Tjena!
Ska ta bort remskivan (den vevaxelgivaren sitter bakom) på min 9000 -90 2.0t men B202 motorn.Jag undrar vad är det för storlek man ska ha på hylsan där?Är det 30 eller 32?
Tjena!
Ska ta bort remskivan (den vevaxelgivaren sitter bakom) på min 9000 -90 2.0t men B202 motorn.Jag undrar vad är det för storlek man ska ha på hylsan där?Är det 30 eller 32?
Min 9000 http://www.garaget.org/show.php?car=4421
Min 900 http://www.garaget.org/?car=119299
Saab 9000 A50
Har något minne av att det är 32mm(dock inget jag kan garantera)
Mvh/Patrik
Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
STCS #5587
30 var det tydligen på min bil Har nån något tips hur man ska låsa så att motorn inte snurrar när man drar av muttern?
Mvh
Min 9000 http://www.garaget.org/show.php?car=4421
Min 900 http://www.garaget.org/?car=119299
Saab 9000 A50
Antar att bilen står uppallad:
I med växel, låt någon trampa på bromsen medan du drar lös bulten(kan sitta jäkligt hårt). Eller använd en Muttermaskin (rekomenderas).
Mvh/Patrik
Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
STCS #5587
Eller stor skruvmejsel i startkransen + medhjälpare..
Saab 62-93
den ska sitta med 170 nm, det är dubbelt så hårt som toppackningen ungefär.
så jag skulle tro att om den sitter fast rostad kan den vara omöjlig att få loss utan mutterdragare. i värsta fall ta till vinkelslip för att få loss.
det bästa är nog att få ur motorn och sätta något mot vevaxeln.
den s ka väl inte behöva lossas normalt. inte ens för att byta kedjan. inte heller för att byta lager... eller du ska kanske byta vevaxeln då?.
kedjan drar man runt, och lager byter man med motorn ur.
vissa modeller kan vara annorlunda men 9000 inte
Det är nån bult där nere som är felgängad? Är det inte den? Isåfall kan man slita åt andra hållet
Jag stog på bromsen medans farsan slet som ett djur på bulten så lossnade den
Mvh
Jag har inte hittat nån felgängad bult i de där regionerna på min B202:a iaf. Men kan kanske skilja mellan årsmodellerna?Ursprungligen postat av -= Marcus =-
Som sagts så är en bra muttermaskin att föredra!
Mvh/Patrik
EDIT:
Eftersom han nämner vevaxelgivaren, så kanske det är den som ska bytas. O sitter inte skruvarna till den bakom vevaxelremskivan?Ursprungligen postat av TomasAndersson
Minnet kan iofs vara lite suddigt......(men det är smaskigt med whisky)
Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
STCS #5587
Vevaxelgivaren sitter bakom remskivan fram till att kortmotorn kom om jag inter missminner mig
En körnare och hammare så är den lös ganska snart, slå bara åt rätt håll.
9-5 Aero -02
900 RWD - evighets projektet
Den vänstergängade skruven du far efter är den till remhjulet på remspännarenUrsprungligen postat av -= Marcus =-
Prövade det dära med en växel.Men motorn flexar för mycke.Har ju tagit bort toppen så man har ju inte så mycke som stagar motorn nu.Ringde svenska bil idag.De skulle ha 732kr för svänghjulsstopp Men jag tänkte jag ska ju byta toppen så kan man inte lägga in en träkloss i nån av cylindrarna och skruva dit toppen och sen dra loss bulten?Ursprungligen postat av simmar´n
Mvh
Min 9000 http://www.garaget.org/show.php?car=4421
Min 900 http://www.garaget.org/?car=119299
Saab 9000 A50
Jo, den ska absolut bort om man ska byta kedja, hur gör du annars?Ursprungligen postat av TomasAndersson
Att bara dra runt en ny kedja och låta de gamla vevaxeldrevet sitta kvar låter ju riktigt intelligent.
9-5 Aero -02
900 RWD - evighets projektet