Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Har jag LMM?

  1. #1

    Har jag LMM?

    Har kollat igenom exel filen med översikten över vilka bilar som har vad, men de lärda strides, någon säger nej andra ja.

    Bilen i fråga är en 99- OG9-3, 200hk original.

    Tack

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    1 693
    Du har Trionic 5 dvs. ingen LMM.
    Trionic 7 med LMM kom först 2000 förutom på Viggen som hade den redan fr.o.m. -99.
    Image is nothing - Boost is everything
    http://www.garaget.org/show.php?car=61

  3. #3
    Köra på med atmosfärisk avlastningsventil då alltså? Inga problemer?

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 128
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Henbre2
    Köra på med atmosfärisk avlastningsventil då alltså? Inga problemer?
    Du skall kunna köra med öppen/atmosfärisk avlastningsventil om du vill, eftersom din bil (som tidigare sagt) har Tronic5 vilket använder sig av MAP-sensor istället för LMM.

    MVH

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 380
    Enkelt att vara helt säker.
    Röd tändkasset = T5, ingen LMM
    Svart tändkasset = T7, har LMM

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  6. #6
    Nice, tack för alla svar!

    Siiiista lilla frågor, någon butik som har dumpventiler av bra kvalité, och hur ska man justera sin dump?

    EDIT:

    Kollade på speedparts, finns 2 aktuella.

    En ser ut som en trumpet, en annan har formen som en ufo. (kass förklaring, jag vet, men så är det bara)

    Skillnader på dessa?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Henbre2
    Nice, tack för alla svar!

    Siiiista lilla frågor, någon butik som har dumpventiler av bra kvalité, och hur ska man justera sin dump?

    EDIT:

    Kollade på speedparts, finns 2 aktuella.

    En ser ut som en trumpet, en annan har formen som en ufo. (kass förklaring, jag vet, men så är det bara)

    Skillnader på dessa?
    Varför inte använda den dumpen du redan har?

    Köp satsen med pluggen och filtret på speedparts så kan du ut och pysa sen

  8. #8
    Jo, jag kan ju iofs det, men jag e mer ute efter "klapre-ljudet" som inte finns i den originala. När kolven darrar lite ut mot slutet så att säga.
    Kan tänka mig att det är den som liknar på ett UFO? (art nr 34,0015 på speedparts)

    Letar också efter boken "Hur man bäst förklarar saker på svenska- för dummies"

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    Citat Ursprungligen postat av Henbre2
    Jo, jag kan ju iofs det, men jag e mer ute efter "klapre-ljudet" som inte finns i den originala. När kolven darrar lite ut mot slutet så att säga.
    Kan tänka mig att det är den som liknar på ett UFO? (art nr 34,0015 på speedparts)

    Letar också efter boken "Hur man bäst förklarar saker på svenska- för dummies"
    Aha, du vill åt det där som inte är bra för turbon, alltid trevligt...

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Citat Ursprungligen postat av Henbre2
    Jo, jag kan ju iofs det, men jag e mer ute efter "klapre-ljudet" som inte finns i den originala. När kolven darrar lite ut mot slutet så att säga.
    Kan tänka mig att det är den som liknar på ett UFO? (art nr 34,0015 på speedparts)

    Letar också efter boken "Hur man bäst förklarar saker på svenska- för dummies"
    Aha, du vill åt det där som inte är bra för turbon, alltid trevligt...
    Meiner ikke lyden av lufta som slår tilbake i turbinen nei.

    Meiner lyden der bov slipper "sekvensiellt", men skit samma, tar det någon annan stans.

    Tack för svaren i alla fall.

  11. #11

  12. #12
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 997
    Medlem#
    6220
    Ingen dump ja skulle vilja köra med.. kanske för ljudet skull men nää har hellre en turbo som håller längre.

    kvittrande, pulserande etc etc är inte bra. Man ska ha ett långt phsssssss ljud då är det bra.

    Men valet är ju helt ditt kör med det som du tycker känns bäst.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  13. #13
    Vi får se hur den blir när den kommer, monteras nog i nästa vecka, på samma tid som laddtrycksmätare!

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Henbre2
    Greddy Type-R är bara ett stort otympligtg helvete som folk inte använder på rätt sätt... den är byggd för herrelösa effekter men med tokspänd fjäder och luftfilter på låter den så, ingen vidare dump, satsa på en type rs dom pyser rejält!
    T8 special 220hk *såld* Saab 9000 2,3T(ventilsallad) og900i T16 *new project*---> Peformance by Friends *såld* turned to the darkside MB SLK 250 AMG -12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •