Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 118

Ämne: Etanolkonvertering vs hållbarhet

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 491

    Etanolkonvertering vs hållbarhet

    Funderar på att etanolkonvertera min 9-5 aero 2003 (automat).

    Har läst lite om själva konverteringen och att det skiljer i hårdvara mellan biopower och de vanliga saabarna.

    Ni som har etanolkonverterat hur tycker ni era bilar har hållt. Nu menar jag rent driftsmässigt.

    Vilka kan de vanligaste komplikationerna?

    Har sökt men hittat en gammal tråd som jag inte ansåg intressant.
    MVH
    Magnus
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    199
    Classe har lösningen

    http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=19238507

    "Bensinbooster Tri-Pak.
    Oktanhöjande, reducerar Co-Hc värdena, smörjer och rengör motorns bränsle och insprutningssystem. Utmärkt till 2-takts motorer. Med tillsats av Tri-Pak kan fordon tanka 50% bensin och 50% E85 (etanolbränsle) innehållet i flaskan räcker till 640 liter. Gå gärna in på hemsidan www.tripak.se för ytterligare information, testresultat m.m.
    "

    Man borde egentligen köpa en sån där flaska, och kräva ersättning av dem för allt som eventuellt börjar strula.
    Annonsen är faktiskt mer än lovligt vilseledande.

    //Mr MEP

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    633
    Min 9000 har går ca 500mil nu på E85, inte så jättelångt kanske men har funkat utan problem. Numera gått 285xx mil
    9000 CS 2.0t -96
    9-3 Cab 2.0t -04
    V70 DrivE -12
    Kia Cee'd SW 1.6 CRDi -08

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922
    Det ska komma en funktion till oss äldre T7or utan TCS att få biopower funktionen, bara hålla ut. Ska komma i år.

    MvH
    -FaeN

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 491
    Äldre 9-5:or, klart det är ju min 03 det handlar om som har både TCS och ESP. Vad jag har fattat så är det soppapump och slangar so tar stryk. Hur klarar sig kolvar och ventiler?
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Jag kan inte uttala mej om SAAB's hållbarhet på deras bilar som inte är Biopower.
    Dock vet jag då jag tidigare jobbat på Ford att förra generationen Focus Flexifuel inte hade något annat än anpassad mjukvara och halverat intervall mellan oljebytena. Dessa bilar blev inte direkt långlivade. Allt i bränslesystemet förstördes redan efter 10000-15000 mil. Inte bara pump och ledningar utan även tank, spridare, spridarbrygga, insug, ventiler och vissa fall även kolvar.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 491
    Usch det låter ju inte så bra. Ska slå en pling till Nordic nu och höra med dom.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 491
    Inte någon som kört ett tag med etanolkonvertering
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Hej!

    Jag har kört med ett BioPower program i ungefär 800mil. Dessa har varit mycket hårdkörning och det enda som egentligen är bytt är soppapump och spridare. (detta för att matcha effektuttaget och inte för e85 konverteringen)

    Min trimfirma rekommenderar att jag kör någon tank BF för att hålla igång systemet. Man ska även försöka planera in tätare olje och stift byten likvärdigt med BioPower bilarna. Att även byta bränslefilter oftare skadar nog inte heller.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Mr MEP
    Classe har lösningen

    http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=19238507

    "Bensinbooster Tri-Pak.
    Oktanhöjande, reducerar Co-Hc värdena, smörjer och rengör motorns bränsle och insprutningssystem. Utmärkt till 2-takts motorer. Med tillsats av Tri-Pak kan fordon tanka 50% bensin och 50% E85 (etanolbränsle) innehållet i flaskan räcker till 640 liter. Gå gärna in på hemsidan www.tripak.se för ytterligare information, testresultat m.m.
    "

    Man borde egentligen köpa en sån där flaska, och kräva ersättning av dem för allt som eventuellt börjar strula.
    Annonsen är faktiskt mer än lovligt vilseledande.

    //Mr MEP
    Tri-Paks bensinbooster skulle jag inte slå i någon motor som jag är rädd om. Tri-Pak innehåller bor, med största säkerhet borväten vilka utvecklades som högenergibränslen för jetmotorer av U.S. Navy och U.S.A.F. på slutet av 1940 och början av 1950-talet. En bit in på 1950-talet så övergav man dessa då de gav kraftiga beläggningar i brännkammare och blästrade sönder turbinhjulen pga de solida boroxiderna vilka bildades vid förbränning. På 1960-talet så provade Texaco att tillsätta boreaner i bensinen, men även det fick man ge upp med pga problem med kraftiga beläggningar.

    Finns inga additiv som tar bort de korrosiva egenskaperna som etanol har, de kan enbart reduceras och sådana additiv finns redan i E85-bränslet man köper på macken.

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    Bättre att tanka i en tank 98 var 4 gång om man konverterar.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    684
    Jag har kört ca 4000 mil sedan jag konverterade till E85.
    Inga, för mig kända, problem. Det enda märkbara på senare tid är en något högre oljeförbrukning.
    Bilen är inte bara konverterad utan har även Maptun steg 5.
    Har inte något BioPower program utan ett rent E85 program (bilen är en 9-5 99:a). Någon gång ibland blandar jag i 10-15 liter bensin då jag tankar. Mest p g a att jag ska långköra och är less på att tanka
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Högre oljeförbrukning efter lång tids användande av E85 är väl kanske något man får räkna med då E85 torkar ut alla packningar och tätningar snabbare än vanlig bensin.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302
    Citat Ursprungligen postat av Arc
    Högre oljeförbrukning efter lång tids användande av E85 är väl kanske något man får räkna med då E85 torkar ut alla packningar och tätningar snabbare än vanlig bensin.
    Det är väl skilllad på läckage & förbrukning? Och varför skull olja börja läcka av ett etanolbränsle?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    684
    Det är inte fråga om något läckage, min motor är tät
    Inte heller är det fråga om någon jätteförbrukning då man får ha i åtanke att det är en del gjort med bilen. Har inte heller exakt koll på vilken uppgradering jag har på vevhusventilationen men jag har större saxofon och betydligt högre luftflöde vilket borde öka suget.
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947
    Tycker att det är lite löjligt att svara att "min bil har gått 800 mil med E85" när det gäller hållbarhet vid E85 konvertering... För min del anser inte jag att det är bevisat "riskfritt" att konvertera förrän många lyckats köra 15000 mil eller mer med en icke E85-avsedd bil utan att byta en massa delar.

    Funderar själv på att köra E85 i min hobbybilmen då är jag också beredd på att jag kanske får byta en massa delar i förtid...
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 491
    Jag kör mycket och behöver en pålitlig bil men som ändå är kraftfull men snål. Hur nu denna ekvation går ihop?

    Håller med Mats att köra 800 mil och uttala sig är kanske inte vad jag tänkte på. Att köra 4000 mil är en annan sak som ger en lite fingervisning i alla fall. Jag är mest orolig för att packningar mm i motorn ska gå åt skogen då jag inte har ett garage eller stora kunskaper om de inre delarna i en motor.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179
    snål får du nog göra avkall på om du ska göra om den till spritbrännare, då är det en diesel du ska ha.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 491
    Pratade med en tuningfirma idag om detta. För att få en riktigt hållbar och driftsäker sak så skall tank, slangar och pump bytas till etanolsäkra saker som sitter i biopowerbilarna.
    För att få mer effekt i aeron måste spridare bytas det bottnar för 300hk bensin och ca 260hk med etanol. Kommer då upp i ca 270hk och 420nm med ett steg1 etanolkonvertering. Man sparar drygt 1 spänn/mil.

    Ska inte bli en förhöjd förbrukning då alla packningar i motorn skall tåla etanolen. En högre oljeförbrukning skall således ej bero på konverteringen utan en läckande turbo eller annat.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563
    Hur klarar sig toppen vid en konvertering, för det sitter väll en annan topp i etanolbilarna, vad är det för skillnad på topparna.

    Mvh Micke

Liknande ämnen

  1. kolla etanolkonvertering
    Av mickevhg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-03-02, 22:32
  2. Etanolkonvertering av 9-3 03-06 Vad behövs?
    Av Dadid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-06-01, 01:11
  3. etanolkonvertering 9-5 2.0 -99a.
    Av blanks i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-12, 07:35
  4. Etanolkonvertering, igen...
    Av mågis i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-08, 00:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •