Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Provtrycka IC efter krock. Tips på hur?

  1. #1
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Provtrycka IC efter krock. Tips på hur?

    Hejsan!

    Var ute och julhandlade och självklart råkade man toucha en volvo lite lätt i ändan...(han bytte fil före rödljus och tvärnitade. han hade dubbdäck och bättre bromsar så han fick stopp lite lite tidigare än mig ). Han klarade sig helt då min regplåt träffa precis på plastkåpan för hans löstagbara dragkrok.

    Men min front fick sig en känga, blev lite lack-krackeleringar och balken innanför trycktes ihop lite. Allt det där är redan fixat, förutom en lackning av fronten. (balken och skumgummit var bara att ta bort och forma tillbaka och montera dit igen.)

    Grejjen är att min IC är ganska stor http://www.garaget.org/?car=68800&image=626506 och med min montering låg den i stort sett klämmd mellan krockbalken och den balk jag monterat framför kylaren.

    Jag ser inga skador på svettsfogarna på IC:n och att "höra" någon läcka vid gaspådrag är omöjligt med alla andra höga ljud. Samt att märka av någon effektskillnad när bilen spinner på 1-3:an med vinterdäck och jag inte är van att gasa så mycket på de högre växlarna är typ omöjligt.

    Hade tänkt att försöka provtrycka den på något vis, farsan har tillgång till provtryckningsmaskiner för luftvärmepumpar och dylikt.

    Men hur ska man provtrycka? Ska man se om det går att suga vakum i IC:n? Eller utsätta för visst tryck (hur högt?)?. Och tips på hur man ska lösa slanganslutningarna? Antar att det bara är någon liten slang ifrån provtryckningsmaskinen med någon nippel... inte 2,5" som jag har på IC:n...

    Nu blev detta lite långt och svamligt som vanligt... så fråga och spåna gärna fritt! Alla tips o trix mottages varmt!

    Kan slänga upp lite bilden på IC:n och övriga grejjer som kan behövas illustreras i morgon när jag får tillbaka kameran...

    Mvh, Schollin
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Jag brukar göra som så att jag lossar insugsgummit från turbon och sätter ett sprayfärgslock över turbons inlopp och drar fast allt med slangklämman. Sedan lossar jag slangen mellan ventilkåpan och insuget (den med backventil) och blåser i den slangen med tryckluft samtidigt som jag håller ett öga på laddtrycksmätaren. Brukar blåsa upp till 1,4 bar (mitt maxladd).

    Det hörs ganska väl om det läcker nånstans. Trycket kommer sjunka sakta om allt är som de ska, smiter väl ner i vevhuset kan man tänka. Om du hör att det pyser men inte hittar läckan så kan en sprayflaska med såpavatten vara bra att spraya med.

    Vet inte om detta är smidigaste sättet på en ng900 men så gör jag på min 9000.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Jag brukar göra som så att jag lossar insugsgummit från turbon och sätter ett sprayfärgslock över turbons inlopp och drar fast allt med slangklämman. Sedan lossar jag slangen mellan ventilkåpan och insuget (den med backventil) och blåser i den slangen med tryckluft samtidigt som jag håller ett öga på laddtrycksmätaren. Brukar blåsa upp till 1,4 bar (mitt maxladd).

    Det hörs ganska väl om det läcker nånstans. Trycket kommer sjunka sakta om allt är som de ska, smiter väl ner i vevhuset kan man tänka. Om du hör att det pyser men inte hittar läckan så kan en sprayflaska med såpavatten vara bra att spraya med.

    Vet inte om detta är smidigaste sättet på en ng900 men så gör jag på min 9000.
    Ska det inte vara helt tätt?
    De svaret har jag fått när jag frågat, och jag har letat som en tok efter en läcka nu i 1-2 månader utan o hitta vart den är, just för att trycket sjunker när man slutar blåsa in luft

    /Matte

  4. #4
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av guzten
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Jag brukar göra som så att jag lossar insugsgummit från turbon och sätter ett sprayfärgslock över turbons inlopp och drar fast allt med slangklämman. Sedan lossar jag slangen mellan ventilkåpan och insuget (den med backventil) och blåser i den slangen med tryckluft samtidigt som jag håller ett öga på laddtrycksmätaren. Brukar blåsa upp till 1,4 bar (mitt maxladd).

    Det hörs ganska väl om det läcker nånstans. Trycket kommer sjunka sakta om allt är som de ska, smiter väl ner i vevhuset kan man tänka. Om du hör att det pyser men inte hittar läckan så kan en sprayflaska med såpavatten vara bra att spraya med.

    Vet inte om detta är smidigaste sättet på en ng900 men så gör jag på min 9000.
    Ska det inte vara helt tätt?
    De svaret har jag fått när jag frågat, och jag har letat som en tok efter en läcka nu i 1-2 månader utan o hitta vart den är, just för att trycket sjunker när man slutar blåsa in luft

    /Matte
    Okej! Ja detta sätt är ju bra... men jag vill inte provtryck hela systemet. utan bara själva intercoolern som är borttagen och ligger på hyllan just nu

    Dessutom vill jag inte använda såpvatten eller dylikt... vill under inga omständigheter få in någonting förutom luft i intercoolern. Det är ju därför jag ska provtrycka den... så jag inte får in skit och slask som sedan letar sig vidare mot motorn

    IC:n är ny och ren inuti, har gått 100mil med denna på... man ser tydligt på den att den fått sig en känga... är många repor av krockbalken, balken bakom, kylaren m.m. men ser ingen skada på den som skulle leda till läckage... vill därför trycktesta/vakumtesta för att se att alla svetsfogar är täta...

    att se till att hela systemet från turbo till insug är tätt är nästa moment...
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av guzten
    Ska det inte vara helt tätt?
    De svaret har jag fått när jag frågat, och jag har letat som en tok efter en läcka nu i 1-2 månader utan o hitta vart den är, just för att trycket sjunker när man slutar blåsa in luft
    Njä, om du gör som jag skriver så kommer du ju trycksätta insuget också. Då läcker det ner mellan kolv och cylindervägg och vidare ut genom vevhusventilationen. Men om du även pluggar vid spjällhuset så bör det ju vara 100% tätt.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  6. #6
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    J...sprayfärgslock...
    detta var ett bra tips! kan jag säkert använda... typ sätta dit en siliconslang-stump och ett passande lock i vardera ända... och sen kanske montera nån nippel eller dylikt i locket/-en som jag kan koppla till trycktestnings-anläggningen.....

    största frågan är väl: suga eller blåsa? och hur mycket tryck vågar man belasta IC:n med?
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  7. #7
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av guzten
    Ska det inte vara helt tätt?
    De svaret har jag fått när jag frågat, och jag har letat som en tok efter en läcka nu i 1-2 månader utan o hitta vart den är, just för att trycket sjunker när man slutar blåsa in luft
    Njä, om du gör som jag skriver så kommer du ju trycksätta insuget också. Då läcker det ner mellan kolv och cylindervägg och vidare ut genom vevhusventilationen. Men om du även pluggar vid spjällhuset så bör det ju vara 100% tätt.
    ska ta och göra så där sen...när jag monterat tillbaka IC:n
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Okej! Ja detta sätt är ju bra... men jag vill inte provtryck hela systemet. utan bara själva intercoolern som är borttagen och ligger på hyllan just nu
    Aha! Då är det enkelt, sätt munnen runt ena anslutningen och handen för den andra och blås.

    Jag gjorde faktiskt så på min gamla IC, som läckte och det märktes tydligt att den inte var hel bara med lungkraft. Detta sättet duger ju inte för att kolla att den är helt hel men det kan ju räcka med ett blåstest för att ta reda på om den läcker. Det är ju rätt enkelt fixat.

    Nått att pyssla med tills du får ett vettigare svar kanske...
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av guzten
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Jag brukar göra som så att jag lossar insugsgummit från turbon och sätter ett sprayfärgslock över turbons inlopp och drar fast allt med slangklämman. Sedan lossar jag slangen mellan ventilkåpan och insuget (den med backventil) och blåser i den slangen med tryckluft samtidigt som jag håller ett öga på laddtrycksmätaren. Brukar blåsa upp till 1,4 bar (mitt maxladd).

    Det hörs ganska väl om det läcker nånstans. Trycket kommer sjunka sakta om allt är som de ska, smiter väl ner i vevhuset kan man tänka. Om du hör att det pyser men inte hittar läckan så kan en sprayflaska med såpavatten vara bra att spraya med.

    Vet inte om detta är smidigaste sättet på en ng900 men så gör jag på min 9000.
    Ska det inte vara helt tätt?
    De svaret har jag fått när jag frågat, och jag har letat som en tok efter en läcka nu i 1-2 månader utan o hitta vart den är, just för att trycket sjunker när man slutar blåsa in luft

    /Matte
    Okej! Ja detta sätt är ju bra... men jag vill inte provtryck hela systemet. utan bara själva intercoolern som är borttagen och ligger på hyllan just nu

    Dessutom vill jag inte använda såpvatten eller dylikt... vill under inga omständigheter få in någonting förutom luft i intercoolern. Det är ju därför jag ska provtrycka den... så jag inte får in skit och slask som sedan letar sig vidare mot motorn

    IC:n är ny och ren inuti, har gått 100mil med denna på... man ser tydligt på den att den fått sig en känga... är många repor av krockbalken, balken bakom, kylaren m.m. men ser ingen skada på den som skulle leda till läckage... vill därför trycktesta/vakumtesta för att se att alla svetsfogar är täta...

    att se till att hela systemet från turbo till insug är tätt är nästa moment...


    Detta är ju inte raketforskning direkt, i synnerhet inte när du har IC ligganes lör på bänken.

    Använd din fantasi, och lite logiskt tänkande.

    Hur många hundra Bar laddar du med turbon? Jaha, bara ca 1,5 bar som mest? Ja varför inte då bara se till att få de båda aslutningarna till IC:n pluggade med nåt som passar, använd fantasin. Och sen en vanlig däckventil i den ena pluggen. Sen kan du pumpa upp tryck med tryckluft och mäta hur mycket tryck du har med en tryckmätare för däck, det bör j räcka rät bra med det tryck du laddar med eller lite över det. Såpvaten sprutar man på på utsidan på IC:n för at de då visar var det läcker med bubblande. Man ska inte ha såpvatten inne i IC.

    Så, det var väl enkelt....?


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  10. #10
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Okej! Ja detta sätt är ju bra... men jag vill inte provtryck hela systemet. utan bara själva intercoolern som är borttagen och ligger på hyllan just nu
    Aha! Då är det enkelt, sätt munnen runt ena anslutningen och handen för den andra och blås.

    Jag gjorde faktiskt så på min gamla IC, som läckte och det märktes tydligt att den inte var hel bara med lungkraft. Detta sättet duger ju inte för att kolla att den är helt hel men det kan ju räcka med ett blåstest för att ta reda på om den läcker. Det är ju rätt enkelt fixat.

    Nått att pyssla med tills du får ett vettigare svar kanske...
    HAHAHA!!

    ska ta och testa så... men troligtvis ger det ingenting... skulle det läcka så mycket skulle det nog verkligen ha märkts av på att man tappar effekten i maskinen...

    men ska testa som sagt! läcker det redan då så är det ju bara att skita i att provtrycka mer seriöst o skaffa ny IC (ogillar scenariot att IC:n verkligen ÄR trasig)
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  11. #11
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av guzten
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Jag brukar göra som så att jag lossar insugsgummit från turbon och sätter ett sprayfärgslock över turbons inlopp och drar fast allt med slangklämman. Sedan lossar jag slangen mellan ventilkåpan och insuget (den med backventil) och blåser i den slangen med tryckluft samtidigt som jag håller ett öga på laddtrycksmätaren. Brukar blåsa upp till 1,4 bar (mitt maxladd).

    Det hörs ganska väl om det läcker nånstans. Trycket kommer sjunka sakta om allt är som de ska, smiter väl ner i vevhuset kan man tänka. Om du hör att det pyser men inte hittar läckan så kan en sprayflaska med såpavatten vara bra att spraya med.

    Vet inte om detta är smidigaste sättet på en ng900 men så gör jag på min 9000.
    Ska det inte vara helt tätt?
    De svaret har jag fått när jag frågat, och jag har letat som en tok efter en läcka nu i 1-2 månader utan o hitta vart den är, just för att trycket sjunker när man slutar blåsa in luft

    /Matte
    Okej! Ja detta sätt är ju bra... men jag vill inte provtryck hela systemet. utan bara själva intercoolern som är borttagen och ligger på hyllan just nu

    Dessutom vill jag inte använda såpvatten eller dylikt... vill under inga omständigheter få in någonting förutom luft i intercoolern. Det är ju därför jag ska provtrycka den... så jag inte får in skit och slask som sedan letar sig vidare mot motorn

    IC:n är ny och ren inuti, har gått 100mil med denna på... man ser tydligt på den att den fått sig en känga... är många repor av krockbalken, balken bakom, kylaren m.m. men ser ingen skada på den som skulle leda till läckage... vill därför trycktesta/vakumtesta för att se att alla svetsfogar är täta...

    att se till att hela systemet från turbo till insug är tätt är nästa moment...


    Detta är ju inte raketforskning direkt, i synnerhet inte när du har IC ligganes lör på bänken.

    Använd din fantasi, och lite logiskt tänkande.

    Hur många hundra Bar laddar du med turbon? Jaha, bara ca 1,5 bar som mest? Ja varför inte då bara se till att få de båda aslutningarna till IC:n pluggade med nåt som passar, använd fantasin. Och sen en vanlig däckventil i den ena pluggen. Sen kan du pumpa upp tryck med tryckluft och mäta hur mycket tryck du har med en tryckmätare för däck, det bör j räcka rät bra med det tryck du laddar med eller lite över det. Såpvaten sprutar man på på utsidan på IC:n för at de då visar var det läcker med bubblande. Man ska inte ha såpvatten inne i IC.

    Så, det var väl enkelt....?
    MVH Tony
    TACKAR! Däckventiler....mycket bra idé! och som du säger...cykelpumpen räcker nog, har t.o.m. en kompressorpump modell skitliten i bakluckan jag kan använda (man är ju lat )

    ang. såpvattnet så har du ju helt rätt! så länge man har byggande lufttryck i IC:n så läcker inget in... tänkte inte så långt

    då är det bara att dra ut i garaget imorrn bitti för mig och testa!! weee
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    J...sprayfärgslock...
    detta var ett bra tips! kan jag säkert använda... typ sätta dit en siliconslang-stump och ett passande lock i vardera ända... och sen kanske montera nån nippel eller dylikt i locket/-en som jag kan koppla till trycktestnings-anläggningen.....

    största frågan är väl: suga eller blåsa? och hur mycket tryck vågar man belasta IC:n med?

    Beror ju på vilken IC det är.


    Vi vet ju att en original med plastgavlar kan börja ge sig över 1,5 bar, ja de tål säkert 1,5 statiskt, men det brukar kunna bli korta tryckstötar över det som antagligen dödar dem.

    Den GIK-IC jag hade för länge sedan, en helalu, den var provtryckt med 7 Bar.


    Finns ju heller ingen vettig anledning att trycktesta med så mycket mer än vad man sen ska ladda med.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  13. #13
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    J...sprayfärgslock...
    detta var ett bra tips! kan jag säkert använda... typ sätta dit en siliconslang-stump och ett passande lock i vardera ända... och sen kanske montera nån nippel eller dylikt i locket/-en som jag kan koppla till trycktestnings-anläggningen.....

    största frågan är väl: suga eller blåsa? och hur mycket tryck vågar man belasta IC:n med?

    Beror ju på vilken IC det är.


    Vi vet ju att en original med plastgavlar kan börja ge sig över 1,5 bar, ja de tål säkert 1,5 statiskt, men det brukar kunna bli korta tryckstötar över det som antagligen dödar dem.

    Den GIK-IC jag hade för länge sedan, en helalu, den var provtryckt med 7 Bar.


    Finns ju heller ingen vettig anledning att trycktesta med så mycket mer än vad man sen ska ladda med.

    MVH Tony
    även detta du skriver låter mycket klokt IC:n är en hel-alu se bild:
    http://www.garaget.org/archive/71009...800-626506.jpg

    ska montera gt30 turbo snart och har väl inte tänkt efter hur mycket som ska laddas men är väl säkert inte över 2 bar iaf? (blir ju mapparen som får avgöra detta)

    så jag tycker IC:n bör ju klara närmare 3bar för att överleva oändligt länge.

    enligt specen när jag köpte skulle den klara nånstanns mellan 450-650hk beroende på omständigheterna...

    jag börjar med elektriska bildäcks-/cykelpumpen. håller den tätt då så anser jag den vara tät. annars märks det ganska snabbt vid mappning med nya turbon om den pallar trycket eller inte


    Edit: Ändrade tilll bildlänk istället för img-tag pga forumreglernas begränsning om max bildbredd om 800 pixlar. Moderator /LM
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Med en lös intercooler är enklaste sättet att fylla den med vatten och låta stå ett tag. Är det läckage börjar vattnet sippra ut..
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Med en lös intercooler är enklaste sättet att fylla den med vatten och låta stå ett tag. Är det läckage börjar vattnet sippra ut..
    känns inge bra att ha vatten i den.... jag kör på luft enligt tidigare råd. tätar med nått i varje ändar och en däckventil i ena tätningen på ena sidan. där pumpar jag tryck....funkar nog fin fint!

    vatten känns kasst.

    antar att vatten pga dencitet/ytspänning osv bara läcker ut om det är ett ordentligt hål, eller om man kan pressa in vattnet med nått tryck. låter hur som helst som en dålig ide :/

    blir som sagt luft
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Ska du vara 100% säker på att hitta minsta läcka då ska du göra som Urban skrev. Stora tryck tankar för kompressorer testas på de viset är väll känt. Men du kan istället sänka den i badkaret och som du skrev täta ena sida och till andra använd en back ventil. ( tip vevhus ventil)Tryck endast 0,5bar de räcker och då ser man om luften kommer ut ( bubblar). Använd lite fantasi som skrevs av andra forums medlem. Jag tätade min med BMW soppa filter och fick på köpet ingång av 6mm på vilken kunde jag sätta slang med min backventil från VHV.
    Personligen tror jag att du kommer inte att märka någon skillnad( prestanda) om de läcker lite men för din egen skull kan var tryggt att du gör test ändå.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  17. #17
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Nu har jag trycktestat min IC på ett vis som gör mig själv lagom nöjd och "säker" på att den inte läcker.

    Jag satte dit de 2,5" 90graders böjjarna som jag vanligtvis också använder, men tryckte in ett lock ifrån en sprayburksflaska i vardera ände och skruvade åt rejält med slangklämmor. I det ena sprayburkslocket hade jag omsorgsfullt monterat en däcksventil med tillhörande täta backventil.

    Sen kopplade jag stora verkstadskompressorn till däcksventilen och trycksatte upp till 2kg (vet inte riktigt hur många bar det är, men det var lagom enligt den mekanikern jag litar på som tagit hem intercoolern åt mig ifrån asien). Man såg/kännde tydligt på siliconslangarna att dom var belastade... säkert mer än vid vanligt bruk på bilen.

    När trycket var uppbyggt kopplade jag loss komprossorn och lär intercoolern ligga i 3 timmar. Därefter kontrollerade jag trycket, vilket var exakt detsamma som jag pumpade i.

    = intercoolern är i mitt tycke tät
    om inte annat visar det sig nästa år när mitt gtbb agg monteras
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    418
    2 Kg = 2 Bar

  19. #19
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av Kristian Aero
    2 Kg = 2 Bar
    de jag trodde... men vågade inte dumförklara mig själv genom att säga helt fel så jag sa bara vad jag gick utefter för skala

    TOPPEN! Då klarar den lätt 2bar konstant tryck alltså! Säkert mycket mera... men 2bar räcker nog jäkligt långt för mig
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

Liknande ämnen

  1. Reparation efter krock! (bilder)
    Av Marre90 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 18:24
  2. pris på huv till 9-5 efter krock?
    Av Johannes80 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-20, 18:35
  3. Efter en krock i en Saab 9-3 årsm. 99
    Av kocken123 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-17, 23:31
  4. Provtrycka ?
    Av airflowfredde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-05-12, 18:04
  5. 9000 som klarat sig fint efter krock!
    Av Trued i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2004-12-30, 03:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •