Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Tickande ljud från motor OG9-5

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563

    Tickande ljud från motor OG9-5

    När jag startar min bil kall så hör jag ett tickand ljud ganska tydligt, när den har gått ca 1 min på tomgång så försvinner det, kan det vara ventilerna som låter, när jag gasar lite så följer ljudet med det ökar när jag gasar alltså. Sen om bilen är varm när jag startar den så låter det inget. Det gäller en 9-5 Aero den i signaturen.

    PS. vet ej riktigt hur ett ventilknack låter.


    Mvh Micke

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 483
    när bytte du olja senast?
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563
    Olja byttes för ca 450 mil sedan och stift byttes samtidigt så oljan är det inget problem med och rätt nivå är det också.

    Mvh Micke

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    187
    Det är säkerligen ventilerna som låter. hade det vart kedjan så hade det låtit hela tiden. Det mest teoretiskt är att oljetrycket inte hålls uppe mellan starterna eftersom ventiltryckarna justeras med oljetrycket. Men vad det kan vara för fel kan jag inte svara på. Är inte soppas kunnig på motorn.

    Mvh
    Kristian Möller
    Saab 9-3 SS Aero -04
    www.garaget.org/Kristian_Moller

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892
    Citat Ursprungligen postat av Phasio
    Det är säkerligen ventilerna som låter. hade det vart kedjan så hade det låtit hela tiden. Det mest teoretiskt är att oljetrycket inte hålls uppe mellan starterna eftersom ventiltryckarna justeras med oljetrycket. Men vad det kan vara för fel kan jag inte svara på. Är inte soppas kunnig på motorn.

    Mvh
    Kristian Möller
    Jag tror du lyckades rätt bra med den beskrivningen...

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563
    Om det skulle vara ventilerna är det en dyr historia att fixa.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    185
    Till 99,99% tryckara som spökar lite... Läser man instruktionsboken så är det fullkomligt normalt. Man ska dock undvika att varva onödigt mycket, men vem gör det med en kall motor ändå????
    SAAB 9-5 SE 2.0t -99, Toyota MR2 GTi -95, Buggy -66
    SAAB 9000 2.3i under renovering
    http://www.garaget.org/Markus_MR2

  8. #8
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Ska finnas nåt medel som rengör hydrauliska ventillyftare. En på jobbet använde detta på en 9000 2,3T som tickade rejält mycket & den blev helt tyst, tror det var Wynn´s Hydraulic valve lifter concentrate han använde! http://www.wynns.se/pdf/oljeprodukter.pdf

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563
    Citat Ursprungligen postat av SAAB_Markus
    Till 99,99% tryckara som spökar lite... Läser man instruktionsboken så är det fullkomligt normalt. Man ska dock undvika att varva onödigt mycket, men vem gör det med en kall motor ändå????
    Jag tycker att det låter för mycket för att vara normalt. Jag kör inte bilen så det varvas ingenting :-)

  10. #10
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Du sak nog lyfta av ventilkåpan och känna på tryckarna och leta efter en eller flera som är slappa, tänk bara på att nockarna på kammarna inte ska ligga imot tryckarna när du känner efter så man får vrida runt motorn och känna efter, ta gärna något i trä och känn på dom. Hittar du någon slapp så har du felet där och då är det bara att byta ut den/dom.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563
    Citat Ursprungligen postat av Mokko J
    Du sak nog lyfta av ventilkåpan och känna på tryckarna och leta efter en eller flera som är slappa, tänk bara på att nockarna på kammarna inte ska ligga imot tryckarna när du känner efter så man får vrida runt motorn och känna efter, ta gärna något i trä och känn på dom. Hittar du någon slapp så har du felet där och då är det bara att byta ut den/dom.
    Räcker det att lyfta på ventilkåpan, jag behöver inte lyfta av toppen då.

    Mvh Micke

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    67
    så här är det, i din motor sitter det hydraliska tryckare, som på de flesta saab motorer börjar dessa läcka förr eller senare, vilket gör att det försvinner lite olja från tryckarna när du stängt av motorn eftersom oljetrycket försvinner,... när du startar motorn så får du upp ett olje tryck och då fylls tryckarna med olja igen, och då slutar motorn ticka,.... inge farligt med det, helt normalt så du kan vara lugn
    Saab 9000 2,3 FTT

  13. #13
    Kan det inte vara spridarna som öppnar och stänger ?

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Kan det inte vara spridarna som öppnar och stänger ?
    Varför skulle dom bara låta vid kall start, borde dom inte låta hela tiden om dom öppnar och stänger hela tiden eller kan dom också låta bara vid kall motor.
    Bytte till en snor dyr olja idag Castrol SLX 0W30 ska se om det blir någon skillnad.

    Mvh Micke

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563
    Ingen skillnad efter oljebyte
    Är det lätt att se vilken eller vilka tryckare det är som är dåliga.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 350
    Det finns väl speciella oljor som kan tysta ner tickandet?Tror det var en på jobbet som hade en tickande motor.Han hade nån olja som man slog i med den vanliga oljan TROR jag.Det kanske kan hjälpa lite.


    Mvh

  17. #17
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Citat Ursprungligen postat av Robin C
    Det finns väl speciella oljor som kan tysta ner tickandet?Tror det var en på jobbet som hade en tickande motor.Han hade nån olja som man slog i med den vanliga oljan TROR jag.Det kanske kan hjälpa lite.


    Mvh
    Som jag nämt innan i tråden http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 75#1465375 så tickade en polares också rejält, men efter han slog i wynn´s medel så blev den helt tyst!

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563
    Tack för alla svar, jag har nu hittat felet det läcker från grenröret måste jag byta grenröret eller går det att svetsa, skickar med en bild så ni kan se hur det ser ut. Bilden är klickbar
    Hur kan det spricka så här, jag tycker det har spruckit lite konstigt mitt i liksom, kan ju vara ett tillverkningsfel.

    Mvh Micke


  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hmmm...hann precis läsa igenom tråden. Skulle just säga att det snarare lät som en läcka, från grenrör/grenrörspackning/downpipe eller liknande. Rätt så klassiskt när det tystnar efter ca. en minut eller så (precis när det har blivit varmt nog för att täta till läckan).

    Skaffa ett nytt (beggat) grenrör, ingen större vits att ge sig på att svetsa i det. Tämligen sällsynt att de spricker och ganska billiga begagnade.

    Har du stag mellan block och turbo?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hmmm...hann precis läsa igenom tråden. Skulle just säga att det snarare lät som en läcka, från grenrör/grenrörspackning/downpipe eller liknande. Rätt så klassiskt när det tystnar efter ca. en minut eller så (precis när det har blivit varmt nog för att täta till läckan).

    Skaffa ett nytt (beggat) grenrör, ingen större vits att ge sig på att svetsa i det. Tämligen sällsynt att de spricker och ganska billiga begagnade.

    Har du stag mellan block och turbo?

    Mvh

    KK
    Jag gjorde ett eget stag när jag bytte turbo och det har jag kollat och det är fortfarande helt och sitter som det ska. Är det likadant grenrör till alla 9-5:or.

Liknande ämnen

  1. Tickande ljud i motor
    Av jonathanle97§ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-02-19, 10:57

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •