Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Vad göra med motorn urplockad? (ng900)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    330

    Vad göra med motorn urplockad? (ng900)

    Det är så att jag ska lackera om min ng900 inom en snar framtid och plockar därför ut motorn. Tänkte att när jag ändå har den ute kan man göra en renovering då den ska trimmas en del med. Jag har tänkt byta kamkjedja/drev för säkerhets skull, klippa balansaxelkedjan, plocka bort värmeplattan (om det finns någon, har inte kollat än), plocka bort oljetråg och rengöra det, och måla upp motorn.
    Är det något annat som är rekomenderat att göra när man ändå har ute skiten? Plocka av toppen, byta topplockspackning och plana? balansera vev? Eller är det overkill? Har tänkt lägga mig runt 400hk när det är färdigt.
    Ös på med förslag, jag är nybörjare!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    330
    Ingen som har några tips på vad jag mer bör göra?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    330
    Absolut ingen som har renoverat upp en gammal b204?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    790
    gör det du skrev, men plana inte toppen, på turbo bilar skall man ju ha så lite komp som möjligt, enl den faktan jag har fått iaf, byt spridare o turbo o ic o chip, 3" avgas,Lycka Till.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    330
    Ska man inte ha så lite komp som möjligt på N/A bilar, medan på en turbobil ska man ha lite högre? Eller tänker jag fel nu?
    Som sagt ska den trimmas så spridare, turbo mm kommer bytas ut. 3"avgas har jag redan.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    330
    När man ska ta bort balansaxelkedjan, är det bäst att köpa pluggar till oljekanalerna: http://www.racestuff.se/index.php?main_ ... cts_id=307
    eller kan man lika väl bara klippa kedjan och se glad ut?

  7. #7
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 969
    Medlem#
    7042
    turbobilar skalla ha så lite komp som möjligt detta för att få in mer redan komprimerd luft från turbon + att när motorn komprimerar luften så höjs temperaturen och luften är redan rätt varm efter att passerat en glödande turbo.

    NA motorer skallha så högt komp som möjligt.

    altså plana inte toppen om den inte är skev.
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    330
    Citat Ursprungligen postat av MicEE
    turbobilar skalla ha så lite komp som möjligt detta för att få in mer redan komprimerd luft från turbon + att när motorn komprimerar luften så höjs temperaturen och luften är redan rätt varm efter att passerat en glödande turbo.

    NA motorer skallha så högt komp som möjligt.

    altså plana inte toppen om den inte är skev.
    Aaa nu tänkte jag ju helt fel, ska givetvis vara tvärtom det jag skrev!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malung
    Inlägg
    462
    Citat Ursprungligen postat av MicEE
    turbobilar skalla ha så lite komp som möjligt detta för att få in mer redan komprimerd luft från turbon + att när motorn komprimerar luften så höjs temperaturen och luften är redan rätt varm efter att passerat en glödande turbo.

    NA motorer skallha så högt komp som möjligt.

    altså plana inte toppen om den inte är skev.
    jag plana till toppen så lite det gick bara så hela ytan blivit fräst, bara för att vara helt säker att den är plan och det kan inte jag se som en nackdel hellre att man får mer hk men det gör väl inget
    Saab 9000 cse numera 2,3 konv och nira tuned
    http://www.garaget.org/sleepy

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    330
    Någon som vet om man måste använda pluggar nar man tar bort balansaxelkedjan?
    Inget annat man ska göra när man ändå har motorn ur bilen? Den har ändå gått nästan 30 000mil så det blir ju lite slitage på grejorna. Visserligen är den välservad men ändå.

    tacksam för hjälp

  11. #11
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 240
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av Davvva
    Någon som vet om man måste använda pluggar nar man tar bort balansaxelkedjan?
    om du tar bort enbart kedjan så behövs inget mera göras, inga pluggar eller dylikt.
    tar du bort hela balansaxlarna så behöver dessa pluggas, med t.ex. de racestuff pluggar du länkade till tidigare
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    330
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av Davvva
    Någon som vet om man måste använda pluggar nar man tar bort balansaxelkedjan?
    om du tar bort enbart kedjan så behövs inget mera göras, inga pluggar eller dylikt.
    tar du bort hela balansaxlarna så behöver dessa pluggas, med t.ex. de racestuff pluggar du länkade till tidigare
    Jo det var väl så jag antog men undrade väl mest vad som är bäst liksom. Om man utan problem kan köra med bara kedjan borttagen.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    574
    Sätta i den igen?
    Saab 9-3 2.3T
    Saab 9-3 2.0T

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    330
    Citat Ursprungligen postat av TurboColle
    Sätta i den igen?
    Hur menar du då?

Liknande ämnen

  1. Kylslang hoppade av. Motorn kokade? Ng900. (Motorn är skrot)
    Av Mafnus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-07-09, 22:09
  2. Råd om ytterligare åtgärder när motorn ändå är urplockad
    Av Nephilim i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-02-24, 18:36
  3. Tips att göra när jag har ur motorn.
    Av Moribound i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-12-18, 17:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •