Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: vinterförvaring utav bilen??

  1. #1

    vinterförvaring utav bilen??

    Tjena!

    Jag har nu min saab 9-5 -00 stående i ladan hemma och har gjort det sen
    det behövdes vinterdäck. tyckte det var bra att den skulle slippa saltet på vägarna. Men har börjat fundera på om det är så att motorn kan kärva ihop och inte gå runt eller något sådant.

    hade min gamla 9000 stående ute i typ tre fyra månader och då behövdes lyftarna tas dän och smörjas upp osv.

    Kan det bli något sådant på min 9-5 ??

    Har tänkt att starta han nu i dagarna!

    Ingen annan som har sin bil i vinterförvaring??


    Mvh /Anders

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 446
    Medlem#
    6973

    Re: vinterförvaring utav bilen??

    Citat Ursprungligen postat av bosabengt
    hade min gamla 9000 stående ute i typ tre fyra månader och då behövdes lyftarna tas dän och smörjas upp osv.

    Kan det bli något sådant på min 9-5 ??

    Mvh /Anders
    Verkar riktigt onödigt. Varför inte låta bilen stå på tomgång tills det tystnar bara? Eftersom det är samma konstruktion på 9-5an så blir det samma fenomen när den står länge.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    så du tycker det är onödigt att låta den stå å inte köra i allt salt å köra med en bil man inte är så försiktig med??

    Vad menar du med att låta den stå på tomgång tills det tystnar??
    Mvh /Anders

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Motala
    Inlägg
    253
    Jag tror att han menar att du skulle låtit din 9000 stå på tomgång till lyftarna tystnat istället för att plocka isär allt.
    Kör: Saab 9-3 Aero Coupé
    "Han som ingen turbo har, han får åka utan bar!"

  5. #5
    ok ja det var nog det han menade! se om han svarar senare kanske!

    Men det var så att toppen hade gått på den så den fick stå länge innan det byttes och då upptäcktes det med lyftarna. så var det.
    Va tror du om att låta bilen stå inne över vintern?

    Mvh /Anders

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481
    i ärlighetens namn så ser jag inte vittsen med att ha en 8år gammal saab 9-5 stående inne över vintern, är ju inte direkt något specielt med den bilen, kan förstå om de är någon specialbil eller dyl men inte en vanlig 9-5 aero.

    kan inte tänka mig att de skulle va några större problem att ha den stående, lättast är kanske att gå dit någon gång i månaden och starta den någon minut. Är ju så pass många andra som vinterförvarar sina bilar, oljebyte, och ett gäng torrbollar i bilen, är kanske inte de ultimata att förvara bilen i en lada(med tanke på lukt osv, om det inte är av modernare form.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    605
    Medlem#
    6833
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  8. #8
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 081
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    i ärlighetens namn så ser jag inte vittsen med att ha en 8år gammal saab 9-5 stående inne över vintern, är ju inte direkt något specielt med den bilen, kan förstå om de är någon specialbil eller dyl men inte en vanlig 9-5 aero.
    I framtiden uppskattar nog nuvarande, alternativt en ny ägare, att den varit avställd under vinterhalvåret. Det är trevligt med gamla, välvårdade bilar.

    Mvh

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    i ärlighetens namn så ser jag inte vittsen med att ha en 8år gammal saab 9-5 stående inne över vintern, är ju inte direkt något specielt med den bilen, kan förstå om de är någon specialbil eller dyl men inte en vanlig 9-5 aero.

    kan inte tänka mig att de skulle va några större problem att ha den stående, lättast är kanske att gå dit någon gång i månaden och starta den någon minut. Är ju så pass många andra som vinterförvarar sina bilar, oljebyte, och ett gäng torrbollar i bilen, är kanske inte de ultimata att förvara bilen i en lada(med tanke på lukt osv, om det inte är av modernare form.
    Nej visst den är ju inte ny men för mig är det en fin bil.

    den har inte vart ute i vinter på tre år. tänkte fortsätta med det när man ändå hade en 740 stående. det kunde man ha i vinter tänkte jag.

    varför ska man göra ett oljebyte när man kör in den inför vintern? räcker det inte att bara göra det när den ska ut?

    Mvh /Anders

  10. #10
    I framtiden uppskattar nog nuvarande, alternativt en ny ägare, att den varit avställd under vinterhalvåret. Det är trevligt med gamla, välvårdade bilar.

    Mvh[/quote]

    Ja tack för den kommentaren. det behövde jag. =O)

  11. #11
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    605
    Medlem#
    6833
    Citat Ursprungligen postat av bosabengt
    varför ska man göra ett oljebyte när man kör in den inför vintern? räcker det inte att bara göra det när den ska ut?
    Mvh /Anders
    Läste du inte tipsen i min hänvisning http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... t=#1426000
    3: Byt olja, töm ut den gamla oljan och fyll upp med en standard olja, finns ingen anledning till att fylla på med en bra olja då den skall bytas igen till påställningen i vår i med ett nytt oljefilter, starta motorn ett par minuter och lått oljan cirkulera.
    Varför? Gammal olja innehåller restprodukter som kan angripa packningar och oljekanaler.
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  12. #12
    ok men nu har den ju stått där ett tag med den gamla oljan så att byta olja på den snarast kanske skulle vara bra.

    en biltema olja kanske räcker??


    Mvh /Anders

  13. #13
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 081
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av bosabengt
    ok men nu har den ju stått där ett tag med den gamla oljan så att byta olja på den snarast kanske skulle vara bra.

    en biltema olja kanske räcker??


    Mvh /Anders
    Japp, töm i något billigt när den ändå bara skall stå. Huvudsaken är att det är ny olja. Biltemas helsyntet borde duga fint.

    Mvh

  14. #14
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 438
    Medlem#
    6988
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    i ärlighetens namn så ser jag inte vittsen med att ha en 8år gammal saab 9-5 stående inne över vintern, är ju inte direkt något specielt med den bilen, kan förstå om de är någon specialbil eller dyl men inte en vanlig 9-5 aero.
    I framtiden uppskattar nog nuvarande, alternativt en ny ägare, att den varit avställd under vinterhalvåret. Det är trevligt med gamla, välvårdade bilar.

    Mvh
    Säger det samma.
    Min 10 år gamla 9-5:a ser ff ut som ny.

    Första vintern som den bilen körs.

    Har tyvär ingen vinterbil i år..

  15. #15
    ja fan det ska jag göra! bättre sent än aldrig.

    Får la göra så att starta bilen efter en skvätt olja i varje tändstiftshål, låta oljan bli lite varm tänkte jag!
    eller inte??

    eller tömma ut oljan som finns utan att starta innan pga att all olja i motorn ligger nederst?? skicka i en olja och i med olja i tändstifts hålen och sen låta den stå och starta den ibland.

    vad tycker du/ni??

    Mvh /Anders

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 211
    Medlem#
    13784
    Äsch, låt bilen stå bara, och starta den till våren när du vill ha ut den. Om lyftarna väsnas lite då så låt bilen stå på tomgång tills de tystnar bara. No big deal!
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  17. #17
    Ähm tror nog att jag ändå ska göra så som det stod på den sidan som Axelsson tipsade mig om. (Tackar)


  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av SirMacke
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    i ärlighetens namn så ser jag inte vittsen med att ha en 8år gammal saab 9-5 stående inne över vintern, är ju inte direkt något specielt med den bilen, kan förstå om de är någon specialbil eller dyl men inte en vanlig 9-5 aero.
    I framtiden uppskattar nog nuvarande, alternativt en ny ägare, att den varit avställd under vinterhalvåret. Det är trevligt med gamla, välvårdade bilar.

    Mvh
    Säger det samma.
    Min 10 år gamla 9-5:a ser ff ut som ny.

    Första vintern som den bilen körs.

    Har tyvär ingen vinterbil i år..
    problemet som jag ser det är att du knappast får specielt många kronor mer för bilen för att du bemödat dig åka skitbil på vintern för att ha bilen inne.

    Som jag ser det så kanske "vinsten" blir ungefär lika mycket som kostnaderna för att ha en dålig gammal skitbil att åka i.

    en 10 år gammal 9-5a har jag tyvärr svårt att se att den skulle bli värd så många mer kronor för att den ser bra ut, JAG hade iaf hellre fortsatt köra i en stor säker bil på vintern istället för att klabba med en vinterbil.


    Det jag hade oroat mig mest för om att ha bilen i en lada är nog lukten, oljan tror jag inte är så stor fara, men däremot om de brjar lukta mögel och gammal lada i bilen är det ju inget bra.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  19. #19
    Nja jag gör det kanske inte för att få mer utav bilen sen om jag ska sälja den utan det är mer för min egen skull.

    Min "skitbil" är billigare i försäkring åså så där tjänar man ju lite. men det är inte därför, utan just alla kallstarter å sånt. Dem sliter ju en del även omman har en bra olja i åså.

    Bilen står ju i en lada och i en lada luktar den ju inte möe inte i denna pga att den är oanvänd. gammal men renoverad. Hade den stått på rännet kanske den hade blitt dammig luktat osv.

    Jaja jag tycker iallafall att man sparar lite på bilen, man kan även gå dit ibland å putsa på den och andra roliga grejor för att få den fin till våren.

    Mvh /anders

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 007
    Har min gamla 9-3:a på vinterförvaring!

    Den är rostfri och det vore kul att kunna få bevara den så?

    Hade också en gamla bil som lika gärna kunde rulla!

    Se till att underhållsladda batteriet lite bara så är det inga problem om du startar den 1-2 ggr/månad!
    Jag brukar köra en sväng i garaget där den står!

    /A
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

Liknande ämnen

  1. Bilen hugger utav bara den vid belastning är det automlådan?
    Av motala3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-08, 10:03
  2. lite frågor vid avställning utav bilen...
    Av Gerling i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-01, 17:58
  3. Starta bilen vid vinterförvaring
    Av Tobbe 9-3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-12-06, 11:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •