Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vad händer med glasfiber/kolfiber vid krock?

  1. #1
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Vad händer med glasfiber/kolfiber vid krock?

    Funderade på att skaffa kolfiber eller glasfiberdelar till min 9000 för att slippa lite vikt. Det slog mig dock att man kanske inte vill ha en huv i t.ex. kolfiber vid eventuell krock?

    Delar sig huven eller kommer man bli halshuggen vid frontalkrock?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314
    Den mosar ihop Atomerna S/532 med neutron B742 och då bildas vätgas som gör att förmodligen alla inom en radie stendör när du krockar.

    Eller inte.

    Den knäcksförmodligen som knäckebröd rakt av.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  3. #3
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Det var en mycket intressant fråga.

    Utan att veta allt för mycket kan jag tänka mig att om den ska kunna knäckas/fläkas så behöver den ha ett mothåll vid belastning.
    Detta mothåll finns i infästningarna/gångjärnen utav motorhuven.
    Om dessa orkar att hålla kvar huven så att den ska kunna fläkas vid horisontell belastning låter jag vara osagt.
    Ett annat möjligt scenario är att infästningarna kollapsar och att motorhuven "glider" utöver din framruta och på det sättet försvinner ur leken vid en krock.
    Bara spånar lite.....

    Men som sagt, mycket intressant fråga.

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Det var en mycket intressant fråga.

    Utan att veta allt för mycket kan jag tänka mig att om den ska kunna knäckas/fläkas så behöver den ha ett mothåll vid belastning.
    Detta mothåll finns i infästningarna/gångjärnen utav motorhuven.
    Om dessa orkar att hålla kvar huven så att den ska kunna fläkas vid horisontell belastning låter jag vara osagt.
    Ett annat möjligt scenario är att infästningarna kollapsar och att motorhuven "glider" utöver din framruta och på det sättet försvinner ur leken vid en krock.
    Bara spånar lite.....

    Men som sagt, mycket intressant fråga.

    Mvh Michael
    Fästena orkar ju hålla plåthuven fast...eller fattade jag fel nu?
    Men det jag tycker låter skrämmande är om huven splittras och man får delar flygande i ansiktet. Förhoppningsvis nystas huven bara upp och blir fladdrig, (alltså fibrerna släpper från varann)
    9-3 -98 2,0T Nordic st2
    koni & eibach runt om

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Kika på krockande F1 bilar eller liknande så får man en stilstudie.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892
    Mackan har nog en liten annan fundering än de ni svarar på...

    En plåthuv kollapsar och viker ihop sig vid en krock tex.
    Kolfiber som är så mycket starkare och INTE "viker ihop sig" som plåt gör...

    Fästena för motorhuven får antagligen med kolfiberhuv en hel stum och styv skiva att hinda. Dvs huven i sig agerar inte deformationszon.
    Jag GISSAR att fästena inte pallar trycket, men jag TROR att a-stolpen borde orka "avleda" huven när den kommer farande och huven kommer glida längs a-stolpen och upp över taket.

    Som sagt, en mycket intressant fråga... Undrar vart man hittar svaret, dvs ren fakta om detta.


    Mvh Johan

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    Sånna här frågor går enbart att spekulera i eftersom det dels beror på bilens konstruktion men framförallt på den specifika huvens konstruktion, för att inte tala om hur olyckan i sig sker.

    Att jämföra med F1 var inte riktigt det klyftigaste jag läst idag men om uttalandet avsågs för att man ofta kan få ser kolfiberdelar splittras likt knäckebröd... så sure.. det skulle kunna ske, men det är knappt jämförbara delar, eller olycksförfaranden.. så glöm bara bort den kommentaren.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  8. #8
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Om kolfiberhuven konstrueras på rätt sätt och ihop med resten av bilen så är tanken bakom kolfiber att dels skall den vara lätt, dels skall den ta upp mycket av energin vid en krock genom att smulas sönder i många små delar. Men detta kräver att den är konstruerad på rätt sätt och med hållfastheten hos omkringliggande detaljer (såsom skärmar, huvinfästningar, etc) i åtanke. Om den inte är konstruerad med detta i åtanke vet ingen vad som händer, men inge kedja är starkare än sin svagaste länk.
    /Johan

Liknande ämnen

  1. Skärmar till 9000cs i glasfiber och kolfiber
    Av jompao i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2013-11-22, 17:21
  2. Lackad kolfiber huv, få fram kolfiber "looken" igen?
    Av Aerocoffe i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-01-30, 20:44
  3. Samma kolfiber i 9-5 Hirsch som vanliga 9-5 med kolfiber?
    Av -Rickard- i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-21, 09:18
  4. Köpa takvinge, lackad glasfiber eller kolfiber?
    Av EuphoniC i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 17:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •