Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Byte av topplockspackning 9000

  1. #1

    Byte av topplockspackning 9000

    Hallå ska byta topplockspackningen så jag undra vad det är man ska ta bort innan man kan ta bort locket.. måste man ta bort den där transmissonkåpan (eller vad den heter den som remmen sitter på) innan man tar bort kamkedjan? eller går det ta bort kamkedjan än då?
    bilen är en Saab 9000cse 2.3t -92

    MVH Emil
    Saab 9000 2.3 t -92

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    682
    Transmissionskåpan behöver du inte plocka bort. Kamkedjan lättar du på genom att plocka bort dreven till kamaxlarna.
    Där är det dock viktigt att sätta tillbaks kedjan på rätt kuggar eller om du noggrant nollställer motorn och markerar exakt var kedjan sitter.
    Köp Saabs verkstadshandbok för 9000. Där har du steg för steg om hur du ska göra.
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 539
    Du får börja med att skruva bort bilen sedan kommer du åt topplocket Skämt å sido - gjorde själv den där operationen förra året. Det var första gången jag skruvade på SAAB. Köpte bilen med blåst toppackning. Första gången innan man fått överblicken ser det rätt komplicerat ut men egentligen går det rätt smidigt.

    Transkåpan behöver ej tas bort - helt onödigt om man bara ska byta toppackningen. Du lossar och tar bort ventilkåpan överst på motorn.
    Det rekommenderas att man "nollar" motorn innan man lossar kamkedjan från dreven.

    Gången är väl ungefär som följer:
    1) Lossa tabort bakre övre motorfästet/momentstaget
    2) Ta bort ventilkåpan
    3) Skruva ut tabort kedjesträckaren
    4) Spänn upp remspännaren och lossa på remmen
    5) Lossa dreven från kamaxlarna och häkta av kedjan - man kan även fixera dreven vid kedjan med ett par buntband och bara lägga dem åt sidan. Glöm inte att nolla motorn innan du lossar dreven. Kolla så att märkningen på kamaxlarna ligger rätt för markeringen på kamaxelöverfallet närmast dreven.
    6) Har du AC måste pump och fästet i toppen lossas. Lägg pumpen åt sidan.
    7) Lossa alla kylarslangar som går till toppen. Dränera hela kylsystemt - plugg på undersidan av kylaren i höger kant
    8 ) Lossa grenrör/avgasrör
    9) Lossa tabort alla topplocksbultar - glöm ej de 2 som sitter på gaveln som förbinder topplocket med transkåpan. Tas loss underifrån.

    Sedan har du lite krafs på insugssidan men det ger sig när du kommit så långt.
    Ett tips är att jaga rätt på ett antal tomma glassbunkar(2L) som du sorterar upp alla lossade skruvar i. Det underlättar när du ska sätta ihop skrotet.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av csan
    Du får börja med att skruva bort bilen sedan kommer du åt topplocket Skämt å sido - gjorde själv den där operationen förra året. Det var första gången jag skruvade på SAAB. Köpte bilen med blåst toppackning. Första gången innan man fått överblicken ser det rätt komplicerat ut men egentligen går det rätt smidigt.

    Transkåpan behöver ej tas bort - helt onödigt om man bara ska byta toppackningen. Du lossar och tar bort ventilkåpan överst på motorn.
    Det rekommenderas att man "nollar" motorn innan man lossar kamkedjan från dreven.

    Gången är väl ungefär som följer:
    1) Lossa tabort bakre övre motorfästet/momentstaget
    2) Ta bort ventilkåpan
    3) Skruva ut tabort kedjesträckaren
    4) Spänn upp remspännaren och lossa på remmen
    5) Lossa dreven från kamaxlarna och häkta av kedjan - man kan även fixera dreven vid kedjan med ett par buntband och bara lägga dem åt sidan. Glöm inte att nolla motorn innan du lossar dreven. Kolla så att märkningen på kamaxlarna ligger rätt för markeringen på kamaxelöverfallet närmast dreven.
    6) Har du AC måste pump och fästet i toppen lossas. Lägg pumpen åt sidan.
    7) Lossa alla kylarslangar som går till toppen. Dränera hela kylsystemt - plugg på undersidan av kylaren i höger kant
    8 ) Lossa grenrör/avgasrör
    9) Lossa tabort alla topplocksbultar - glöm ej de 2 som sitter på gaveln som förbinder topplocket med transkåpan. Tas loss underifrån.

    Sedan har du lite krafs på insugssidan men det ger sig när du kommit så långt.
    Ett tips är att jaga rätt på ett antal tomma glassbunkar(2L) som du sorterar upp alla lossade skruvar i. Det underlättar när du ska sätta ihop skrotet.

    okejokej tack så mycke
    Saab 9000 2.3 t -92

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    682
    Ännu ett tips är väl att plocka ur toppen med grenröret på plats.
    Lossa turbon i stället för att minska risken med sönderdragna pinnskruvar.
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  6. #6
    har lite problem med att få lös bultarna som håller i kamkedje dreven.. är dom gängade åt andra hålet ? nån som har nå tips på hur jag kan få lös dom
    Saab 9000 2.3 t -92

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 380
    Bultarna till dreven på kamaxlarna är "rättgängade".
    Så...... mer våld är nog lösningen

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 539
    Citat Ursprungligen postat av emillindberg
    har lite problem med att få lös bultarna som håller i kamkedje dreven.. är dom gängade åt andra hålet ? nån som har nå tips på hur jag kan få lös dom
    I motsatt ände på kamaxeln så har du ett 4-kantsfäste för en stor shiftnyckel. Be polarn hålla emot där medans du drar på bulten vid kamkedjedrevet.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 223
    Eller två 18mm blocknycklar bredvid varandra fungerar bäst

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #10
    [quote="Andreas Plars"]Eller två 18mm blocknycklar bredvid varandra fungerar bäst


    okejokej får ta och testa det imorrn då men tänkte på det att jag har inte hittat nå märkning för nollningen ner på remhjulet. hittade det på kamdrevet och "axeln" eller va det heter.
    men det lär väll finnas nått ner till också, eler letar jag på fel ställe? nån som har en bild kanske !

    MVH Emil
    M.V.H.[/quote
    Saab 9000 2.3 t -92

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Nollningen bör du alltid kunna se på svänghjulet.

    Vilken tur att jag hittade det här, ska lyfta av toppen och byta packning själv nu i helgen, och var så inställd på allt krångel med transmissionskåpan och så, vad glad jag blev nu när ni säger att man slipper det

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 539
    Citat Ursprungligen postat av emillindberg
    märkning för nollningen ner på remhjulet. hittade det på kamdrevet och "axeln" eller va det heter.
    men det lär väll finnas nått ner till också, eler letar jag på fel ställe? nån som har en bild kanske !

    MVH Emil
    M.V.H.[/quote
    Borde vara samma som på 2.3i -92. På svänghjulets ytterperiferi finns en skala instansad. Leta rätt på "0-an". Du hittar skalan genom gluggen på växellådan - det större 4-kantiga hålet - i kanten på det hålet finns ett hack - 0-an på svänghjulet ska stå mitt för detta hack - då har du nollat motorn. Tänk bara på att du ligger i rätt takt när du ställer in vevaxeln. Kolla märkningen på kamaxeldreven och överfallen att de stämmer överens. Ett sätt att grovt hitta 0-an är att meddelst en pinne eller skruvmejsel känna av genom 1-an tändstifthål när kolven ligger i övre vändläge. Har du kommit då långt så blir det bara att finlira med 0-an och hacket för att hitta det exakta 0-punkten. DEt finns vita "färgpennor" i närmaste bokhandel som kan vara bra att märka upp 0-markeringen på svänghjulet med. Lättare att ställa 0-läget då den vita markeringen lyser upp i mörkret.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  13. #13
    okej det där hålet sitter det under eller över lådan?
    Saab 9000 2.3 t -92

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 539
    Citat Ursprungligen postat av emillindberg
    okej det där hålet sitter det under eller över lådan?
    Hålet sitter på ovansidan av lådan strax intill delningsplanet mot motorn - OM det nu är typ samma låda som på 2,3i -92. Utväxlingen kan vara annorlunda men huset borde vara samma ...... ??? Kan ju ha fel menmen då får någon mer påläst rätta mig.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av csan
    Citat Ursprungligen postat av emillindberg
    okej det där hålet sitter det under eller över lådan?
    Hålet sitter på ovansidan av lådan strax intill delningsplanet mot motorn - OM det nu är typ samma låda som på 2,3i -92. Utväxlingen kan vara annorlunda men huset borde vara samma ...... ??? Kan ju ha fel menmen då får någon mer påläst rätta mig.
    japp jag hittade det så nu är motorn nollad !
    Saab 9000 2.3 t -92

  16. #16
    Sätt buntband till att hålla fast kamkedjan på kamaxeldreven(2st per drev) underlättar som fan när du sätter ihop den och är inga problem att lyfta toppen med dreven i kedjan,underlättar om man är 2 när man monterar den.

    Davve

Liknande ämnen

  1. Byte av topplockspackning 9000 Ltt -96
    Av lws349 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-23, 07:57
  2. Topplockspackning byte saab 9000
    Av FredrikAkesson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-27, 22:28
  3. Byte av topplockspackning 9000
    Av SAAB SCANIA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-10-18, 20:09
  4. [LÖST] Knackande motor efter byte av topplockspackning 9000 -85
    Av TheMPG i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 00:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •