Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Bra avfettningsmedel?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492

    Bra avfettningsmedel?

    Finns det något bra avfettningsmedel som tar bort asfaltsfläcker?

    Jag har provat T-Grön samt biltemas microavfettning. Jag vet att det finns MacPrick eller vad det nu heter men vart köper man det?

    Hur är Smartabs poweravfettning?
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Hoppas nu inte att jag blir klassad som Företagsrepresentant, då jag jobbar på okq8..

    MEN.. OKQ8's "Superavfettning" är faktiskt väldigt bra, trots det fantastiskt dåliga namnet.
    Nu har jag inte haft jätteproblem, men den har fixat tjärstänk och annan skit från vägbyggen och asfaltsläggning.

    Sen har jag inte testat nån annan avfettning förutom T-Grön, men den dög tydligen inte?

    Mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492
    Tja okq8 gör ju bra oljor eller rättare sagt har bra oljor. Skall köpa mig lite av detta blask då. T-grön tog inte bort prickar trots två rundor med avfettning.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Hittar du nån som använder Lahegas grejjer så kan jag varmt rekomendera Herbiorol (stavning) den avfettningen lämnar alla kommersiella medel långt bakom sig.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055
    Har för mig att det är smarts avfettning som finns på ex classe där jag brukar köpa det, finns en blå och en orange flaska!

    Den oranga tar bort det som inte den blå klarar av!!

    /A
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    Autosmarts orangea avfettning är den bästa jag nånsin använt.
    Tar bort allt. Har aldrig tävttat en bil som det medlet inte har tagit bort all smuts på

    Rekomenderas varmt.

    /F
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  7. #7
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Bra avfettningsmedel?

    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Finns det något bra avfettningsmedel som tar bort asfaltsfläcker?

    Jag har provat T-Grön samt biltemas microavfettning. Jag vet att det finns MacPrick eller vad det nu heter men vart köper man det?

    Hur är Smartabs poweravfettning?
    Power är grymt bra

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    MEN.. OKQ8's "Superavfettning" är faktiskt väldigt bra, trots det fantastiskt dåliga namnet.

    Fungerar ypperligt!

    Smartabs POWER funkar också bra, tycker dock att OKQ8 smörjan är ett strå vassare.

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 069
    Medlem#
    4096
    Power är ju tjärlösare, inte avfettning
    Men dom e kanon bägge 2iaf.

    Kör själv med deras Truckwash o Tar Remow.
    Finns ju tyvärr inte o köpa i butik.....

    "Spädning avfettning vinter 1:18-30, avfettning sommar 1:60-80"

    25 liters dunken borde räcka 15-20 år med en tvätt i veckan
    I´ll never buy a Toyota, and not a Honda of course.....
    Won´t even think of a VOLVO, I might as well use a Horse........
    <<<Aero>>>

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Borås/Bredared Tidigare Nick: Micke S
    Inlägg
    87
    MAC 124 Prickbort Tycker ja är helt kalas !

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055
    Vi har en avfettning i dunk på jobbet, kommer inte ihåg namnet. Killen på industriförnödenheter sa att den skulle ta bort allt och att man var tvungen att späda den annas var den på tok för stark, men fasen den får ju bara bort bromsdammet!

    Rekomenderar som sagt autosmart!
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Motala
    Inlägg
    256
    Kan varmt rekomendera MAC Prickbort om du vill ha en avfettning med "drag" i. Fungerar grymt bra o löser i princip all skit från bilen, dock vet jag inte hur vänligt det är mot vax. Om du nu har sånt på bilen
    Kan tillägga att det t.o.m. tar bort siffran från skattemärket! Så ta de lungt där, talar av egen erfarenhet.

    Annars så fungerar Smartabs Power riktigt bra det med, inte lika starkt men riktigt bra.
    Kör: Saab 9-3 Aero Coupé
    "Han som ingen turbo har, han får åka utan bar!"

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Vanlig simpel tändvätska (T-gul) som man tänder grillen med funkar kalas och hundra gånger bätte än all jävla skit som kallas för miljöavfettning. Sen att kärringen som jobbade på OK blev helt galen när jag berättade vad jag skulle med tändvätska till mitt i vinten (hon fick springa ut på lagret) var en annan femma. Hon skulle absolut sälja på mej den där skiten dom har i gula flaskor (tror jag det var) med MILJÖ med stora bokstäver på..
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    En viktig sak att tänka på när man handlar avfettning är vad den ska användas till. Vill man ta bort olja och asfalt ska avfettningen ha petroliumbas och det är inte alla avfettningar som har det
    Man behöver alltså en flaska för olja/asfalt och en flaska för annan skit.. Har man "fel" flaska blir resultatet dåligt. Många "miljöavfettningar" är gjorda för att klara både olja och den andra skiten med resultat att den är halvdålig på allt, dvs en universalprodukt - inte konstigt att man blir missnöjd alltså.
    Den som minns något av Kemin i skolan vet att det är skillnad på surt och basiskt - det gäller även avfettningsmedel. Surt på basiskt funkar inget vidare

    MAC Prickbort är min favorit för asfaltfläckar och olja - funkar klockrent.
    Tog några bilder i samband med tvätt före jul. Jag undrar vad det är för skit VV vräker ut på E14 på sträckan Krokom - Östersund Hotrodder kanske vet ?

    Bilder på Aeron - besprutad med prickbort. Den enda barmark bilen rullat på är vägar som sandas/grusas av VV


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 363
    Medlem#
    6413
    Citat Ursprungligen postat av Micke-S
    MAC 124 Prickbort Tycker ja är helt kalas !
    Det är riktigt bra. Men bör användas med försiktighet på plastdetaljer, dom blir gärna grådassiga.
    Farsans Subba har ett plastskydd på stötfångaren vid bagageluckan som snart är vitt pga Mac 124.
    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    516
    Japp Prickbort är grym - Statoil brukar jag köpa min.

    Har faktistk stött på en annan som hette Asfaltbort eller Asfaltren eller nåt i den stilen, en svart flaska - grymt bra!

    Jimmy
    Numer i en dieseldriven BMW med M-sport och andra goa tillbehör... men klart nyfiken på ng9-5 SportCombi

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    988
    Turtles kallavfettning är mycket bra, sedan om vi ser till priset kvalar även biltemas kallavfettning in på en bra placering

  18. #18
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 363
    Medlem#
    6413
    Citat Ursprungligen postat av Davidt8
    sedan om vi ser till priset kvalar även biltemas kallavfettning in på en bra placering
    Även om jag skulle få dunkvis av den avfettningen skulle jag inte använda den.
    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av Bob
    Citat Ursprungligen postat av Davidt8
    sedan om vi ser till priset kvalar även biltemas kallavfettning in på en bra placering
    Även om jag skulle få dunkvis av den avfettningen skulle jag inte använda den.
    Varför inte Den fungerar ju jättebra.
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  20. #20
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 363
    Medlem#
    6413
    Citat Ursprungligen postat av Victor W
    Citat Ursprungligen postat av Bob
    Citat Ursprungligen postat av Davidt8
    sedan om vi ser till priset kvalar även biltemas kallavfettning in på en bra placering
    Även om jag skulle få dunkvis av den avfettningen skulle jag inte använda den.
    Varför inte Den fungerar ju jättebra.
    Biltemas kallavfettning funkar inte för mig vintertid i alla fall, fick oftast avfetta i två omgångar och den känns så fet.
    Mac 124 känns mycket vattnigare och skiten rinner av mycket lättare från bilen.
    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •