Sidan 1 av 8 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 144

Ämne: Första testet av Turbo X

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    203
    SAAB 9-3 SS Aero 2004

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 261
    Lät ju faktiskt inget vidare. Ska bli kul att se vad den Svenska motorpressen skriver.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    314
    Fälgarna är ju sjukt coola!
    Robert Svensson - Lokförare
    Saab ng900 Aero 1996
    1:00:435

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568

    Re: Första testet av Turbo X

    Citat Ursprungligen postat av zandman72
    http://www.autocar.co.uk/CarReviews/FirstDrives/Saab-9-3-2.8-V6-Turbo-X/231184/
    Nja, något "test" var det väl inte? Snarare en enkel "provkörning".
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Han kanske också var en Volvo eller BMW kille

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    25
    Har engelsmännen nånsin gillat saab? Top gear hade ju t.ex. inte mycket positivt om 9-5 aero, medan svenska tidningar och bilmagasin var betydligt mer positiva.
    Jag hoppas och tror att man kan vänta sig trevligare ord i svenska pressen.
    Leve patriotismen
    9-3 SS Aero steg 1 -03, ng900 V6 cab -95, ng900t steg 1-94,

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 836
    Dock ser jag också det stora problemet med denna bil.

    För pengarna får man faktiskt andra bilar som känns betydligt mer påkostade än vad Turbo X gör. Jag tycker Saab är lite ute på hal is just nu och man erbjuder egentligen inget extra för pengarna.

    Skulle bilen ha kommit med prestanda matchande RS4:a så för ett mycket bättre pris var det mer lockande. Idag känns det mer som en överprisad Saab vilket är väldigt tråkigt.

    Det är faktiskt en bil som inte är värd sitt pris i mina ögon. 9-3 SS är ju inte heller kända för sin kvalité. Även fast 07 inredningen känns 10ggr bättre.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  8. #8
    Grundladd bjolesters avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trondheim, Norge
    Inlägg
    117
    Citat Ursprungligen postat av Lindell
    Har engelsmännen nånsin gillat saab? Top gear hade ju t.ex. inte mycket positivt om 9-5 aero, medan svenska tidningar och bilmagasin var betydligt mer positiva.
    Jag hoppas och tror att man kan vänta sig trevligare ord i svenska pressen.
    Leve patriotismen
    Det finnes mange positive anmeldelser av SAAB 9-5 i britisk bilpresse, for eksempel:

    http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarr ... ab_95.html

    http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/index.htm?md=354&

    mvh
    2023 Jaguar I-Pace
    2002 SAAB 9-5 Aero SportCombi (solgt)
    2003 SAAB 9-5 Vector 2.0t (solgt)
    2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Dock ser jag också det stora problemet med denna bil.

    För pengarna får man faktiskt andra bilar som känns betydligt mer påkostade än vad Turbo X gör. Jag tycker Saab är lite ute på hal is just nu och man erbjuder egentligen inget extra för pengarna.

    Skulle bilen ha kommit med prestanda matchande RS4:a så för ett mycket bättre pris var det mer lockande. Idag känns det mer som en överprisad Saab vilket är väldigt tråkigt.

    Det är faktiskt en bil som inte är värd sitt pris i mina ögon. 9-3 SS är ju inte heller kända för sin kvalité. Även fast 07 inredningen känns 10ggr bättre.

    Jag håller med dig angående priset, det är för högt i förhållande till vad man får och vad andra bilmärken erbjuder för samma pengar.
    Jag tror också att det kommer vara ett minus i svenska bilmagasin.
    Men riktigt så negativt som det brittiska testet var kan jag inte tänka mig att de svenska kommer bli.
    9-3 SS Aero steg 1 -03, ng900 V6 cab -95, ng900t steg 1-94,

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av bjolester
    Citat Ursprungligen postat av Lindell
    Har engelsmännen nånsin gillat saab? Top gear hade ju t.ex. inte mycket positivt om 9-5 aero, medan svenska tidningar och bilmagasin var betydligt mer positiva.
    Jag hoppas och tror att man kan vänta sig trevligare ord i svenska pressen.
    Leve patriotismen
    Det finnes mange positive anmeldelser av SAAB 9-5 i britisk bilpresse, for eksempel:

    http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarr ... ab_95.html

    http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/index.htm?md=354&

    mvh

    Jag kan inte hålla med dig helt här.
    3 av 5 är väl inte helt lysande enligt mig. 9-5 har väl alltid varit bättre än en medelmåtta enligt svensk press.
    4 av 5 är däremot bra, men det jag reagerar på är att han passar på att såga 9-3 viggen i den recensionen.
    9-3 SS Aero steg 1 -03, ng900 V6 cab -95, ng900t steg 1-94,

  11. #11
    Grundladd bjolesters avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trondheim, Norge
    Inlägg
    117
    Citat Ursprungligen postat av Lindell
    Citat Ursprungligen postat av bjolester
    Citat Ursprungligen postat av Lindell
    Har engelsmännen nånsin gillat saab? Top gear hade ju t.ex. inte mycket positivt om 9-5 aero, medan svenska tidningar och bilmagasin var betydligt mer positiva.
    Jag hoppas och tror att man kan vänta sig trevligare ord i svenska pressen.
    Leve patriotismen
    Det finnes mange positive anmeldelser av SAAB 9-5 i britisk bilpresse, for eksempel:

    http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarr ... ab_95.html

    http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/index.htm?md=354&

    mvh

    Jag kan inte hålla med dig helt här.
    3 av 5 är väl inte helt lysande enligt mig. 9-5 har väl alltid varit bättre än en medelmåtta enligt svensk press.
    4 av 5 är däremot bra, men det jag reagerar på är att han passar på att såga 9-3 viggen i den recensionen.
    "Honestjohn" gir 9-5 3 av 5 stjerner. Audi A6 (1997-2004) 2 av 5 stjerner, BMW 5-serie E39 (1996-2003) 4 av 5 stjerner, Volvo S80 (2006--) 3 av 5 stjerner, osv. Innholdet i anmeldelsen (car-by-car breakdown) er positiv, slik jeg leser det.

    Top Gear gear gir både 9-5 og 9-3 4 av 5 stjerner på sin hjemmeside:

    http://www.topgear.com/drives/D9/B7/new/
    http://www.topgear.com/drives/D9/B6/new/

    En kan da finne mange positive anmeldelser av SAAB i britisk bilpresse.

    mvh
    2023 Jaguar I-Pace
    2002 SAAB 9-5 Aero SportCombi (solgt)
    2003 SAAB 9-5 Vector 2.0t (solgt)
    2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    25
    Okej jag får lägga mig i det här fallet. Du har överbevisat mig. Det fanns mer positivt än vad jag trodde. Dessutom gillar jag inte att leta negativa saker om saab :P.
    9-3 SS Aero steg 1 -03, ng900 V6 cab -95, ng900t steg 1-94,

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    845
    Finns det något positivt i denna snabbtest?

    Intresant är ju också 0-100 på 6.5s.

    Jag tycker ändå att det är kul med en Saab med XWD, sen tycker jag nog att Turbo X är misslyckad med tanke på prissättningen.

    Det finns många som älskar Saab i England, har själv bott där i många år. Det är lite som att det finns många i Sverige som älskar Jaguar
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  14. #14
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 232
    Medlem#
    7113
    man kan sammanfatta det med att en turbo X köper man om man verkligen älskar saab och vill ha en ball bil och pengarna inte spelar så stor roll att den är lite dyrare än vanliga aeron... folk som ska ha en lyxig bruksbil för 400kkr kan köpa en dussinbil som bmw eller bara en vanlig saab.

    jag köper trisslotter varje vecka nu och bara hoppas på att vinna stort så jag kan köpa en turbo X innan alla är sålda
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 836
    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Finns det något positivt i denna snabbtest?

    Intresant är ju också 0-100 på 6.5s.

    Jag tycker ändå att det är kul med en Saab med XWD, sen tycker jag nog att Turbo X är misslyckad med tanke på prissättningen.
    Kunde den matcha RS4:or prestandamässigt och fortfarande ligga i denna prisklass skulle det vara trevligare.

    Jag ser inte varför man ska köpa en Turbo-X? Man har fått till XWD men varför krämade man inte på med mer hästar. Turbo, 6 cylindrar men varför blev det ingen prestanda.

    400HK, XWD och 400tkr skulle ha gjort detta riktigt intressant. Att modellen sedan inte är ny gör ju inte saken bättre.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 836
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    man kan sammanfatta det med att en turbo X köper man om man verkligen älskar saab och vill ha en ball bil och pengarna inte spelar så stor roll att den är lite dyrare än vanliga aeron... folk som ska ha en lyxig bruksbil för 400kkr kan köpa en dussinbil som bmw eller bara en vanlig saab.

    jag köper trisslotter varje vecka nu och bara hoppas på att vinna stort så jag kan köpa en turbo X innan alla är sålda
    Jag skulle lätt kunna köpa en Turbo-X ifall det var som det tidigare gällt Saab. Man får en bra bil för vettiga pengar. Det har ju varit Saab nästan hela tiden. Mycket prestanda för pengarna. Detta gäller dock inte Turbo-X.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    537
    Ja vi får se vad det blir för "dom" i svenska medierna när bilen väl fått testas ute på hal is....
    Men SAABsjäl som man är hoppas jag att det blir postivt mottagande!
    Ska man röna utifrån d lilla sv press hitills fått prova på "Blacken" och dess 4-hjulsdrivning så verkar det ju iaf inte helt kört iaf!!!
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 475
    Citat Ursprungligen postat av Lindell
    9-5 har väl alltid varit bättre än en medelmåtta enligt svensk press.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 475
    Vilken bil ska den konkurrera med? Det här känns som ett enklare "Volvo S60R" försök fast med ännu större potential att misslyckas.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171
    Man ska väl tänka på också att denna bil är väldigt välutrustad!
    Om man skalar av extrautrustningen så blir priset lägre.
    Ta bort, skinnn, ACC, 4Wd, Xenon, elhissar bak, möjlighet att fälla baksätet, balla alufälgar, kjolpaketet m.m. så har du hur tex en BMW säljs.


    Tex en BMW 330iX med samma utrustning men utan stereo, aut avbändbara speglar, stolsminne, sportshassie, eller lika balla fälgar.
    Den kostar 487000:- och har en sugmotor!
    M.V.H
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. Köp av första bil
    Av nightprowler i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-01-12, 15:58
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-03, 11:35
  3. Senaste Saab testet
    Av Peppe i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-07, 13:17
  4. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-11-12, 18:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •