Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Ledsen turbo? 9-5 2.0t

  1. #1

    Ledsen turbo? 9-5 2.0t

    Jag har en 9-5:a som jag är i princip helnöjd med, komfort, motor, växellåda, går som en klocka... men.... orsaken till ett spirande missnöje är avgasröret, eller i själva verket vad som komma där ur.

    Köpte en sån däringa c-tek-laddare och monterade snabb-kontakter på båda hojjarna och tänkte givetvis göra samma sak på bilen. Ibland är dock inte hjärnkontoret helt med så jag "glömde" lossa minuspolen och lyckades givetvis få 10mm ringnyckel mellan pluspol och insugsrör= vips har man byggt sig en egen svets!
    Blev ett litet, men fult, märke på röret och efter ett par mils körning så fuktar det liksom ut "olja" genom märket. I samma veva upplever jag det som att bilen börjar ryka vid start samt ett tag efteråt, och nu är frågan om det kan ha nåt samband. känner inget tryck från från "hålet" när motor går på tomgång men jag är ju å andra sidan inte under huven när turbon börjar ladda...

    * läge att byta/svetsa insugsröret (jo ja antar det )
    * hur kollar man upp turbon? lös med slangar och känna på axel? den laddar fint, men det e ju tråkigt med röken....
    * har även lite hängande motortempmätare. Brukar det vara termostat eller givare som slängt in handuken? Dyrt, eller ska man kanske byta båda?

    Ska göra lite service på bilen nu, har gått drygt 17K mil och jag brukar försöka byta olja&filter vid ca 500 mil. Tänkte därför om man skulle byta termostat och tempgivare samtidigt? Är turbon våldsamt knepig att byta (läs: behöver man specialverktyg för flera tusen)?

    tacksam för svar!
    "det är inget fel med att skjuta, så länge rätt människor blir skjutna" / Clint Eastwood
    Saab 9-5 2.0t -98 Saab 99 GLs -78 Suzuki Vz800 -97 Kawasaki Z650 -78

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391
    Angående turbon:
    Ta lös insugsröret och känn på axeln i turbon.
    Brukar glappa lite radiellt, men ska inte glappa axiellt.
    Är inga större problem att byta turbo, och inga "specialverktyg" krävs.

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Angående tempen: Brukar vara termostaten som blivit "slapp"
    Kostar inga stora summor och är inte så bökig att byta.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  4. #4
    okelidokeli, får pröva det när jag ska serva pärlan, tänkte fixa det nästa lediga helg, så kanske man hinner köpa termostat o ny handbromswire också

    vad får man pynta upp för en utbytesturbo? känns ju lite bättre än att handla en bättre beg som man inte har nåra som helst garrantier på... iofs, är den mkt billigare kanske man kan ta risken men... tips?
    "det är inget fel med att skjuta, så länge rätt människor blir skjutna" / Clint Eastwood
    Saab 9-5 2.0t -98 Saab 99 GLs -78 Suzuki Vz800 -97 Kawasaki Z650 -78

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    343
    Citat Ursprungligen postat av SuperAdam
    okelidokeli, får pröva det när jag ska serva pärlan, tänkte fixa det nästa lediga helg, så kanske man hinner köpa termostat o ny handbromswire också

    vad får man pynta upp för en utbytesturbo? känns ju lite bättre än att handla en bättre beg som man inte har nåra som helst garrantier på... iofs, är den mkt billigare kanske man kan ta risken men... tips?
    3900:- får du en ny turbo för.

    http://www.biltema.se/products/product. ... mId=130831

    Nu blir det säkert klagomål över att det är biltema. Men om original är så mycket bättre, varför rasar dom då?
    2007 9-3 Aero 2,8T

  6. #6

    Re: Ledsen turbo? 9-5 2.0t

    Lånar tråden lite..

    Hur bra/dåligt passar en utbytesturbo till en areo till min 9-5a 2.0t -98?

    Min turbo har rasat nu och är precis på väg att byta, jag behöver inte bilen på några veckor så om det är lite extra meck med bytet..

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Ledsen turbo? 9-5 2.0t

    Passar bolt on förrutom vattenrören.

  8. #8

    Re: Ledsen turbo? 9-5 2.0t

    Perfekt! Hur mycket besvär är det med vattenrören? Om jag vill passa på och montera en kungskobra till areosnurran, är kungskobran bolt on den med?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Ledsen turbo? 9-5 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av Fahrer
    Passar bolt on förrutom vattenrören.
    Jag håller på med samma 'operation'. Vattenrörens infästningar på turbon sitter på andra ställen. Det går mao INTE att bända dit originalrören så det passar. Jag köpte en beg turbo på skroten, och fick med alla rör och skruvar. På speedparts kostar rören ca 350:- styck.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  10. #10

    Re: Ledsen turbo? 9-5 2.0t

    Hur många rör handlar det om? Ett ut och ett in?

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Ledsen turbo? 9-5 2.0t

    1st Vattenrör in, 1st vattenrör ut. Allt annat är bolt on

    Glöm inte att du får mappa om bilen, alt. hitta en aerostyrenhet och gifta in den med Tech2 för att dra full nytta av turbouppgraderingen.

    Kungskobran passar endast om du har en TD04-15 "trubbnos", dvs. ska du ha kompressorhuset från 06- eller så lämnar du in ditt befintliga kompressorhus till en mekanisk verkstad och ber dem göra en ny fläns 15mm närmare huset.

    Ps.
    Passa även på att montera "dieselsnorkeln" som går från luftburken till grillen.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Ledsen turbo? 9-5 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av Lindstén
    Hur många rör handlar det om? Ett ut och ett in?
    Förslagsvis köper du antingen speedparts monteringssats art nr. 59.2160 eller maptuns sats http://www.maptun.se/shopCategory.php?hl=31&cg=741#31... Maptuns sats är lite mer komplett...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

Liknande ämnen

  1. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 11:34
  2. Skillnad på turboaggregat Volvo vs. Saab
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •