Blir ett byte av lambdasonden sen det uppdagats att den är stendöd. Har förstått att den kan sitta hårt så in i h*lvete... Hur lossar man den på enklast möjliga sätt, överdriven användning av rostlösare?
Blir ett byte av lambdasonden sen det uppdagats att den är stendöd. Har förstått att den kan sitta hårt så in i h*lvete... Hur lossar man den på enklast möjliga sätt, överdriven användning av rostlösare?
/Simon
Saab 900 T16 -92, USA-modell -> http://www.garaget.org/?car=153567
Saab 96 Deluxe -62, Saab 9000 Kombi -91
Saab 9-5 Aero SportCombi -05 http://www.garaget.org/?car=352789
Skulle nog säga att en gassvets är det som löser dina problem på bästa sätt, så var det iaf för mej. Värm på lite runt om så släpper den fint.
Lycka till
Faster=Better
9-5 Aero -02 st3 (333hk/450nm enl. Sid)
Nu med full info i Sid & Aux in i As3
Värme alltså... Borde funka med en gasolflaska då också tycker man.
/Simon
Saab 900 T16 -92, USA-modell -> http://www.garaget.org/?car=153567
Saab 96 Deluxe -62, Saab 9000 Kombi -91
Saab 9-5 Aero SportCombi -05 http://www.garaget.org/?car=352789
Jag har inte haft några större problem med att få bort lambdasonden m.h.a skiftnyckel på mina bilar: [b]9000 -88, 9000 -95, 9-5 -98 och -99./b]
Så det kan ju vara värt att göra ett försök till o få bort den iaf!
Går det inte så är värme väldigt bra! Dock brukar det vara lite klent med en gasolbrännare när saker o ting sitter ordentligt fast.
Mvh/Patrik
Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
STCS #5587
Ska du byta den i alla fall och har tillräckligt med gasol i flaskan är det bara att elda på tills det börjar bli rött. Detta går ju dock MYCKET fortare med gassvets men men...
Det är inte lätt att vara ett pucko...
Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00
Rätt nyckel så lossar den kanske direkt, 22 eller 24mm.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Lite svårt med gassvets när man inte har tillgång till det... Får hoppas att det lossnar lätt. Någon som vet vad det är för märke på en originalsond? Meca säljer Bosch-sonder, är det samma som Saab säljer?
/Simon
Saab 900 T16 -92, USA-modell -> http://www.garaget.org/?car=153567
Saab 96 Deluxe -62, Saab 9000 Kombi -91
Saab 9-5 Aero SportCombi -05 http://www.garaget.org/?car=352789
Eftersom du ska byta så klipper du kabeln och trär på en ringnyckel av lämplig storlek och så slår du loss skiten med hammare mot nyckeln. Det vore väl faan om den inte släpper relativt fort då...Ursprungligen postat av herrsiba
Det är inte lätt att vara ett pucko...
Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00
Eller så lossar man kontakterna helt enkelt och trär dem igenom nycklen...Ursprungligen postat av mågis
/Simon
Saab 900 T16 -92, USA-modell -> http://www.garaget.org/?car=153567
Saab 96 Deluxe -62, Saab 9000 Kombi -91
Saab 9-5 Aero SportCombi -05 http://www.garaget.org/?car=352789
Nån som tänkt tillUrsprungligen postat av herrsiba
Mågis
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Ursprungligen postat av RZ
Jag vill minnas att kontakten är för bred, så nån ring nyckel får du nog inte igenom där.....
Denna:
http://www.biltema.se/products/producti ... emId=82419
Biltemas artikelnummer: 10-244.
Har inte använt just den än, men en liknande. Du kan använda vanliga spärr-/dragskaft till den.
Mvh
Med tanke på alla bannor jag har fått här för mina förslag så borde inte den fungera heller...Ursprungligen postat av Hondahoj
Det är inte lätt att vara ett pucko...
Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00
om mante inte har en svets eller värmare i närheten kan man ju bara rasta bilen lite så lambdan bli varm så går det lossa den, men använd handskar så du slipper ömsa skinn :-)
9000 2.3T A50 -97
om mante inte har en svets eller värmare i närheten kan man ju bara rasta bilen lite så lambdan bli varm så går det lossa den, men använd handskar så du slipper ömsa skinn :-)
9000 2.3T A50 -97