Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Lyfta motorn med låda kvar OG9-5

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922

    Lyfta motorn med låda kvar OG9-5

    Hej

    Då jag stött på så mycket problem med drivaxlar väljer jag nu istället att först försöka ta loss motorn utan låda, ska lyftas upp ur motorrymmet.

    Vad jag har gjort är tagit bort slangar kablar å allt som går till motorn. Vänstermotorfäste är loss, (kollat från motorn).

    Nu är det dags för att lyfta vad jag tror iaf. Men jag kan inte lyfta motorn direkt upp då motorn är hakad i lådan vid kopplingen. Så jag måste lyckas skjuta motorn eller låda för att haka ur den. Har försökt benda lite men just benda ut motorn ur lådan är lite svårare än att benda från andra hållet då man har mer ställen man kan haka i.

    Hur hakar jag ur motorn ur lådan? Höger och (mitt/under) motorfäste sitter fortvarade kvar dom är ej lossade.

    Lite tips!

    MvH
    -FaeN

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    684
    Har läst ditt inlägg flera gånger men förstår fortfarande inte vad du egentligen vill.
    Du har problem med drivaxlarna och vill lyfta ur motorn?
    Hur hjälper det problemet med drivaxlarna?

    Citat "Så jag måste lyckas skjuta motorn eller låda för att haka ur den. Har försökt benda lite men just benda ut motorn ur lådan är lite svårare än att benda från andra hållet då man har mer ställen man kan haka i. "

    Benda och skjuta hit eller dit? Lådan är inte fasthakad utan har man lossat alla skruvar som håller den mot motorn så tvingar man isär den. Givetvis har man lossat fästet till växellådan först och även avlastat lådan.
    Växellådan lyfter man inte (vet inte heller exakt vilken bil det handlar om) men den plockas ur nedåt. Därefter kan man lyfta ur motorn uppåt om man anser att man löser problemet med drivaxlarna.
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922
    Hej,

    Nej det kommer inte hjälpa något med drivaxlarna dock så kommer jag inte stå still. Ska få ner lådan med tiden, men det är trist när man inte kommer någon vart.

    Så jag tänkte då jag ändå ska trycka ner kolvar i motorn att jag kan försöka ta ut motorn först och smacka i kolvarna och sedan ta i tur med lådan.

    Förstår att du inte fattar vad jag menar för nu har jag nog tänkt på något helt annat. Tänkte nämligen att det gick in en "stång" från motorn till växellådan och det va så kraften överfördes, men det är ju va man har svänghjulet till

    Men så att säga.

    Om jag lossat bultarna från Motor till sprängkåpan på lådan. Lossat Vänster motorupphägning samt alla slangar. Kan jag lyfta motorn rakt upp? Undre samt högermotorupphägning behövs inte tas bort då dem ändast fäster växellådan, eller har jag sett fel?

    Gäller 9-5 -98

    MvH
    -FaeN

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 103
    Medlem#
    5389
    Spontat så skulle jag inte göra mig besväret att försöka ta ur motorn med lådan kvar, låter som ett jädra bökande bara. Du skriver ju att du senare ska "ta tag" i lådan så då kan du ju lika gärna slita ur skrotet nu med en gång!

    /M

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 486
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Spontat så skulle jag inte göra mig besväret att försöka ta ur motorn med lådan kvar, låter som ett jädra bökande bara. Du skriver ju att du senare ska "ta tag" i lådan så då kan du ju lika gärna slita ur skrotet nu med en gång!

    /M


    Polaren förskte med operationen att ta ur motorn utan att ur lådan, efter en jäkla massa slit så fick han tillsut ut motorn neråt, men hade brötet sönder lådan så när han fick i ny motor så gick lådan några mil innan den paja, skrapade och hade sig nått kopiöst när han väl hade misshandlat ihop det.

    Jag hade tagit både lådan och motorn, gärna neråt, troligen lättare att dela och skruva ihop med grejerna ur bilen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    960
    hej
    varför bråka och dela på plats när det är enklare att göra det på bänken/golvet.
    ta ner hela subframen med drivaggregatet komplett, pilla ur drivaxlarna från hjulen.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    684
    Självklart är det lättast att plocka ur hela paketet om man har bilen på en lyft. Annars är det klart bäst att börja med lådan. Ta ur den först. Det är inte så mycket merjobb och du får betydligt bättre med plats för att manövrera ut motorn uppåt.
    Växellådan sitter mycket riktigt på en "stång"
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922
    Jo okej, blir väll till att ta hela böket samma gång dock. Bara att drivaxlarna satt som FA*****N, och ville gärna ha bilen klar tills 12april. Därför tänkte jag gå backvägen. Men det verkar inte som en bra ide enligt er. Så det blir väll till att slita i dom dära drivaxlarna...

    Enligt Haynes handbok som är på en 02 eller 04? KAn han vika bort navet i x-led om man sitter från vinkeln man skruva av hjulet. Då får man fri sikt på drivknut å allt, men det verkar inte gå på -98 jävla typiskt.

    Annars kanske man kan lyckas lirka ut låda ned drivaxel? Har bara testat vänster så om man får av höger bör man kunna flytta hela drivpaketet åt passagerarsidan och på så sätt lirka ur vänsterdrivaxeln ur navet?

    Kan säga att all våld i världen hjälpte inte förra gången så man är lagom pissed på den

    MvH
    -FaeN

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Östhammar
    Inlägg
    1 328
    Men hmm.. ska du nu lyfta ur allt eller inte? Lossar man bakre motorfästet helt så är det inga problem alls att få ur allt uppåt.. om man får loss drivaxlarna såklart.. Mellanaxeln kan man ha sitta kvar.. Antar att du pratar om en 9-5 nu? Den operationen tar ett par timmar om man är nykter.. Ett par till om man e redigt berusad
    Saab 9-5 SE / Aero-04 "look alike"

    http://www.garaget.org/?car=12197

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    579
    Ta allt neråt istället. Ställ motorpaketet på marken sen upp med med karossen med hjälp av en motorlyft. Om man nu inte har tillgång till vanlig lyft. Fördel att ställa paketet på en pall eller nåt så man kan dra undan den sen.
    Saab 9-3 2.3T
    Saab 9-3 2.0T

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lyfta ur motorn OG9-5
    Av Dave79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2019-12-16, 12:18
  2. [LÖST] Lyfta motorn på en NG900
    Av saab_coupe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2008-08-15, 14:12
  3. Lyfta i motorn i en 9k -88
    Av RallyRobban i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-17, 19:42
  4. Lyfta ur block&låda 900ng
    Av Johan H i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 09:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •