Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: 9-5, Bilen bara dog, ny bränslepump på G

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    10

    9-5, Bilen bara dog, ny bränslepump på G

    Har en 9-5 2,3t, årsmodell -02/03. När sambon skulle åka hem från jobbet igår så stannade bilen efter ett par 100 meter! Bara sådär, ingen rök eller missjlud, den bara stannade. Körde med startmotorn och det är ingen tillstymmelse till tändning. Precis innan den stannade sa sambon att symbolen "som ser ut som en motor" i instrumentet tändes. Enligt boken så innebär dettändnings- eller bränslefel. Tips emottages om var jag ska börja felsöka (innan jag ringer bärgare till verkstaden). Bilen har rullat ca 12k mil.

  2. #2
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 444
    Medlem#
    6988
    Kolla DI-kassetten!
    Vanligaste felet!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    10
    Det har man ju hört. Går det se om den är kass på något enkelt sätt? Vad kostar en begagnad? Kan man låna en på Saab-verkstad att testa med?

  4. #4
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 444
    Medlem#
    6988
    DEt brukar lukta lite bränt om den..
    Annars kan man inte se det på dågot bra sätt.
    Du kan låna en på en Saab-verkstad och kolla.
    Ska vara en svart T7-kasset.
    Min gav upp vid 11.800 mil.


    2.250:- kostar den på www.speedparts.se

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    69
    Borde det inte vara garanti kvar när det gäller dessa kassetter, & då menar jag inte nybilsgarantin!

  6. #6
    Kassetterna brukar inte lägga av så där under körning, dom pajar mest när du stängt av bilen å så får du inte igång den igen.
    Men plocka upp kassetten å lukta i hattarna... luktar de bränt så är den kass!

    Ang garanti så gick saab ut med så kallad Godwill å du fick en ny kassett beroende på serienumret på kassetterna... är den paj så åk in me den till saab å be dom kolla om kassetten är inom serienummer gränsen...

    Ett annat vanligt fel är att bränsle pumpen kan paja...

    Lycka till

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    10
    Kan Saab kolla kassetten om man tar med den till verkstaden? Bränslepumpen, ska man kunna höra den när tändningen slås på?

  8. #8
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903
    Citat Ursprungligen postat av Shazam
    Bränslepumpen, ska man kunna höra den när tändningen slås på?
    Japp... den sitter under luckan under baksätet, fäll det så ser du luckan!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    10
    Har nu kollat pumpen lite, och den är helt tyst, när jag tänker efter så brukar den väl väsa lite när man slår på tändningen. Hursomhelst, har kollat reläet, det är ok, kan man mäta på kontakten vid pumpen? Eller kan man tvångsköra pumpen direkt med 12 volt?

  10. #10
    De sitter 3 kablar i kontakten till bränslepumpen... 1 är jord, 1 är till tankmätarn å 1 är 12 volt till pumpen. mät dej fram genom att kolla vilken som är jord, sen mäter du mellan jord å nästa kabel med endast tändning påslagen, en kabeln utav dom 2 som inte är jord ska du ha 12V på vid endast tändning, den 3:e ska du ha 12V på när du kör på starten. Har du 12V då så har du me andra ord klubba fram till pumpen!
    good luck

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    10
    Har 4 tampar, 2 grova och 2 tunna. Har mätt på de grova, utan utslag, det verkar som reläet, slår till och sedan slår av igen?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    10
    Vad kostar en ny pump och finns det någon annanstans än hos Saab?

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    51
    Hade nyligen samma problem med min 9-5. Det var DI-kasetten som var trasig.
    9-5SE 2.0t -98

  14. #14
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903
    Citat Ursprungligen postat av Shazam
    Vad kostar en ny pump och finns det någon annanstans än hos Saab?
    Kolla denna tråd, finns lite olika alternativ! http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... biltema+95

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    10
    Biltema-pumpen verkar vara en billig lösning, annars antar jag att man måste byta hela armaturen?

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    871
    Medlem#
    6272
    SAAB själva säljer enbart komplett armatur men det är ju inget som hindrar dej från att byta bara pumpen.
    Man kan även testa med att slå på tanken eller på pumpen så kan den gå igen. Inte det mest vetenskapliga testet men det funkar faktiskt ibland.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  17. #17

    SAAB har satt i dåliga pumpar

    Min 9-5 2,3t -03 11800 mil stannade 071230 kl 23 fick bli bärgare och hyrbil och 9-5 på verkstad där man konstaterade att soppapumpen lagt av och för den nätta summan av 5700kr fick jag tillbaka en besinstinkande bil.
    Det är tydligt att pumparna bara skall gå 12000 mil sen ska man bli rånad av en verkstad.

    Hade det hänt vid annat tillfälle hade man i alla fall kunnat byta pump själv men inte när det havererar mitt i natten när man har 10 mil kvar hem

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    60

    Re: SAAB har satt i dåliga pumpar

    Citat Ursprungligen postat av driv.axel
    Min 9-5 2,3t -03 11800 mil stannade 071230 kl 23 fick bli bärgare och hyrbil och 9-5 på verkstad där man konstaterade att soppapumpen lagt av och för den nätta summan av 5700kr fick jag tillbaka en besinstinkande bil.
    Det är tydligt att pumparna bara skall gå 12000 mil sen ska man bli rånad av en verkstad.

    Hade det hänt vid annat tillfälle hade man i alla fall kunnat byta pump själv men inte när det havererar mitt i natten när man har 10 mil kvar hem
    Exakt samma sak som hände mig bara det att jag hade kört bile 20 mil sedan jag köpt den från firman =( Tur att det hände nära saab här i kurvan. MEN som du också skriver bilfan STANK av bensin... När jag byter pump inte fn stinker det efter de! Skumt det där. Mitt byte gick på 6700 spänn
    9-5 2,0t aka Svinet

  19. #19
    Relät ska slå ifrån efter några sekunder...
    Prova mät mellan dom 2 grova då... 1 borde va jord å en borde va plus... plus kabel ska du ha ström på när du kör några varv på starten´... då vet du att du har ström fram. sen kan du ju lyssna när du sätter på tändningen... ska surra/tjuta lite i några sekunder efter tänd påslag

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    10
    Har nu fått loss bensinslangarna och tagit bort det stora gängade locket, men när jag ska ha upp pumpen sitter det en slang ivägen, den slang som går utanför den vita plast som utgör armatur. Sitter denna fast längst underst på pumpen? Och vad är den till? Kan jag ta bort den uppe under locket utan att den försvinner ner i tanken? Och hur? Den sitter som berget! Värmepistol känns avlägset i detta läge! Och varför löper inte slangen genom armaturen, det finns ju hål! Tusen frågor, jag vet, men man vill ju inte tabba sig....

Liknande ämnen

  1. Hur beter sig bilen med en halvtrasig bränslepump?
    Av PetroL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 20:01
  2. Bilen bara dör!! 9-5 med nybytt bränslepump
    Av f95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-22, 12:54
  3. Svar: 35
    Senaste inlägg: 2005-08-26, 21:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •