Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Nybörjarfrågor kring trim 9-5 2.0l Biopower '06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    11

    Nybörjarfrågor kring trim 9-5 2.0l Biopower '06

    Hej,

    Har precis köpt en 9-5 2.0l Biopower Kombi 2006 och sedan råkade jag snubbla in här på forumet.. Inte bra alls..

    Bilen innan var en BMW och jag saknar lite känslan, speciellt vid låga varv. Jag är inte ute efter att ha ett monster, utan vill mest ha en lite roligare vardagsbil.

    Har i princip ingen erfarenhet av att skruva på bilar eller Saab för den delen och efter att ha lurkat lite och läst på så har jag några frågor.

    1. Finns det några som helst risker/nackdelar för mig som tänker som en Svensson, med att trimma steg 1-3 (mer än så gör jag inte)? Ökat slitage, kortare livslängd på delar på bilen, ökad serviceintervall, problem hos besiktning, lägre andrahandsvärde, ökade utsläpp/miljöpåverkan, bränsleförbrukning, gnäll vid service från Saab etc??

    2. Vilket trimpaket ger mig mest valuta för pengarna?

    3. Ska jag åka till Örebro eller Norrköping (service, priser, kvalitet), vad jag förstår så finns det inte så många andra alternativ. Jag bor i Stockholm och jag antar att jag inte fixar det själv, eller??

    4. Jag har nybilsgaranti till Maj, tycker ni jag ska vänta tills efter det, det är ju ändå inte riktigt fräsarväder nu?

    Rickard.
    9-5 2.0t Biopower Kombi 2006 (vanilla)

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 379
    1. Klart att det finns vissa risker med att öka effekten, dock inget som iaf jag skulle oroa mig för vid något steg 1-3 trimm. Eventuellt kopplingen.

    2. Helt klart Steg 1. Kommer att förvandla bilen fullständigt !

    3. Spelar enl. mig ingen roll, Är bra och seriösa firmor båda två.

    4. Jag hade nog väntat tills nybilgarantin gått ut. Även om Nordic tar över den om så önskas.


    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    413
    Köp ett steg 1 trim, billigast och lättast att återställa då du bara byter program i styrboxen.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristinehamn.
    Inlägg
    1 194
    Medlem#
    6124
    Hej

    Välkommen i gänget.

    Lite svar på dina frågor.

    Risken finns ju alltid att med mer effekt så gasar man mera och det sliter ju på motor och övriga delar i drivlinan. Men steg 1 - 3 är hos dom större leverantörerna utprovat under lång tid och du ligger inom toleranserna för vad motorn tål. Service gör du efter leverantörens anvisning. Andrahandsvärdet kan påverkas negativt hos bilhandlare men positivt hos rätt privatperson. Bränsleförbrukningen beror ju helt och hållet på hur du kommer att köra;-)

    Steg 1 ger mest för pengarna eftersom man inte behöver byta någon hårdvara. Skall du ändå byta avgasrör så kan ju steg 2 - 3 vara rätt.

    Trim är ju alltid omgärdat av diskutioner om vilken leverantör man skall välja. Så mitt råd är att du söker på forumet på dom olika leverantörerna samt det bästa, ring dom direkt och prata med dom. Då får du en uppfattning av deras kundbemötande och service grad. Men bägge dom du nämt är seriösa och bra firmor.

    Samtidigt så är det aldrig fel att ha dom i närheten där man bor.

    Bägge firmorna tar över din nybilsgaranti mot en liten kostnad.

    Hoppas att svaren hjälp dig lite i beslutsångesten man får vid trim funderingar.

    Mvh Håkan

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    11
    Tack alla för bra svar och det varma välkomnandet. Jag tar nog en trip till Örebro här i vår för en steg 1.

    Vad är det förresten för skillnad på steg 1 och steg 1 på Maptuns hemsida? Den ena innehåller spidare och den andra inte.

    Hälsn, Rickard.
    9-5 2.0t Biopower Kombi 2006 (vanilla)

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 873
    Citat Ursprungligen postat av ricky
    Tack alla för bra svar och det varma välkomnandet. Jag tar nog en trip till Örebro här i vår för en steg 1.

    Vad är det förresten för skillnad på steg 1 och steg 1 på Maptuns hemsida? Den ena innehåller spidare och den andra inte.

    Hälsn, Rickard.
    Med större spridare kan man öka effektuttaget då orginalspridarna sätter stopp tidigare ifall man vill ha kvar säkerhetsfunktionerna.

    Därför finns steg1 på 225hk utan spridarbyte och steg1 240HK ifall man byter spridare.

    Jag tror du kommer bli riktigt nöjd än vilket alternativ du väljer.

    Mvh

    Sebastian
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Citat Ursprungligen postat av ricky
    Tack alla för bra svar och det varma välkomnandet. Jag tar nog en trip till Örebro här i vår för en steg 1.

    Vad är det förresten för skillnad på steg 1 och steg 1 på Maptuns hemsida? Den ena innehåller spidare och den andra inte.

    Hälsn, Rickard.
    Med större spridare kan man öka effektuttaget då orginalspridarna sätter stopp tidigare ifall man vill ha kvar säkerhetsfunktionerna.

    Därför finns steg1 på 225hk utan spridarbyte och steg1 240HK ifall man byter spridare.

    Jag tror du kommer bli riktigt nöjd än vilket alternativ du väljer.

    Mvh

    Sebastian
    OK, låter finfint. Får se när dagen kommer vad som behövs.

    Hälsn, Rickard.
    9-5 2.0t Biopower Kombi 2006 (vanilla)

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 249
    Hej,

    Jag hade nog satsat på steg 1 med spridarbyte. Känns alltid bra när det finns tillräckligt med sås och man inte riskerar att bilen går magert.

    Min nybilsgaranti går också ut i maj. F*n, man kanske skulle ha väntat med att trimma?

    Det går utmärkt att köra snålt även med vässad BioPower. Min går att köra på strax över litern vid lugn lands-/motorvägsköning nu på vintern (E75 och 205/55 vinterpuckar). Sommartid ligger den mellan 1,2-1,3 i normala fall.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Jag hade nog satsat på steg 1 med spridarbyte. Känns alltid bra när det finns tillräckligt med sås och man inte riskerar att bilen går magert.

    Min nybilsgaranti går också ut i maj. F*n, man kanske skulle ha väntat med att trimma?

    Det går utmärkt att köra snålt även med vässad BioPower. Min går att köra på strax över litern vid lugn lands-/motorvägsköning nu på vintern (E75 och 205/55 vinterpuckar). Sommartid ligger den mellan 1,2-1,3 i normala fall.

    Mvh

    KK
    Det är inte så långt kvar så jag klarar nog av att hålla mig, det är ju helt klart mycket pengar ifall något händer och man måste fixa det själv.

    Sköt att höra att den inte drar iväg med soppan heller.
    9-5 2.0t Biopower Kombi 2006 (vanilla)

  10. #10
    Hej,

    Hade satsat på en vanlig steg 1 alt. steg 2 med sportrör från kat. och bakåt. Till att börja med .

    Har en Nordic "steg 2 + ", racekat och sportrör med att tillgå.
    Går som en dröm. Prova?

    Edit: Det är inte bilen i signaturen, utan farsgubbens bil.

    Mvh
    Patrik 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 249
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    Hade satsat på en vanlig steg 1 alt. steg 2 med sportrör från kat. och bakåt. Till att börja med .
    Hej,

    Om man kikar på hårdvaran vågar jag påstå att de mest välmatchade kombinationerna är:

    1. Steg 1 + större spridare, vilket ger ca. 240 hk
    2. Steg 4 (m. 15T #5, 3" och större spridare, vilket ger ca. 300 hk

    Större avgas efter kat ger extremt lite på bilar med GT17 enligt min erfarenhet. Likaså större framrör och sport-/racekat. Turbon är för liten för att få valuta för de pengarna. Självklart går bilen bättre med 3" framrör osv, men det är knappast värt pengarna så länge man kör med originalturbon.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av KK
    2. Steg 4 (m. 15T #5, 3" och större spridare, vilket ger ca. 300 hk


    KK

    Ja, detta är ett mkt trevligt koncept som jag provkört ett flertal ggr.
    Går S*tans så fint:

    http://www.nordictuning.com/main.php?tu ... sub_page=2

    Mvh
    Patrik 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  13. #13
    Så maptun steg 1 med spridarbyte är ett bra första alternativ för en förstagångstrimmare??

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 249
    Citat Ursprungligen postat av Lillen
    Så maptun steg 1 med spridarbyte är ett bra första alternativ för en förstagångstrimmare??
    Ja, ett steg 1 med spridarbyte tycker jag ger mycket "bang for the buck" om man jämför olika trimsteg.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Nån som vet vad det går på ungefär med montering?

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 873
    Citat Ursprungligen postat av Lillen
    Nån som vet vad det går på ungefär med montering?
    Jag tror inte du behöver lägga till mycket för att få det monterat.

    Ring Henrik på Maptun på Tel: 019-237030 eller skicka iväg ett mail till orebro@maptun.com för att få ett mer säkert svar.

    Mvh

    Sebastian
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  17. #17
    Maptun hellre än Nordic?

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 873
    Citat Ursprungligen postat av Lillen
    Maptun hellre än Nordic?
    Allt är ett personligt val, man får själv bilda sig en uppfattning om respektive "tuners" kunskap och kundbemötande.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    11
    Inte för att starta något krig här eftersom det verkar vara lite känsligt, men hur är BSR??

    Rickard.
    9-5 2.0t Biopower Kombi 2006 (vanilla)

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    19

    Trim 2,0 T Bio Power

    Hej
    Har en 9-5 2,0 T BioPower -05. Monterade i somras BSR steg 2 vilket innebär programvara och 2,5 " från kat. Enligt BSR hemsida så ger det ca 220hk/380 Nm. Alltså ett mycket bra vrid, vilket jag kan bekräfta. Så bra att jag har vissa slirtendenser på kopplingen 4-5:an. Blir förmodligen Aero-koppling till våren. Den skall visst tåla ca 450 NM.
    Kort sagt är jag mycket nöjd med produkten. Går klockrent med mycket bra drag i mellanregister. Rimlig bränsleförbrukning i nivå med orginal.
    Helt beroende hur mycket man använder högerfoten, men det är ju så kul att köra om nu så det är svårt att låta bli Mellan 1,0-1,4 men mest
    ca 1,25. Anledningen till BSR är att jag bor i norra Sverige och tyckte att det var enkelt med dosan som BSR skickar. Du kan ladda in och ut hur du vill. Förmodligen är det som KK säger att steg 2 inte ger så myket extra för pengarna, men det ser ju lite ynkligt ut med det "dolda röret som är orginal. Även om jag är 50 + så tycker jag det är rätt produkter
    att satsa på och du behöver nog inte vara orolig med hållbarhet förutom då kopplingen. Läs även acc-siffrorna på BSR 9-5 etanol så kan du se att det är svårslaget. Jag kommer förmodligen att gå vidare och efter vad som sägs här så är det lika bra att gå mot steg 4 med större turbo.
    Kanske det var fel att satsa på BSR eftersom det är stopp där ?
    Kan även rekommendera 30mm sänkning. 9-5 SC blir en mycket mer alert uppenbarelse där du får en helt annan kontakt med fordonet och bra komfort ändå.

    Lycka till med fortsättningen.

    Det blir bra vad du än gör.
    Kanske jag idag skulle välja Maptune med det utbud dom har, trots drygt 200 mil ToR när man ändå besöker STHLM trakterna.

Liknande ämnen

  1. Generella frågor kring min motor och lätt trim.
    Av Kompressor GTA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 13:09
  2. Funderingar kring 3.0 V6 - gällande trim/kända fel etc.
    Av kermithboy i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 20:09
  3. Funderingar kring mer trim..
    Av Rejvscorpio i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-30, 07:42
  4. Funderingar kring motoruppdatering. (trim)
    Av Mr cba i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-08-08, 12:54
  5. Frågor kring trim, steg 1
    Av 9-3a i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-07-19, 18:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •