Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hjälp med planering för chassi moddeifiering av ng900 2,0t

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456

    Hjälp med planering för chassi moddeifiering av ng900 2,0t

    Undrar lite vad du tycker man skulle sattsa på i chassi väg på ng900 förutom dämpare och fjädrar? Alltså bussningar, stag, m.m.?
    Kollat lite på olika forum & förutom dämpare/fjädrar så verkar detta vara det som gör mest skillnad:
    Styrväxelklämma - Finns ju att välja till extra grejer på denna länk: http://forums.exd.se/viewtopic.php?t=137,, vad är det för saker?
    Anti-Roll Bar - Finns 22mm och 25mm vad ska man satsa på? nån stor skillnad?
    Bussningsset - 1,2,5 ingår, men finns det nån mer man skulle bytta när man ändå köper eller är dom andra bra orginal bådda fram och bak?

    /mikel

  2. #2
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Hjälp med planering för chassi moddeifiering av ng900 2,

    Citat Ursprungligen postat av M.Persson86
    Undrar lite vad du tycker man skulle sattsa på i chassi väg på ng900 förutom dämpare och fjädrar? Alltså bussningar, stag, m.m.?
    Kollat lite på olika forum & förutom dämpare/fjädrar så verkar detta vara det som gör mest skillnad:
    Styrväxelklämma - Finns ju att välja till extra grejer på denna länk: http://forums.exd.se/viewtopic.php?t=137,, vad är det för saker?
    Anti-Roll Bar - Finns 22mm och 25mm vad ska man satsa på? nån stor skillnad?
    Bussningsset - 1,2,5 ingår, men finns det nån mer man skulle bytta när man ändå köper eller är dom andra bra orginal bådda fram och bak?

    /mikel
    Precis allting du har nämnt där tycker jag du ska satsa på! Du ska ju upp på rätt sida om 300hk gränsen och säkert köra lite bana också! Så då är det garanterat värt det, det är dessutom inte så hiskeliga priser på nån av grejjerna
    (jag ska införskaffa och montera precis samma saker, fast det dröjjer nog tills nästa vinter. tar makineriet först denna vinter/vår)

    När det gäller bussningssettet där så är det dom bussningarna man vanligtvis brukar byta och som verkligen gör skillnad. Resterande bussningar är också bra att byta, men ger ingen direkt skillnad om de man har inte är helt pajj... utan är mer en mental/psykiskt skillnad med resten (OBS! Hörsägen som jag läst mig till på forumet, ej upplevt själv..)
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456

    Re: Hjälp med planering för chassi moddeifiering av ng900 2,

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Precis allting du har nämnt där tycker jag du ska satsa på! Du ska ju upp på rätt sida om 300hk gränsen och säkert köra lite bana också! Så då är det garanterat värt det, det är dessutom inte så hiskeliga priser på nån av grejjerna
    (jag ska införskaffa och montera precis samma saker, fast det dröjjer nog tills nästa vinter. tar makineriet först denna vinter/vår)

    När det gäller bussningssettet där så är det dom bussningarna man vanligtvis brukar byta och som verkligen gör skillnad. Resterande bussningar är också bra att byta, men ger ingen direkt skillnad om de man har inte är helt pajj... utan är mer en mental/psykiskt skillnad med resten (OBS! Hörsägen som jag läst mig till på forumet, ej upplevt själv..)
    Okej, ja det verkar ju vara vad dom flesta tycker, nu när jag inte har bilen en är det ju svårt att vetta skicket på resterande bussningar, men då kan man sätta orginal där om inte annat!
    Vet du vad det är för grejer som man kan välja till i kittet jag länkar till? och är dom värda att ta med?http://www.genuinesaab.com/catalog/p...440382e76a510f

    Ja motor är ju roligast att börja med helt klart

  4. #4
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Hjälp med planering för chassi moddeifiering av ng900 2,

    ARB vet du säkert att det är ett stag under bilen bak som stabiliserar bakvagnens krängningar... kan kanske kallas för någon slags krängninghämmare?!?

    ARB´n styvar upp bakvagnen och gör att bilen blir mindre understyrd vid kurvtagning. gör stooor skillnad
    ARB 22 är väl allmänt rekomenderad till vardaglig körning + bana
    ARB 25 är rejält stel och är ännu mera bananpassad

    brace som det också står om är ett slags stag. om du går in på samma länk som du nyss skrev och söker på brace så ser du vilka olika typer av stag det finns till saaben...

    (jag har själv inte 100% koll på dessa saker, utan jag skriver utifrån vad jag har lyckats snappa upp och lärt mig... tänker själv montera och testa/utvärdera allting till nästa år, så du får gärna vara föra mig och rapportera vad du tycker funkar och hur )

    edit: jag tolkar som att den 6punkts subframen som monteras under bilen fram för att staga upp kan man ta sist i mån av pengar eller dylikt... ger inte sånn skillnad utan avlastar och stärker mest upp bilen, bra kombination när man börjar komma upp över 450hk typ.... rätt eller fel någon?
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456
    Jo nu satt jag och läste lite på sidan, och har fått mig en bra anning om vad det är för grejer och vad dom gör!
    Arb 25 känns ju lite i grövsta laget så 22 ska någ räcka till då och funkar la som en krängningshämnare bak.
    Det staget i länken verkade ju vara till styrningen om jag fattade det rätt för att stabilisera den.
    Och den 6pt var väl som ett undre fjäderbensstag eller vad man ska säja, fast frågan om den för nån större nytta eller om det blir för stelt med den kanske?

    Ja dessa grejer hade jag tänkt på få på nästa vinter då när jag ställt av aeron, så kan ju ge en recension isåfall om du inte fått på dinna egna. Isåfall får du gärna ge egna erfarenheter!

  6. #6
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    ..........

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456
    Tackar så mycket för en riktig grundlig förklaring, nu har man lite mer info att gå på, och fått lite ideer på vad jag ska satsa på då.
    Behöver du testbil till coilovers nästa vinter så hör av dig isåfall då jag gärna kör bana och vill ha nått annat än ställbara dämpare helst.

    /mikel

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    392
    Medlem#
    3901
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    ..........

    Vad hände här nu då? Jag tyckte det va bra info utifrån dina egna synpunkter och inte något annat! Blev det för mycket reklam kanske?
    BioPower... SÅLD TILL FINLAND

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456
    Om det är falet så kan du läsa om det i denna tråd istället: http://forums.exd.se/viewtopic.php?t=137

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    392
    Medlem#
    3901
    Citat Ursprungligen postat av M.Persson86
    Om det är falet så kan du läsa om det i denna tråd istället: http://forums.exd.se/viewtopic.php?t=137
    Har redan köpt en hel del grejer från Henrik . Var mest nyfiken varför han tog bort det.

    MVH
    BioPower... SÅLD TILL FINLAND

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456
    Asså okej, ja troligast som du själv sa om reklamen skulle jag tro.
    Snygg 9-3 du har föresten.

Liknande ämnen

  1. ng900 chassi -94 till -96 skillnad
    Av keraz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 10:33
  2. Balansera upp NG900 Chassi i vagga
    Av Marz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-27, 23:18
  3. Hjälp med val av chassi OG9-3cab
    Av gbg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-06-15, 17:44
  4. Hjälp med planering för trimning av ng900 2,0t
    Av M.Persson86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2008-02-23, 11:52
  5. 225/40-18 på 5d ng900 med GE Motorsports 40mm chassi?
    Av Robin85 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-01, 14:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •