Du får börja med att skruva bort bilen sedan kommer du åt topplocket
Skämt å sido - gjorde själv den där operationen förra året. Det var första gången jag skruvade på SAAB. Köpte bilen med blåst toppackning. Första gången innan man fått överblicken ser det rätt komplicerat ut men egentligen går det rätt smidigt.
Transkåpan behöver ej tas bort - helt onödigt om man bara ska byta toppackningen. Du lossar och tar bort ventilkåpan överst på motorn.
Det rekommenderas att man "nollar" motorn innan man lossar kamkedjan från dreven.
Gången är väl ungefär som följer:
1) Lossa tabort bakre övre motorfästet/momentstaget
2) Ta bort ventilkåpan
3) Skruva ut tabort kedjesträckaren
4) Spänn upp remspännaren och lossa på remmen
5) Lossa dreven från kamaxlarna och häkta av kedjan - man kan även fixera dreven vid kedjan med ett par buntband och bara lägga dem åt sidan. Glöm inte att nolla motorn innan du lossar dreven. Kolla så att märkningen på kamaxlarna ligger rätt för markeringen på kamaxelöverfallet närmast dreven.
6) Har du AC måste pump och fästet i toppen lossas. Lägg pumpen åt sidan.
7) Lossa alla kylarslangar som går till toppen. Dränera hela kylsystemt - plugg på undersidan av kylaren i höger kant
8 ) Lossa grenrör/avgasrör
9) Lossa tabort alla topplocksbultar - glöm ej de 2 som sitter på gaveln som förbinder topplocket med transkåpan. Tas loss underifrån.
Sedan har du lite krafs på insugssidan men det ger sig när du kommit så långt.
Ett tips är att jaga rätt på ett antal tomma glassbunkar(2L) som du sorterar upp alla lossade skruvar i. Det underlättar när du ska sätta ihop skrotet.