Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 56 av 56

Ämne: Steg 1 , E85 eller BF98 program?

  1. #41
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Personligen hade jag nog kört kanske en kvarts tank bensin då och då, hellre än både a) blandning 80/20 och b) hel tank bensin. Det jag har läst mig till betr. smörjningen tycks tyda på att det snarast är så ren bensin som möjligt då och då för bästa effekt. Dock verkar det inte som att man behöver köra en hel tank bensin, utan att smörjeffekten (och "lösning" av vissa etanolrester som kan tendera att sätta igen bränslesystemet) uppnås även med 10-15 liter bensin.

    Nu är jag absolut ingen expert på ämnet, tvärtom. Har inte tankat mer än 100 liter bensin de senaste 18 månaderna...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    392
    Medlem#
    3901
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Personligen hade jag nog kört kanske en kvarts tank bensin då och då, hellre än både a) blandning 80/20 och b) hel tank bensin. Det jag har läst mig till betr. smörjningen tycks tyda på att det snarast är så ren bensin som möjligt då och då för bästa effekt. Dock verkar det inte som att man behöver köra en hel tank bensin, utan att smörjeffekten (och "lösning" av vissa etanolrester som kan tendera att sätta igen bränslesystemet) uppnås även med 10-15 liter bensin.

    Mvh

    KK
    Mina planer är att köra något i den stilen, kanske en 30l ren bensin var tredje tank.
    Det är väldans surt bara den dagen man stöter på ett race och man tankat blä....
    BioPower... SÅLD TILL FINLAND

  3. #43
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    972
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Om jag skulle "uppgradera" mjukvara till motorstyrdonet idag så skulle jag i första hand kolla på ett med BioPower-funktion. Då har man valmöjligheten att köra på allt från BF till E85. Valet av bränsle kan då styras av tillgång & vilket ändamål bilen skall användas. Att bara uppgradera med rent BF-program eller rent E85-program känns som att "måla in sig i ett hörn" när man ändå har möjlighet att kunna få båda möjligheterna.

    Nu kan jag ha fel i mitt resonemang. Tacksam för rättelse i så fall så jag inte själv gör något galet framöver.
    Hej,

    Det finns idag egentligen ingen anledning att inte välja ett BioPoweralternativ (alltså med flexifuelfunktion). Dock bör man ta med i beräkningen att det ofta alltså behövs större spridare för att inte förlora effekt vid körning på E85.

    Mvh

    KK
    Jag liksom andra vill gärna köra miljövänligt, samtidigt som jag siktar på steg3+ tuning. Bara rädd att man önskar över mer än vad maskinerna klarar av.

    Men vad är det för direkta skillnader mellan en 'ren' BioPower och en konverterad? Det känns lite för lätt att konvertera om sin bensinare till E85 genom väldigt lite modifikation. Känns som om jag missat något.

  4. #44
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av JAM
    Jag liksom andra vill gärna köra miljövänligt, samtidigt som jag siktar på steg3+ tuning. Bara rädd att man önskar över mer än vad maskinerna klarar av.

    Men vad är det för direkta skillnader mellan en 'ren' BioPower och en konverterad? Det känns lite för lätt att konvertera om sin bensinare till E85 genom väldigt lite modifikation. Känns som om jag missat något.
    Kolla denna FAQ tråd: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=101646

    Detta är vad saab har gjort för ändringar... inte vad man behöver göra själv för att det ska funka med etanol. det är ju lite upp till var och en hur mycket man vill förebygga problemen eller ta dom som dom kommer...
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  5. #45
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av JAM
    Jag liksom andra vill gärna köra miljövänligt, samtidigt som jag siktar på steg3+ tuning. Bara rädd att man önskar över mer än vad maskinerna klarar av.

    Men vad är det för direkta skillnader mellan en 'ren' BioPower och en konverterad? Det känns lite för lätt att konvertera om sin bensinare till E85 genom väldigt lite modifikation. Känns som om jag missat något.
    Kolla denna FAQ tråd: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=101646

    Detta är vad saab har gjort för ändringar... inte vad man behöver göra själv för att det ska funka med etanol. det är ju lite upp till var och en hur mycket man vill förebygga problemen eller ta dom som dom kommer...
    vore ju kanske bra att kolla över vilken typ av soppa tank man har, kan behöva jordas eller vad nu biopower bilarna hade för lösning där...

    sen byta bränsle filter innan man börjar med e85 och sen efter några mil igen, för att etanolen tydligen löser upp massa slagg produkter som bensinen lämnar efter sig.

    sägs även att bensinen lämnar massa partiklar i gummislangarna, som etanolen rensar bort och då är det lätt att gummislangarna åldras väldigt fort och går sönder/behöver bytas (uppkommer väl inte på en gång kanske)

    sen om man börjar trimma rejält så kan man ju fundera varför biopower bilarna har andra ventiler i toppen... är kanske bara en extra säkerhetsåtgärd som man klarar sig utan. man ska nog inte vara helt oteknisk utan kunna riva sin maskin och byta lite delar den dagen nått skiter sig

    är man medveten om alla risker så känns etanolen som en kul grejj att laborera med (tänker själv gå över helt till att köra på etanol efter jag uppgraderat bilen närmare 400hk förutom program i boxen tänkte jag bara börja med att byta soppa pump.....)
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  6. #46
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    972
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Kolla denna FAQ tråd: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=101646

    Detta är vad saab har gjort för ändringar... inte vad man behöver göra själv för att det ska funka med etanol. det är ju lite upp till var och en hur mycket man vill förebygga problemen eller ta dom som dom kommer...
    Missade den innan, men hittade den precis också.

    Dock är det lite motsägelsefult...
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost's tråd
    *Bränsletank o påfyllningsrör (som tål E85)
    Citat Ursprungligen postat av http://sv.wikipedia.org/wiki/E85_(br%C3%A4nsle)#Praktik
    Man bör även ha i åtanke att vissa komponenterna i bränslesystemet inte är avsedda eller testade för etanol. Men de flesta ämnen såsom slangar och annat tål etanol bättre än bensin.
    Varför byta tank/rör om bensin är 'värre' än etanol?

  7. #47
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    [quote=JAM]
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Kolla denna FAQ tråd: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=101646

    Detta är vad saab har gjort för ändringar... inte vad man behöver göra själv för att det ska funka med etanol. det är ju lite upp till var och en hur mycket man vill förebygga problemen eller ta dom som dom kommer...
    Missade den innan, men hittade den precis också.

    Dock är det lite motsägelsefult...
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost's tråd
    *Bränsletank o påfyllningsrör (som tål E85)
    Citat Ursprungligen postat av "http://sv.wikipedia.org/wiki/E85_(br%C3%A4nsle)#Praktik":o8f3m5if
    Man bör även ha i åtanke att vissa komponenterna i bränslesystemet inte är avsedda eller testade för etanol. Men de flesta ämnen såsom slangar och annat tål etanol bättre än bensin.
    Varför byta tank/rör om bensin är 'värre' än etanol?[/quote:o8f3m5if]

    stämmer att bensin verkar vara värre än etanol. dock innehålle bensin massa små partiklar som tränger in i gummi och vissa plaster. när man skvalpar i etanolen så är denna ganska starkt lösande och rensar bort dessa bensinrester, vilket leder till att materialet som bensinen trängt in i blir ganska kraftigt försvagat... samt att detta som löses upp sätter sig i bränsle filtret.

    har man plast tank (har vissa 9-5:or tror jag det va) så är detta kanske inte så bra då.

    har man rostfri/plåt tank så är det viktigt att påfyllnadsröret (som ofta är i stål/rostfrit) och tanken är jordade med varandra så ingen potential-skillnad förekommer....då kan det typ bli nån gnista eller dylikt = POFF???

    om alla komponenter (slangar, pump & tank rengörs osv) så är etanol enligt vad jag läst mera skonsamt för systemet.... dock inte efter att bilen gått länge på bensin. då kommer etanolen och förstör den mysiga kletiga bensin miljön
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  8. #48
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    har man rostfri/plåt tank så är det viktigt att påfyllnadsröret (som ofta är i stål/rostfrit) och tanken är jordade med varandra så ingen potential-skillnad förekommer....då kan det typ bli nån gnista eller dylikt = POFF???
    hmmm...kom på en sak.

    jag har ju renoverat och byggt en del båtar... där sätter man alltid en jordfläta mellan påfyllnadshålet och tanken. påfyllnadshålet och tanken är oftast båda i rostfritt men med gummislang därimellan. grejjen där är att tanken, påfyllnadshålet och bensinpumpen man tankar ifrån, som också har rostfri pip, måste ha samma elektriskt laddade potential (ligga på samma potentialplan har jag för mig det heter?) annars kan det POFFA redan vid tankning av vanlig bensin.... detta är mycket viktigt på båtar som vanligtvis är tillverkade i plast eller trä men inte tank, armatur, påfyllnadshål osv...

    säkert lite samma princip på bil... när man stoppar i tankpipen ifrån pumpen i bilen måste den, påfyllnadshålet och tanken jordas med varandra så ingen skillnad föreligger....

    (visst låter det bra iaf )
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  9. #49
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    972
    Oj vad det svaras snabbt. Du hann före min förra post dessutom såg jag, varav även svar på min fråga...

    Att kanske vänta med vissa saker tills dess att problem uppstår låter som en idé, men gnistor?!

    Det låter förståeligt när du skriver som du gör. Det förklarar det billiga priset på konvertering jag ser hos diverse firmor då det enbart är 'lite' grejer i motorrummet. Frågan är bara vad du menar med 'bilar som gätt länge på bensin' har för miltal. Skulle vara roligt att se folk som konverterat lista sina bilmodeller, vilka ingrepp som gjorts och hur länge körning skett efter konvertering.

    Edit: Och igen!

  10. #50
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av JAM
    Oj vad det svaras snabbt. Du hann före min förra post dessutom såg jag, varav även svar på min fråga...

    Att kanske vänta med vissa saker tills dess att problem uppstår låter som en idé, men gnistor?!

    Det låter förståeligt när du skriver som du gör. Det förklarar det billiga priset på konvertering jag ser hos diverse firmor då det enbart är 'lite' grejer i motorrummet. Frågan är bara vad du menar med 'bilar som gätt länge på bensin' har för miltal. Skulle vara roligt att se folk som konverterat lista sina bilmodeller, vilka ingrepp som gjorts och hur länge körning skett efter konvertering.
    Edit: Och igen!
    AAA. de vore intressant att ha en tråd med saker som har uppståt efter konvertering till e85 och som direkt kan härledas dit...problemet är väl att de flesta här har konverterat en icke normal saab till e85 = en ganska så duktigt trimmad och icke original

    jag är snabb som blixten!! hämtar mailen varje minut såfort det låter "pling" så svarar jag när jag sitter här och nördar vid datorn vill säga....vilket inte alltid är alla timmar på dygnet.....

    jag tänkte kolla på min bil 900NG -95 hur det ser ut mellan tank och påfyllnadshål, om grejjerna är sammankopplade osv. samt se hur tanken sitter fast i bilen om den är jordad mot chassit...

    men som sagt, det verkar ju funka bra för de som kört saab hittills på e85 utan att kolla sånnt här... men man vill ju inte vara första som spränger bilen på macken

    ang: det billiga priset hus tuningfirmorna så är det oftast bara själva programvaran som byts ut...inga delar alls runtekring...
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  11. #51
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av JAM
    Frågan är bara vad du menar med 'bilar som gätt länge på bensin' har för miltal.
    glömde den här frågan...

    jaaa... jag antar att det räcker med typ 5år ~5000mil innan bensinen verkligen har satt sig i slangar och dylikt... min bil som är -95:a lär ju de flesta slangar börja möööga ihop efter man kört e85 ett tag. funtar starkt på att direkt byta alla slangar ända från tanken när jag byter pump o filter...

    pumpen brukar inte pajja av etanolen eller slaggprodukterna ifrån bensinen, utan av att filtret blir fullt och pumpen får arbeta mot för hårt mottryck (har jag läst mig till här på stcs)

    va jag för snabb nu igen?
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  12. #52
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    972
    Jo, det stämmer säkert som du skriver...

    Med tanke på andras erfarenheter, startade precis en ny tråd: "Har du E85 konverterat din/någons bil?" för att kanske få ihop en sammanställning på vilka som gjort vad och varför. Känns trevligare (för mig iallafall) att höra vad folk på detta forum tycker än vad jag googlar fram...

    Passar på att be om ursäkt till Turbo_Danne om jag blev en trådkapare. Tyckte det kändes lämpligt här bara!

    Och nä, du vart inte för snabb denna gången.

  13. #53
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av JAM
    Jo, det stämmer säkert som du skriver...

    Med tanke på andras erfarenheter, startade precis en ny tråd: "Har du E85 konverterat din/någons bil?" för att kanske få ihop en sammanställning på vilka som gjort vad och varför. Känns trevligare (för mig iallafall) att höra vad folk på detta forum tycker än vad jag googlar fram...

    Passar på att be om ursäkt till Turbo_Danne om jag blev en trådkapare. Tyckte det kändes lämpligt här bara!

    Och nä, du vart inte för snabb denna gången.
    Jag tar också och ber om ursäkt till Turbo_Danne hoppas du ändå var lite intresserad av vad vi skrev här i din tråd

    nu är tråden din igen!
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  14. #54
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    16

    Steg 1 , E85 eller BF98 program?

    Hej !
    Själv kör jag med 100% E85-E75 och fått tips av alkoholkännare
    att tillsätta vid varje tankning Red line SI_Alcohol en flaska på 355ml
    räcker till 400l E85 och detta finns att läsa på Red Lines hemsida
    samt även Mekonomen bränsle tillsatser detta smörjer soppapump samt insprutning, spridare mm. samt motverkar korodering i bränslesystem.
    Denna tillsats är framtagen både för konverterade bilar och orginal Bio-
    Power samt flexifuel. Man kan ju tro vad man vill men det har funkat för mig under 1000mil efter konvertering , jag har visserligen en motor för
    9-5:a ,- 04 2.3 T 220Hk org. Snik-Aero
    ihopsatt av känd f:a i Örebro , 2.3 T med smidda kolvar och äkta
    Bio-topp bromsad till ca. 265Hk på Bf95 och 275Hk på Bf98 den ger rätt
    bra tryck på E85 med orginal DP samt dito orginal Kattar och org.avg.system. F:a BioAero mappning med Deka 630spridare.
    Jag själv och Seamaster finns inom Rättsväsendet och har bra kontakter med kännare av olika tillsatser vad som fungerar och inte,
    så jag rekomenderar er att pröva.
    Hälsn
    Lempan.
    DataFreak

  15. #55

    Re: Steg 1 , E85 eller BF98 program?

    Citat Ursprungligen postat av Lempan
    Jag själv och Seamaster finns inom Rättsväsendet och har bra kontakter med kännare av olika tillsatser vad som fungerar och inte,
    så jag rekomenderar er att pröva.
    Jobbar ni från ett sånt där litet kontor med övernattningsmöjligheter i Kumla med hårt kärvande dörrlås?

    Hehe, men jag funderar ändå var den logiska kopplingen rättsväsendet-bränsletillsatser finns, eller är det en firma med det finurliga namnet bara? Sedan känner jag att 1000 mil är för lite för att säga något alls om produktens egenskaper. Med det sagt vill jag inte rikta kritik mot den tillsatsen. Kan säkert vara en bra produkt som kanske alla etanoltankare borde ha i handskfacket, vem vet.
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  16. #56
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    16

    Steg 1 , E85 eller BF98 program?

    Mitsu Bitchie TD-007 skrev

    ''Jobbar ni från ett sånt där litet kontor med övernattningsmöjligheter i Kumla med hårt kärvande dörrlås?

    Hehe, men jag funderar ändå var den logiska kopplingen rättsväsendet-bränsletillsatser finns, eller är det en firma med det finurliga namnet bara? Sedan känner jag att 1000 mil är för lite för att säga något alls om produktens egenskaper. Med det sagt vill jag inte rikta kritik mot den tillsatsen. Kan säkert vara en bra produkt som kanske alla etanoltankare borde ha i handskfacket, vem vet.''


    Du, verkar ju känna till både det ena och det andra,' Mitsu Bitchie TD-007
    , så jag skriver inget mer om detta spursmål. Det känns som man pratar
    för döva öron.
    KUMLA har inget med mitt jobb att göra , rättsväsendet är så mycket mer
    än att temporärt lagra individer som inte hör hemma i ett demokratiskt
    samhälle.
    I rättsväsendet ingår Polis, Advokater Åklagare mm. Nog om detta,
    ursäkta för fan att man försöker hjälpa till med ideer mm.
    Det finns andra på forumet som kanske inte vet allt om allt, så det är
    väl bra om dom kan få lite upplysningar om ev. produkter som finns,
    ingen blir profet i sitt eget land.
    Hälsn
    Lempan.
    DataFreak

Liknande ämnen

  1. E85 eller BF98 9000 2,0t -98
    Av sleepy86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2007-12-16, 15:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •