Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 240hk/400Nm i 9000 2.3 LTT, vad skiljer märken?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    81

    240hk/400Nm i 9000 2.3 LTT, vad skiljer märken?

    Hej! Har varit här och kikat lite nu och då sen jag köpte min A50 i slutet av november förra året. Avsikten med att köpa LTT var knappast att behålla 170 häst och nu när jag börjar ha kört en bit med bilen för att se vad den går för och lite sådär i alla fall vet vad som måste bytas innan det kan bli fråga om effektökningar, så känns det dags att börja fundera kring vad jag ska välja för trim. Jag har läst nån tråd här som spårade ur ordentligt i pajkastningar kring olika trimtillverkare och några såna svar hoppas tacksamt över, posta hellre nån annanstans i så fall.

    Vad jag vill veta är vad som egentligen skiljer de olika märkena åt. Jag siktar på häradet kring 240hk/400Nm. Från de som VET vad som skiljer grejorna från varandra är jag tacksam för att få information.

    Det känns i högsta grad relevant att få veta VARFÖR ni valde just det märke ni valde, om återigen pajkastningen kan undvikas. "För att det var bäst", är typiskt ett sånt svar som kan hoppas över. Teknisk motivation, eller nån speciell känsla som att säljaren kunde förklara hur grejorna funkar, allmänt god service eller liknande så klart.

    Jag skulle också vilja veta vad ni haft för problem efter ni trimmat och hur ni löst dem. Gäller alltså sånt som är relevant för 240/400 i 9000. Vad tipsar ni om att kolla innan jag gör slag i saken?

    Bilen köpte jag av första ägaren som är född ca 1940 och som servat den alla gånger på samma firma han köpte den ny. Den hade gått 14080 mil när jag kom in i bilden och jag har precis beställt en trave servicedelar som ska dit under nästa vecka som 15000mila, har väl hundra mil kvar tills dess ungefär.

    Jag själv tycker bilen känns frisk och en (visserligen Mercedes-) meck jag känner anser att den låter tät och skrammelfri förutom drivremmen som darrar och vibrerar (ska bytas, sträckaren också om behövligt). Förutom traditionell sevice får den nya skivor/klossar fram och bakre bussningar till frambärarmarna. Stålkastare/blinkers är redan bytta och en framskärm väntar på lack. Gubben påstod han tvättat bilen en gång i veckan sen ny, kanske inte HELT sant, men det syns att han vårdat den. Inredningen är RUSKIGT fräsch, här har inga sktigrisar huserat. Detta sagt om bilens skick. Känns som att den borde klara lite Anabola såhär på äldre dar utan att drabbas av hjärtattack.

    Japp, det var bakgrunden. Nån som har information att ge?
    9-5 SC 2.0t -02
    Volvo C304 6x6 -75, Offroad Crew Cab
    Volvo 4x4 och 6x6 i "modernare användning"

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    81
    Kanske nån har tips om trådar förresten, där detta diskuterats sakligt? Har sökt lite, men jag får upp sorteringar i häradet 4000 träffar...
    9-5 SC 2.0t -02
    Volvo C304 6x6 -75, Offroad Crew Cab
    Volvo 4x4 och 6x6 i "modernare användning"

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922
    Jag har själv bara varit i kontakt med nordic och maptun och rekomerar båda, ger bra service och mån om deras kunder. Har inte stött på några eventuella problem som skulle haft med trimmningen om man bortser från att kopplingen dör ut lite snabbare men det anser jag att man få räkna med i trimmkostnaden om man inte kör någon aero-kopplingsbil. Sedan om man har en vekare turbo, garret17 på 9-5an, så kan man inte räkna med att den överlever allt förlänge då många här klagar på dens kvalité. Min har dock hålligt ännu. Vet inte hur det e med Garreten på 9000 kvalité. Om man ska uppåt steg 3.

    Skulle som sagt ta den som ligger närmast om olykan skulle vara inne. Annars kan du ringa runt och lyssna på vem som låter gulligast.

    Har även haft BSR steg1, (fast inte jag som "trimmade") Så har ingen aning om deras service. Säkert bra den med, dom gör dock inte inviduella program.

    Speedparts får väll gå under BSR då dom använder sig av samma chip.

    SQR/Trollspeed som nu är ett och samma? Har inte använt mig av dem så kan inget säga.

    Men som sagt kan ju rekomendera någon som ligger i hyffsat närheten av där du bor om något problem skulle uppstå.

    Finns nog lite nyttig info i paj-kastnings-tråden även om den spårade ur.

    MvH
    -FaeN

  4. #4
    Jag monterade en speedparts steg 1 box i min 2,3ltt A50 förra veckan och är än så länge mer än nöjd. Köpte min begagnad så jag vet inget om hur deras service funkar men jag är extremt nöjd med programvaran. Bilen går grymt fint och har fått en helt annan respons. Den verkar inte dra mer soppa heller.
    Saab 9-3 SC Vector 180ttid 2008

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    29
    Hej!
    Har som du en A50 2.3 ltt som har fått ett steg ett från Maptun i sig. Anledningen till att jag valde Maptun var att dom verkade vara bra att ha att göra med efter att ha ringt och pratat med dom, och att många i min "omgivning" har pratat gott om dom.

    Nått man kan tänka på är att lamelen i ltt är mindre än den i ftt och Aeron. Min har börjat slira och tänkte testa med att byta till den större lamelen nu, ingen större kostanad om man kan byta själv. En annan sak är att tänka på om du väljer Maptun (är nog likadant hos dom andra företagen) är att kan man köpa programvaran till ftt istället för ltt och få ett lite vridstarkare program. Dock så ger sig nog kopplingen ännu snabbare då.

    EDIT: Som var på frågan vad som skiljer märkena åt, så kan man nog säga att välj dom som ligger bäst till. Alla dom större och mer kända Saabtrimmarna är nog rätt seriösa och vet vad dom sysslar med.
    Saab 9-3X 2.0T Biopower -09, Saab 99 GL T16 -83, Saab 96 de Luxe - 62

Liknande ämnen

  1. mappa en t7 2.0t 185hk till 240hk utan att byta hårdvara?
    Av Johannyman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-16, 11:23
  2. Saab 9000 2,3T 240hk saknar effekt ? :/
    Av Macke_sk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-02-27, 23:54
  3. hur mycket hk kan cirkus 400nm vara?
    Av Tomsan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 15:02
  4. kopplingsval för 400Nm? sinter lr 240mm
    Av Lotus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-04-04, 08:29
  5. Koppling för 400nm+, 9000 2.0 -88
    Av 900aero84 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-12-06, 12:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •