Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 101

Ämne: Besikta bilen imorgon, hur ska det här gå ? *Yeehaaa :-)*

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 619

    Besikta bilen imorgon, hur ska det här gå ? *Yeehaaa :-)*

    Imorgon kl 0820 ska jag besikta kärran.
    Läste precis en annan tråd här på forumet där personen fick en 2a för modifierad motor !

    Så, kan jag rycka säkring 5 på bilen för att få den att gå någorlunda "lugnare" ?
    Hur kommer bilen gå i övrigt när man tagit ur säkringen ? Tomgång, avgasvärde, vid gaspådrag osv ?

    Bilen är min 9000 CSE 2,3T -93.
    Mvh Timmy

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 024
    Medlem#
    6874
    Den skall då endast gå på grundladdtryck!
    X-rör brukar kanske inte gillas på Sbp!

    Mvh/Roberth

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 619
    Jo precis, det är väl det som händer när man tar ur den säkringen.
    Frågan är bara: Kommer den gå dåligt (så att dom misstänker något fuffens pga det?)
    Mvh Timmy

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 024
    Medlem#
    6874
    Den påverkar bara laddtrycket, den kommer/skall bara gå på glt då, påverkar inget annat.
    Sen är det bara hoppas att avgas värderna är ok.

    Mvh/Roberth

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 619
    Tack för snabbt svar !
    Blir spännande det här.....
    Mvh Timmy

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 123
    Medlem#
    7182
    Tomgången och avgasvärdena förändras inte. Vid gaspådrag kommer du märka att den är slö. ;-)

    Eftersom du har relativt mycket mos så misstänker jag att du har lite högre grundladd än standard (0,4-0,45bar) vilket gör att bilen kanske t om kommer att gå som en 2,3T skall gå orginal.

    Hursomhelst, lycka till med besiktningen! Om du vill vara riktigt säker så kan du ju sätta i en trasig säkring. Tvivlar dock på att någon besiktningsman skulle börja rota i säkringsboxen.


    Mvh

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 024
    Medlem#
    6874
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Tack för snabbt svar !
    Blir spännande det här.....
    Lycka till!

    Mvh/Roberth

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 619
    Frågar dom varför jag ryckt säkringen säger jag bara att det är för att jag inte vill köra på is och snö med 400hk+
    Mvh Timmy

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 024
    Medlem#
    6874
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Frågar dom varför jag ryckt säkringen säger jag bara att det är för att jag inte vill köra på is och snö med 400hk+
    Eller så har du en flaska starkt, å en låda godis bredvid varningstriangeln!

    Mvh/Roberth

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    621
    Medlem#
    6922
    Berätta gärna hur det gick imorrn !
    Har nämligen tid snart jag med.

    Lycka till!

    MvH
    -FaeN

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458
    lycka till! Hoppas du slipper någon surgubbe.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 204
    Jag brukar dra ur kontaktstycket till ventilen 5mm.
    Det ser ut som den sitter i men är ändå inte inkopplad.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 531
    Nu vill vi ha rapport.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 619

    suck

    Gick väl egentligen som förväntat.

    Rullade in och killen tog betalt. (riktigt bra besiktnignskille f.ö. verkar ha vaknat på rätt sida !)
    Han sneglade på intercoolern och öppnade huven.
    "Ojdå", sa han bara och det kom 2 andra killar för att titta. *knapp knapp på datorn*
    Gick direkt till bagaget och kollade (antar att han letade efter batteriet).
    Kollade ljusen *knapp knapp på datorn*.
    Hissade upp bilen och hörde igen "ojdå".
    Han körde en sväng (på glt) och man hörde att han gasa lite xtra ute på parkeringen, så han hade nog fattat vad som var under huven.

    Han kom tillbaka efter några minuter och sa:
    "Jahaaa..... om du kommer med mig här och tittar på pappret, så ska du få lite att pyssla med i vinter"

    1 - Strålkastare reflektor vänster skadad (den visste jag och ska byta båda då jag anser att det är för dålig ljusbild i båda två).
    2 - Ändring: Motor, reg besiktning alt. återställande. Besiktning ska utföras av Bilprovningen.
    3 - CO-halt tomgång, för hög.
    4 - CO-halt förhöjd tomgång, för hög.
    5 - Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktig.

    Så, frågor:
    Strålkastare reflektor vänster skadad
    Någon som har 2 fräsha liggandes ? (ska lägga ut köpes annons)

    Ändring: Motor, reg besiktning alt. återställande. Besiktning ska utföras av Bilprovningen.
    Vad behöver återställas ? Jag menar, måste man ha original IC, avgas, turbo och grenrör blir det ju lite pyssel. Behöver man bara snygga till lite med rör, slangar och byta till annat grenrör så blir det ju genast lite lättare, men räcker det tro ?

    CO-halt tomgång, för hög.
    Vad kan detta bero på ? Har ju märkt att tomgången svajar mellan 1200-1300 RPM för att efter 10-15 sekunder lägga sig stabilt på 800 RPM ca.

    CO-halt förhöjd tomgång, för hög.
    Vad betyder denna punkt: "Förhöjd tomgång" ?

    Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktig.
    Frågan är ju om det inte sitter en race-kat på bilen, har kollat under men det som ser ut som kat kan ju vara tomt skal bara. Kan det isåfall orsaka alla 3 punkter (3, 4, 5) att fela ?

    Citat Ursprungligen postat av Roberth
    Den påverkar bara laddtrycket, den kommer/skall bara gå på glt då, påverkar inget annat.
    Sen är det bara hoppas att avgas värderna är ok.
    Avgasvärde var som sagt inte bra, se ovan.

    Citat Ursprungligen postat av Roberth
    Den skall då endast gå på grundladdtryck!
    X-rör brukar kanske inte gillas på Sbp!
    Det sticker ju helt klart ut, så måste byta det till nått annat, förslag för att behålla samma prestanda / effekt ?

    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Eftersom du har relativt mycket mos så misstänker jag att du har lite högre grundladd än standard (0,4-0,45bar) vilket gör att bilen kanske t om kommer att gå som en 2,3T skall gå orginal.
    0,7 stabila på GLT.
    Mvh Timmy

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    336
    Trist att den inte gick igenom men inget som inte går att ordna (antar jag). Kan du lägga upp en bild på hur det ser ut under huven?
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    992
    Tråkigt att den inte gick igenom.

    Angående byte av intercooler så beror det nog lite på besiktningsmannen. När jag var inne förra hösten med aluic:n var de och hacka lite på den. Jag försökte förklara att original är i plast (gavlar) och hade gått sönder så jag köpte en som var helt i alu som också ska hålla. De mumlade då något om att vi får väl provköra och se om den är trimmad. Efter provtur på GLT så tyckte besiktningsmannen att den gick normalt och jag fick inte någon 2:a på ändrad motor. Om jag var dig skulle jag prova byta grenrör och sedan besiktiga igen. Kontoll om du har en kat också självklart. Finns det ingen sådan köp en och häng dit, se till att du har en ordentligt varm motor och kat innan kontroll av avgasvärden. Min hade också "fel" värden men efter varmkörning så gick det bra.

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 619
    Citat Ursprungligen postat av Mussla
    Trist att den inte gick igenom men inget som inte går att ordna (antar jag). Kan du lägga upp en bild på hur det ser ut under huven?
    Så här ser det ut (byggd för funktion (om det nu ger någon förbättring), inte utseende enligt förra ägaren)


    Röda röret nere till höger går till ett monster-filter.
    Det är ju "sådär" smart å måla det rött, drar ju till sig uppmärksamhet. Jag menar, grenröret drar ju till sig så det räcker, no need to improve

    Citat Ursprungligen postat av Break out
    Tråkigt att den inte gick igenom.

    Angående byte av intercooler så beror det nog lite på besiktningsmannen. När jag var inne förra hösten med aluic:n var de och hacka lite på den. Jag försökte förklara att original är i plast (gavlar) och hade gått sönder så jag köpte en som var helt i alu som också ska hålla. De mumlade då något om att vi får väl provköra och se om den är trimmad. Efter provtur på GLT så tyckte besiktningsmannen att den gick normalt och jag fick inte någon 2:a på ändrad motor. Om jag var dig skulle jag prova byta grenrör och sedan besiktiga igen. Kontoll om du har en kat också självklart. Finns det ingen sådan köp en och häng dit, se till att du har en ordentligt varm motor och kat innan kontroll av avgasvärden. Min hade också "fel" värden men efter varmkörning så gick det bra.

    /Jonas
    Jag tror inte heller det var ICn som gjorde det, men man är ju lite närvör för att allt som blänker där under drar till sig uppmärksamhet och att dom letar efter ännu mer saker då. Turbon t.ex, stor blank rackare med blåa tjocka slangar. Går inte att missa och underifrån (när dom hissar upp den) ser det ju allt annat än original ut, varför jag är lite närvös för att sånna saker ska ge en 2a (ändrad motor)
    Mvh Timmy

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    631
    Bilden är inte klickbar.

    Han gilla nog inte ormarna där

  19. #19
    chippet är det anpassat för turbo?,
    försöker du lura bilprovningen genom att sänka laddtrycket
    men bibehålla bensintillförselnP=

    vad blir det för avgasvärden, om inte dåliga.

    exemplis skulle jag kunne säga att normalt förbränningen påverkas
    stort av bensin/luft blandningen. och dataprogrammerat chip styrs inte efter hur stort laddtrycket är.

    det är därimot laddtrycket som anpassas efter mängden soppa.
    med andra ord, man kan inte bara dra ur säkringen utan att det
    blir en fel blandning. luft/bränsle.

    desutom får du kalla och sotiga och värdlös förbränning. och du förstör katalysatorn.

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    Citat Ursprungligen postat av TomasAndersson
    chippet är det anpassat för turbo?,
    försöker du lura bilprovningen genom att sänka laddtrycket
    men bibehålla bensintillförselnP=

    vad blir det för avgasvärden, om inte dåliga.

    exemplis skulle jag kunne säga att normalt förbränningen påverkas
    stort av bensin/luft blandningen. och dataprogrammerat chip styrs inte efter hur stort laddtrycket är.

    det är därimot laddtrycket som anpassas efter mängden soppa.
    med andra ord, man kan inte bara dra ur säkringen utan att det
    blir en fel blandning. luft/bränsle.

    desutom får du kalla och sotiga och värdlös förbränning. och du förstör katalysatorn.

    Nu får du ta och trycka pedalerna bakåt och stanna, sen lutar du cykeln mot närmaste träd.......


    Du har totalt fel i dina påståenden!!!

    Om laddtrycket som i detta fall sänks genom att man tar bort säkringen till magnetventilen så motorn max kan få grundtryck, så kommer bränsleblandning och tändpunkt att bli den rätta för det laddtryck som då blir när man gasar iväg.

    Orsaken till detta är ju att programmen normalt ska vara mappade för alla tryckförhållanden som kan bli inom det område som programmet är gjort för

    Hur sjutton skulle det annars bli om man inte gasar fullt på 1,3 bar utan bara kör på landsvägslunk i 90 med mycket lågt eller inget laddtryck utan undertryck i insuget????

    Så, du har fel, tändning och bränsle är och blir anpassat till de lägre laddtrycken om t ex. magnetventilen sätts ur spel. Det är laddtrycket som är en av huvudfaktorerna som styr vilken tändpunkt och bränslemängd det skall vara i en given körsituation, inte tvärt om som du tror.

    Och därför ska normalt inget knas med avgasvärden uppstå vid besiktning med magnetventilen inaktiverad


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

Liknande ämnen

  1. Besikta bilen utan nivåreglerningssensor
    Av Ola0007 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-07, 10:36
  2. Besikta bilen utan dragkrok, problem ?
    Av Brandten i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-11-10, 14:36
  3. Besikta bilen med extraktor ?
    Av Brandten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-10-06, 23:07
  4. Besikta bilen utan dörrsidor
    Av drzero i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 18:33
  5. besikta bilen..
    Av cigge i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-01-13, 11:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •