Sidan 10 av 10 FörstaFörsta ... 8910
Resultat 181 till 192 av 192

Ämne: 9-3 SC Aero V6 300+ *för mycket vrid*

  1. #181
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 902
    Medlem#
    2959

    Re: 9-3 SC Aero V6 300+ *för mycket vrid*

    Mina tider tagna med Maptunern.
    Har för mig 100-150 gick kring 5.4 sekunder, men även där slirade kopplingen och tiden sparades av någon anledning inte så jag kunde inte dubbelkolla den efteråt.

  2. #182
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: 9-3 SC Aero V6 300+ *för mycket vrid*

    Har du sänkt grundtrycket än? Kopplingen kan slira pga för högt nämligen.

  3. #183
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 902
    Medlem#
    2959

    Re: 9-3 SC Aero V6 300+ *för mycket vrid*

    Citat Ursprungligen postat av UhrJr
    Har du sänkt grundtrycket än? Kopplingen kan slira pga för högt nämligen.
    Inte ännu. Får se om det går att komma åt utan att plocka bort för mycket grejor.

  4. #184
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: 9-3 SC Aero V6 300+ *för mycket vrid*

    usch ja. trots att turbon i sig sitter mer synlig än på tex en 4cyl är det ett helvete att skruva med.

  5. #185
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 242
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3 SC Aero V6 300+ *för mycket vrid*

    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Citat Ursprungligen postat av UhrJr
    Har du sänkt grundtrycket än? Kopplingen kan slira pga för högt nämligen.
    Inte ännu. Får se om det går att komma åt utan att plocka bort för mycket grejor.
    Citat Ursprungligen postat av UhrJr
    usch ja. trots att turbon i sig sitter mer synlig än på tex en 4cyl är det ett helvete att skruva med.
    Är det verkligen så? WG-klockan sitter ju frammåt i motorrummet. När motor/turbon är kall, är det inte bara sticka in fingrarna så kommer man åt att justera wg-stången?
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  6. #186
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 902
    Medlem#
    2959

    Re: 9-3 SC Aero V6 300+ *för mycket vrid*

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Inte ännu. Får se om det går att komma åt utan att plocka bort för mycket grejor.
    Citat Ursprungligen postat av UhrJr
    usch ja. trots att turbon i sig sitter mer synlig än på tex en 4cyl är det ett helvete att skruva med.
    Är det verkligen så? WG-klockan sitter ju frammåt i motorrummet. När motor/turbon är kall, är det inte bara sticka in fingrarna så kommer man åt att justera wg-stången?
    WG-klockan kommer man åt lätt ja. Men själva WG-stången är gömd under en värmeplåt mellan toppen och motorn. Frågan är om man kommer åt att dra loss sprinten som håller axeln, haka av axeln, skruva ut den något varv och sen hänga på och trycka dit sprinten igen. Jag vet inte, för jag har inte provat.

    Bild https://www.dropbox.com/s/2eypwqdll5cnoaa/motor.jpg

  7. #187
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 211

    Re: 9-3 SC Aero V6 300+ *för mycket vrid*

    En fråga från en amatör,varför ändrar man glt ?Är det för att motor skall få mer luft ?
    Kan man inte göra justering i mjukvaran för att slippa justera det där ?
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  8. #188
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322

    Re: 9-3 SC Aero V6 300+ *för mycket vrid*

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    En fråga från en amatör,varför ändrar man glt ?Är det för att motor skall få mer luft ?
    Kan man inte göra justering i mjukvaran för att slippa justera det där ?
    Jo, det kan man och det gör man, men vi har sett att 0,2 bar i grundtryck är lite för lågt om man vill ladda på lite mer. Vi sätter grundtrycket på 0,4 bar som max och det fungerar bra. Jag tror Stoffe fick trycket lite för högt. Det är inga probs att sänka trycket i programmet, bara det att det kanske var enklare att ställa ner grundtrycket till exakt det jag ville.
    Mvh, Rolf
    Swedish performance

  9. #189
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 902
    Medlem#
    2959
    Inte hänt mycket på senaste tiden förutom att familjen köpt en annan bil, vilket gjort att Saaben fått bli min "lekbil". Sambon vill sälja den omgående, men jag stretar emot.

    Just nu är bilen uppallad för kopplingsbyte. Fick bli en förstärkt original från Sachs, nytt svänghjul samtidigt. De gamla grejorna hade verkligen gjort sitt.
    Kommer montera nya bussningar i bakvagnens bärarmar också. De gamla är helt slut och det känns som bilen svänger lite som den vill i bakänden när man kör på rak väg.

  10. #190
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 902
    Medlem#
    2959
    Koppling och bussningar bytta. Blev utmärkt! Inget slir längre och det blev stor skillnad på riktningsstabiliteten! Nu vågar man ju åka fort igen utan att bilen självsvänger likt en truck. Bilen går verkligen kalasbra nu! Enda nackdelen är att man får vara extra rädd om körkortet numera. 8-)

    Var nere på Ring Knutstorp och fick testat lite, men tyvärr var det blött mesta tiden. Blev mest att man åkte runt på vridet på 3an och kanade. Bromsarna däremot är något jag skulle vilja uppgradera även om de aldrig sa upp sig.
    Kan dock varmt rekommendera däcken, Michelin Pilot Supersport som greppade otroligt bra när man fick värme i dom. En bra kompromiss mellan gatdäck och R-däck måste jag säga. Perfekt när man ska åka på en och annan banträff men ändå mestadels kör till vardags.

  11. #191
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 654
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959 Visa inlägg
    Kan dock varmt rekommendera däcken, Michelin Pilot Supersport som greppade otroligt bra när man fick värme i dom. En bra kompromiss mellan gatdäck och R-däck måste jag säga. Perfekt när man ska åka på en och annan banträff men ändå mestadels kör till vardags.
    Har haft mina ögon på dessa ett tag. Ser ut som bra däck att ersätta mina P-Zero Nero när jag kört slut på dom.

  12. #192
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 902
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Har haft mina ögon på dessa ett tag. Ser ut som bra däck att ersätta mina P-Zero Nero när jag kört slut på dom.
    Jag kan verkligen rekommendera dom! Kollegan körde nästan 3000 mil på sina. Aningen bullriga när de är kalla, men när man fått upp lite normalvärme i dom (t ex vanlig körning på landsväg) så går dom tyst och mjukt.

Liknande ämnen

  1. [OG9-3] Hur mycket vrid innan kopplingen ger upp?
    Av benis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-07-10, 14:23
  2. Hur mycket HK/vrid tål en automat på 95 AERO?
    Av wozny i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-03, 00:38
  3. Hur mycket vrid tål automatlådan 9-3 ss aero 2003?
    Av i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 22:36
  4. Hur mycket vrid klarar en växellåda 9-5 AERO -02
    Av krutmats i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-23, 15:13
  5. Hur mycket vrid i en 900 2.3i -95?
    Av Weggen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-01-08, 19:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •