Visa resultat för omröstning: Har du testat WD40-metoden?

Antal röster
452. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Japp, det funkar kanon. Motorn slutade dra olja!

    46 10,18%
  • Japp, men jag märkte ingen skillnad!

    23 5,09%
  • Japp, men det är inget jag rekommenderar!

    9 1,99%
  • Näpp, har inte testat!

    374 82,74%
Sidan 5 av 15 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 298

Ämne: WD40-metoden

  1. #81
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: WD40-metoden

    Citat Ursprungligen postat av u6329a
    Hej,
    Har med stort intresse följt debatten om WD40 metoden i forumet. Detta då min 9-5 2,0T 19´mil har börjat puffa blått vid start (ej under körning-gaspådrag). Turbon har bytts vid 14´mil varför jag ej tror att den orsakar problemet med blå rök. Har troligen missuppfattat en del av inläggen och har därför en frågeställan gällande åtgärden där WD40 metoden används.
    Kan man göra enligt följande?
    -Först tappar man ur den gamla oljan och därefter, innan olja återfylls, fyll cylindrar (1-2 dl) med WD40.
    -Låt WD40 verka (rinna igenom eller bli kvar i cylindrar).

    Ska man lämna oljans avtappningsplugg öppen under WD40 behandlingen för att dränera den mängd som ev rinner igenom cylindrar?

    -Sug ur ev kvarvarande WD40 ur cylindrar och/eller vrid runt mha startmotor (utan tändstift) för att få ut ev rester av WD40.
    -Fyll sedan tillbaks den urtappade "gamla" oljan och skölj ur motorn (kör bilen några mil) med denna.
    -Tappa ur oljan+WD40 resterna.
    -Fyll slutligen med ny "finolja".
    Kan någon av er som utfört WD40 metoden (eller likvärdig) svara på detta?
    Det bästa är nog att låta den gamla oljan vara kvar under WD-40 ingreppet. Först när du känner dig klar med WD-40in tappar du ur den gamla oljan. På det sättet följer förhoppningsvis WD-40in med den gamla oljan ut, och "fastnar" inte på vägen.

    Kör absolut inte startmotorn när du inte har någon olja i motorn!

    Det råder delade meningar om det är nödvändigt att skölja motorn eller inte med annan olja efter ingreppet. Jag hällde iallafall i en annan lite billigare olja, dock en helsyntetisk, och bytte filtret och körde motorn varm med denna olja i innan jag återigen tappade ur, bytte filter och hällde i den bra oljan.

    Lite för tidigt att säga om metoden hjälpt för mig ännu. Bara kört runt 70 mil, men än så länge e det fullt. Hittade ju dessutom en defekt backventil på vevhusventilationen som kan varit den största boven i dramat.

  2. #82
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338

    Re: WD40-metoden

    Citat Ursprungligen postat av u6329a
    Hej,
    Har med stort intresse följt debatten om WD40 metoden i forumet. Detta då min 9-5 2,0T 19´mil har börjat puffa blått vid start (ej under körning-gaspådrag). Turbon har bytts vid 14´mil varför jag ej tror att den orsakar problemet med blå rök. Har troligen missuppfattat en del av inläggen och har därför en frågeställan gällande åtgärden där WD40 metoden används.
    Kan man göra enligt följande?
    -Först tappar man ur den gamla oljan och därefter, innan olja återfylls, fyll cylindrar (1-2 dl) med WD40.
    -Låt WD40 verka (rinna igenom eller bli kvar i cylindrar).

    Ska man lämna oljans avtappningsplugg öppen under WD40 behandlingen för att dränera den mängd som ev rinner igenom cylindrar?

    -Sug ur ev kvarvarande WD40 ur cylindrar och/eller vrid runt mha startmotor (utan tändstift) för att få ut ev rester av WD40.
    -Fyll sedan tillbaks den urtappade "gamla" oljan och skölj ur motorn (kör bilen några mil) med denna.
    -Tappa ur oljan+WD40 resterna.
    -Fyll slutligen med ny "finolja".
    Kan någon av er som utfört WD40 metoden (eller likvärdig) svara på detta?

    Det precis så jag gjorde, glöm inte byta filtret också när du fyller på den nya oljan.
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  3. #83
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338

    Re: WD40-metoden

    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    Citat Ursprungligen postat av 9-5aerosedan02



    Efter 530mil har bilen dragit ca 0,8l olja.
    Har den börjat dra olja igen? :S

    Efter 1000 körda mil på 6 veckor har bilen dragit 1,7l olja, acceptabelt tycker jag.
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  4. #84
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    6

    Re: WD40-metoden

    Första inlägget här på forumet. Detta kanske kan vara någonting för mig. Min bil har dragit 2 liter olja på 400 mil Trodde först det var turbon som strulade då det lät som en ko vid lite halvgas runt 2000 varv, men efter att ha läst här på forumet om att det kunde vara ruttna vakumslangar och dessa bytts är stor del av problemet borta. Dock blir det fortfarande lite vidrationer och ljud runt 2000 varv och gaspådrag. Har en ny turbo liggandes som jag bytte till mig mot mina gamla sommarhjul i förebyggande syfte, så kan ju vara idé att prova kasta i den och köra i WD40 i cylindrarna? Det är en -00:ans 9-5 aero med snart 14.000 mil på mätaren. Bromsskivorna bak var rätt rostiga när jag köpte den, vilket avhjälpts med några månaders bruk med hårda inbromsningar, och allt tyder på att ägaren innan mest fiskört med bilen. Den är dessutom regelbundet servad med extra oljebyten och filter för att förebygga problem med oil sludge. Någon kunnig som bara utifrån denna info kan ge några tips. Lugnt körd bil, är det då större risk att det är fastkoksade kolvringar snarare att turbon är slut? Kan fastkoksade kolvringar leda till vibrationer vid högt vrid eller är det snarare en slut turbo som leder till sånt? Det uppstår även ett något rasslande ljud i samband med vibrationerna.

    Ursäkta ett långt inlägg som delvis är lite off-topic, men kändes onödigt att starta en ny tråd då det redan fanns en så fin på ämnet. Tack för ett i övrigt fint forum som tycks vara fullt av kompetens

  5. #85
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Re: WD40-metoden

    Hej!

    Tänkte rapportera lite om ett försök med WD-40. Grannens 9-3:a 02 somhar gått cirka 7000 mil har dragit mycket olja (mycket kortkörning). På senare tid har också Check Engine lyst till och från. Hon har haft den inne på verkstad tre gånger för CE-lampan, men de har inte lyckats lösa problemet (obs! inte saabverkstad).

    Det första jag gjorde var att uppdatera vevhusventilationen och nu så kör jag WD-40 metoden. Började i lördags förmiddag, och det rann igenom på cylinder 1 och 2 efter några timmar (1/2 dl i varje cyl.) och de andra lite långsammare. Tyckte att det efter någon dag läckte mer än från början, men fortsatte ändå. Igår så låg det kvar i 2-4:an, och nu på morgonen fanns det kvar i alla!!

    Så fyra dagar och 2L WD-40 senare så verkar den vara hyfsat tät. I kväll så ska jag byta olja, mm. Återkommer med mer info om hur det går när den är körd några veckor.

    /Martin

  6. #86
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92

    Re: WD40-metoden

    Är det någon idé att använda WD40-metoden på en T5 motor?
    Svart 9-3 Coupé -98

  7. #87
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Re: WD40-metoden

    Min uppfattning är att nog fungerar det det även på en T5-motor om du har problem med fastkoksade kolvringar. Nu är nog det problemet ganska ovanligt på de äldre motorerna, men visst kan du ju prova om de är tätt eller inte i cylindrarna.

    Vad är det som får sig att tro att det läcker i cylindrarna?

    /Martin

  8. #88
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 394
    Medlem#
    6935

    Re: WD40-metoden

    Citat Ursprungligen postat av Daniberg
    Är det någon idé att använda WD40-metoden på en T5 motor?
    Kör en kompmätning först. Har du jämnt och fint komp i alla 4 burkarna borde inte WD40 hjälpa dig.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  9. #89
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92

    Re: WD40-metoden

    Citat Ursprungligen postat av Martin H
    Min uppfattning är att nog fungerar det det även på en T5-motor om du har problem med fastkoksade kolvringar. Nu är nog det problemet ganska ovanligt på de äldre motorerna, men visst kan du ju prova om de är tätt eller inte i cylindrarna.

    Vad är det som får sig att tro att det läcker i cylindrarna?

    /Martin
    Jag var bara nyfiken om det finns liknande problem med den eller om det bara gäller T7. Min motor drar inte anmärkningsvärt mycket olja så det var en generell fråga.
    Finns den någon som gjord detta på en T5 och upplevt någon skillnad?
    Svart 9-3 Coupé -98

  10. #90
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979

    Re: WD40-metoden

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av Daniberg
    Är det någon idé att använda WD40-metoden på en T5 motor?
    Kör en kompmätning först. Har du jämnt och fint komp i alla 4 burkarna borde inte WD40 hjälpa dig.
    Någon som kan mäta oljeförbrukningen genom kompprov

  11. #91
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: WD40-metoden

    Hej!

    Om du läser detta, då kommer du få uppfattning över frågan du ställt

    Mvh H-engine
    jag tror = att vilseledda fakta

  12. #92
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 394
    Medlem#
    6935

    Re: WD40-metoden

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Citat Ursprungligen postat av rcy

    Kör en kompmätning först. Har du jämnt och fint komp i alla 4 burkarna borde inte WD40 hjälpa dig.
    Någon som kan mäta oljeförbrukningen genom kompprov
    Att mäta oljeförbrukning genom kompprov är svårt, men att märka om kolvringarna är fastkoksade är desto lättare.
    Vissa verkar tro att WD40 metoden är en mirakelkur som botar allt, och så enkelt är det tyvärr inte. Finns massor med anledningar till att en bil drar olja, och ett enkelt kompprov visar snabbt om WD40 kommer att hjälpa dig eller inte.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  13. #93
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 025
    Medlem#
    3471

    Re: WD40-metoden

    Citat Ursprungligen postat av Martin H
    Hej!

    Tänkte rapportera lite om ett försök med WD-40. Grannens 9-3:a 02 somhar gått cirka 7000 mil har dragit mycket olja (mycket kortkörning). På senare tid har också Check Engine lyst till och från. Hon har haft den inne på verkstad tre gånger för CE-lampan, men de har inte lyckats lösa problemet (obs! inte saabverkstad).

    Det första jag gjorde var att uppdatera vevhusventilationen och nu så kör jag WD-40 metoden. Började i lördags förmiddag, och det rann igenom på cylinder 1 och 2 efter några timmar (1/2 dl i varje cyl.) och de andra lite långsammare. Tyckte att det efter någon dag läckte mer än från början, men fortsatte ändå. Igår så låg det kvar i 2-4:an, och nu på morgonen fanns det kvar i alla!!

    Så fyra dagar och 2L WD-40 senare så verkar den vara hyfsat tät. I kväll så ska jag byta olja, mm. Återkommer med mer info om hur det går när den är körd några veckor.

    /Martin

    Hur belv resultatet?

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  14. #94
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988

    Re: WD40-metoden

    Ska över nyår köra en WD40-runda till, i 8 dagar.
    Ska på skidsemester, så bilen står bara still ändå.

    Har gjort det en gång innan, men blev inte så länge.

  15. #95
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 927

    Re: WD40-metoden

    Det borde väl gå att köra med diesel i cylindrarna eller?

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  16. #96
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 025
    Medlem#
    3471

    Re: WD40-metoden

    Citat Ursprungligen postat av Mr Aero
    Det borde väl gå att köra med diesel i cylindrarna eller?

    Jocke
    Har själv haft samma tankar. Köper man en sk insprutningsrengörning för motorn så luktar det diesel.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  17. #97
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157

    Re: WD40-metoden

    Citat Ursprungligen postat av Mr Aero
    Det borde väl gå att köra med diesel i cylindrarna eller?

    Jocke
    Njäe, dagens diesel är så "ren" så den rengör inte bra. Inte alls samma som förr när den bestod av lite allt möjligt.

    Så kör på att använda något rengörande och smörjande, inte diesel.

    /Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  18. #98
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    78

    Re: WD40-metoden

    Hmm, diesel, lacknafta, fotogen... Dessa vätskor har ju liknande egenskaper och borde väl vara dugliga i detta sammanhang, tycker jag. Eller just insprutningsrengöring? Fast det kanske inte är billigare än WD40?
    -x--x--x--x--x--x--x--x-
    Taggtråd är också tråd!

  19. #99
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: WD40-metoden

    [quote=Ken-1]
    Citat Ursprungligen postat av "Mr Aero":2uiy2fzd
    Det borde väl gå att köra med diesel i cylindrarna eller?

    Jocke
    Njäe, dagens diesel är så "ren" så den rengör inte bra. Inte alls samma som förr när den bestod av lite allt möjligt.

    Så kör på att använda något rengörande och smörjande, inte diesel.

    /Kenneth[/quote:2uiy2fzd]
    Kan bara understryka ovanstående. Har under mitt lååååånga renoveringsarbete med motorn i min 9-5:a fått hålla till i verkstan hos en rallycross åkare. Han har två olika tvättar, en med den 'nya' dieseln och en med gammal. La transmitionskåpan i den 'gamla' dieseln över natten, sen var det bara att spola av. T.o.m den svarta 'fastbrända' sothinnan rann av. I den 'nya' dieseln fick jag inte ens kam-kåpan ren på utsidan.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  20. #100
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sweden , trollhättan
    Inlägg
    239

    Re: WD40-metoden

    Hej !!!!


    Har använt WD-40 metoden (fast med 5-56). Bilen drog nästan en liter per 100 mil . Har haft bilen inne på saab ana 4 gånger utan att dem kunde hitta felet . Det sista var att, tyvärr så måste vi byta kolvringar . Kände att jag inte hade lust att punga ut 12000 kr för att saab inte kan ha i vettiga ringar. Dem använde spårmedel, kollade turbon, slangar, ic osv. Har den senaste vevhusventilationen bytt dem blåa backventilerna. Utan resultat.
    Kände att det var värt att prova WD-40 metoden.

    Har nu kört ca 50 mil utan att en droppe har försvunnit . Bra resultat hittills. Man får inte glömma av att vid ca 50 mils körning hade nästan en halv liter försvunnit.

    Återkommer med mer resultat.
    Saab 9-5 kombi Aero Salmon edition 02a

Liknande ämnen

  1. wd40 metoden
    Av jolle55 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-19, 21:57
  2. WD40-metoden
    Av Aceman67 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-22, 15:31
  3. Fråga om WD40 metoden.
    Av lallas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 21:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •