Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Hur lång tid för kamkedjebyte? og 9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    113

    Hur lång tid för kamkedjebyte? og 9-3

    I helgen bytte jag olja och filter på bilen och tänkte mäta kamkedjan ochså, strax över 17mm var den ute .
    Så idag var jag och handla alla delar på Saab för att byta nu i helgen.
    Men hur lång tid ska man räkna med?

    Har skruvat lastbilar i tre år, har tillgång till lyft, gassvets och allting som finns på en verkstad.
    Om man börjar på fredag efter jobbet och river bort allt utom kedjorna sen på lördan byter allt och återmontering. Låter det som en rimlig tidsplanering?
    MVH Per
    // 9-3 Aero -01

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89
    Det är mycket jobb, och mycket som kommer strula.

    Tror inte att du kommer åt att byta kedjor med motorn kvar i bilen

    Jag har en 93 aero -01 automat. och den kunde man lyfta ur motorn på med växellådan kvar i bilen, om man skruvade loss svänghjulet(flexplattan) var lite bökigt, men det gick

    ett tips är att köpa nya vevhusventilationssatsen å byta samtidigt, så är allt fräscht
    VW golf 1,9tdi 110hk original AHF -99
    Chevrolet K3500 4x4 -94
    SM-släpet 2565 -13

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    542
    Det går att byta med motorn kvar i bilen,på 9-3 är det trängre än på 9-5-men tror nog att du tjänar både tid och tålamod på att lyfta ur "spisen" passa även på att rengöra oljetråg och oljepickup.
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    113
    Jo men om man flyttar motorn 5-7cm som alla andra på forumet gjort så ska man ju komma åt, det är en manuell jag har.
    Jag tänker inte upgradera vevhusventen, har ägt bilen i 2000mil och bytt olja var 500e mil och den har aldrig dragit nån olja imellan bytena. Varför röra nåt som funkar
    MVH Per
    // 9-3 Aero -01

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    469
    För att den gammla ventiltionen har konstruktionsfel och kan slagga igen.... kostar väl knappt 200:- på saab för senaste uppdateringen.....

    9-5 går att göra med motorn i.... man får tydligen bryta rätt mycket i motorn ändå..... men på og9-3 så lyfter alla mer eller mindre ur motorerna... Jag å el03 ska riva ur på hanns aero så snart han har städat garaget!..... den sträckaren var ute 18 eller 19mm :S
    Hé jé int lätt då hé jer svårt!
    2x9-5 2,3 my00
    -85 t16 sportsedan

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 377
    Citat Ursprungligen postat av Las Peras
    Jag tänker inte upgradera vevhusventen, har ägt bilen i 2000mil och bytt olja var 500e mil och den har aldrig dragit nån olja imellan bytena. Varför röra nåt som funkar
    Helt rätt!
    Så resonerar jag också med min 9-5:a.
    Lycka till med bytet!

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    871
    Medlem#
    6272
    På verkstan lyfter dom inte ur motorn. Dom lossar fästena och skjuter den i sidled så kommer man åt.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    113
    Är det nån som har bytt kedjorna på en 9-3 med motorn kvar på detta forum?
    För en del säger att motorn måste ur medans andra säger att det går när man flyttar den åt sidan. Vill helst inte ta ur motorn pga att jag inte har rätta lyftgrejer för det.
    MVH Per
    // 9-3 Aero -01

  9. #9
    Som nybliven ägare av en 9-3 2.0 måste jag fråga, är det normalt att kamkedjan måste bytas, och isåfall efter hur många mil på ett ungefär?
    Jag har haft andra bilmärken förut och aldrig varit med om att behöva byta en kamkedja nämligen.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    448
    Det är HÖGST anmärkningsvärt att vissa påstår att man måste hissa ur rovan på 9-3:orna vid renovering av kamtransmissionen. Försök att hålla er till fakta, ifall ni spekulerar, skriv det då tydligt.

    Sen är det fullt förståeligt att man kanske inte klarar av att byta transmissionen med motorn i. Men för erfarna mekar är det inga bekymmer alls. Och jag vet ingen auktoriserad saab mek som hissar ur 9-3 motorn, jag kan inte se hur det skulle gå snabbare.


    På 9-3:or det hur lätt som helst att flytta den lite i sidled, så blir alla nöjda och glada.

    En del flyttar inte 9-5 motorn alls, en del tycker om att flytta in den nån centimeter.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    448
    Citat Ursprungligen postat av bjornhen
    Som nybliven ägare av en 9-3 2.0 måste jag fråga, är det normalt att kamkedjan måste bytas, och isåfall efter hur många mil på ett ungefär?
    Jag har haft andra bilmärken förut och aldrig varit med om att behöva byta en kamkedja nämligen.
    Normalt är ett märkligt begrepp i bilvärlden.
    Kamkedjan kan vara tokslut efter 5000mil, eller hålla 50000mil. Beror helt på körsätt samt hur täta oljebyten. Enda sättet att veta, är att kolla hur långt ut sträckaren är ute, allt över 15mm är obra.

  12. #12
    Ja, det är klart, normalt och normalt.
    Bilen jag köpt är en 99a och har gått ca 12tusen mil och servats enligt serviceboken. Får väl försöka mäta ändå då, hur går man tillväga för att göra det?[/quote]

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    448



    Lycka till.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 739
    Medlem#
    9176
    Du frågar om någon på forumet faktiskt har bytt kedjor med tillbehör utan att lyfta ur motorn!

    Jag har gjort det på min 9-3 Aero -00!

    Per L

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    884
    Och jag har gjort det på ett flertal,.

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    113
    Jag har bestämt mig för att att göra ett försök i helgen! Blir det problem så får jag fråga här
    MVH Per
    // 9-3 Aero -01

  17. #17
    det där var väl en beskrivning av hur man gör för att byta kamkedjan?, jag tänkte börja med att kolla glappet så att säga..
    Är det mest Aero-modellerna som drabbas förresten? Verkar lite så på inläggen här

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    448
    Faktiskt mindre bekymmer med Aero generellt. Fast Aero är nog överrepresenterat här på STCS.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    113
    Nu är det bytt!

    Tyckte inte det var några större konstigheter. Tryckte motorn åt sidan med saxdomkraften, lossade inte ens växellänkaget. Bort med tråg och kåpan sedan bytte allting.
    Ang vevhusventilationen som några här sa att jag skulle uppdatera. Mitt oljetråg var helt blankt och fint, inte ens nåt skit i silen.
    MVH Per
    // 9-3 Aero -01

Liknande ämnen

  1. Kamkedjebyte?
    Av Mr_Cooler i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-03, 02:12
  2. Kamkedjebyte 9-5
    Av P4 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-22, 22:31
  3. Kamkedjebyte 9-5
    Av fks i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-05-22, 22:24
  4. Kamkedjebyte?
    Av sprock i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-12-05, 19:55
  5. Kamkedjebyte 9-5
    Av kocken75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-06-12, 18:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •