Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 57

Ämne: Steg 3 E85 Aero 2.8T

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    71

    Steg 3 E85 Aero 2.8T

    Hej,

    Ny i forumet och har sökt men inte hittat det jag undrar över så jag skapar en ny tråd.

    Har en 9-3 Aero 2.8T V6 som jag funderar att få BSR att installera deras Steg 3 trim och Etanol konvertering.

    Finns det någon som gjort det ?
    Hur känns bilen med dom extra hästkrafterna ?
    Är det värt den pengen ?

    Jag är ju främst ute efter fler hästkrafter och inte att just kunna köra på E85.

    Eller finns det något annat trim som rekommenderas för att i alla fall
    få över 300hk ?

    Eller är det vansinne på en så ny bil ?

    //
    SAAB 9-3 SS Aero -07 2.8T BSR Steg 1 285hk/480nm

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    71

    Glömde

    Hej igen,

    Skulle även frågat vad bilbesiktningen säger om detta ?
    Är dock ett tag innan den ska dit eftersom det är en 07'a men
    kan vara bra att veta.
    SAAB 9-3 SS Aero -07 2.8T BSR Steg 1 285hk/480nm

  3. #3
    Tycker personligen att det låter vansinigt att göra så med en "ny" bil.
    Kolla i stället på Hirsch, lite dyrare men du behåller alla original garantier.

    Edit:
    Bilen kan då även fås helbilsgodkänd.

  4. #4
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903
    Man får inte trimma alls, så bilprovningen kommer säga ifrån om dom ser det!

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Man får inte trimma alls, så bilprovningen kommer säga ifrån om dom ser det!
    I mitt tidigare inlägg så skulle jag ha lagt till att bilen även är godkänt på SBP

  6. #6
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Man får inte trimma alls, så bilprovningen kommer säga ifrån om dom ser det!
    I mitt tidigare inlägg så skulle jag ha lagt till att bilen även är godkänt på SBP
    Japp... på en så pass ny bil hade nog jag valt att använda mig av Hirsch just pga garantier & besiktningsbiten!

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    550
    Vissa firmor tar väl över garantierna? Kanske inte på alla trim?
    Det är väl dessutom många som åker till trimfirmorna med nya bilar, tror inte du behöver vara så värst orolig.
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  8. #8
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88
    Nordic har för ett pristillägg en garanti som täcker dom garantier som inte gäller hos saab när du trimmar bilen.
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    550
    Citat Ursprungligen postat av Rallyhalle
    Nordic har för ett pristillägg en garanti som täcker dom garantier som inte gäller hos saab när du trimmar bilen.
    Blir kanske minst lika bra som Hirsch, och billigare kanske?
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 341
    Maptun har de med vad jag vet att dom tar över garantierna.
    Mitt tips är att höra med Nordic och Maptun och se vad dom säger.
    Men jag tror att på V6an är nog BSR först med etanol om dom nu har de.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 871
    Medlem#
    891
    Varken Maptun el Nordic har mej veterligen inga trim till
    2.8T.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristinehamn.
    Inlägg
    1 194
    Medlem#
    6124
    Citat Ursprungligen postat av Olof
    Varken Maptun el Nordic har mej veterligen inga trim till
    2.8T.
    Tidsfråga bara...

    Mvh Håkan

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristinehamn.
    Inlägg
    1 194
    Medlem#
    6124
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Maptun har de med vad jag vet att dom tar över garantierna.

    Mvh
    F
    Stämmer innan 500 mil så tar dom över motorgarantin.

    Mvh Håkan

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    71

    Hirsch vart ?

    Hej,

    Vilken respons, verkligen imponerad av detta forum, tackar.

    Som sagt, jag är bilintresserad, haft många olika märken men detta är min första SAAB och den går så jäkla bra. Egentligen rcäker ju prestandan men mycke vill ha mer så klart :-)

    Däremot är jag dåligt insatt i det under huven, oavsett märke, så tackar för alla bra kommentarer.

    Hirsch låter ju onekligen som intressant om man kan få den godkänd.
    Vem/Vart i Stockholmsområdet hittar man dom, har googlat lite tidgare men fick inga bra träffar. Eller vänder sig man direkt till SAAB ?

    Tack på förhand.

    //
    SAAB 9-3 SS Aero -07 2.8T BSR Steg 1 285hk/480nm

  15. #15
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    4936
    Hej,

    Tycker inte svaren är så imponerande i och med att ingen svarade på din fråga.

    Hirsch säljs genom Saabs ÅF. Du hittar mer info på http://www.hirsch-performance.ch
    Jag kör själv med Hirschs steg 1 i en V6:a sedan snart två år och är mkt nöjd med prestandan och karraktären i trimmet.

    Vad gäller BSR:s E85 trim är det nog ingen här på forumet som kör med det. I vart fall har ingen skrivit om det och frågan har varit uppe tidigare.

    Generellt kan sägas att V6:an hittills varit för ny för att steg 3 och uppåt skall vara kommersiellt lönsamt för trimmarna. V6:an har dessutom annat styrsystem än övriga 9-3SS/SC så det är en del utvecklingskostnader/tid som skall investeras. I nuläget har enbart BSR och Hirsch trim till V6:an men övriga aktörer kommer nog snart. Nu börjar en hel del V6:or omsättas på andrahandsmarknaden samtidigt som nybilsgarantier går ut. Det brukar sammanfalla med ökad efterfrågan på "hårdare trim".

    Att det är ett lagförslag på gång om laglig etanol.onvertering kan också öka efterfrågan (även om idéen troligen inte är att konverteringar skall medföra stora effektökningar).

  16. #16
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 194
    Om jag vore dig så hade jag satsat på Hirsch Performance i detta fall..

    Sen hade det varit interesant att se vad en trimmad 2.8 T Aero grejar 100-200 km/h ?

    Någon som har några siffror ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    128

    Re: Glömde

    Citat Ursprungligen postat av aeroV6
    Hej igen,

    Skulle även frågat vad bilbesiktningen säger om detta ?
    SBP gör inga prov av vilket bränsle som befinner sig i tanken (de sticker således inte ner en slang i påfyllningsröret, slangar upp soppa och skickar för analys). Ovanpå detta kan ju bilen köras på både E85 likväl som bensin, så är man osäker kan man ju tanka bensin den dagen? Jag ser inte problemet...?

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    620
    Medlem#
    6922

    Re: Glömde

    Citat Ursprungligen postat av John F
    Citat Ursprungligen postat av aeroV6
    Hej igen,

    Skulle även frågat vad bilbesiktningen säger om detta ?
    SBP gör inga prov av vilket bränsle som befinner sig i tanken (de sticker således inte ner en slang i påfyllningsröret, slangar upp soppa och skickar för analys).
    Ne men man kan iaf känna skillnaden på lukten på avgaserna, bensin / E85.

    MvH
    -FaeN

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    128

    Re: Glömde

    Citat Ursprungligen postat av FaeN
    Ne men man kan iaf känna skillnaden på lukten på avgaserna, bensin / E85.

    MvH
    -FaeN
    Japp, kontroll medelst näsa kan ju faktiskt användas. Kanske skulle den kontrollstationen bemannas av Sulan, Ladan, Grepen eller Dojjan från parkbänken på torget...? En mer välkalibrerad nos för etanol får man nog leta efter...

    Men som sagt... Kör på bensin den dagen då...

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    70

    Re: Hirsch vart ?

    Citat Ursprungligen postat av aeroV6
    Hej,

    Vilken respons, verkligen imponerad av detta forum, tackar.

    Som sagt, jag är bilintresserad, haft många olika märken men detta är min första SAAB och den går så jäkla bra. Egentligen rcäker ju prestandan men mycke vill ha mer så klart :-)

    Däremot är jag dåligt insatt i det under huven, oavsett märke, så tackar för alla bra kommentarer.

    Hirsch låter ju onekligen som intressant om man kan få den godkänd.
    Vem/Vart i Stockholmsområdet hittar man dom, har googlat lite tidgare men fick inga bra träffar. Eller vänder sig man direkt till SAAB ?

    Tack på förhand.

    //
    Jag har haft en 9-3sc 2.8t med BSR steg 3 och kan bara säga att bilen går som fan med det trimmet, mycket tack vare vridet 520NM skojar man inte bort.
    Lycka till med trimningen
    Saab 9-5 2.0t biopower -06

Liknande ämnen

  1. Steg 1 till steg 3 på 95 AERO
    Av wozny i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-04-28, 20:44
  2. SS aero/BSR steg 3
    Av Expressoblack i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2008-12-29, 20:19
  3. 850 r steg 3 vs 9-5 aero steg 3
    Av jimmy/bmw i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-11-25, 16:01
  4. hur bra ska en 9-3 aero gå med steg 2! 265 hk!
    Av bergo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-08-28, 22:01
  5. Svar: 49
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 11:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •