Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Bästa chippningen till 9-5 2.0t -02?

  1. #1

    Bästa chippningen till 9-5 2.0t -02?

    Imorgon får jag hem "nya" bilen då tjejen valde att krocka den gamla (opel) för en vecka sedan.
    Så efter mycket letande hittade jag en 2.0t kombi med den utrustning och färg jag ville ha så jag hoppas det är ett vettigt köp.

    Men nu till den stora frågan; Vad ska man ha för chip till denna bil? Har kollat litegrann men priserna skiljer ju enormt mycket, allt från 1500:- upp till 4000:- och de flesta verkar ge 210hk efter chippningen.
    Svärfar har bra erfarenheter av Maptun men jag vill inte gärna betala mycket mer än så lite som möjligt
    Största anledningen till chippningen är väl för att få ner förbrukningen en aning, man kan ju hoppas att det funkar men man vet ju aldrig. Sedan känns den ju enormt trött med sina 150 ponnyhästar under huven.
    Anledningen till att jag valde en 2.0t istället för en 2.3t är dels för försäkringen men även för att jag har inbillat mig att 2.0:an har haft mindre problem än storebror, men det kanske är inbillning som sagt?

    För övrigt så är jag inte ny medlem direkt, var medlem här första gången för sisådär 7-8 år sedan om inte mer men jag har hållt mig borta från Saab i några år nu men nu är det dags igen, om inte skiten rasar

  2. #2

    Box

    Kolla utbudet, och köp en steg 1 box av kännt märke. Du lär bli
    nöjd vilket som. Sen kostar det runt tusingen att gifta in den med bilens
    startspärr.

    mvh
    loca

  3. #3
    Ok, det går inte att programmera om via diagnos-uttaget eller dylikt? Såg att Maptun tog 6000:- någonting +moms för steg1 och det låter väldigt saftigt.
    Varför är det inte som på den gamla goda tiden då man bara kunde slita upp apc-boxen och skruva litegrann som på mina gamla aeros etc

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 871
    Medlem#
    891
    Tusen spänn för att gifta in en BOX
    Låter kriminellt

  5. #5
    Hej Anders.

    Om jag vore du skulle jag ta ett steg 1
    från någon av våra kända firmor.

    Lank raderad av mig. Mvh KK


    Mvh
    Patrik 319


    Såklart....
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    562
    Medlem#
    6892
    Jag har "stått ut med" ett steg 1 chip i min 2,0t-00 i 6 månader nu.
    Jag har inte vänt mig till en av de stora firmorna, jag köpte mitt via en kille här på klubben/forumetmen dock med programvara från ett av de större företagen.

    Att fråga vilken firma du ska köpa hos är nästan dödsdömt här. Du kommer få rekommendationer om precis alla firmor.
    Jag skulle vilja påstå att när det gäller steg 1 är det nästan hugget som stucket.

    Vart bor du och hur mycket pengar vill du lägga ut?

    En steg 1 2,0 är enormt skön, helt klart värd ett par tusenlappar.
    Ta en titt på mitt projekt hur man gör för att hålla kostnaderna nere.

  7. #7
    Tack för alla svar hittills!

    Jag bor i Arboga och har bara 2-3 mil till Maptun-Fredrik (om han bor kvar där han bodde senast jag var hos honom) så det är ju nära och bra.
    Och svärfar brukar göra en del jobb åt honom så skulle det visa sig att det går att göra ett byte eller dylikt så är det ju inte omöjligt, annars är 6000+ dubbelt så mycket som jag kan tänka mig betala då jag ska montera dragkrok och motor/kupévärmare och har itne fått tillbaka pengarna för den förra bilen som blev skrot

    Nu har ju modellerna funnits ett tag på marknaden så man tycker ju att nån begåvad programmerare borde ha hittat en lösning på det hela och således kan plugga in via canbus eller vad de nu kör, och programmera lite bränslemappar etc...

    Soundcorp, jag ska kika på ditt projekt senare ikväll om tid finnes, spara slantar är ett av mina största intressen

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699
    Humm.. Vad var det för ordspråk jag hörde för länge sedan, som passar så bra in här..


    Cheap. Performance. Durability.
    Pick two.



  9. #9
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 017
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av andersw
    Tack för alla svar hittills!

    Jag bor i Arboga och har bara 2-3 mil till Maptun-Fredrik (om han bor kvar där han bodde senast jag var hos honom) så det är ju nära och bra.
    Och svärfar brukar göra en del jobb åt honom så skulle det visa sig att det går att göra ett byte eller dylikt så är det ju inte omöjligt, annars är 6000+ dubbelt så mycket som jag kan tänka mig betala då jag ska montera dragkrok och motor/kupévärmare och har itne fått tillbaka pengarna för den förra bilen som blev skrot

    Nu har ju modellerna funnits ett tag på marknaden så man tycker ju att nån begåvad programmerare borde ha hittat en lösning på det hela och således kan plugga in via canbus eller vad de nu kör, och programmera lite bränslemappar etc...

    Soundcorp, jag ska kika på ditt projekt senare ikväll om tid finnes, spara slantar är ett av mina största intressen

    jodå, de flesta tankar i med sladd numera. Men mn kan ju oxo få en box skickad till sig.
    Men det är rätt praktist att åka till dem med bilen, då kör de en sväng o kollar att allt funkar som det ska.

    Bor du i Arboga är det ju nära till Örebro där Maptun numera håller till.

    Själv körde jag BSR i min 2,0t, men jag var inte riktigt nöjd. Den gick skapligt men var törstig som faa, dessutom svratrök den som en diesel.
    Skall v så sa BSR.

    Övriga Saab'a har haft trim från Nordic- Mest för att jag vet vad jag får hos dem och för att jag tycker jag har fått sån underbar service hos dem.
    (Hur många kan man ringa en helg för att få hjälp???)

    Nordic har också återförsäljare så slå dem en signal o kolla var deras närmaste "tank-ställe" finns...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 463
    Medlem#
    6973
    Ett E85 eller BioPower-program kanske kan vara intressant?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Ett E85 eller BioPower-program kanske kan vara intressant?

    Mvh
    Nej, faktiskt inte. Ser ingen direkt fördel med det om jag inte ska hårdtrimma vilket jag inte ska. Den ska dra mindre soppa när tjejen kör till jobbet i 120km/h typ, och gärna få några fler ponnysar så jag slipper känna mig som en gammal kärring när jag "lånar" den till mina äventyr.
    Vill jag köra fort så tar jag min "åka-till-jobbet-i skitiga-snickarbrallor-bil" som är en värsting-renault. En R5 GTS som har tappat ca 50% av motorstyrkan sen den var ny men det byder ju inte att den är slö för det

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av andersw
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Ett E85 eller BioPower-program kanske kan vara intressant?

    Mvh
    Nej, faktiskt inte. Ser ingen direkt fördel med det om jag inte ska hårdtrimma vilket jag inte ska. Den ska dra mindre soppa när tjejen kör till jobbet i 120km/h typ, och gärna få några fler ponnysar så jag slipper känna mig som en gammal kärring när jag "lånar" den till mina äventyr.
    Vill jag köra fort så tar jag min "åka-till-jobbet-i skitiga-snickarbrallor-bil" som är en värsting-renault. En R5 GTS som har tappat ca 50% av motorstyrkan sen den var ny men det byder ju inte att den är slö för det
    Då är ju ett steg 1 perfekt!



    Patrik 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  13. #13
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 194
    Citat Ursprungligen postat av perr
    [Själv körde jag BSR i min 2,0t, men jag var inte riktigt nöjd. Den gick skapligt men var törstig som faa, dessutom svratrök den som en diesel.
    Skall v så sa BSR.
    Hej !

    Vad är det som gör att det kommer svartrök ??

    Har sett det på flera bilar,bland annat Saabar och Volvo ?

    Det kommer svart moln vid direkt gas ?

    Undrar vad det berör på ,men det kanske är helt normalt..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    562
    Medlem#
    6892
    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av perr
    [Själv körde jag BSR i min 2,0t, men jag var inte riktigt nöjd. Den gick skapligt men var törstig som faa, dessutom svratrök den som en diesel.
    Skall v så sa BSR.
    Hej !

    Vad är det som gör att det kommer svartrök ??

    Har sett det på flera bilar,bland annat Saabar och Volvo ?

    Det kommer svart moln vid direkt gas ?

    Undrar vad det berör på ,men det kanske är helt normalt..

    Mvh

    Svart rök är resultatet av för mycket bränsle i förhållande till luft. Dvs den svarta röken är egentligen otillräckligt förbränt bränsle...
    Det kan ha en mängd olika anledningar.
    Vid ett tillfälle lossnade en tryckslang till turbon som tröck ut luften i atmosfären (detta var en V40 2,0t) med svart rök till följd.
    Haft samma problem på en Nissan Kubistar med turbodiesel.
    Taxibilar som går väldigt långa mil brukar snart uppvisa svart rök då serviceintervallerna inte är tillräckligt täta, luftfiltret brukar sätta igen ganska snabbt, samma sak med bilar som går mycket i dammig och smutsig miljö.

    Det kan även ha att göra med spridare, om en spridare inte kan leverera en fin dusch av bränsle utan istället "droppar" bränslet får det inte samma anläggningsyta mot luften så att bränslet inte förbränns korrekt.

    Kort sagt, det ska absolut inte vara normalt med svart rök, visst att det kan förekomma vid hård kördning och fullgasacc men det är definitivt inte normalt att en bil ska ryka någonting.

    Se över luftfilter, spridare och att alla anslutningar till turbon stämmer överrens.

  15. #15
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 194
    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    [Svart rök är resultatet av för mycket bränsle i förhållande till luft. Dvs den svarta röken är egentligen otillräckligt förbränt bränsle...
    Det kan ha en mängd olika anledningar.
    Vid ett tillfälle lossnade en tryckslang till turbon som tröck ut luften i atmosfären (detta var en V40 2,0t) med svart rök till följd.
    Haft samma problem på en Nissan Kubistar med turbodiesel.
    Taxibilar som går väldigt långa mil brukar snart uppvisa svart rök då serviceintervallerna inte är tillräckligt täta, luftfiltret brukar sätta igen ganska snabbt, samma sak med bilar som går mycket i dammig och smutsig miljö.

    Det kan även ha att göra med spridare, om en spridare inte kan leverera en fin dusch av bränsle utan istället "droppar" bränslet får det inte samma anläggningsyta mot luften så att bränslet inte förbränns korrekt.

    Kort sagt, det ska absolut inte vara normalt med svart rök, visst att det kan förekomma vid hård kördning och fullgasacc men det är definitivt inte normalt att en bil ska ryka någonting.

    Se över luftfilter, spridare och att alla anslutningar till turbon stämmer överrens.

    Hej !

    Tack för svaret..

    Det är ingen fara med min bil har kollat det,men det har förekommit att vissa bilar som jag testat med racelogic har haft svart moln när dom trampar fullt men sen försvinner det..

    Såg detta när jag låg bakom dom,så jag funderade om det var normalt eller ikke..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  16. #16
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 017
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av perr
    [Själv körde jag BSR i min 2,0t, men jag var inte riktigt nöjd. Den gick skapligt men var törstig som faa, dessutom svratrök den som en diesel.
    Skall v så sa BSR.
    Hej !

    Vad är det som gör att det kommer svartrök ??

    Har sett det på flera bilar,bland annat Saabar och Volvo ?

    Det kommer svart moln vid direkt gas ?

    Undrar vad det berör på ,men det kanske är helt normalt..

    Mvh

    Som sagt, jag frågade BSR, och fick till svar att "det skall vara så".
    Var ju riktigt pinsamt att höra av kollegor o kompisar som man gasat om, "-Duu, din turbo måste va slut", "-Du din bil ryker som en diesel" o.s.v. (mn såg ju faan i backspegeln).
    Micke brukar ju hänga här, han kanske har en kommentar

    Dock, ingen av mina tre Nordic trimmade Saabar har svart-rykt.
    Inte har de varit överdrivet törstiga heller. Tvärtom...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    562
    Medlem#
    6892
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av perr
    [Själv körde jag BSR i min 2,0t, men jag var inte riktigt nöjd. Den gick skapligt men var törstig som faa, dessutom svratrök den som en diesel.
    Skall v så sa BSR.
    Hej !

    Vad är det som gör att det kommer svartrök ??

    Har sett det på flera bilar,bland annat Saabar och Volvo ?

    Det kommer svart moln vid direkt gas ?

    Undrar vad det berör på ,men det kanske är helt normalt..

    Mvh

    Som sagt, jag frågade BSR, och fick till svar att "det skall vara så".
    Var ju riktigt pinsamt att höra av kollegor o kompisar som man gasat om, "-Duu, din turbo måste va slut", "-Du din bil ryker som en diesel" o.s.v. (mn såg ju faan i backspegeln).
    Micke brukar ju hänga här, han kanske har en kommentar

    Dock, ingen av mina tre Nordic trimmade Saabar har svart-rykt.
    Inte har de varit överdrivet törstiga heller. Tvärtom...

    Huruvida BSR har sagt det ena eller det andra låter jag vara osagt. Jag tycker det låter märkligt. Personen du pratat med kan ha missuppfattat dig och du kan också ha missuppfattat hans svar.
    Jag tror inte att BSR tycker att det är normalt med svart-rykande bilar.
    (Jag har INTE haft med BSR själv att göra)

    För att återgå till topic så är min bestämda mening att du kan välja i stort sett vilket steg 1 chip du önskar. Det skiljer inte mycket alls och kvalitén på dessa är helt klart jämförbart.
    Jag kan däremot lova dig att det dyker upp folk som haft allehanda problem med de olika firmorna, men vid steg 1 så brukar det ofta handla om bilens hårdvara och kvalitén på den sedan tidigare.

    Välj och vraka själv:

    BSR
    Maptun
    Nordic Uhr
    SQR- Strömqvist Racing
    Hirsch
    Chipcenter
    Proscott Performance
    T.M Chiptuning
    A.B Bil och Motor Helsingborg

    Listan kan göras hur lång som helst. Googla, fråga någon du litar på eller blunda och peka.
    (Det förekommer att de mindre okända företagen har "kopior" på de stora trimfirmornas programvara, dvs samma sak, men utan kostnaden för "varumärket")

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    592
    Andersw >>


    Köp det steg 1 som är billigast

    "Same shit different name"


    Men det kan ju vara bra och ringa den leverantör du väljer och fråga om den drar minde soppa också, för det verka viktigt för dig.

    MVh

Liknande ämnen

  1. Bästa växellådsolja manuell OG9-5
    Av sku i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2015-06-03, 22:18
  2. Steg1 till NG9-3 B284 FWD
    Av Driftwood i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-10-01, 20:14
  3. Bästa banracing spelet till PC?
    Av TurboVulc i forum Off Topic
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-10-17, 09:31
  4. Bästa bolton IC till 9-3-02
    Av MattA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-16, 17:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •