Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Spec till 360-380hk på E85

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 816
    Medlem#
    10069

    Spec till 360-380hk på E85

    Hejsan,

    Funderar att byta till en 9-3 aero -01 el -02 till våren, då min inte är så trimvänligt pga automaten
    Letar efter ett vettigt recept för 360-380hk med E85 .
    Jag vet ca 10% om trimning, men jag har kollat runt och tjuvkikat lite och funderat ihop en motor som jag vill se om den funkar till ~370hk minst.

    *2,0 liters cylvolym.
    *Nya lager,kedjesats, packningar.
    *T7 bottendel och topp med t5 kammar.
    *T5 kolvar och stakar, eller är det bättre med Wössner el liknade?
    *Annan intercooler.
    *3" downpipe med racekat, resten blir twinpipe.
    *Garrett GT28RS eller räcker med Garrett T28BB?
    *Annat insugningrör till tubon.
    *630cc spridare.
    *Spec steg2-3 koppling.
    *Walbro 255 LPH bränslepump
    *förstärk låda till en början, om den går sönder för mycke blir det F28.
    *Mappningen får nordic eller alt Tm Racing fixa med.
    *Öppet filter nere i skärmen.

    Någon som har någon invändning eller annat förslag på altenativ, tex toppen flöder t5:ans bättre? eller ska man satsa på en renovering och portning av toppen?

    //Mvh Kwansa
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  2. #2
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: Spec till 360-380hk på E85

    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    Hejsan,

    Funderar att byta till en 9-3 aero -01 el -02 till våren, då min inte är så trimvänligt pga automaten
    Letar efter ett vettigt recept för 360-380hk med E85 .
    Jag vet ca 10% om trimning, men jag har kollat runt och tjuvkikat lite och funderat ihop en motor som jag vill se om den funkar till ~370hk minst.

    *2,0 liters cylvolym.
    *Nya lager,kedjesats, packningar.
    *T7 bottendel och topp med t5 kammar.
    *T5 kolvar och stakar, eller är det bättre med Wössner el liknade?
    *Annan intercooler.
    *3" downpipe med racekat, resten blir twinpipe.
    *Garrett GT28RS eller räcker med Garrett T28BB?
    *Annat insugningrör till tubon.
    *630cc spridare.
    *Spec steg2-3 koppling.
    *Walbro 255 LPH bränslepump
    *förstärk låda till en början, om den går sönder för mycke blir det F28.
    *Mappningen får nordic eller alt Tm Racing fixa med.
    *Öppet filter nere i skärmen.

    Någon som har någon invändning eller annat förslag på altenativ, tex toppen flöder t5:ans bättre? eller ska man satsa på en renovering och portning av toppen?

    //Mvh Kwansa
    Låter som ett klassiskt "BioPowerrecept"

    Lådan håller om man kör vettigt, och en förstärkt låda kostar minst lika mycket som en förstärkt F28 i bruksskick.

    Koppling rekomenderar jag SPEC 3
    Walbro 255LPH alternativt Henko 275LPH
    630cc alternativt 750cc spridare
    Bättre IC

    Vad det gäller turbo kan ett 19t agg kanske leverera vad du önskar? ex. KK's bil har 374hk med 19t om jag minns rätt.

    Vad det gäller kolvar så duger T5 rätt långt, men det är klart Wössner, JE, CP-Pistons m.fl. är bättre, men är det värt kostnaden - allt beror ju på vilken nivå man vill lägga sig.

    Vad det gäller portning osv. av topplocket så är det åter igen en fråga om vilken nivå man vill lägga sig på, jag anser det inte nödvändigt för den effekten.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 816
    Medlem#
    10069

    Re: Spec till 360-380hk på E85

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Låter som ett klassiskt "BioPowerrecept"

    Lådan håller om man kör vettigt, och en förstärkt låda kostar minst lika mycket som en förstärkt F28 i bruksskick.

    Koppling rekomenderar jag SPEC 3
    Walbro 255LPH alternativt Henko 275LPH
    630cc alternativt 750cc spridare
    Bättre IC

    Vad det gäller turbo kan ett 19t agg kanske leverera vad du önskar? ex. KK's bil har 374hk med 19t om jag minns rätt.

    Vad det gäller kolvar så duger T5 rätt långt, men det är klart Wössner, JE, CP-Pistons m.fl. är bättre, men är det värt kostnaden - allt beror ju på vilken nivå man vill lägga sig.

    Vad det gäller portning osv. av topplocket så är det åter igen en fråga om vilken nivå man vill lägga sig på, jag anser det inte nödvändigt för den effekten.
    Låter kalas det ,

    Nivån blir amatör.
    Då blir det t5 stakar och kolvar, och orginal topp. Om inte t5:ans är bättre?

    Om jag vill ha två olika program till bilen, hur gör man det smidigast? Tänkte om jag fick för mig att flickvännen skulle få låna bilen, man vågar väll inte släppa iväg en flicka med 370hk ensam?
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: Spec till 360-380hk på E85

    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    Nivån blir amatör.
    Då blir det t5 stakar och kolvar, och orginal topp. Om inte t5:ans är bättre?

    Om jag vill ha två olika program till bilen, hur gör man det smidigast? Tänkte om jag fick för mig att flickvännen skulle få låna bilen, man vågar väll inte släppa iväg en flicka med 370hk ensam?
    Hej,

    Varför inte "planka" det koncept jag kör med? Numera mycket beprövat får man väl säga. Min bil har tuktats i snart 5.000 mil, varav 95% trimmat till 340-370 hk. Visserligen är min en "äkta" BioPower, men förutom andra ventiler/ventilsäten och lite skillnad i bränsleledningar så är det samma hårdvara.

    Jag vågar påstå att den mjukvara jag har i min bil vid det här laget är den allra mest genomarbetade "specialmappning" som har lämnat någon svensk trimfirma någonsin...

    En GT28RS ger kanske ytterligare 20-40 hk på topp och är ett mycket bra val om man får tag på en till vettiga pengar. Kräver ju dock lite mer "pill" för att få dit än ett 19T #6 som är helt bolt-on om man redan har Mitsubishiaggregat.

    När det gäller flickvännen behöver du inte vara ett dugg orolig. Min bil är snäll som ett lamm om man kör den lugnt.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Spec till 360-380hk på E85

    Citat Ursprungligen postat av KK
    När det gäller flickvännen behöver du inte vara ett dugg orolig. Min bil är snäll som ett lamm om man kör den lugnt.

    Mvh KK
    OT:
    Jag har en knapp gömd ovanför pedalerna som bryter säkringen till APC:n (tror det heter så)... = bara GLT vid avslagen

    Perfekt för flickvänn, pappa & mamma, polare med för tung fot.... jag kör bara på GLT (0,6bar på min bil) på vintern också för att behålla lite fäste i snön...
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Spec till 360-380hk på E85

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    Nivån blir amatör.
    Då blir det t5 stakar och kolvar, och orginal topp. Om inte t5:ans är bättre?

    Om jag vill ha två olika program till bilen, hur gör man det smidigast? Tänkte om jag fick för mig att flickvännen skulle få låna bilen, man vågar väll inte släppa iväg en flicka med 370hk ensam?
    Hej,

    Varför inte "planka" det koncept jag kör med? Numera mycket beprövat får man väl säga. Min bil har tuktats i snart 5.000 mil, varav 95% trimmat till 340-370 hk. Visserligen är min en "äkta" BioPower, men förutom andra ventiler/ventilsäten och lite skillnad i bränsleledningar så är det samma hårdvara.

    Jag vågar påstå att den mjukvara jag har i min bil vid det här laget är den allra mest genomarbetade "specialmappning" som har lämnat någon svensk trimfirma någonsin...

    En GT28RS ger kanske ytterligare 20-40 hk på topp och är ett mycket bra val om man får tag på en till vettiga pengar. Kräver ju dock lite mer "pill" för att få dit än ett 19T #6 som är helt bolt-on om man redan har Mitsubishiaggregat.

    När det gäller flickvännen behöver du inte vara ett dugg orolig. Min bil är snäll som ett lamm om man kör den lugnt.

    Mvh

    KK
    Har liknande KK´s på min fast lite snällare mapp. Bilen går sjukt bra.
    har samma hårdvara fast jag har likadan motor som du tänker på. alltså ingen biopower.
    Bilen går helt underbart
    dock bara kört 3-400mil med min. men änsålänge sitter den ihop
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    140
    låter en del som min spec.

    den plockades det ur 421hk 506nm vid E85 mappning.. så ditt mål borde inte vara svårt alls med den Hw du tänker på
    Saab 9-5 -01 Trim: BSR steg1 (2) ca 230hk
    Saab 900 -97 Trim: Okänt steg? ca 240hk bruksbil.
    Saab 900 -94 Trim: nordic E85 extreme 421hk/506nm http://www.garaget.org/?car=63737

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    763
    Medlem#
    7159
    hörde något att e85 sliter mer på motorn? är de bara att man får byta olja osv oftare? eller tar topp, kolvar osv skada efter ett tag med e85?
    men går helt klart få ut mer effekt med e85 va? vad skulle man få med bf98 om man hade samma uppsättning som ni skrev ovan...

    en annan fråga...någon som vet vad t5-kolvar kostar nya?

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 816
    Medlem#
    10069
    Citat Ursprungligen postat av Saabist
    låter en del som min spec.

    den plockades det ur 421hk 506nm vid E85 mappning.. så ditt mål borde inte vara svårt alls med den Hw du tänker på
    Jag har faktisk varit och tjuvkikat på din bil på garaget

    Vilket val är bäst, T19 eller T28bb?
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malung
    Inlägg
    467
    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    Citat Ursprungligen postat av Saabist
    låter en del som min spec.

    den plockades det ur 421hk 506nm vid E85 mappning.. så ditt mål borde inte vara svårt alls med den Hw du tänker på
    Jag har faktisk varit och tjuvkikat på din bil på garaget

    Vilket val är bäst, T19 eller T28bb?
    vore oxå roligt att veta för min del men jag har redan inköpt ett 19t, skulle gissa gå på att t28bb är snabbare i spool up.
    men det känns som om 19t är mer stryktåligt.
    Saab 9000 cse numera 2,3 konv och nira tuned
    http://www.garaget.org/sleepy

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    GTBB-aggen är otroligt känsliga för tryckläckor tydligen. Nu är det iofs inget som något turboagg tycker om men Mitsubishina håller nog bättre i längden. Men för 400+ finns det inget annat bra val som är "bolton".
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av sleepy86
    vore oxå roligt att veta för min del men jag har redan inköpt ett 19t, skulle gissa gå på att t28bb är snabbare i spool up. men det känns som om 19t är mer stryktåligt.
    Enligt min erfarenhet är ett 19T #6 snabbare än ett GT28BB i spool, och definitivt snabbare än ett T28BB.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malung
    Inlägg
    467
    okej trodde t28 skulle vara rätt lik t25:an
    Saab 9000 cse numera 2,3 konv och nira tuned
    http://www.garaget.org/sleepy

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av sleepy86
    okej trodde t28 skulle vara rätt lik t25:an
    Nix, mycket slöare.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 816
    Medlem#
    10069
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av sleepy86
    vore oxå roligt att veta för min del men jag har redan inköpt ett 19t, skulle gissa gå på att t28bb är snabbare i spool up. men det känns som om 19t är mer stryktåligt.
    Enligt min erfarenhet är ett 19T #6 snabbare än ett GT28BB i spool, och definitivt snabbare än ett T28BB.

    Mvh

    KK
    Då låter det smidigare att börja med T19#6 Den har båda lägre nypris och bättre spoon up än T28BB?
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    Då låter det smidigare att börja med T19#6 Den har båda lägre nypris och bättre spoon up än T28BB?
    Ja, dessutom smidigare att montera på en bil som redan har ett MHI-agg. Sedan finns det ju som sagt färdig programvara att tillgå, då slipper du mappningskostnader och behöver bara betala för mjukvaran vilket är en fördel.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malung
    Inlägg
    467
    jag köpte ju ett 19t*7 med rakt avgashus konad till jt dp.
    för 7500kr nytt men dom finns ju med 7:ans hus för 6800kr renoverade.
    undrar om mitt 19t*7 mot ditt 19t*6 skiljer mycket???
    Saab 9000 cse numera 2,3 konv och nira tuned
    http://www.garaget.org/sleepy

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malung
    Inlägg
    467
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    Då låter det smidigare att börja med T19#6 Den har båda lägre nypris och bättre spoon up än T28BB?
    Ja, dessutom smidigare att montera på en bil som redan har ett MHI-agg. Sedan finns det ju som sagt färdig programvara att tillgå, då slipper du mappningskostnader och behöver bara betala för mjukvaran vilket är en fördel.

    Mvh

    KK
    fanns det ett färdigt program till din kk jag kommer ju köra nästan lika fast på min 9000 det är väl en blanding av steg5 och 6?
    Saab 9000 cse numera 2,3 konv och nira tuned
    http://www.garaget.org/sleepy

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 816
    Medlem#
    10069
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    Då låter det smidigare att börja med T19#6 Den har båda lägre nypris och bättre spoon up än T28BB?
    Ja, dessutom smidigare att montera på en bil som redan har ett MHI-agg. Sedan finns det ju som sagt färdig programvara att tillgå, då slipper du mappningskostnader och behöver bara betala för mjukvaran vilket är en fördel.

    Mvh

    KK
    Aha, är det "ditt" program då?

    Då blir setupen:

    *2,0 liters cylvolym.
    *Nya lager,kedjesats, packningar.
    *T7 bottendel och topp med T5 kammar.
    *T5 kolvar och stakar.
    *China intercooler.
    *3" downpipe med racekat, resten blir twinpipe.
    *T19#6
    *Annat insugningrör till tubon.
    *630cc spridare.
    *Spec steg3 koppling.
    *Walbro 255 LPH bränslepump
    *förstärk låda till en början, om den går sönder för mycke blir det F28.
    *Chip
    *Öppet filter nere i skärmen.

    Är det skillnad på T5 & T7 toppen?
    Låter det bra eller behövs något annat?
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av sleepy86
    fanns det ett färdigt program till din kk jag kommer ju köra nästan lika fast på min 9000 det är väl en blanding av steg5 och 6?
    Nja, mitt är ju T7, så det är helt annorlunda. Principen är dock densamma, så det är inget problem att göra ett till din.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. 350-380hk med 19t #5 möjligt?
    Av AndreasOstman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-09-29, 13:55
  2. Val av topp till ~380hk
    Av kwansa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 16:48
  3. Lager till spec koppling?
    Av turbospeed i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-22, 18:57
  4. Tryckplatta till SPEC steg2+ (og9-3)
    Av Plupp i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 12:44
  5. t3/t4 med steg tre axel och intern wg klarar ungefär 380hk
    Av 9000 a50 maptun steg 3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-05, 23:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •