Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Oljeklegg magnetventil / oljefälla T5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    58

    Oljeklegg magnetventil / oljefälla T5

    som rubriken lyder. vad ska jag göra för att slippa få in olja som bränner fast och förstör magnetventilens funktion


    har satt vanliga bensinfilter på C och R slangen. men det fördröjer bara förloppet
    wd40 och tryckluft kan få dom funka skapligt igen men går ju inte att jämföra med en ny då den styr laddet mycket stabbilare och bilen går som den ska.


    bilen är en 9000 2,0T 97:a maptun st3+ (förstärkt tryckklocka) med org turbo.
    vet inte om jag har några sprickor kring wasegaten som gör att han blir känsligare för om magnetventilen funkar 100%
    om det enbart vore sprickor runt wasegaten så borde det ju inte hjälpa med ny magnetventil allt (rengörning)

    måste ju finnas folk här med samma problem eller är det bara jag som dras med detta. om så är fallet måste det ju bero på nåt som man kan åtgärda
    börjar bli trött detta,är inne på min 4 ventil

    //stellan

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Vänd ventilen så att anslutningarna pekar neråt.
    Det bästa vore såklart att åtgärda grundproblemet, dvs att det kommer olja där överhuvudtaget
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    58
    glömde säga det den sitter monterad så anslutningarna pekar neråt.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    889
    Filtren som du har monterat tycker man ju borde hindra den mesta oljan från att komma förbi, får väl byta de lite oftare eller prova nån annan typ. Sen är frågan om filtrena bidrar till något negativt pga den ökade arean?

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malung
    Inlägg
    467
    jag tror du behöver titta över vevhus vent och turbo skicket för om du har så mycket olje kladd fast du har filter på slangarna måste det ju vara nått stort fel om oljan kommer förbi där
    Saab 9000 cse numera 2,3 konv och nira tuned
    http://www.garaget.org/sleepy

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    58
    när jag bytte magnetventil senas bytte jag bensinfilter oxå.
    då stod det lite olja i filtret som satt på R slangen
    medans det som satt på C slangen va oljefritt och insattsen ljus och fin.
    inte mörk som den blir när den är dränkt med olja.

    Hade isär allt i dag för att kolla och fick då syn på att jag satt filter på W slangen i stället för R slangen så då kan det ju kommit in olja den vägen.

    det konstiga va att filtret på W slangen va mörkt och lite svällt medans filtret på c slangen va ljust och fint


    jag tycker att allt detta tyder på att olja kommer in via R slangen, eller ?
    Måste r slangen va kopplad till insuget vid turbon ?

    tänkte på om magnetventilen måste ha ett visst sug i den för att fungera ordentiligt.

    nån som har monterat oljefälla på en T5 motor ?
    vilken typ och hur har ni gjort med org dragning, går ju nåt vattenrör eller nåt i så det är ju inte bara att fimpa.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malung
    Inlägg
    467
    om du kikar in på racestuff så säljer dom oljefällor...
    kom ihåg dom är olagliga
    Saab 9000 cse numera 2,3 konv och nira tuned
    http://www.garaget.org/sleepy

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    58
    ja. ser ju ut som man leder vevhusventilationen dit sen rätt ut i luften via ett filter.

    finns det ingen modell om man bara kopplar in på vevhusventilationen och ändå har den ansluten till insugningsröret före turbon. bara så att den sammlar upp oljedimman.


    finns det inga naktdelar med att bara koppla vevhusventilationen till en ojefälla och inte har något som suger ur/ut dessa ur motorn.

    låte ju liet som det problem t7 motorerna har haft när dom fått övertryck i motorn
    vilket har lett till div haverier

  9. #9
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av nallets
    ja. ser ju ut som man leder vevhusventilationen dit sen rätt ut i luften via ett filter.

    finns det ingen modell om man bara kopplar in på vevhusventilationen och ändå har den ansluten till insugningsröret före turbon. bara så att den sammlar upp oljedimman.


    finns det inga naktdelar med att bara koppla vevhusventilationen till en ojefälla och inte har något som suger ur/ut dessa ur motorn.

    låte ju liet som det problem t7 motorerna har haft när dom fått övertryck i motorn
    vilket har lett till div haverier
    jag har sett några T5 motorer med olika lösningar på oljeslafset. vissa installerar någon form av oljefälla. som denna ägare har gjort:
    http://www.garaget.org/?car=63737 (ingen bild på det, men står i beskrivningen vad han har installerat för typ av oljefälla)
    kommer nu i huvudet inte ihåg hans alias här på stcs, men det är det nog någon här som vet om han inte hittar till denna tråden själv
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

Liknande ämnen

  1. Ny oljefälla??
    Av zorro_boy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-18, 19:58
  2. anslutningar på 9-5 oljefälla
    Av nallets i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 19:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •