Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: powerflex bussningar vs original?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malung
    Inlägg
    462

    powerflex bussningar vs original?

    har i dagsläget bytt ut motorfästet och växellådsfästet mot powerflex pga att få mer stadga, men det var ett tag sen, och nu har jag börjar med att riva ner bilen pga av andra skäl och kom på att man kanske skulle passa på byta länkarmsbussningar, krängningshämmarbussningar fram och bak plus dom där staget mellan krängningshämmaren och länkarmen.

    skulle jag köpa allt det i powerflex hamnar jag nånsstan runt 2k så min fråga är om man kanske lika gärna kunde köpa allt org det borde ju bli nästan lika bra eller blir bilen stöare med pwerflex iochmed att dom är lite hårdare?
    Saab 9000 cse numera 2,3 konv och nira tuned
    http://www.garaget.org/sleepy

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    319
    Detta har varit uppe många gånger förut, prova och sök lite....

    Har bytt ut samtliga bussningar där det funnits Polyuretan att köpa, de senaste på styrväxeln. Jag tycker det var en vettig investering, medan vissa andra menar på att det mest är bortkastade pengar jfrt med nya originalbussningar. Jag har ju inte kunnat göra en direkt jämförelse mot "nya original" men med min (då) c:a 10000 mil gamla bil så gjorde det stor skillnad. En stor fördel är att polybussningarna oftast är delade och väldigt lätta att montera.

    Om du ska börja nånstans så är det främre bärarmsbussningarna som ligger högst på listan..

    Åsikterna är många om desse färgranna....
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 237
    Citat Ursprungligen postat av PmAero
    Om du ska börja nånstans så är det främre bärarmsbussningarna som ligger högst på listan..

    Åsikterna är många om desse färgranna....
    Du menar väl bakre bärarmsbussningen (fram) gissar jag
    Den anser jag vara viktigast att styva upp. En snållösning som funkar bra är att styva upp en std bussning med en plasthylsa, en s.k "bennyhylsa". Borde finnas både trådar och ritningar på den på forumet.
    Uppstyvning av den bussningen är nödvändig när man passerat 400-420Nm

    Rent generellt ger styvare bussningar ett något styvare chassie, men komforten blir lidande med mer vibrationer och högre vägljud.
    Styvare bussningar upphäver inte att hela karossen flexar vid kurvtagning
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 103
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Citat Ursprungligen postat av PmAero
    Om du ska börja nånstans så är det främre bärarmsbussningarna som ligger högst på listan..

    Åsikterna är många om desse färgranna....
    Du menar väl bakre bärarmsbussningen (fram) gissar jag
    Den anser jag vara viktigast att styva upp. En snållösning som funkar bra är att styva upp en std bussning med en plasthylsa, en s.k "bennyhylsa". Borde finnas både trådar och ritningar på den på forumet.
    Uppstyvning av den bussningen är nödvändig när man passerat 400-420Nm

    Rent generellt ger styvare bussningar ett något styvare chassie, men komforten blir lidande med mer vibrationer och högre vägljud.
    Styvare bussningar upphäver inte att hela karossen flexar vid kurvtagning
    + fjäderbensstag, gjorde otrolig skillnad.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    620
    Medlem#
    6922
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Du menar väl bakre bärarmsbussningen (fram) gissar jag
    Den anser jag vara viktigast att styva upp. En snållösning som funkar bra är att styva upp en std bussning med en plasthylsa, en s.k "bennyhylsa".
    Hur går man till väga då? Är det säkert att ta bort förstärkningen vid bärarmens bakre infästning (den som ser ut som en flygplansvinge) utan någon lyftvagn? Tänk om hela skiten vrider sig, då står man där med brallorna ner? Eller hur går ni till väga?

    MvH
    -FaeN

Liknande ämnen

  1. Powerflex Bussningar!!
    Av Danne*Saab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 00:17
  2. Powerflex bussningar og 900
    Av 900 Micke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-12-06, 02:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •