Mina tider tagna med Maptunern.
Har för mig 100-150 gick kring 5.4 sekunder, men även där slirade kopplingen och tiden sparades av någon anledning inte så jag kunde inte dubbelkolla den efteråt.
Mina tider tagna med Maptunern.
Har för mig 100-150 gick kring 5.4 sekunder, men även där slirade kopplingen och tiden sparades av någon anledning inte så jag kunde inte dubbelkolla den efteråt.
Har du sänkt grundtrycket än? Kopplingen kan slira pga för högt nämligen.
Inte ännu. Får se om det går att komma åt utan att plocka bort för mycket grejor.Ursprungligen postat av UhrJr
usch ja. trots att turbon i sig sitter mer synlig än på tex en 4cyl är det ett helvete att skruva med.
Ursprungligen postat av Stoffe #2959Är det verkligen så? WG-klockan sitter ju frammåt i motorrummet. När motor/turbon är kall, är det inte bara sticka in fingrarna så kommer man åt att justera wg-stången?Ursprungligen postat av UhrJr
Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero
WG-klockan kommer man åt lätt ja. Men själva WG-stången är gömd under en värmeplåt mellan toppen och motorn. Frågan är om man kommer åt att dra loss sprinten som håller axeln, haka av axeln, skruva ut den något varv och sen hänga på och trycka dit sprinten igen. Jag vet inte, för jag har inte provat.Ursprungligen postat av Schollin
Bild https://www.dropbox.com/s/2eypwqdll5cnoaa/motor.jpg
En fråga från en amatör,varför ändrar man glt ?Är det för att motor skall få mer luft ?
Kan man inte göra justering i mjukvaran för att slippa justera det där ?
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
Jo, det kan man och det gör man, men vi har sett att 0,2 bar i grundtryck är lite för lågt om man vill ladda på lite mer. Vi sätter grundtrycket på 0,4 bar som max och det fungerar bra. Jag tror Stoffe fick trycket lite för högt. Det är inga probs att sänka trycket i programmet, bara det att det kanske var enklare att ställa ner grundtrycket till exakt det jag ville.Ursprungligen postat av Aero++
Mvh, Rolf
Swedish performance
Inte hänt mycket på senaste tiden förutom att familjen köpt en annan bil, vilket gjort att Saaben fått bli min "lekbil". Sambon vill sälja den omgående, men jag stretar emot.
Just nu är bilen uppallad för kopplingsbyte. Fick bli en förstärkt original från Sachs, nytt svänghjul samtidigt. De gamla grejorna hade verkligen gjort sitt.
Kommer montera nya bussningar i bakvagnens bärarmar också. De gamla är helt slut och det känns som bilen svänger lite som den vill i bakänden när man kör på rak väg.
Koppling och bussningar bytta. Blev utmärkt! Inget slir längre och det blev stor skillnad på riktningsstabiliteten! Nu vågar man ju åka fort igen utan att bilen självsvänger likt en truck. Bilen går verkligen kalasbra nu! Enda nackdelen är att man får vara extra rädd om körkortet numera. 8-)
Var nere på Ring Knutstorp och fick testat lite, men tyvärr var det blött mesta tiden. Blev mest att man åkte runt på vridet på 3an och kanade. Bromsarna däremot är något jag skulle vilja uppgradera även om de aldrig sa upp sig.
Kan dock varmt rekommendera däcken, Michelin Pilot Supersport som greppade otroligt bra när man fick värme i dom. En bra kompromiss mellan gatdäck och R-däck måste jag säga. Perfekt när man ska åka på en och annan banträff men ändå mestadels kör till vardags.