Sidan 2 av 33 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 644

Ämne: Saab 99 GLT16 -84 (2022-10-13: Linköping)

  1. #21
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 165
    Medlem#
    7182
    Hej!

    Jag misstänker att "speed transmitter" har just med farthållaren att göra. På baksidan av instrumenthuset (på hastighetsmätaren i 900an) sitter det ett kontaktstycke där man ansluter en kontakt från styrenheten till farthållaren. På bilar utan farthållare sitter det helt enkelt ingen (mig veterligen) kontakt ansluten till detta kontaktstycke.

    Mvh

  2. #22
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    Jaha, då låter jag den vara så länge, men varför kommunicerar farthållaren och insprutningssystemet med varandra, eller sitter kanske farthållaren i Lucas-boxen?

    En anna fundering: Den vaccumventil som sitter på insidan av vänster framskärm och som är (med vaccumslang) kopplad till farthållarens vaccumpump, om jag fattar rätt så bryter den APC:ns signal till magnetventilen då farthållaren är aktiverad. Är det bara att "jumpra" elkontakt om man inte skall använda vaccumventilen/farthållaren? (Tyckte det såg ut så på den bild du pm:ade mig.)

  3. #23
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 165
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    Jaha, då låter jag den vara så länge, men varför kommunicerar farthållaren och insprutningssystemet med varandra, eller sitter kanske farthållaren i Lucas-boxen?

    En anna fundering: Den vaccumventil som sitter på insidan av vänster framskärm och som är (med vaccumslang) kopplad till farthållarens vaccumpump, om jag fattar rätt så bryter den APC:ns signal till magnetventilen då farthållaren är aktiverad. Är det bara att "jumpra" elkontakt om man inte skall använda vaccumventilen/farthållaren? (Tyckte det såg ut så på den bild du pm:ade mig.)
    Hej

    Farthållaren har (som synes på bilden, längst ned till vänster) en egen elektronikenhet.

    Jag antar att det ligger till såhär:
    Elektronikenheten till farthållaren måste ha en hastighetssignal att rätta sig efter för att kunna kompensera upp hastigheten vid t ex en uppförsbacke, eller att "släppa gasen" och motorbromsa i en nedförsbacke.

    Angående vacuumventilen så har du alldeles rätt. På bilar utan APC-system (dvs 900S och 900i) så sitter det bara en kontakt med en kabelstump där (nr 26 på bild). På bilar med APC-system så används vacuumventilen för att, som du skriver, bryta signalen till magnetventilen. Detta för att bilen endast skall gå på GLT vid körning med farthållaren.

    Mvh

  4. #24
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    ...Elektronikenheten till farthållaren måste ha en hastighetssignal att rätta sig efter för att kunna kompensera upp hastigheten vid t ex en uppförsbacke, eller att "släppa gasen" och motorbromsa i en nedförsbacke...
    Jo, men jag funderade på varför Lucas-box (för insprutningen) behöver ha hastighetssignal (eller ger hastighetssignal) om nu den och farthållaren är helt skillda?

    En hel annan fråga:
    Det sas i "Inför T16-konvertering" att remskivan från min B201 inte passar B202-motorn (iaf. inte den åm jag har). Vad är det som skiljer? Jag tänkte ju prova om det gick. Min tanke är att man inte behöver svarva ner B202-remskivan isf, vilket skulle göra att risken för att vulkningen släpper (med den osvarvade B201-skivan på B202-motorn) blir mindre... Någon som förstod?

  5. #25
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 165
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    Jo, men jag funderade på varför Lucas-box (för insprutningen) behöver ha hastighetssignal (eller ger hastighetssignal) om nu den och farthållaren är helt skillda?
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    Håller på att sortera ut kabelhärvan jag rev ut igår. I min verkstadshandbok står det att på pin 34 till LH2.4 skall en "speed transmitter" kopplas och att den sitter bakom instrumenten. Vad är detta för något och hur ser den ut?
    Hej!

    Kom och tänka på detta nu...

    Eftersom donatorbilen är av årsmodell 1990 så är den utrustad med Lucas istället för Bosch LH som satt på äldre T16. Så tyvärr gäller nog inte verkstadshandboken, om det inte finns med elschema för Lucas också. Så frågan är ju om det nu kan ha blivit fel när du märkt upp kablaget.

    Gjorde en liten sökning efter elschema till Lucas men hittade bara hur man läste av felkoder.

    Mvh

  6. #26
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    Jag har ju Bentley Publishers verkstadshandbok för 900 16 valve (http://www.bentleypublishers.com/product.htm?code=S993), och elschema jag följde var för bl.a. min årsmodell, och det skulle gälla alla modeller (turbo, som icke-turbo). Skall kolla i boken en extra gång när jag kommer hem...

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    lidköping
    Inlägg
    503
    mycket text å inga bilder kom igen nu
    mvh niklas
    saab 900 den sista riktiga saaben

  8. #28
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    I kväll blir det mera meka av, skall flytta motorfästen, och till helgen tänkte jag försöka göra 99:an redo för ilyft, till det funderar jag på om jag skall använda original kylare och exp.kärl från 99an eller ta dito från 900:an? Kyler 900:ans kylare bättre?

    Det blir ju enklar med slangdragningar, men jag måste ju tillverka nya fästen, hjälp mig med råd.

    ---

    Appropå elscheman. Enligt Bentley-boken har alla 900 16v Bosch-styrsystem, men bevisligen har min (och många fler) Lucas. Då är frågan om elschemat stämmer? Hur är elschemana i Haynes-böckerna, någon som har erfarenhet? I den stod det iaf inte i anslutning till elschemat något om märket på styrsystemet...

    ---

    Någon frågade efter bilder, de flesta finns på http://hoftware.com/erally/99an.php, men här finns några få utvalda.






  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    298
    Det är bättre kylkapacitet i 900kylaren, japp.

    Funderade lite på det här:

    ***Saab 99 1984 : bakvagn
    Hösten 2007
    Bakaxeln hänger i två framåtriktade bärarmar och två bakåtriktade momentarmar samt ett panhardstag. Momentarmarna är vinklade utåt i framkant, viket gör att hjulen ställer sig snett då man sänker bilen, därför funderar jag på att ta bort dem, och även panhardstaget, och bygga en ny typ av fyrlänk som på ett bättre sätt ser till att hjulen rör sig rätlinjigt vid fjädringsrörelse (se skisser nedan). Samtidigt skall jag göra någon modifikation så att jag kan montera coil-overs även bak. Har någon något förslag på tillvägagångssätt?***

    Det som händer när du sänker bilen är väl att bakaxeln flyttar sig en liten aning i sidled, hjulvinklarna förblir intakta. Likaså vid kurvtagning, bakhjulen ändrar inte vinkel pga av konstruktionen (Bild lånad av "sportsedan"):




    /Krister K
    /Krister K

  10. #30
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av Krister K
    Det är bättre kylkapacitet i 900kylaren, japp...
    Är den tillräckligt mycket bättre för att det skall vara värt besväret (tillverka nya fästen, m.m.) att byta?

    Citat Ursprungligen postat av Krister K
    ...Det som händer när du sänker bilen är väl att bakaxeln flyttar sig en liten aning i sidled, hjulvinklarna förblir intakta. Likaså vid kurvtagning, bakhjulen ändrar inte vinkel pga av konstruktionen...
    /Krister K
    Kan hända att det är så, har inte analyserat det närmare, det jag skriver på hemsidan var bara en första tanken. Jag trodde det var panhardstaget som gjorde att bakaxeln flyddade sig i sidled vid sänkning/nedtryckning... Oavsett så tror jag det finns fördelaktigare sätt att hänga upp bakaxeln på.

  11. #31
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    Måste ju svarva B202:ans remskiva för att få ner motorn i 99:an (M84), Har mätt och jämfört med original B201. Se bilden nedan hur jag mätte, den röda linjen är där jag tänkt kapa remskivan. Tror ni det fungerar? Kommer den att få plats?



    Vore bra om någon kunde svara på frågan i mitt förra inlägg, eftersom jag vill ha det klart innan, eller i samband med att jag hänger i motorn.

    Tack så länge.

  12. #32
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 656
    Den kommer förmodligen att få plats.
    Angående bakaxeln så visst är det Panhardstaget som gör att den rör sig i sidled. Fixa dom två "diagonalt-till-mitten-stagen" för att hålla axeln stummare i sidled. Frågan är om det blir bättre av att grisa med nya momentstag egentligen, det är inga fel på dom som sitter...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  13. #33
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 098
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    Måste ju svarva B202:ans remskiva för att få ner motorn i 99:an (M84), Har mätt och jämfört med original B201. Klicka på bilden nedan och se hur jag mätte, den röda linjen är där jag tänkt kapa remskivan. Tror ni det fungerar? Kommer den att få plats?
    Tänk på att försöka behålla så mycket "gummi" som möjligt, ett flertal remskivor har gått sönder när de blivit omsvarvade.

    Bilderna gick inte att se vid den tidpunkten jag skrev detta, hoppas jag får se dem vid ett senare tillfälle!
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  14. #34
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    Detta höll jag på med förra helgen:

    Byte av primärväxelkåpa



    Motortvätt


    Modifierat motorfäste


    Som man kan se av bilden, nedan, skiljer sig B202:ans remskiva avsevärt mot B201:ans. Sätter man dit B201-remskivan på B202-motorn så hamnar det alldeles för långt ut, och det skulle inte gå att svarva av remskivans krage så att den kom närmare motorn för då skulle den ta i oljepumpshuset innan den kom i linje med övriga remskivor. Det blir till att svarva ner B202-remskivan. Jag mätte hur mycket som behövdes tas av (se bild) och det visade sig inte vara mer än ca 5 mm.




    Och, så en bild på bromsdelarna jag köpte i november i fjol



    Har lämnat remskivan till svarvning, skall hämta på fredag. Hänger i motorn under helgen, skall även tillverka nya fästen så att jag kan sätta i 900 kylaren.

    Se mer bilder och info på min hemsida (se signaturen).

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    298
    Schyssta skivor!

    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood

    Kan hända att det är så, har inte analyserat det närmare, det jag skriver på hemsidan var bara en första tanken. Jag trodde det var panhardstaget som gjorde att bakaxeln flyddade sig i sidled vid sänkning/nedtryckning... Oavsett så tror jag det finns fördelaktigare sätt att hänga upp bakaxeln på.
    Jupp, det är panhardstaget som skjuter axeln i sidled.


    /Krister K
    /Krister K

  16. #36
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 165
    Medlem#
    7182
    Hej!

    Som sagt minst sagt trevliga bromsar! Vad är det för skivor och ok?

    Mvh

  17. #37
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    Beläggen och skivorna kommer från Speedparts sportbromskit till 9000. alltså Green Stuff-belägg och EBC-skivor.

  18. #38
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    Mekhelg igen: Jag tänkte ju byta till 900:ans kylare, men upptäkte i dag att den inte får plats mellan kofångarinfästningarna på 99:an. Ni som har 900-kylare i era 99/90 hur gjorde ni? Skiljer det på kylarens utförande mellan årsmodeller? Kan det vara så att min kylare är annorlund då min 900:a har AC?


    ---


    Om jag postar en bild på min nersvarvade remskiva, kanske jag kan få svar snabbare? ;-)


  19. #39
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 165
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    Skiljer det på kylarens utförande mellan årsmodeller? Kan det vara så att min kylare är annorlund då min 900:a har AC?
    Hej!

    Det skall inte skilja något på kylaren beroende på om bilen är utrustad med AC eller ej. Jag tror även att själva monteringen av kylaren skall vara samma oavsett årsmodell.

    Det finns dock en kylare för turbo och en för icke-turbo, vad exakt som skiljer kylarna vet jag dock inte.

    Remskivan blev väldigt stilig förövrigt.

    Mvh

  20. #40
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 828
    Man får kapa om man vill ha ner 900-kylaren.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

Liknande ämnen

  1. SAAB Summer Cruise 2018 i samarbete med STCS
    Av Sjöan i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2018-09-14, 11:59
  2. Medlemsuppföljning - Maj 2018
    Av tornros i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-06-12, 23:12
  3. Information om Elmia 2018
    Av MrTurbo i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-03-10, 10:14
  4. Medlemsuppföljning - Februari 2018
    Av tornros i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-03-04, 12:35
  5. var hittar jag bokslut för alla företag?
    Av RonnyO i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 02:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •