn kommer rasa och att turbon kommer skickas i omloppsbana har antagligen antingen inte försökt sig på, eller så har de använt metoden "Kalle 5år", dvs ställa på fullt direkt utan att tänka på följderna.

    Men tro inte att det varken är en billig eller enkel väg att öka på prestandan..

    Magnetventilen är bara ett bra verktyg för att kontrollera pyset enligt mig. Önskas boktips så är det bara att hojta till. Förövrigt kan jag varmt rekommendera T5Suite om du någon gång i framtiden försöker dig på ett helhjärtat försök att trimma T5 på egen hand.

    MVH
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    uppsala
    Inlägg
    11
    känns ju även som att han troligen har hårdvaran på ganska hög belastning med tanke på att det redan är steg3 i bilen om man ska tro sign..

    Personligen tror jag iaf att det är ännu mer riskabelt när man redan ligger långt upp på nivåerna vad turbo osv klarar, kanske inte helt lämpligt att pysa upp över det..
    jo den e steg3 trimad av SQR, jag undrade bara mest om de funkade på T5 motorer och om de funkade bra
    kör 9000 cse 2.0t -96 med SQR steg 3 kit

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    uppsala
    Inlägg
    11
    Jag får även känslan av att det är ännu mer riskabelt att köra pysventil på en bil med ett såpass utvecklat system som Trionic 5.

    Spara ihop lite slantar och skaffa ny mjukvara istället om du tycker att bilen börjar kännas långsam.

    MVH
    jo jag får försöka spara ihop en slant och slänga dit lite mer prylar snart, tycker ju den börjar kännas lite "slö" men först måste jag dit me ny koppling den börjar ge vika nu
    kör 9000 cse 2.0t -96 med SQR steg 3 kit

  12. #12
    varför är alla så himla mkt emot pysventil ?? Saab har nog räknat med rätt bra marginaler när motorerna/styrsystemen konstruerades . Jag har kört med pysventil i snart ett år , o absolut inget konstigt har hänt . En gång i tiden när jag va i 20-års åldern så åkte i stort sett alla omkring med pysventiler i flera år , utan att någon paja sin motor . Självklart så får man ju tänka efter lite så man inte försöker höja trycket till hur mkt som helst .
    regerande svensk mästare i db-drag
    www.garaget.org/omegaman1
    msn: hannutakkinen211@hotmail.com

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Skillnaden mellan orginal och steg3 effekt är nog redan förbi den marginal teknikerna räknade på.

    Sen bara för att det finns en marginal på hårdvaran så behöver det inte innebära att mjukvaran (tändning samt bränsle) är anpassat till dom nya nivåer man kan uppnå om man pystrimmar.

    Visst pystrimm får samma effekt som ett riktig styrprogram (förutsatt att bränsle och tändning stämmer) men du har helt plötsligt misst säkerhetsfunktionerna som skall träda in när något går galet, dåligt bränsle, fel på bränslepump mm.
    Man lär så länge man lever.

  14. #14
    på min så slår tändningen av vid 0,7bar . det måste väl va en säkerhetspryl ?
    regerande svensk mästare i db-drag
    www.garaget.org/omegaman1
    msn: hannutakkinen211@hotmail.com

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av omegaman1
    varför är alla så himla mkt emot pysventil ?? Saab har nog räknat med rätt bra marginaler när motorerna/styrsystemen konstruerades . Jag har kört med pysventil i snart ett år , o absolut inget konstigt har hänt . En gång i tiden när jag va i 20-års åldern så åkte i stort sett alla omkring med pysventiler i flera år , utan att någon paja sin motor . Självklart så får man ju tänka efter lite så man inte försöker höja trycket till hur mkt som helst .
    Du åkte med pystrim när du var 20 hur gammal är du idag 21 eller 47?
    Har ju hänt lite med motorerna och styrsystemen under den perioden om du är äldre än 30 ...
    Jag skulle då aldrig chansa på att åka med "pys" men alla gör vi våra val några är lite bättre än andra...

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Citat Ursprungligen postat av omegaman1
    varför är alla så himla mkt emot pysventil ?? Saab har nog räknat med rätt bra marginaler när motorerna/styrsystemen konstruerades . Jag har kört med pysventil i snart ett år , o absolut inget konstigt har hänt . En gång i tiden när jag va i 20-års åldern så åkte i stort sett alla omkring med pysventiler i flera år , utan att någon paja sin motor . Självklart så får man ju tänka efter lite så man inte försöker höja trycket till hur mkt som helst .
    Du åkte med pystrim när du var 20 hur gammal är du idag 21 eller 47?
    Har ju hänt lite med motorerna och styrsystemen under den perioden om du är äldre än 30 ...
    Jag skulle då aldrig chansa på att åka med "pys" men alla gör vi våra val några är lite bättre än andra...
    de va 10 år sen jag va 20 . den berörda bilen är ju inte ny ! har du nånsin ens kört med pysventil ? eller kör du inte med pysventil för att nån galenpanna sköt motor efter motor pga. att han inte kunde låta bli o "pysa" lite till för o åka fortare , o sen skrev på forum att man "-garanterat skjuter motorn innan du kommit från parkeringsplatsen . ? Visst skjuter man motorn om man laddar för mkt utan bensin ! jag har oxå skjutit motorer just för att "jag ville åka lite fortare" Min saab har rullat med pys (det är inte ens en modern fin pysventil , utan en helt vanlig plast T-kors!) 1800mil , o det är garanterat inte bara söndagsåkning !Jag är nästan säker på att 80% av alla som säger nåt om pysventiler säger att det är ajabaj bara för att dom har hört eller läst att det inte går !
    regerande svensk mästare i db-drag
    www.garaget.org/omegaman1
    msn: hannutakkinen211@hotmail.com

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    230
    Ett t-kors funkar det med bara man kringgår magnetventilen (vilket leder till att man är låst till en viss laddtrycksuppbyggnad beroende på korsets storlek), men se till att kompensera med bränsle och eventuellt tändning också (det senare kräver att man antingen skippar mjukvaran alternativt att man ändrar i den). Avgastemp och cylindertryck/temp kan annars pinna iväg. Cylindervärdena är dock lite svåra att själv mäta utan dyr utrustning. De kan beräknas någotsånär (just nu leks det i AVL Boost här), men det kräver så otroligt många parametrar att det praktiskt taget är ett dödfött projekt för de flesta dödliga.

    Bränslekompensation kan man få till lite grovt med tryckkontrollerad(-e) extraspridare, och sen trimma in spridarna mha bredbandslambda och EGTmätare. Systemet är ändå inte lambdakontrollerat under WOT (fullgas). Lite bonnmek' men det fungerar som lösning.

    En lite "finare" lösning är att mappa om bilen, förslagsvis själv om man vet vad man ställer till med
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av omegaman1
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Citat Ursprungligen postat av omegaman1
    varför är alla så himla mkt emot pysventil ?? Saab har nog räknat med rätt bra marginaler när motorerna/styrsystemen konstruerades . Jag har kört med pysventil i snart ett år , o absolut inget konstigt har hänt . En gång i tiden när jag va i 20-års åldern så åkte i stort sett alla omkring med pysventiler i flera år , utan att någon paja sin motor . Självklart så får man ju tänka efter lite så man inte försöker höja trycket till hur mkt som helst .
    Du åkte med pystrim när du var 20 hur gammal är du idag 21 eller 47?
    Har ju hänt lite med motorerna och styrsystemen under den perioden om du är äldre än 30 ...
    Jag skulle då aldrig chansa på att åka med "pys" men alla gör vi våra val några är lite bättre än andra...
    de va 10 år sen jag va 20 . den berörda bilen är ju inte ny ! har du nånsin ens kört med pysventil ? eller kör du inte med pysventil för att nån galenpanna sköt motor efter motor pga. att han inte kunde låta bli o "pysa" lite till för o åka fortare , o sen skrev på forum att man "-garanterat skjuter motorn innan du kommit från parkeringsplatsen . ? Visst skjuter man motorn om man laddar för mkt utan bensin ! jag har oxå skjutit motorer just för att "jag ville åka lite fortare" Min saab har rullat med pys (det är inte ens en modern fin pysventil , utan en helt vanlig plast T-kors!) 1800mil , o det är garanterat inte bara söndagsåkning !Jag är nästan säker på att 80% av alla som säger nåt om pysventiler säger att det är ajabaj bara för att dom har hört eller läst att det inte går !
    Helt rätt! Jag har aldrig kört med pystrim av den enkla anledningen att jag blivit avrådd i från det.
    Hittar inte det allternativet heller bland dom som levererar och monterar trim.
    Jag som "vanlig" bilägare måste ju förlita mig till verkstäderna.
    Jag har skickat ut lite förfrågningar om vad som kan göras för att få mera pullver i motorn på bla. min förra bil en 9000 2.3ltt och senast till 9-3an.
    Pystrim var inte med i ett enda av offerterna...
    Varför vet jag inte...

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 085
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton

    Helt rätt! Jag har aldrig kört med pystrim av den enkla anledningen att jag blivit avrådd i från det.
    Hittar inte det allternativet heller bland dom som levererar och monterar trim.
    Jag som "vanlig" bilägare måste ju förlita mig till verkstäderna.
    Jag har skickat ut lite förfrågningar om vad som kan göras för att få mera pullver i motorn på bla. min förra bil en 9000 2.3ltt och senast till 9-3an.
    Pystrim var inte med i ett enda av offerterna...
    Varför vet jag inte...
    enkelt..
    mjukvara
    kostnad för dig ca 4000 för företagen max 20:- men du kan inte göra det utan dom
    pysventil
    kostnad för dig ca 15:- för företagen kanske 5 vid bulk-köp men detta kan du göra själv..
    klart företagen offererar det dom tjänar på

    //T

    Ps: företagens kostnad för att ta fram programmet är inte inräknat
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av termos
    Ps: företagens kostnad för att ta fram programmet är inte inräknat
    Om du inte räknar med kostnaderna för att ta fram programvaran hur kan det då bli 20:-?, för visst tar dom ut kostnaderna på kunderna eller berdiver dom välgörenhet

Liknande ämnen

  1. Dump/pysventil?
    Av namgniw i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-05-07, 00:29
  2. Ang pysventil
    Av -= Marcus =- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-30, 17:45
  3. APC vs Pysventil
    Av Muskedunder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 02:03
  4. pysventil og9-3
    Av kallenorr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-08-07, 13:41
  5. Pysventil
    Av Rick i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-12-20, 12:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •