Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Ang JT 3"

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    47

    Ang JT 3"

    Ska köpa mig ett nytt avgassystem men funderar på om man ska välja den satsen med en ljuddämpare eller 2st. Någon som vet hur pass mycket den låter med 1 ljuddämpare, klarar man besiktningen?

    Tror ni att det hade sett dumt ut med deras 5" ändrör eller ska man gå på 4". Någon som kanske sitter inne med någon bra bild på ändröret som medföljer?

    Dom på JT är dom bra att ha och göra med? ska lämna in bilen där och få det monterat nämligen. Dom skulle testa ut någon nytt ändrör så jag fick köpa en halvsats billig plus gratis montering.

    MVH Alexander.
    Saab 9-3 2.0t -99

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    64
    Tjena, jag har ett JT 3". Är riktigt nöjd. Låter väl rätt mkt när man gasar på, men inte när man ligger och inte pressar.

    Jag har bilder på röret vet ej om det är på 5"-slutröret men jag antar det eftersom det är stort.

    / Jonas

    Edit: Jag har det med en ljuddämpare

  3. #3

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922
    Kör på 2dämpare, helsats. Men tänkte prova att gå ner på en bara för att se hur det blir. Med 2 st hör man lite sportigljud men det är inget som man uppfattar som en mer motorstarkbil enligt mig. Bra som sleeper eller om man vill kunna åka till närmaste livsmedelsaffär utan att få blickar.

    Ända nackdelen med 2 dämpare är att den sista är ganska så tung så det är lätt att det blir ett glapp mellan bakspoilerna och ändröret. Går att fixa med lite band eller dylikt.

    MvH
    -FaeN

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    169
    Så bra att det dök up en sånhär tråd! Jag har hört att JT's avgasystem rostar, hur ställer ni er till det? Man bor ju i Stockholm där dom saltar hej vilt så det skulle vara bra att veta.

    //MVH
    - Saab 900 2.0T Maptun Stage 5
    http://www.garaget.org/?car=43109

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Om du får det billigt plus montering så tveka inte! Ljudet är underbart med två dämpare, 1 blir för högljutt enligt mig. Det svåra med JT är inpassningen, få slutröret snyggt etc. Tog tid för mig, men den biten lär ju JT själva lösa perfekt för dig.

    I instruktionen för JTs system står det att man skall spraya alla svetskarvar och fogar med kallgalv innan montering. Tror många missar det, då är livslängden sådär. Finns andra trådar här, vissa kör slut på systemet på två år i saltvintern, andra får det att hålla jättelänge. Kallgalv, och regelbunden varvkörning samt en och annan avspolning undertill även under vintern så tror jag det håller.

    Spool-up, ljud, effekt - allt blir bättre med 3" fullflöde.
    MEDLEM 7032.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av turb0pr0pp
    Så bra att det dök up en sånhär tråd! Jag har hört att JT's avgasystem rostar, hur ställer ni er till det? Man bor ju i Stockholm där dom saltar hej vilt så det skulle vara bra att veta.

    //MVH
    Jag är nöjd med kvalitén än så länge
    Har haft mitt system sedan -00 och kört ca 14k med det och det är snart lika många mil som originalsystemet höll..
    Nu slipper ju jag saltet förvisso

    Originalsystemet kollapsade invändigt kan jag tillägga.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    125
    Köp ett JT med 1st dämpare om du är ute efter att få ut ngn effekt av systemet. Med två dämpare får du bara sportigare ljud men knapp märkbar effekt... Denna infon har jag fått av en Saab montör/Stortrimmare

    Mvh.
    9-5 Aero SC -04 ,9-3 SS Aero -04 Såld , 9-5 Aero -04 Såld, 9-5 Aero -02 Såld, 900 Ng T Talladega (Viggen) Såld
    http://www.garaget.org/Nordie

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    47
    Det där med att ändröret är snett är precis det som dom ska fixa till! det är därför dom ska ha min bil i 2dagar och att jag får köpa ett system billigt.

    Vissa säger med 1dämpare vissa med 2. Kör nog dock på 2st, låter det för lite så köper jag mellanröret utan dämpare och monterar.
    Saab 9-3 2.0t -99

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Köp med två dämpare. Jag hade en dämpare på mitt system på min ng900. Och det lät ganska mycket inne i kupén.

    http://www.garaget.org/video/hju4dbqe3tla lät en del utanför också
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  11. #11
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Citat Ursprungligen postat av Nord
    Köp ett JT med 1st dämpare om du är ute efter att få ut ngn effekt av systemet. Med två dämpare får du bara sportigare ljud men knapp märkbar effekt... Denna infon har jag fått av en Saab montör/Stortrimmare

    Mvh.
    Så vadå? Jag skulle lika gärna kunna köra på originalavgassystem på min gula?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    64
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Köp med två dämpare. Jag hade en dämpare på mitt system på min ng900. Och det lät ganska mycket inne i kupén.
    Jag upplever inte att det låter så speciellt mycket inne i kupén, beror ju på om man jämför med original.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    storuman
    Inlägg
    119
    vad säger SBP om man tar bort en dämpare?
    Kör Saab 9-5 sportkombi 2,3t vector och Saab 9000 a50 2,0t steg 1

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Emmaboda
    Inlägg
    85

    Hallå

    Har kört med en ljuddämpare vid två besiktningstillfällen utan att de anmärkt eller äns nämnt det.

    Har inte hört någon bil med 2 dämpare så jag har inget att jämföra med men vad gäller en dämpare så är det högt ljud när bilen är kall för att efter ca en minut vara precis lagom mullrande dovt.

    Har själv en 9-5 och vad gäller ljudnivån i kupen så hörs det i motorvägsfart i stort sett ingen skillnad mot orginal, men när man gasar på så hörs det stor skillnad mot orginal. Dock inte jobbigt högt vilket min sambo o lille 2-åring kan intyga.

    Är du rädd för att folk ska kolla när du åker o handlar, som nämdes tidigare, så köp det med 2 dämpare annars kör med 1.

    ang jt-personal/service så är jag mkt nöjd

    ang rost: har kört med mitt system ca 8000 mil utan problem, har dock inte varit under o kollat på sista tiden.

    Mvh Joakim
    Faster=Better
    9-5 Aero -02 st3 (333hk/450nm enl. Sid)
    Nu med full info i Sid & Aux in i As3

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    289
    har själv 2½" avgassystem på min 9-5 med enbart en dämpare i slutet , låter lagom på tomgången samt inget onödigt buller i kupen
    Saab 9-3 Vector Biopower -08

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    169
    Nu är jag nästan övertygad att köpa mig en JT helsats med sportkat. Har ni något tips på nåt sorts rostskydd jag kan behandla det med innan montering?
    Jag har redan något sorts 3" avgassystem men det börjar komma till åren (läs: rost).

    Fy sjutton för korrosion!

    //MVH
    - Saab 900 2.0T Maptun Stage 5
    http://www.garaget.org/?car=43109

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Citat Ursprungligen postat av d_beerg
    vad säger SBP om man tar bort en dämpare?
    Till mig sa dom ingenting. Dock fick dom plocka fram en extra stor avgasmuff till mitt utblås jag hade
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    sverige
    Inlägg
    18

    jt

    Hej !
    Har monterat ett jt sys på en kompis Saab 9000 2,3s.
    Ljudet helt ok, effekt vet man om man bromsar bilen men självklart är fullflödes bättre än icke fullflödes.
    De jag blev besviken på var passform i skarvar, mycket pasta för att bli tätt. simons sportsystem har bättre passning.
    O på tal om simons sportsystem så stod det simons på en ljuddämpare som vi fick med i satsen.
    Personligen hade jag valt Ferrita. Monterat de på min mors 9000 cse ltt
    o de passar bra i skarvar livstid garanti men sticker lite för långt ut vid stötfångare. Det är ju smaksak såklart.
    Själv har jag byggt i rostfritt från Ferrita på min og 900.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen OG9-5
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •