Sidan 71 av 79 FörstaFörsta ... 21616970717273 ... SistaSista
Resultat 1 401 till 1 420 av 1575

Ämne: Manickens helröda! Dammar av tråden lite.. :)

  1. #1401
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Manickens helröda! Grepp på 3'an igen! :D

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av Bergstrom
    Hur mycket luft vågar man föna på med ett 19t? Ser trevligt ut
    Beror på många andra saker än bara kompressorn, men om det är någon som vet så är det Manick.
    Ptja, kollar man avgastempen jag har kontra insugstempen så finns det nog en del mer att möka ur... ska jag på med mer luft på högre varv måste jag nog slipa ner tändningen aningen för att inte skjuta något i luften...

    Men ja... 1500+ går i mellanregistret iaf, thats for sure
    Jag ligger på ungefär 1,35bar @ 1500mg/c nu fast nu är det rätt kallt ute med...

    Fast det roliga är inte luften... Tändningen ger mer glädje om du frågar mig
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  2. #1402

    Re: Manickens helröda! Grepp på 3'an igen! :D

    Självklart! Frågan var mer hur mycket Manick vågade flåsa ur fönen
    Även fast kylan råder så är väl 1,35bar @*1500 rpm relativt lågt laddtryck för ett 19t?

    Absolut tändning är godis.. Och tryck i kylsystemet.. Runt 16-17 graders tändning runt 5800 rpm gissningsvis utan pyramidringar för dig?
    Runt 16 grader har jag fått tendens till punktkoktningar.

  3. #1403
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Manickens helröda! Grepp på 3'an igen! :D

    Citat Ursprungligen postat av Bergstrom
    Självklart! Frågan var mer hur mycket Manick vågade flåsa ur fönen
    Även fast kylan råder så är väl 1,35bar @*1500 rpm relativt lågt laddtryck för ett 19t?

    Absolut tändning är godis.. Och tryck i kylsystemet.. Runt 16-17 graders tändning runt 5800 rpm gissningsvis utan pyramidringar för dig?
    Runt 16 grader har jag fått tendens till punktkoktningar.
    Det där beror ju på mängden luft vid det varvtalet med...

    Just vid 5800rpm ligger jag runt 20 grader, dock inga 1500mg/c luft där inte..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  4. #1404
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Manickens helröda! Grepp på 3'an igen! :D

    Citat Ursprungligen postat av Bergstrom
    Även fast kylan råder så är väl 1,35bar @*1500 rpm relativt lågt laddtryck för ett 19t?
    Det beror mycket på hur motorn är byggd. Om man tillämpar klassiskt sugmotortrim (öppna andningsvägar) på en turbomotor kan man få ner laddtrycket ganska mycket och ändå få rejält ökad effekt. Sedan är det ju skillnad i vad en 2.0 och en 2.3 behöver i laddtryck.

  5. #1405
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Manickens helröda! Grepp på 3'an igen! :D

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av Bergstrom
    Även fast kylan råder så är väl 1,35bar @*1500 rpm relativt lågt laddtryck för ett 19t?
    Det beror mycket på hur motorn är byggd. Om man tillämpar klassiskt sugmotortrim (öppna andningsvägar) på en turbomotor kan man få ner laddtrycket ganska mycket och ändå få rejält ökad effekt. Sedan är det ju skillnad i vad en 2.0 och en 2.3 behöver i laddtryck.
    Fast så mycket är inte gjort åt min maskin vad gäller "sugmotortrim".

    Det enda som är ändrat flödesmässigt innan turbo är more or less bara luftfilter, B234i kammar och kungskobra, allt annat är "original".

    Trycket skönk en bit med större avgashuset, låg dryga 0,1 bar högre med 6'ans hus
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #1406
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Manickens helröda! Grepp på 3'an igen! :D

    Sitter och funderar lite såhär för mig själv på småtimmarna....

    Borde inte saker och ting under min huv snart börja gå sönder?

    Om jag inte är helt ute och visslar på nån fyllesång så borde jag ligga på 550nm och lite därtill och bör vara i närheten om inte över 400 kusar.

    Mina funderingar:

    Koppling: Aero originaltryckplatta (sachs) med spec sinterlamell ska ju hålla för 550nm säger några företag som säljer dessa (maptun bland annat) och vissa säger 600nm. Jag har inga som helst tendenser till slir men jag har ju planer på att försöka krama ur mer ur turbon till våren, jag menar... Jag måste ju bottna mapsensorn @ 1,5 bar övertryck?

    Stakar: Är det någon som vet vad original T7 stakar står pall för? Om det gör någon skillnad så är det bilens originalstakar som sitter i dvs B235R MY01, dessa har snurrat 26,000 mil ungefär. Jag är väl medveten om att jag har rätt höga cylindertryck som det är just nu, har vart rätt modig med tändning och luft i programmet vilket en gång har resulterat i en smälld kylarslang... Bör jag kanske vara lite försiktig med att krana på mer och istället fundera på att plocka isär maskinen en ytterligare gång och mecka i andra stakar?

    Avgassystem: Idag kör jag med 3" DP med 100CPI racekatt och 2,5" simons catback system från BSR. Jag börjar fundera på om 2,5" pipan inte börjar bli liiiiiite klen? Vad har folk för erfarenheter gällande när det är dags att gå på 3" även efter katalysatorn?

    Let the brainstorming begin!
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  7. #1407
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 816
    Medlem#
    10069

    Re: Manickens helröda! Funderingar - hållbarhet/flaskhals?

    Om det är stakar från B235R -01 så bör det vara dem bästa stakarna, dvs de med "spetsig" lillände och "spräckt" storände. frågan är vad dem tål....finns många som krämar över 500hk med sina originalstakar, men hur länge håller det? svårt och svara på

    Rickard körde med gt30 och ~450hk? med Ferrita 3" downpipe racekat & 2,5" Ferrita efter katt, fråga han om han hade problem med motryck eller liknande?
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  8. #1408
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Manickens helröda! Funderingar - hållbarhet/flaskhals?

    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    Om det är stakar från B235R -01 så bör det vara dem bästa stakarna, dvs de med "spetsig" lillände och "spräckt" storände. frågan är vad dem tål....finns många som krämar över 500hk med sina originalstakar, men hur länge håller det? svårt och svara på

    Rickard körde med gt30 och ~450hk? med Ferrita 3" downpipe racekat & 2,5" Ferrita efter katt, fråga han om han hade problem med motryck eller liknande?
    Jag har inga planer på att gå upp i turbostorlek så det låter som att jag kan låta tankarna kring stakar somna in igen?

    En GT30 andas ju lite bättre än en liten 19T fast å andra sidan kanske det inte spelar nån roll vad gäller mottrycket?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  9. #1409
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: Manickens helröda! Funderingar - hållbarhet/flaskhals?

    Men varför är du så säker på att du har 400hk? Det är inte lite kaxigt att hävda det med ett 19t hemmamappat

    Kan du inte köra bilen i bänk?

  10. #1410
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Manickens helröda! Funderingar - hållbarhet/flaskhals?

    Citat Ursprungligen postat av UhrJr
    Men varför är du så säker på att du har 400hk? Det är inte lite kaxigt att hävda det med ett 19t hemmamappat

    Kan du inte köra bilen i bänk?
    Klart det är

    Bromsbänk är planerat lagom till snön är borta och jag har hunnit pilla lite mer...
    Säker kan man inte vara men jämför jag mina "gamla" tider som man räknat på tidigare tillsammans med siffror jag sett i andra program som ger lite under 400 i bänk med snudd på samma hårdvara (mindre avgashus) och det faktum att jag hänger på bilar med 400+ kusar och bra mycket mer vrid än jag själv med ungefär samma effekt så känner jag mig rätt säker på att jag inte är långt ifrån i alla fall

    Men som du säger, bromsning behövs, denna gång blir det INTE hos Vtech som inte visste vad dom sysslade med sist jag var där..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  11. #1411
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Manickens helröda! Rassel under huven :-/

    Jaha, då har man haft sitt livs första ras då... Trodde jag

    Kvällen började med lite inspirerad körning med en annan niofemma, den stackars bilen hade blivit våldtagen med ett 3" rör vilket resulterade i att den överladdade nåt så förbannat så det vart till att ut och mappa laddtryck i den.
    Väl färdiga med detta så bestämde vi oss för att åka och hämta min kärra istället för att ta oss ut och leka lite. Sagt och gjort, vi bytte bil och rullade iväg.

    Med kameran i högsta hugg mot hastighetsmären så vart det en repa eller två med full spetta och ett leende både på mina läppar och på Schottis som satt som co-pilot. Vi siktade mot södra länken då vi visste att det var torrt där och det fanns viss chans till grepp. På vägen in i södra länken så hör jag något missljud, låter som ett högt susande varpå jag först tror att det var schottis filmande telefon som lät men icke... Vi stannade precis i början på tunneln med ett väldans rasslande och klånkande under huven, det INTE mysigt.

    Ringer en annan polare som direkt sätter sig i bilen och kommer ut för att bogsera oss till garaget för att undersöka problemet, under tiden kollar jag av både olja och vatten, allt ser okej ut och ingen pöl under bilen...

    Nåja, vi kommer iväg till garaget, öppnar huven och kikar runt lite. Inget uppenbart syns, bort med älghornet och bort med multiremmen och hoppas på att något lager där har gett sig. KÄnner på alla lager men inget verkar dåligt. Testar att starta utan remmen på och det rasslar och klånkar lika jävligt ändå, nu börjar det bli lite svettigt...

    Ur med stiften och komptesta, av någon anledning så nöjde vi oss med att bara testa två burkar vilka verkade okej och började istället lossa ventilkåpan.
    När kåpan väl var av så försökte vi dra runt motorn för hand, vi kom max ett halvt var sen sa det KLÅNK och det tog tvääääärstopp. Det gick inte att höra vart klånket kom ifrån riktigt men vi började misstänka kedjetransmissionen, kedjan var dock ordentligt spännd och vi kunde inte se något uppifrån som såg suspekt ut.

    Bort med hjulet och inspektionsluckan/plasten nere vid veven för att börja lossa bröstkåpan, då hittar vi felet. SAMTLIGA skruvar på remhjulet vid veven har gängat ur sig och legat och slagit mot locket på oljepumpen.

    Till synes så verkade detta vara det enda som var problemet, vi lossade remhjulet och drog runt motorn för hand utan några som helst problem - Awesome!

    Åkte iväg och hämtade remhjul och pumpdelar från en rasad motor, tillbaks, på med delarna ihop med allt och provstart - Rasslet är borta och Manicken är glad

    Så ett "ras" som lät fruktansvärt dyrt, spekulationerna kring detta var allt från skjuten kolv till överfall till stake som gett sig till att balanskedjan sagt upp sig visade sig vara att man förmodligen missat locktite när man drog fast skruvarna till remhjulet så dom hade kunnat gänga ur sig...

    Det kommer bilder på detta så snart polarn vaknat till liv, han var snabb fram med kameran och plåta

    Stort tack till Schottis och Wadde som ställde upp inatt, hoppas nattburgaren när vi var klara smakade bra!
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  12. #1412
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Manickens helröda! Rassel under huven :-/

    mina reaktioner
    först:
    sen:
    sen bara:
    sen:
    tillslut:

    skönt att det gick bra och underbart att ni kavlade upp armarna och meckade på direkt. Värdelöst att bara ställa bilen och gå och vara ledsen och fundersam i flera dagar.

    Själv sprängde jag ett däck idag på s4:an blev lite jobbigt det också men förutom att jag behöver 4st nya däck så gick allt bra
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  13. #1413
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389

    Re: Manickens helröda! Rassel under huven :-/

    Been there, done that!

    Känner igen känslan

  14. #1414
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Manickens helröda! Rassel under huven :-/

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Been there, done that!

    Känner igen känslan
    Skönt att jag inte är ensam

    Dock så var vi någ lite vårdslösa med stiften när vi skruvade ur dom och "la" dom i lådan med skruvar, tror att något fick sig en lite smäll, får misständningar på högre ladd nu... Tur man har en GLT-switch i bilen så man kan trycka ner högerfoten utan att tänka så mycket.

    10-pack stift beställt och kommer på måndag
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  15. #1415
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389

    Re: Manickens helröda! Rassel under huven :-/

    Jag höll på o skita knäck när jag råkade ut för detta -07 nångång...trodde precis som du att ras el-grande var nära förestående. Nåja, på med gänglåsning och dra ihop det igen så gick det bra. Vad som hade kunnat hända om skruvskallarna tog med sig locket till pumphuset vill jag inte spekulera i

  16. #1416
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Manickens helröda! Rassel under huven :-/

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Jag höll på o skita knäck när jag råkade ut för detta -07 nångång...trodde precis som du att ras el-grande var nära förestående. Nåja, på med gänglåsning och dra ihop det igen så gick det bra. Vad som hade kunnat hända om skruvskallarna tog med sig locket till pumphuset vill jag inte spekulera i
    Jag bytte både remhjul och pumplock bara för att vara säker, har inga planer på att chansa att det inte hade spruckit eller nåt...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  17. #1417
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Manickens helröda! Rassel under huven :-/

    Sådär, 12st nya stift hemma, dock får bilen vänta ett tag nu, tar tag i't en annan gång..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  18. #1418
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Manickens helröda! Dags för pension?

    Går i ytterst seriösa planer om att pensionera denna kärra nu... Det betyder absolut INTE att jag tänker sälja den eller skruva ner effekten, snarare ska den bara piffas till lite och bli en mer renodlad brukskärra

    Nu tänker ni säkert... Anledning till detta? Svaret är enkelt: Nytt projekt på gång som är tänkt att det ska spåra ur ORDENTLIGT

    Men sälja denna kärra? Nä aldrig... vi har haft för många fina åkturer tillsammans
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  19. #1419
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Manickens helröda! Dags för pension?

    Vad blir det nu då? ng9-3? Annat bilmärke?

  20. #1420
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Manickens helröda! Dags för pension?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Vad blir det nu då? ng9-3? Annat bilmärke?
    Det undrar jag med! Jag kan läcka att han letar bottendel från kortmotor. Om/hur det hör samman vägrar han avslöja...så jag skvallrar här eftersom jag blev bitter över att inte få reda på mer detaljer
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

Liknande ämnen

  1. Svar: 171
    Senaste inlägg: 2015-04-17, 22:31
  2. Funderar på ac hemma.
    Av Freeboo i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-29, 11:22
  3. Nya bilen hemma =)
    Av murmurer i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-03-13, 21:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •