Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Demontera orginalstereo OG9-3/OG9-5

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    141
    Det är samma verktyg som till t.ex blaupunkts sterio apparater. I annat fall kör med skriv mejsel i hålen... Ta helst dock inte bort strömkabeln eftersom det på vissa modeller låser hela radion, och på 900 även startspärren enligt olika källor.


    /martin

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Brukar funka finfint att få ut stereon med hjälp av fyra stycken pennor (man tar vad man har)... Skruva sönder pennorna och ta ut själva bläckbehållaren. Tryck in spetsarna i hålen och dra ut stereon...
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    31

    Demontera orginalstereon Saab 9-5 -02 ?!

    Hur får jag ut stereon? Har inga verktyg att tillgå för tillfället.. Har testat med fyra spikar men lyckas ändå inte få ut den!

    Några tips??

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Biltema har får 14.90, tror jag priset var...

    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    433
    Det går lite lättare om man tar bort SID-panelen och kommer åt att även trycka bakifrån, men särskilt mycket plats finns det inte heller. Tror att man även kan ta bort ACC-displayen och trycka ut den där också, men har inte testat.
    Att göra så och samtidigt använda spikarna borde fungera. Ta hjälp av nån som kan trycka in spikarna samtidigt som du trycker ut stereon så måste den hoppa ut.

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    32
    Hejsan!

    Jag har har själv plockat ut orginal stereon ur min 9-5:a.. Då hade jag ståltrådar som var rätt långa, 4 st, plus att jag hade tagit ur siden och acc:n. När jag tog ur den första gången och satt i den igen så funkade stereon, när jag tog ur den igen för andra gången och testade att sätta i den och se om den funkade, så gjorde den inte de..antagligen för den låste sig eller nån spärr slog in för stöldsäkerhet..Hur man ska få den att funka igen har jag ingen aning om..har kollat i boken men de står inte så mycket där, men va gör de..satt i en annan stereo som jag köpte..funkar kalas med saabsteget, inget strul alls.. var bara tvungen att ta bort orginalhållaren för stereon.

    Lycka till!

  7. #27

    Demontera orginalstereo 9-5 aero -02

    Hej!

    Har försökt att ta ur min orginalstereo men lyckas fan inte med en sån enkel sak!! Har testat med najtråd(1,5mm) och gängstav M3. Måste man ta bort siden för att trycka på bakifrån för att få bort den? Hur långt behöver man sticka in pinnen för att frigöra låsningen? Vore grymt tacksam för snabbt svar vill så gärna få in min Kenwood Dnx5240BT ju

  8. #28
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Demontera orginalstereo 9-5 aero -02

    Jag brukar ta spikar, man måste in ca 5cm.
    Sen funkar det ju såklart bättre att trycka på bakifrån. Jag brukar ta ut ACC-panelen genom att peta bort någon blindknapp vid stolsvärme-knapparna och sen peta ut ACC och sen trycka på baksidan av stereon med spikarna i hålen.
    Annars kan man ju alltid pilla in ett finger i bandspelaren och dra försiktigt (annars lossnar gärna hela fronten!).

  9. #29

    Hur få ut orginalstereo 9-5 -05?

    Kan man få ut stereon utan att använda orginal "gafflar"?
    Vad kan man använda? Ska nämligen plocka ur en gammal handsfree som sitter kvar i bilen inkl mic och lur osv så stereon måste nog bort för lite omkoppling bakom!!

    /Henrik

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    282

    Re: Hur få ut orginalstereo 9-5 -05?

    Citat Ursprungligen postat av Henrik Rosvall
    Kan man få ut stereon utan att använda orginal "gafflar"?
    Vad kan man använda? Ska nämligen plocka ur en gammal handsfree som sitter kvar i bilen inkl mic och lur osv så stereon måste nog bort för lite omkoppling bakom!!

    /Henrik
    Hej. Har för mig jag använde 4st spikar i lämplig storlek och längd.

  11. #31

    Re: Hur få ut orginalstereo 9-5 -05?

    Stereon verkar sitta som fan. Har provat med spikar men jag kan inte rubba stereon. Får ta fram kofot!!!!

    /Henrik

  12. #32
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Hur få ut orginalstereo 9-5 -05?

    Det är nästan sugpassning + att den brukar sitta lite i kontaktstyckena mellan radion och monteringskorgen.

    Om du inte har tillgång till några lite hårdare plastspacklar el.dyl. som du kan peta in mellan radio och instrumenpanel och bända, kan du plocka ur handskfacket och den vägen peta in en bordskniv mellan radion och monteringskorgen. Så fort den börjat röra sig löser det sig bra.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: Hur få ut orginalstereo 9-5 -05?

    jag gjorde så att jag tryckte i 4 spikar av rätt längt och storlek. sedan petade jag ut siden och tog in handen och tryckte ut stereon bakifrån.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2021
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Få bort orginal stereo Saab 9-3 2002

    Hej jag har försökt att få bort orginal stereon men inget funkar, jag har försökt med spik och böjd svets tråd men det funkar inte och vet inte vad jag ska göra, har någon lite tips och trix kanske?

  15. #35

  16. #36
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Japp, och har den inte varit loss tidigare så kan den gå rejält trögt, så man behöver ofta plocka ut SID:en först för att kunna trycka bakifrån. Har man inte rätt demonteringsverktyg är det svårt att veta att man tryckt in rätt längd, trycker man in för långt låser de på annat sätt och man kan skada hakarna. Det kan även behöva vickas i sidled (både på stereon och verktyg) för att få hakarna att släppa.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •