Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Inför T16-konvertering

  1. #1
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732

    Inför T16-konvertering

    Snart stundar T16-konvertering av 99:an, men jag har lite frågor som jag hoppas få besvarade.

    1. Finns det några komponenter som man lätt kan missa att plocka från donatorbilen (900 turbo -90)? Annat att tänka på när man slaktar 900:an?

    2. För att lossa drivaxlarna måste man ta bort spindeln som det står i Haynes-manualen, eller finns det något annat sätt?

    3. Om jag vill använda min 5-växlade låda från 99:a (åm -84) istf den från 900:an vad skall man tänka på (tänkte använda drivaxlar från 900:an) och vad skiljer dessa lådor åt m.a.p. utväxlingar, tillverkning, material, fästen, m.m.?

    4. Är det nödvändigt att flytta med säkringsboxen från 900:an och är jag tvungen att sätta den på v-sidan istf h-sida?

    5. Kan man använda 99:ans originalkylare eller skall man ta den från 900:an?

    6. Kommer säkert på fler frågor under tidens gång, hoppas jag kan få svar även på dem så småningom...

    Tack på förhand.

    / Henning

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    På fråga 1 tänker jag på bränslepumpen. Men jag vet inte hur man gör med tanken när man monterar insprutning på en förgasarbil, för jag vet inte om det är samma urtag i tanken för en el-pump trots att den inte har ngn pump i tanken original? Kanske måste byta tank!? Men pumpen kan som sagt vara bra att ta vara på från andra bilen.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  3. #3
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Nu skall vi se om vi kan bena ut lite frågetecken.

    Som Tomtefar skrev så är det ju bränslepumpen då, den passar inte direkt i tanken utan modifiering. Denna modifiering har ej jag gjort så det får någon annan beskriva. Lättast är att skaffa en tank ifrån en 99Turbo eller 99GLi årsmodell 1980 då dessa är i plast. Det är dock lite svårt att hitta dessa tankar i dagsläget.

    Sedan måste du ta med alla grejer till tändningen också...bättre att plocka av mer på 900an än vad du tänkt, kan ju vara bra att ha.

    Det är lättast att lossa 2st spindelleder, övre på bägge sidor brukar jag ta och lossa.

    Ska du använda 99ans växellåda så passar inte drivaxlarna ifrån 900an, det skiljer dels på längden på axlarna och även inre knuten är olika stora.
    Lättast är ju att du behåller växellådan och drivaxlar ifrån 99an, men du får ju förstås plocka bort kopplingspaketet när du delar på motor och låda. Sen ska du montera i 900Turbons primärdrev och kedjor, den som sitter i 99an lämpar sig inte för turbomotorn. Ska du ha i 900ans låda så får du byta främre växellådsfästet(primärkåpan). Frågan är ju också när du håller på att greja, ska du byta till 900ans bromsar och hjulupphängning? Du får ju bättre bromsar samt betydligt fler fälgar att välja på med bultcirkeln 4x108 istället för 4x114,3 som sitter på 99an.

    Du behöver inte flytta med säkringsboxen, utan ta bara med kabelhärvan till motorstyrningen.

    Orginal kylare går utmärkt att använda vid moderata effektuttag, typ standard eller lite mer. Vet inte riktigt vart gränsen går...

    Motorfästen är ganska många som frågar om och det finns olika lösningar.
    Antingen att använda 99ans fästen och modifiera fästet som går mellan gummikudden och till toppen, under delen tas ifrån 99an och den övre tas ifrån T16 motorn och svetsas ihop.
    På vänster sida(förarsidan) behövs ingen modifiering.

    Men, skall du använda dig av de hydrauliska fästen som sitter på 900an så blir det att borra hål för dess fästen, ingen stor operation.

    Det blir ju lite trångt mellan torpedväggen och remskivan nere på vevaxeln och även vid vattenpumpen.
    På vattenpumpen tar du bara remskivan ifrån 99an.
    Vevaxeln remskiva går att få plats med om du masserar väggen ordentligt, annars kan du svarva av ett remspå(2 om det är servo på 900an), men försök att behålla så mycket material som möjligt, de blir ju inte direkt starkare av att svarva bort material.

    Kommer inte på något mer just nu...fråga mer bara, vi hjälper till med nästan allt här på forumet...
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  4. #4
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Plasttank för insprutning till 99an har jag och skall byta, dock har jag ingen bränslepump, passar måntro den från 900an?

    När jag köpte 99an så var de redan ombyggd med hjulupphängningar (runt om) från en 92:as 900, så det är redan ordnat.

    Jag kanske inte byter låda iaf då. Jag trodde det typ bara var att byta medbringarna så passade 900ans drivaxlar. Anledningen att jag funderade på det var att den förra ägaren av 900an sa att det var gängpaj på oljeavtappningspluggen till motorn och att även 3an hoppar ur lite då och då, det är väl kanske lättare då att gänga om och hoppas på att vxl:n hoppar ur pga dåliga motorfästen...

    Det där med motorfästena har jag frågat om/diskuterat i en annan tråd, så det har jag någorlunda koll på, iaf teoretisk.

    Jag funderat på säkringsboxen för att jag såg att det var många säkringar som hade med motorstyrningen och APC:n att göra, men det kanske man löser på annat sätt?

    Man kan alltså inte ta vevaxelns remskivan från H-motorn i 99an?

    Så du menar att det räcker med att ta loss en spindelled från varje spindel och "vika ner" spindeln för att få loss drivaxeln?

  5. #5
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    Plasttank för insprutning till 99an har jag och skall byta, dock har jag ingen bränslepump, passar måntro den från 900an?

    När jag köpte 99an så var de redan ombyggd med hjulupphängningar (runt om) från en 92:as 900, så det är redan ordnat.

    Jag kanske inte byter låda iaf då. Jag trodde det typ bara var att byta medbringarna så passade 900ans drivaxlar. Anledningen att jag funderade på det var att den förra ägaren av 900an sa att det var gängpaj på oljeavtappningspluggen till motorn och att även 3an hoppar ur lite då och då, det är väl kanske lättare då att gänga om och hoppas på att vxl:n hoppar ur pga dåliga motorfästen...

    Det där med motorfästena har jag frågat om/diskuterat i en annan tråd, så det har jag någorlunda koll på, iaf teoretisk.

    Jag funderat på säkringsboxen för att jag såg att det var många säkringar som hade med motorstyrningen och APC:n att göra, men det kanske man löser på annat sätt?

    Man kan alltså inte ta vevaxelns remskivan från H-motorn i 99an?

    Så du menar att det räcker med att ta loss en spindelled från varje spindel och "vika ner" spindeln för att få loss drivaxeln?
    Törs inte svara på om bränslepumpen passar, du skall ju ha en pump ifrån bilar med K-Jetronic(mekaniska sprutet) och troligtvis passar ej pumpen ifrån 900an. Men jag är ej säker.

    Medbringarna går att byta i växellådan, se till bara att flytta över allt som lager och alla schims m.m.

    Jag har bara en säkring till mitt LH och det är till bränslepumpen, har ingen till APC´n(jag har APC ifrån 87)...vet inte om det är rätt eller fel men så var det kopplat när jag köpte bilen. APC´n har jag bytt, satt en enkelradig ifrån 84 och har bytt till en 2-radig istället.

    Remskivan passar endast 84ans B202 om inte jag minns fel, sedan ändrar de drivningen av oljepumpen och även utformningen av remskivan.

    Jag lossar de övre spindellederna(hö+vä) och drar ur drivaxlarna ur medbringarna.
    Jag gör så för att jag har krängningshämmare fram på min 99a, och det är lite besvärligt att få ihop allt vid ihopmonteringen.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  6. #6
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Jaha, nu är iaf 99-motorn ur, men i processens gick främre motor-/växellådsfästet/kudden sönder. Var kan man få tag på ett nytt? Ungefärigt prisläge?

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Speedparts har nya motorkuddar till og900 (icke hydrauliska) för ca 230kr. Dock osäker på om det är samma kuddar till 99an, men det är mycket möjligt att det är så. Skicka iväg ett mail till Claes på speedparts och hör, han brukar vara väldigt snabb på att svara på mail!

    Mvh

  8. #8
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Främre motorfäste på og900 och 99 är inte likadant.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  9. #9
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    Jaha, nu är iaf 99-motorn ur, men i processens gick främre motor-/växellådsfästet/kudden sönder. Var kan man få tag på ett nytt? Ungefärigt prisläge?
    Finns troligtvis ej nytt att köpa utan det får bli skroten.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  10. #10
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av Johan-99T16
    Finns troligtvis ej nytt att köpa utan det får bli skroten.
    Kan väl tänka mig det... Kan kanske tänkas att Svenska Saabklubben har något? Funkar motorfäste från alla åm?

    En annan fråga: Spindelleder från Biltema vs. Mekonomen, vad tycks?

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    En annan fråga: Spindelleder från Biltema vs. Mekonomen, vad tycks?
    Att det är en fråga för "Chassi, bromsar och transmission".
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12

  13. #13
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Jag tänkte på det här med bränslepumpen. Det är väl så att den sitter separat utanför tanken på 900, åtkommlig från bagageutrymmet (det är en sedan jag har)? Det borde väl gå att använda den utan att byta tank på 99:an?

  14. #14
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Pumpen sitter i tanken även om den är åtkomlig från bagaget på bilen. Gjorde en liten specialare när jag monterade t16 i min 99. Skar helt enkelt ut pumpen ur en 900-tank med några centimeter tillgodo och gjorde ett snyggt hål i 99ans förgasarplasttank där hela paketet monterades.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  15. #15
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Vad är det då för "klump" som sitter på högersidan längst bak i bagageutrymmet, under golvet? (har inte tittat så noga utan, men såg den när jag var där och rotade) Det kändes som det var bränsleledningar som gick till den.

  16. #16
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Gissar på bränslefiltret, men det sitter väl normalt framför tanken på höger sida under bilen? För det är väl inte påfyllningsröret du hittat?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. APC konvertering mm.
    Av StewOo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-21, 21:19
  2. konvertering
    Av hög tryckarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-04-12, 16:20
  3. Tips inför byte av fjädrar OG9-3
    Av Jonas Grankvist i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-01-03, 00:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •