Visa resultat för omröstning: Hur göra med växellåda vid trim, <300 hk

Antal röster
9. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Renovera den som sitter där nu

1 11,11%
  • Köpa beg. org. extralåda, renovera

1 11,11%
  • Köpa beg. annan sort, renovera/renoverad

1 11,11%
  • Köra på så länge det håller

6 66,67%
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Växellådsalternativ, 9-5 -00

Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Medlem#
    6069

Växellådsalternativ, 9-5 -00

Jag har idag Nordic steg 1 men grunnar på att mosa på lite till. Planen är att landa på ca 280 pållar utan dieselkaraktär om det nu finns någon sådan mjukvara.

OM jag bestämmer mig för att trimma lite mer så kommer transmissionen behöva lite uppsträckning. Frågan är vad?
    Som det är idag så undrar jag om inte kopplingen har något hyss för sig, den ger ibland i från sig ett mysko ljud vid dragläge/lätt slirning.
    Det får bli en aero-koppling vid byte.
    Växellådan är som vilken äldre 9-5-låda som helst, 5:an sitter lite fast när man ska lägga ur den, det känns inte jättesmidigt att växla snabbt.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Medlem#
    6922
    Går i samma tankar att göra något åt lådan. Varit inne på en förstärkning men är väldigt sugen på annan låda. F28 eller F40. Har dock ingen aning vilken som passar bäst / mest bulton på 9-5. Sen har jag ingen aning hur jag ska göra åt bultmönstret heller då jag inte kan svetsa.

Nu vet jag inte om du behöver gå så långt för ett 280hk låter som ett steg3/4 men det beror på hur du ska använda den. Sen är det självklart mycket roligare att köra utan att gå att grubbla på lådan. Själv kör jag Steg 3 liknande och skjöt kopplingen för en vecka sedan. Kör alltid med radion på högsta så lade inte märke till några missljud. Var när jag skulle om en Ford Ka jag stämplade trean från 80 och märke att jag låg kvar i jämhöjd med Ka:n . Men det är fullt möjligt att koppling slirar sin sista varv och då kan man ju ta tag i lådan när ändå allt ska ner.

MvH
    -FaeN

Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Kör med huvet så går det bra. Men om du vet att den kommer gå åt fanders, kör sönder lådan som sitter på nu. Enda risken är väl TTR, men ny koppling till en F40 behövs väl iallfall.

mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Medlem#
    6922
    TTR? :O

MvH
    -FaeN

Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Citat Ursprungligen postat av FaeN
    TTR? :O

MvH
    -FaeN
    Haha vilken nörd ja kände mig som nu.. använder sådana förkortningar..

Totalt Transmissions Ras Lådan, lamell, tryckplatta, drivaxlar.. allt söndersmulat = TTR

edit. Den här killen har lyckats bra med tidigare beskrivet förlopp. http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=110704
    Tror faktiskt det är från nåt av hans inlägg jag snappat upp "ttr" tillochmed.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Medlem#
    6922
    Ah, haha. Hade aldrig listat ut de

MvH
    -FaeN

Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Om du inte har några problem med lådan nu så skulle jag ha fortsatt att köra med den som den är. I med ny olja och tuta på...

Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Du behöver inte byta låda om du har ca 300 Hk. Se till att inte segdra på låga växlar och att du inte stämplar fullt på ettan och tvåan så ofta. Det är diffen som brukar ge sig. Arllyväxlingar är ju inte heller att föredra. Koppling räcker med en aerokoppling. Pallar upp till ca 420Nm eller något liknande. Kör med huvudet och växla växla växla.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •