Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: 2,5 eller 3tum?

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    2,5 eller 3tum?

    Hallå.

    Står i valet och kvalet att köpa nytt avgas, väntar på mitt medlemsnumemr så jag kan nyttja rabatten på SP.

    men frågan är vad jag ska välja

    Simons 2,5 tum rostfritt 3375kr på mekonomen
    eller JT 3tum för 3620 -rabatten på speedparts.

    Priset blir ju ungefär det samma med rabatter osv.
    Är egentligen sugen på 2,5 tum men har 0 erfarenheter av sånt här, men vill gärna ha gott ljud, brossan retar mig stup i kvarten med sin Bmw 325a som brummar som fasen.

    Finns det några ljudupptagningar eller dyl där man kan höra på ett ungefär hur resultatet kommer bli?

    tanken är alltså 2,5 eller 3tum halvsats, nuvarande avgas är totalt uppmörket så måste ändå byta rätt snart.

    Vad säger experterna 2,5 eller 3 tum?
    Hållbarheten har egentligen ingen större betydelse då jag har tänkt att byta bil inom de närmaste 2 åren iaf.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Märker ingen större skillnad med 3" som jag har på min bil efter katt. Nu är den ännu tystare efter turbo bytet.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3

    hej

    om jag skulle vara du så skulle jag köpa 3 tum

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    54

    Re: 2,5 eller 3tum?

    Så då är alltså mekonomen billigare än speedparts när det gäller simons 2,5" system! Pratade med gubbarna på speedparts och dom rekomenderade simons til mig då jag vill ha ett tyst men samtidigt ett fungerande fullflödes system!

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    Varför inte köpa ett rostfritt??? 2.5" 3900:- + frakt

    Har själv ett 3" och är mycket nöjd. bra passform!

    http://www.a-alt-avgassystem.se/saab.html

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    Varför inte köpa ett rostfritt??? 2.5" 3900:- + frakt

    Har själv ett 3" och är mycket nöjd. bra passform!

    http://www.a-alt-avgassystem.se/saab.html
    tjoflöjt, har du ens läst?

    simons 2,5 tum rostfritt 3375kr på mekonomen.. 3900kr + frakt var dyrt med tanke på att jag har 400 meter att köra ner till mekonomen..
    materialet är av mindre betydelse då det iaf kommer leva den tiden jag har tänkt att ha kvar bilen, vad folk gör sen bekommer inte mig.

    För att tillägga, har ju läst en del trådar där folk fått 2a på bilprovningen för 3 tums system, kan detta hända för 3 tum halvsats med eller är det bara när man har 3 tum hela vägen som brölet blir förmycket för spb?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    Varför inte köpa ett rostfritt??? 2.5" 3900:- + frakt

    Har själv ett 3" och är mycket nöjd. bra passform!

    http://www.a-alt-avgassystem.se/saab.html
    tjoflöjt, har du ens läst?

    simons 2,5 tum rostfritt 3375kr på mekonomen.. 3900kr + frakt var dyrt med tanke på att jag har 400 meter att köra ner till mekonomen..
    materialet är av mindre betydelse då det iaf kommer leva den tiden jag har tänkt att ha kvar bilen, vad folk gör sen bekommer inte mig.

    För att tillägga, har ju läst en del trådar där folk fått 2a på bilprovningen för 3 tums system, kan detta hända för 3 tum halvsats med eller är det bara när man har 3 tum hela vägen som brölet blir förmycket för spb?
    Jag har 3" hela vägen. När jag var på SBP i november sa dom faktiskt till om detta och började riva i alla pärmar om bestämmelser. Men de kom fram till att jag klarade mig pga av att min bil inte var "helbilsgodkännd" som det heter. Alltså får jag då byta ut delar på bilen som gått sönder/föråldrats emot liknande eftermarknadsprodukt (så har jag tolkat det) därav klarade jag mig med 3" system (som dock gav rätt avgasvärden), stor intercooler och viggenpaketet.

    Dock är detta första gången jag har varit med om att nån klagat på sånna här delar som egentligen inte ger någon större effektökning eller säkerhetsrisk. Om bilen chippats och har betydligt fler hästar än original kan man kanske mer förstå.... även om det också är puckat. (jag besiktiga med borttagen magnetventil och slangar och påstod att bilen efter turbobyte hos saab var ombyggd till lättryckare för att vara mera driftsäker )

    INTE OT: övrigt röstar jag på 3" downpipe och 2,5" simons ifrån katten och bakåt... det blir nog lagom. tycker min kan låta lite för mycket med 3" hela vägen. med 2,5" ifrån katt får man istort sett samm brööl när man gasar men lite lite behagligare vid normalkörning...
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    Varför inte köpa ett rostfritt??? 2.5" 3900:- + frakt

    Har själv ett 3" och är mycket nöjd. bra passform!

    http://www.a-alt-avgassystem.se/saab.html
    tjoflöjt, har du ens läst?

    simons 2,5 tum rostfritt 3375kr på mekonomen.. 3900kr + frakt var dyrt med tanke på att jag har 400 meter att köra ner till mekonomen..
    materialet är av mindre betydelse då det iaf kommer leva den tiden jag har tänkt att ha kvar bilen, vad folk gör sen bekommer inte mig.

    För att tillägga, har ju läst en del trådar där folk fått 2a på bilprovningen för 3 tums system, kan detta hända för 3 tum halvsats med eller är det bara när man har 3 tum hela vägen som brölet blir förmycket för spb?
    Jag har 3" hela vägen. När jag var på SBP i november sa dom faktiskt till om detta och började riva i alla pärmar om bestämmelser. Men de kom fram till att jag klarade mig pga av att min bil inte var "helbilsgodkännd" som det heter. Alltså får jag då byta ut delar på bilen som gått sönder/föråldrats emot liknande eftermarknadsprodukt (så har jag tolkat det) därav klarade jag mig med 3" system (som dock gav rätt avgasvärden), stor intercooler och viggenpaketet.

    Dock är detta första gången jag har varit med om att nån klagat på sånna här delar som egentligen inte ger någon större effektökning eller säkerhetsrisk. Om bilen chippats och har betydligt fler hästar än original kan man kanske mer förstå.... även om det också är puckat. (jag besiktiga med borttagen magnetventil och slangar och påstod att bilen efter turbobyte hos saab var ombyggd till lättryckare för att vara mera driftsäker )

    INTE OT: övrigt röstar jag på 3" downpipe och 2,5" simons ifrån katten och bakåt... det blir nog lagom. tycker min kan låta lite för mycket med 3" hela vägen. med 2,5" ifrån katt får man istort sett samm brööl när man gasar men lite lite behagligare vid normalkörning...

    Jag skrev ju rostfritt 2,5" SOM INTE ROSTAR HEHE å så skrev jag att jag att jag har 3" å är mycket nöjd ,

    Gick besiktningen på den dåliga HEHE "ombyggd till lättryckare" men bortagen magnetventil kan du väl inte ha haft??? eller? jaja jag tycker att de borde sätt att du har ett bamse agregat Gt30bb, men det kanske inte är monterat än? ibland undrar man vad de kollar efter på BP, hade en brutta sist som missa massor av fel som jag själv kände till.

    MVH

  9. #9
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    Varför inte köpa ett rostfritt??? 2.5" 3900:- + frakt

    Har själv ett 3" och är mycket nöjd. bra passform!

    http://www.a-alt-avgassystem.se/saab.html
    tjoflöjt, har du ens läst?

    simons 2,5 tum rostfritt 3375kr på mekonomen.. 3900kr + frakt var dyrt med tanke på att jag har 400 meter att köra ner till mekonomen..
    materialet är av mindre betydelse då det iaf kommer leva den tiden jag har tänkt att ha kvar bilen, vad folk gör sen bekommer inte mig.

    För att tillägga, har ju läst en del trådar där folk fått 2a på bilprovningen för 3 tums system, kan detta hända för 3 tum halvsats med eller är det bara när man har 3 tum hela vägen som brölet blir förmycket för spb?
    Jag har 3" hela vägen. När jag var på SBP i november sa dom faktiskt till om detta och började riva i alla pärmar om bestämmelser. Men de kom fram till att jag klarade mig pga av att min bil inte var "helbilsgodkännd" som det heter. Alltså får jag då byta ut delar på bilen som gått sönder/föråldrats emot liknande eftermarknadsprodukt (så har jag tolkat det) därav klarade jag mig med 3" system (som dock gav rätt avgasvärden), stor intercooler och viggenpaketet.

    Dock är detta första gången jag har varit med om att nån klagat på sånna här delar som egentligen inte ger någon större effektökning eller säkerhetsrisk. Om bilen chippats och har betydligt fler hästar än original kan man kanske mer förstå.... även om det också är puckat. (jag besiktiga med borttagen magnetventil och slangar och påstod att bilen efter turbobyte hos saab var ombyggd till lättryckare för att vara mera driftsäker )

    INTE OT: övrigt röstar jag på 3" downpipe och 2,5" simons ifrån katten och bakåt... det blir nog lagom. tycker min kan låta lite för mycket med 3" hela vägen. med 2,5" ifrån katt får man istort sett samm brööl när man gasar men lite lite behagligare vid normalkörning...

    Jag skrev ju rostfritt 2,5" SOM INTE ROSTAR HEHE å så skrev jag att jag att jag har 3" å är mycket nöjd ,

    Gick besiktningen på den dåliga HEHE "ombyggd till lättryckare" men bortagen magnetventil kan du väl inte ha haft??? eller? jaja jag tycker att de borde sätt att du har ett bamse agregat Gt30bb, men det kanske inte är monterat än? ibland undrar man vad de kollar efter på BP, hade en brutta sist som missa massor av fel som jag själv kände till.
    MVH
    jag har inte monterat bamsesnurran ännu...den verkar blir fööör stor måste nog byta avgashus på den för att 2,0liters motorn ska orka dra runt den

    jag tog bort magnetventil och alla slangar samt säkringen... så dom inte skulle kunna plugga tillbaka magnetventilen och testköra då besiktigade dessutom med vanliga t25 snurran, dock ger bio-power programmet jag kör på med den c:a 275hk på bf98 eller nästan 290 på etanol som jag besiktigade med (hade idéer om att e85 gav bättre avgasvärden så körde på det). är ett mördar program för att köra skiten ur t25:an innan jag byter

    däremot missade dom att min skyltbelysning bak inte fungerar och vänster blinkers (märkte det när farsan provkörde nyligen)

    tillbaka till topic: håller med dig då med 2,5" rostfritt
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055
    Skulle ha satsat på 2.5 om du inte är ute eter ljudet!

    Har iof köpt 3" själv men men!
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Ekan
    Skulle ha satsat på 2.5 om du inte är ute eter ljudet!

    Har iof köpt 3" själv men men!
    är väl delvis ute efter ljudet, vill ju ha de där lite dovare ljudet men inte så att jag riskerar 2or på bilprovningen och sånt.
    Min 97a som det ska sitta på är ju helbilsgodkänd.

    Har inga kompisar i närheten med varken 3 tum eller 2,5 tum så de är svårt att skaffa sig en uppfattning.
    Den enda jag vet har 3 tum hela vägen och ett mycket större turboagg än jag har, sen så har han bilen i 14 kartonger med så de går ju lik förbaskat inte lyssna på

    Har inte tänkt att trimma bilen utan är enbart att mitt nuvarande avgas är heltruttet så de måste bytas och då lägga flera 1000kr på ett ord avgas när man kan få ett "sportigare" för nästan samma peng, då vill man ju gärna ha de lite häftigare.

    Känns som ett 2,5 rostfritt är ett ganska "säkert köp" men sen så är de ju jäkla lockande att köra på 3 tum när man ändå ska köpa när priset istortsätt ä det samma.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Motala
    Inlägg
    256
    Min polare kör med JT 3'' hela vägen från turbon, och det kom han igenom besiktningen med i höstas utan några som helst problem. Det sitter på en 900 2,0t -98. Så för den skull att du inte ska gå igenom behöver du nog inte vara rädd, jag vet även fler med liknade system som "rullar igenom".

    Jag ska själv köpa ett system till våren, och då så ska jag köra på 3'' från katten o bakåt. Dels för att ljudet tycker jag blir alldeles lagom då, inte för mycket när man kör lugnt men ändå så de hörs när man trycker på. 2,5'' har jag ingen direkt erfarenhet av på saab, bara på volvo och där tycker jag inte att det gör så jättemycket skillnad. Inte så pass att jag skulle lägga pengarna på det iaf. Men det är ju min högst personlig uppfattning.
    Kör: Saab 9-3 Aero Coupé
    "Han som ingen turbo har, han får åka utan bar!"

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    För att tillägga, har ju läst en del trådar där folk fått 2a på bilprovningen för 3 tums system, kan detta hända för 3 tum halvsats med eller är det bara när man har 3 tum hela vägen som brölet blir förmycket för spb?
    Hej

    3" med två dämpare och orginalturbo borde inte vara några problem att åka igenom SBP med, mitt problem med SBP döck upp efter turbobytet då ljudet vart mer dovt o högljutt fick en 2'a pga bullernivå hög.

    Dock så gick bilen igenom på ombes

    Mvh

  14. #14
    ..

  15. #15
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Om avgasreningen fungerar lika bra med ett rostfritt 3"-system som med originalsystemet är det inget som helbilsgodkännandet har med att göra. Påstår besiktningsman eller t.ex. en polis något annat har dom ingen koll på vad helbilsgodkännandet faktiskt reglerar.
    Det reglerar att du inte får ändra något så den ursprungliga funktionen ändras i t.ex. avgasreningen.
    Biltillverkarna ville ha helbilsgodkännandet utformat så att du alltid skulle vara tvungen att använda "originaldelar" när du byter avgassystem, bromsbelägg etc. men EU ville inte gå med på det av konkurrensskäl. Biltema, Mekonomen och alla allbilskedjor hade fått slå igen.
    Men tyvärr finns det en del individer som ändå tror att helbilsgodkännandet betyder att enbart "originaldelar" från återförsäljare/märkesverkstad är godkända. Detta är FEL!

    Det enda bilprovningen kan anmärka på angående eftermarknadssystem som 3" sportsytem är om ljudnivån är för hög eller om avgasreningen inte fungerar som den ska. Men om dessa båda krav är fullgjorda ska bilen godkännas.
    All makt åt Thengil!

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    766
    Medlem#
    7159
    men ett 3" system från kat...med en dämpare tror ni de låter för mkt?
    de borde väl gå igenom bes?

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Växjö /Medlem #6798
    Inlägg
    106
    Jag kör 3" från turbon (gt28rs) med en dämpare och racekat och tycker det dånar som fan om den, men den gick igenom utan någon anmärkning, trodde aldrig den skulle göra det
    Saab 9-3 Aero Coupe
    BioPower, Nyrenoverad vxl låda med quaife och annat godis (490hk@530nm)

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Min gick igenom med 3" jt från turbon, dock bara en dämpare och 300 cells sportkat. Dånade ganska mycket.
    Har nu fått ta bort katen tillfälligt under vintern då den blev en flaskhals iochmed trimmning. (Bilen står i garage, lugna ner er ) Så nu låter den utav bara f*n. Kommer aldrig gå igenom med den här ljudnivån.
    Till våren blir det racekat och en av ferritas avlånga runda dämpare.

    Min röst ligger på 3 tum.

    Mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    blir nog så att de blir ett JT 3tums system från speedparts, väntar dock på mitt medlemskap i stcs innan så jag nyttjar rabatten, någon krona bör det ju blir.

    men 3 tum halvsats med org katt osv borde inte va så farligt, får väl spara det systemet jag har om det nu håller ihop när jag tar ner det, för de är verkligen illrostigt... jäkla mekonomen dynga, garantin gick ut för typ 5-6 månader sedan, har med andra ord hållt 3,5 år och 5000 mil, är inte de rätt dåligt?

    Nått lite häftigt måste man ju ha med, kommer dock inte gå vidare då jag har bilen till och från jobbet så några trimtankar finns inte så länge jag pendlar.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. 3tum eller 2½tums avgassystem?
    Av Ahl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-03-14, 23:06
  2. 3tum???
    Av aeroTT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 21:10
  3. 3tum på i motor
    Av Pumba i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-06-17, 15:54
  4. 3tum vs 2.5tum
    Av edmund i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2004-12-03, 22:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •