Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Turboval, 3071R eller Precision sc 44 ?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498

    Turboval, 3071R eller Precision sc 44 ?

    Hej!

    Då börjar suget bli för stort igen , sitter och små tittar efter en ny turbo till min OG900 Aero.

    Har kollat efter Garrett 3071r och även kollat på Precision SC 44.

    Så nu vill jag har era inputs, vilken anser ni vara bäst?

    Är egentligen intresserad av en med inbyggd WG , för / nackdelar?

    Kör i dagsläget med en 18T 7ans vinklade, men suget efter en större är stort

    Effekt mål : ca 450hk.

    Även spridarval, kör simens deka 630cc just nu , behövs dom bytas med?

    Spec. på motorn i övrigt:

    -Bottendel, 93mm borr, kolvkylningsmunstycken, invägda specialkolvar, invägda stakar. Bröstkåpa moddad för användande av korttopp, höjt oljetryck mm, mm.

    -Portad korttopp, mirrafrästa säten, specialslipade ventiler, Trollspeed fjädrar, Enem kammar 276/10,4. T7 tryckare. Ställbara kamdrev.

    -2,1 insug som är matchportat emot toppen, dubbla 9000 IC m.m.

    Även en ny soppapump är såklart givet.

    Så vad har ni för inputs ? Eller ni har en annan turbo att rekommendera ?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Snygg bil, gällande vilken som är bästa av turbona är inte lätt. Vad hade du tänkt dig för inducer och avgashus. Eller mer som en direkt fråga. Kan du ge specs på turbona i fråga?

    Sen som en annan grej så är 2,1 insuget något som jag i ditt läge skulle försöka slippa. Inte lätt förstås men ett kortare insug som är grövre skulle garanterat vara bra för sådär höga effekter. Tyvärr så är det ju svetsa själv som gäller och alla har ju inte möjlighet till det.

    Med fin topp och lite högre lyftande kammar som du har så agerar insuget garanterat bromskloss.

    /Kenneth

    Edit: bygger Presicionen på en äldre serie än Garretts GT så är 3071:an helt klart att föredra, i värsta fall så kan de ju bygga på nåt gammalt T3-skräp.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922
    Vet inte vart 630 bottnar på bensin, men på E85 bottnar dem innan 400. Så det kanske vore lägligt med en storlek större?

    MvH
    -FaeN

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Citat Ursprungligen postat av FaeN
    Vet inte vart 630 bottnar på bensin, men på E85 bottnar dem innan 400. Så det kanske vore lägligt med en storlek större?

    MvH
    -FaeN
    Njäe, Siemens Deka 630 är riktigt bra spridare som är onödiga att byta för dendär effekten. Möjligen kan bränsletrycket behöva ställas upp till en 4 bar när de ger 727cc (minns jag rätt?).

    Niklasson, hade du tänkt fixa extraktorrör eller kör du på originallimpan?

    /Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498
    Tjena!

    Ken-1 :

    Tja , tänkte mig det lilla avgas, 0,63 för snabb spoolup om jag förstått det hela rätt.

    Så Precision är ombyggda Garrett snurror ?

    Spec på snurrona:

    Precision:

    Part Number: SC-44
    Max Rated HP: 565
    Inlet/Outlet Size: 3"/2"
    Bearing System: 360 Race
    A/R Ratio: .48 or .63
    Garrett Compressor Wheel Trim: 60
    Garrett Turbine Wheel Trim: 69 or 76



    Garrett:

    Part Number: GT3071R
    Max Rated HP: 300 - 460
    Inlet/Outlet Size: 2.75" Hose / 2.00" Hose or 4.00" Hose / 2.00" Hose
    Bearing System: Ball bearing CHRA (Compressor and turbine housings sold separately)
    A/R Ratio: .63 or .82 or 1.06
    Garrett Compressor Wheel Trim: 56
    Garrett Turbine Wheel Trim: 84

    Infon är tagen ifrån http://www.turbobygarrett.com/turbob...30/GT3071R.htm

    och

    http://www.maperformance.com/store/p...2&cat=0&page=1

    Och en fråga till , om jag nu väljer 3071r , med inbyggd WG eller ska man köra externt?

    Angående extrator , jag har rf böjar, rör och fläns liggande så varför inte ?

    Och insugsprat, jag kommer köra med 2,1an. Iaf tills vidare , vill först få ordning på turbo osv isåfall. (ska ju ha något att göra nästa vinter med )

    MvH Niklas

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498
    FaeN:

    Hade tänkt köra bensin till en början iaf , kör ju MegaSquirt så är ju lätt att skaffa större spridare och mappa om för etanol i framtiden. Frågan var mest så att dom spridarna jag har nu räcker till turbon utan dom "stressas". Hellre för stora spridare så man kan köra "safe" än ligga på gränsen


    Så, KK , RonnyO , Mike , m.fl. som har en åsikt eller rentutav en annan turbo som kanske kan lira bra, kom igen !

    MvH Niklas

  7. #7
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    630cc spridare räcker till dina 400hk utan problem.

    Jag skulle nog mer oroa mig för hur lådan skulle klara sig än vilken snurra jag skulle välja

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    630cc spridare räcker till dina 400hk utan problem.

    Jag skulle nog mer oroa mig för hur lådan skulle klara sig än vilken snurra jag skulle välja
    Sålänge han har vridet placerat lite längre upp i registret ska det nog inte vara några problem..

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    635
    Jag hade nog använt garret snurrran MEN,
    som Rikard sa oroa dig mer för hur länge lådan lever.
    Har du 4-450hk i en og 900 så går lådan sönder
    oavsett hur högt upp du har vridet.
    /Magnus

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699
    Citat Ursprungligen postat av Magnus 99?
    Jag hade nog använt garret snurrran MEN,
    som Rikard sa oroa dig mer för hur länge lådan lever.
    Har du 4-450hk i en og 900 så går lådan sönder
    oavsett hur högt upp du har vridet.
    /Magnus
    Det är väl inte helt säkert? Polarn hade 385 pållar på hjulen på sin, kokillgjuten fullförstärkt låda, höll tills han sålde den. Han körde med huvudet och brände aldrig däck, aldrig rödljusrace eller liknande.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    635
    Det är helt säkert att det kommer rasa,varför trimma
    till 385hk på hjulen och köra med ett ägg under pedalen?
    När jag hade min og 900 rasade jag 5st av jörgens
    super duper lådor på en sommar.

    Hade max 330hk,förövrigt den bilen som jag vann saabfestivalen
    med 99.
    /Magnus

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Magnus 99?
    Det är helt säkert att det kommer rasa,varför trimma
    till 385hk på hjulen och köra med ett ägg under pedalen?
    När jag hade min og 900 rasade jag 5st av jörgens
    super duper lådor på en sommar.

    Hade max 330hk,förövrigt den bilen som jag vann saabfestivalen
    med 99.
    /Magnus
    Mängdrabatt
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Självklart blir lådan "intressant", med så mycket effekt i en OG900, men det går ju att underlätta för den om du kan hålla nere momentet något så när i mellanregistret.

    Om man tänker sig en momentkurva som ser ut så här t ex så borde man underlätta för lådan lite i alla fall:

    Rpm Nm Hk
    2500 200 71
    3000 250 107
    3500 350 174
    4000 400 228
    4500 430 276
    5000 430 306
    5500 430 337
    6000 430 367
    6500 430 398
    7000 430 429
    7500 430 459

    Eftersom vrid i mellanregistret snarare är av ondo med detta koncept hade jag inte oroat mig ett dugg för respons, särskilt inte när du dessutom kör med 93 mm borr. Snarare hade jag satsat på ett rejält stort turbinhus för minimalt mottryck på höga varv, och satsat på att kunna plocka ut maxeffekt riktigt högt upp. Kanske ännu vassare kammar och mekaniska lyftare?

    När det gäller snurror är ett GT3071R m. 0,86-huset den i mitt tycke optimala gatsnurran med intern WG. Beroende på om du redan har extraktor eller ej så bör man ju ta med det i ekvationen, alltså vilken fläns du i så fall idag har och om du har möjlighet att svetsa om till extern WG.

    Med tanke på "behovet" av lågt ladd i mellanregister (och en bit upp) kanske en extern kan vara en fördel, för att undvika skenande grundladd.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498
    Hej!

    Det var värst vad ni är rädda om lådorna

    Men i get the point, men magnus , vad körde du för snurra och ungefär setup på bilen när du rasa alla dina lådor ?

    KK:


    Okej , låter intressant, men är inte så intresserad av att mixtra med toppen då jag tycker där är lagt tillräckligt med pengar i den

    Du snackar om 0,86 huset och intern WG, jag har ju som sagt org. grenrör nu, dvs T3 fläns, men att bygga extraktor är ju inga problem då jag har grejer till det. För vad jag kan hitta så finns endast 3071r med intern WG med T25 fläns?

    Och om jag kör extern WG , vad är lämpligt grundladd då?

    Motorn i sig är ju axe ´s gamla här ifrån, han körde ju en 3071r och ladda 1,2 i grundladd om jag läst rätt. För högt eller lågt för lådans synpunkt?


    Tacksam för alla svar !

    MvH Niklas

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av niklasson
    Du snackar om 0,86 huset och intern WG, jag har ju som sagt org. grenrör nu, dvs T3 fläns, men att bygga extraktor är ju inga problem då jag har grejer till det. För vad jag kan hitta så finns endast 3071r med intern WG med T25 fläns?
    Hej,

    Du kan köra GT3071 m. extern WG och T3-hus. Finns då i 0,82 A/R bl a om jag minns rätt.

    Jag hade kört med så lågt grundladd du kan, varför inte runt 0,7 ungefär.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    635
    Specen på den motorn var
    2,1l block 93mm borr
    2,3topp
    x rör
    smidda je kolvar
    turbon var nån cosworth hybrid,kullagrad specad ca 400hk.
    /Magnus

  17. #17
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Extraktor måste du ju ändå göra med det effektuttaget du skall ha, så det kan du ju anpassa till vilken snurra som helst.

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Nå Niklasson nu fick du ju lite svar

    Skall du över 400hk så ligger det ju lite i det Rickard säger att det kan bli jobbigt att nå dit med original-limpan.

    Blir det grenrörsbygge så skulle jag sikta in mig på ett avgashus med twin-entry och extern wastegate. Snabbare spool och nyare teknik vilken känns dumt att lämna outnyttjad.

    För denna motor som inte skall ha mördarvrid i mellanregistret så låter en turbo med rel. stort avgashus som låter sugmotorn andas och inte begränsar toppeffekt vettigt. Ett Garrett GT37, mindre holset eller annat skulle säkert funka bra ifall du inte vill slösa bort pengar i "onödan" på dyra turbos.

    Är ju onödigt att köpa en turbo med litet avgashus då du ändå har vassare kammar och hur som helst inte är intresserad av vridet i mellanregistret som det mindre avgashuset möjliggör.

    /Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498
    KK:

    Okej, kan du rekommendera en WG?

    Magnus:

    Okej, tack för dina svar.

    Ken-1:

    Jepp jag har det Ja då får man väl ta och smida sig ett extraktor om det nu blir turbobyte. Tänkte smida ett som ser ut som dom "vanliga" till og900, och sen göra en adapter ifrån T3 till T25 eller vad nu turbon kommer ha för anslutning och samtidigt få "fram" turbon ifrån blocket och så får man genast ett fint ställe att sätta WG;n på

    Okej , har inte kollat riktigt om twin-entry finns på 3071r;n , men tjänar man så "mycket" på twin entry? Om jag förstått det rätt så tar man typ 1an & 4an och drar in i ena kanalen och 2an & 3an i andra?

    Jo vet det finns holset och dom med, men är lite av ett "märkesfan"
    Och skulle det visa sig att man rasar låda på låda så går det ju alltid att sälja turbon utan för stor förlust?

    Okej , men då blir det inte det lilla avgashuset iaf

    Tack för svaren ni ger!


    MvH Niklas

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av niklasson
    Hej!

    Det var värst vad ni är rädda om lådorna

    Motorn i sig är ju axe ´s gamla här ifrån, han körde ju en 3071r och ladda 1,2 i grundladd om jag läst rätt. För högt eller lågt för lådans synpunkt?
    Och hur gick det för hans "värstinglåda" ?



    Citat Ursprungligen postat av niklasson
    Jo vet det finns holset och dom med, men är lite av ett "märkesfan"
    Och skulle det visa sig att man rasar låda på låda så går det ju alltid att sälja turbon utan för stor förlust?
    Fast om du köper en typ ny Holset för 3000-4000:- så får du säkert tillbaka samma pengar om du skulle sälja den.

    En ny Garret för ca 12000:- kanske du bara får 9000:- för och då har du liksom gått en Holset-snurra i förlust..

    Nu gör ju du som du vill, ska bli kul att se resultatet och hoppas lådan håller..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

Liknande ämnen

  1. Turboval?
    Av skidåkarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2014-11-26, 23:18
  2. Turboval 2,0T
    Av MickeKr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-01-14, 20:08
  3. Råd om turboval m.m
    Av ElvisP. i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-08-22, 13:27
  4. Nå'n som kör med Precision GT3071RLE turbo?
    Av Jompa X40 Nordic i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-10-19, 15:51
  5. hjälp med turboval?
    Av OneK i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-12, 23:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •