Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 56

Ämne: Steg 1 , E85 eller BF98 program?

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    165

    wow etanol fräter nästan ju..

    Citat Ursprungligen postat av Mitsu Bitchie TD-007
    Jag tror inte var tredje tank bensin är lösningen på pumpens livslängd. Det är ju en missuppfattning att bensinen skulle "smörja" pumpen. Den korroderar helt enkelt i den miljö etanolen erbjuder. Däremot så håller pumpen säkert nästan dubbelt så länge med var tredje bensin, eftersom man kommer längre på bensin så blir det nära hälften av milen som avverkas på bensin. Kanske en del medvetet väljer att köra mindre med bilen när milen blir dyrare, miljöovänligare och tappar lite effekt. Det betyder ju att den står längre tid med den såsen i tanken även när den inte används. Då upplever kanske en del att pumpen håller rimligt länge.

    Jag tror lösningen skulle vara att ha bara en enkel matarpump i tanken och ha tryckpumpen utanför tanken där den kan tömmas och renas när man stänger av bilen. Om man nu inte kan lösa hela problemet med materialval.
    Nice mannen är det aluminium i din pump eller? Korrosion uppstår vid fuktig miljö och med mycket syre tillsatt. alltså doppar man ner grejerna i sprit=etanol så korriderar det inte.
    Enligt ett tyskt provningsinstitut motsvarande svenska statens provningsanstalt. är etanol mer aggresivt mot endast ett mtrl. I alla andra fall är bensin mkt mkt elakare mot alla mtrl än Etanol. Den plast som etanolen var elak mot används inte till bensin heller. Så vad som är så farligt med etanol är enligt mig alla etanolhistorier. Pumpar som rasar jippi vad roligt. Vilken affärside, börja sälj pumpar i brasilien. Det råkar nämligen vara så att själva pumpen är samma i WV golf och Saab. Skillnaden bör således vara att i saab sitter den vertikalt och i WV horisontellt. Sen att pumparna havererat beror tydligen på att etanolen rensar bort slaggprodukter och skit efter bensinen som sätter sig i filtret och sen rasar pumpen pga av att den får jobba för hårt.
    Bensin smörjer INTE däremot tillsatserna i bränslet, som tidigare var bly, de smörjer, dessa tillsatser finns även i E85.

    Men ska man konvertera för miljöns skull så ska man låta en firma fixa det som verkligen kan, och ännu viktigare om man ska plocka ur mer kraft ur motorn. Men vill man garagekonvertera så ska man nog inte göra det på turbobilarna utan att vara väl insatt i hur man ska göra. EN vanlig insprutare är däremot betydligt lättare att få till det på.

    Jag ska rota i mina papper o se om jag hittar det där testdokumentet.

    Lycka till med E85. Jag tror verkligen att det är en del av de närmaste 100 årens viktigaste miljöåtgärder.


    Mvh Tiger68

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: Steg 1 , E85 eller BF98 program?

    Citat Ursprungligen postat av SaabKillen
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Byter man till en ny "orginalpump" eller byter man till en "biopowerpump" ?
    Walbro 255 LPH
    Hej,

    Notera att i alla fall jag inte har sett någon dokumentation som styrker att Walbro 255LPH (eller GS341 som den väl egentligen heter?) är etanolkompatibel. Jag har kört med min i ett par tusen mil, och det finns flera andra som kört med den ett tag och det verkar (peppar, peppar...) fungera bra.

    Lite surare att byta pump på BP bara, så jag håller tummarna att den funkar.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    finspång
    Inlägg
    216
    lånar tråden lite

    går oxå o funderar på att vara lite "miljövänlig" men funderar då på vad i motor som tar skada av e85 + pump osv o hur mycket man måste byta för att klara runt 500hk på e85 ska köra med en gt3071r o på bensin så borde det jag ska/har tänkt köra med klara av det, walbro 255, orginal bränslesystem + 750 spridare det kanske räcker till 450hk i motorn på b98 (kanske lite till)

    en stor fördel med e85 är väla för mig iallafall att bränsle/luftblandning blir annorlunda (fetare) = mindre luft krävs och det är ju svårare att få luft i motorn än bränsle.... låter väl rimligt

    //erik

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Erik Karlsson
    går oxå o funderar på att vara lite "miljövänlig" men funderar då på vad i motor som tar skada av e85 + pump osv o hur mycket man måste byta för att klara runt 500hk på e85 ska köra med en gt3071r o på bensin så borde det jag ska/har tänkt köra med klara av det, walbro 255, orginal bränslesystem + 750 spridare det kanske räcker till 450hk i motorn på b98 (kanske lite till)
    Hej,

    Om man räknar på det krävs det ett hyfsat manligt soppasystem för 500 stabila hk på E85. Jag hade nog velat ha dubbla pumpar, 10 mm ledning och minst 1.000 cc spridare.

    750 cc räcker för 500 hk på BF98, men räcker inte långt på E85.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #25

    Re: Steg 1 , E85 eller BF98 program?

    Citat Ursprungligen postat av KK

    Hej,

    Om jag inte helt missminner mig sitter det samma koppling i 2,0t/150 och 2,3t/185. Det är fr.o.m. 2,3T/220 man får den kralligare kopplingen.

    Max 370-380 Nm är vad den klenare kopplingen klarar, sedan är det hög tid att uppgradera.

    Mvh

    KK
    Då hade jag en fantastiskt dålig koppling redan från början! I vilket fall som helst bör man ha med det i sin kalkyl eftersom man kan komma ganska nära gränsen av vad den faktiskt klarar av just på 2.3an.

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: Steg 1 , E85 eller BF98 program?

    Citat Ursprungligen postat av ime95mos
    Då hade jag en fantastiskt dålig koppling redan från början! I vilket fall som helst bör man ha med det i sin kalkyl eftersom man kan komma ganska nära gränsen av vad den faktiskt klarar av just på 2.3an.
    Ja, man kan lätt komma över till och med. Det krävs mjuk och fin momentuppbyggnad för att få den klena kopplingen att funka i längden på 2,3:orna tyvärr.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    finspång
    Inlägg
    216
    tänkte väla det då skippar jag nog e85 än så länge....

    går för övrigt trögt med mitt nya "projekt" kanske dags att lägga upp en tråd snart...

  8. #28
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Om jag skulle "uppgradera" mjukvara till motorstyrdonet idag så skulle jag i första hand kolla på ett med BioPower-funktion. Då har man valmöjligheten att köra på allt från BF till E85. Valet av bränsle kan då styras av tillgång & vilket ändamål bilen skall användas. Att bara uppgradera med rent BF-program eller rent E85-program känns som att "måla in sig i ett hörn" när man ändå har möjlighet att kunna få båda möjligheterna.

    Nu kan jag ha fel i mitt resonemang. Tacksam för rättelse i så fall så jag inte själv gör något galet framöver.
    Hej,

    Det finns idag egentligen ingen anledning att inte välja ett BioPoweralternativ (alltså med flexifuelfunktion). Dock bör man ta med i beräkningen att det ofta alltså behövs större spridare för att inte förlora effekt vid körning på E85.

    Mvh
    KK
    Hej,

    Så ett BioPOWER program kan ge precis lika många hästar som ett vanligt rent BF98 eller E85 program? Jag hade för mig att BioPOWER valet innebar att man fick kompromissa lite med effekten på respektive drivmedel....

    Rätt, fel eller lite av varje?
    (jag hade tänkt köra rent E85 programm i sommar... men tar gärna BioPOWER om effekten m.m. är densamma )
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Så ett BioPOWER program kan ge precis lika många hästar som ett vanligt rent BF98 eller E85 program? Jag hade för mig att BioPOWER valet innebar att man fick kompromissa lite med effekten på respektive drivmedel....

    Rätt, fel eller lite av varje?
    (jag hade tänkt köra rent E85 programm i sommar... men tar gärna BioPOWER om effekten m.m. är densamma )
    Hej,

    Så här ligger det till:

    - Man kan bara få BioPower-funktion (alltså flexifuelfunktion) på T7 och T8, inte på T5 (som du har)
    - Det krävs mer bränsle för att uppnå en given effekt på E85, således blir effekten lägre om man inte byter spridare. En av fördelarna med E85 är ju just att man kan nå högre effekt med en given hårdvara jämfört med vanlig bensin. Och den lilla "miljöbonusen" vill man ju inte vara utan? Spridarbyte är ofta ett måste alltså.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #30
    Citat Ursprungligen postat av tornros
    [Jag kan säga så här långt att det är bland annat en annan bränsletank i BioPower modellerna för att förhindra risken för självtändning i strömande bränsle.

    Mvh Michael
    Opss.. nått som jag har missat
    Tack för info

    Mvh

  11. #31
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av KK
    - Man kan bara få BioPower-funktion (alltså flexifuelfunktion) på T7 och T8, inte på T5 (som du har)
    - Det krävs mer bränsle för att uppnå en given effekt på E85, således blir effekten lägre om man inte byter spridare. En av fördelarna med E85 är ju just att man kan nå högre effekt med en given hårdvara jämfört med vanlig bensin. Och den lilla "miljöbonusen" vill man ju inte vara utan? Spridarbyte är ofta ett måste alltså.

    Mvh
    KK
    AHA! Inte på T5 alltså... då slipper jag tänka mer på det dära med BioPOWER

    stooora spridare är ju klart man behöver om man ska kliva upp i effekt på e85... jag satsar ju på nånstanns runt 400hk... men jag avvaktar lite för att se hur det går med regeringens beslut om att det ska vara lagligt att konvertera äldre bilar til e85. skulle väl träda ikraft i juni tror jag, men saknas än så länge information om vad som krävs för godkännande av konvertering och om nordic/maptun/bsr E85 mappade bilar går att regga om...

    jag skulle vilja trimma min till c:a 400 stabila e85 hästar och få den reggad och godkännd med det. (eller åtminstonde godkännd körandes på GLT & E85 eller annan tillfällig strypning)
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    AHA! Inte på T5 alltså... då slipper jag tänka mer på det dära med BioPOWER

    stooora spridare är ju klart man behöver om man ska kliva upp i effekt på e85... jag satsar ju på nånstanns runt 400hk... men jag avvaktar lite för att se hur det går med regeringens beslut om att det ska vara lagligt att konvertera äldre bilar til e85. skulle väl träda ikraft i juni tror jag, men saknas än så länge information om vad som krävs för godkännande av konvertering och om nordic/maptun/bsr E85 mappade bilar går att regga om...

    jag skulle vilja trimma min till c:a 400 stabila e85 hästar och få den reggad och godkännd med det. (eller åtminstonde godkännd körandes på GLT & E85 eller annan tillfällig strypning)
    Hej,

    Tyværr tror jag att du kan glømma att få bilen reggad før E85-drift, åtminstone med annat æn mycket næra originaleffekt.

    Jag tror personligen inte att det kommer att bli lagligt att konvertera så pass gamla bilar till E85, i alla fall inte med några former av førmåner.

    Nej, vill man åka fort, billigt och skattebefriat ær det min bil som gæller...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #33
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,
    Tyværr tror jag att du kan glømma att få bilen reggad før E85-drift, åtminstone med annat æn mycket næra originaleffekt.

    Jag tror personligen inte att det kommer att bli lagligt att konvertera så pass gamla bilar till E85, i alla fall inte med några former av førmåner.

    Nej, vill man åka fort, billigt och skattebefriat ær det min bil som gæller...

    Mvh
    KK
    hmm..okej... de va ju lite trist att höra
    men men... mina planer ligger ändå ganska fasta på att köra e85 när jag väl mappar bilen efter ombyggnationerna framåt sommaren. det lät ju iaf bra och lovande med att kunna regga om bilen för e85 men då slopar vi dom drömmarna...

    hur reagerar SBP på att man kommer till besiktningen med en bil som luktar sprit? hur går det med avgasvärdena då? hur gör alla ni som har e85 konverterade bilar (inte biopower varianter)... för det går väl inte att köra på BF när man motorstyrningen är optimerad enbart för e85??
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    633
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    hmm..okej... de va ju lite trist att höra
    men men... mina planer ligger ändå ganska fasta på att köra e85 när jag väl mappar bilen efter ombyggnationerna framåt sommaren. det lät ju iaf bra och lovande med att kunna regga om bilen för e85 men då slopar vi dom drömmarna...

    hur reagerar SBP på att man kommer till besiktningen med en bil som luktar sprit? hur går det med avgasvärdena då? hur gör alla ni som har e85 konverterade bilar (inte biopower varianter)... för det går väl inte att köra på BF när man motorstyrningen är optimerad enbart för e85??
    Min 9000 som det sitter ett E85 program i besiktigades för 2 veckor sen, gick igenom utan anmärkning, Avgasvärdena perfekta

    Besiktingsgubben tog en liten provrunda med den, hade ett jävla smile när han kom tillbaka he he
    9000 CS 2.0t -96
    9-3 Cab 2.0t -04
    V70 DrivE -12
    Kia Cee'd SW 1.6 CRDi -08

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    392
    Medlem#
    3901
    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Varför tanka var 3:e tank med 98 oktan?

    Mvh
    Johan
    Svaret på din fråga är redan besvarad. Men jag har funderat på om man alltid kör en blandning istället för att få till smörjningen. Låt säga 80/20. Skulle detta fungera lika bra?

    Mvh Schön

    Ps. Min bil går som satan så jag nöjer mig med lite mindre effekt
    BioPower... SÅLD TILL FINLAND

  16. #36
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    [quote=Schön]
    Citat Ursprungligen postat av "Johan S":1bkzawga
    Hej,

    Varför tanka var 3:e tank med 98 oktan?

    Mvh
    Johan
    Svaret på din fråga är redan besvarad. Men jag har funderat på om man alltid kör en blandning istället för att få till smörjningen. Låt säga 80/20. Skulle detta fungera lika bra?

    Mvh Schön

    Ps. Min bil går som satan så jag nöjer mig med lite mindre effekt [/quote:1bkzawga]

    Skulle du ändra innehållet i bränslet utan att ställa om motorstyrningen skulle du inte få ut mer effekt bara för att du häver i lite mer högoktanig soppa.

    Jag har fått höra att dagens motorstyrning klarar av en höjning av den nuvarande 5 %-iga Etanolinblandnigen i dagens bensin till att bli 10 %.
    Men över detta behövs en uppgraderad motorstyrning.

    Men om man tänker på smörjbetydelsen så rent generellt smörjer 80-20 av Bensin-E85 bättre än bara E85 ja

    Notera att E85 består av 85 % Etanol och 15 % Bensin.

    80-20 utav Bensin-E85 skulle således bli E21

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  17. #37
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av tornros
    80-20 utav Bensin-E85 skulle således bli E21
    Mvh Michael
    Vilket kanske inte är så bra... då E20-E25 blandning är mest skadlig för de gummislangar som finns i bränslesystemet. Har jag läst mig till i en annan tråd här på forumet. På en riktig biopower är det kanske lite mera lugnt... men i en vanlig bensinare som är konverterad är den blandningen värst.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  18. #38
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av tornros
    80-20 utav Bensin-E85 skulle således bli E21
    Mvh Michael
    Vilket kanske inte är så bra... då E20-E25 blandning är mest skadlig för de gummislangar som finns i bränslesystemet. Har jag läst mig till i en annan tråd här på forumet. På en riktig biopower är det kanske lite mera lugnt... men i en vanlig bensinare som är konverterad är den blandningen värst.
    Det stämmer

    Finns mycket mer att tänka än att slänga i lite högoktanigare soppa och hoppas att man kör 10:or på strippen

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    392
    Medlem#
    3901
    Sitter o snabb läser, har huvudet ungefär 80% i jobbet fortfarande fast det är fredag eftermiddag .

    Det jag menade var för min egen del. Jag har ett BioPower program i min bil. Rekommendationerna är då att tanka var 3 - 4 tank med bensin. Så om man tänker på smörjbetydelsen måste en inblandning av lite mer bensin i varje tank fungera bra, dvs 80% E85 och 20% bensin. Funkar det istället för att fylla upp hela tanken med bensin lite då och då?
    Eller den blandningen blir inte bra för slangar etc?

    MVH
    Schön
    BioPower... SÅLD TILL FINLAND

  20. #40
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av Schön
    Sitter o snabb läser, har huvudet ungefär 80% i jobbet fortfarande fast det är fredag eftermiddag .

    Det jag menade var för min egen del. Jag har ett BioPower program i min bil. Rekommendationerna är då att tanka var 3 - 4 tank med bensin. Så om man tänker på smörjbetydelsen måste en inblandning av lite mer bensin i varje tank fungera bra, dvs 80% E85 och 20% bensin. Funkar det istället för att fylla upp hela tanken med bensin lite då och då?
    Eller den blandningen blir inte bra för slangar etc?

    MVH
    Schön
    Klurig fråga det där.
    Den osäkra biten är om 3 tankar med en lite högre andel bensin motsvarar 1 heltank med bensin gällande smörjeffekt på ingående berörda komponenter.

    En annan aspekt är att du tappar effekt om du använder mindre andel etanol i bränslet.....något som kanske inte är hela världen nu vintertid direkt....

    En annan sak är att det är bökigare att använda två olika slangar under tankningen och ett extra moment med att räkna ut hur mycket säg 20-25 % bensin motsvarar för återstående volym i tanken.

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

Liknande ämnen

  1. E85 eller BF98 9000 2,0t -98
    Av sleepy86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2007-12-16, 15:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •