Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Oilsludge och Bräkleen? (EDIT: Rasad motor, FIXAT)

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665

    Oilsludge och Bräkleen? (EDIT: Rasad motor, FIXAT)

    Hallå.

    Nu är jag inte speciellt drabbad av oilsludge men lite olja drar den nog allt.
    Tänkt nu inför höstens oljebyte ge motorn en lite större genomgång.
    Jag tänkte bla plocka bort oljetråget och rengöra det vid behov. Men jag har även sett att det har skrivits att man kan spruta in 5-56 i cylindrarna som får rinna igenom för att få bort koks från kolvringarna. Nu till frågan, hur skulle det bli om man sprutar in Bräkleen istället. Min erfarenghet av det är att det löser det mesta som finns.

    Så vad tror ni är bäst, 5-56 eller Bräkleen?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679
    5-56 eller WD40, bräkleen må vara effektivt men dunstar för snabbt. Det andra gucket ligger kvar längre och löser därmed upp skiten.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Tack för det svaret

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    5-56 eller WD40, bräkleen må vara effektivt men dunstar för snabbt. Det andra gucket ligger kvar längre och löser därmed upp skiten.
    Hum... tämligen tveksam till att det skulle vara så lätt. När inte ens en sk. "engineflush" fixar detta så löser inte 556 det heller. Bekymret är att det inte finns nåt oljetryck bakom oljeringarna och därför svårt att få dit något slags rengöringsmedel utan att bomba isär maskin helt. Med tanke på hur det brukar se ut i kolvringspåren på oilslugdedrabbade maskiner så är total demontering tyvärr enda riktiga lösningen. Vilket ifs. inte är ett jättejobb i sej och görs med maskin kvar i bilen om man vill.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679
    Hej!

    Det kemiska bakom lägger jag åt sidan, flera trovärdiga källor påstår detta.

    2dl wd40 i varje cylinder, låt stå över natten. Sug ur ev kvarvarande. Byt olja två gånger.

    Prova.

    Mvh
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Hmmmm, tydligen så behöver jag ingen 5-56 eller WD40 för jag har bra vevhusventilation på min motor...


  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426


    Vad har hänt ?
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic


    Vad har hänt ?
    Acceleration på trean och sedan bestämde sig tydligen en kolv att den inte ville vara med längre...

    Hände för två timmar sedan så jag har inte kollat noggrannare än sådär...

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Tog en mycket snabb titt på vägen bakom bilen (tvåfilig 90 sträcka så man springer inte fram och tillbaks där mitt i rusningstrafiken) och detta var de enda två bitar jag han hitta innan min bogsering kom, och detta trots att det rasslade friskt under bilen.



    Delen till vänster ser ut som kolv och det andra är vanligt motorblock.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679
    Den var ordentlig... Undrars om det inte är kopplat till den "magiska gränsen för kolvhaveri T7".

    I med beggat block och på't igen bara.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic


    Vad har hänt ?
    Acceleration på trean och sedan bestämde sig tydligen en kolv att den inte ville vara med längre...

    Hände för två timmar sedan så jag har inte kollat noggrannare än sådär...
    Trist som f'n hörru!! Behöver du hjälp så hör av dej. Kamraten i granngårn kör ett privat race i fråga om motorenoveringar, han är oerhört kunnig, nogrann och har rest "the hard way" i fråga om motoras + jobbat hos en "av de stora i stan" i x-antal år.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Den var ordentlig... Undrars om det inte är kopplat till den "magiska gränsen för kolvhaveri T7".

    I med beggat block och på't igen bara.
    Men, men jag ligger ju 30 hk under...
    Klart det har med det att göra, trist att det drabbade mig bara...

    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Trist som f'n hörru!! Behöver du hjälp så hör av dej. Kamraten i granngårn kör ett privat race i fråga om motorenoveringar, han är oerhört kunnig, nogrann och har rest "the hard way" i fråga om motoras + jobbat hos en "av de stora i stan" i x-antal år.
    Jag som hade tänkt flirta med dig i vinter angående rostlagning på en viss cab men det lades ju snabbt på is nu. Skall se vad som behöver göras, kanske hör av mig.

    So det känns spontant nu så är det ju en helt ny motor som behövs då allt i blocket är skrot och toppen lär nog inte vara så fin. Frågan är om turbon har fått äta metallspån eller inte. Så varför inte i med ett 9000 block och en BioPower topp och sedan köra med etanol...

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Så varför inte i med ett 9000 block och en BioPower topp och sedan köra med etanol...
    Det är ALDRIG fel med en T5 kort-botten.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave

    So det känns spontant nu så är det ju en helt ny motor som behövs då allt i blocket är skrot och toppen lär nog inte vara så fin. Frågan är om turbon har fått äta metallspån eller inte. Så varför inte i med ett 9000 block och en BioPower topp och sedan köra med etanol...
    Jopp är nog sant men den bör du ju oxå göra i ordning hundra i alla fall om du tänkt behålla skåpet.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Såhär såg tändstiftet på fyrans cylinder ut, den har vist fått äta lite kolv.
    Någon som tror att toppen har klarat sig?


  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Någon som tror att toppen har klarat sig?
    Ja..........
    Allt skit har väl åkt ut i de små ventilationsluckorna i blocket

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    81
    Faan va tråkigt ,hoppas att det går bra för dig med renovering
    Saab 9-5 Aero SC Aut -02 Maptun Steg 4+ 390HP/490NM

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Såhär såg tändstiftet på fyrans cylinder ut, den har vist fått äta lite kolv.
    Någon som tror att toppen har klarat sig?


    Nä, men jag har en T5 topp liggandes om du behöver sen..
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Skulle behöva lite tips och idéer...

    Det finns ju så många sätt att få ihop en fungerande motor att huvudet snurrar runt på en. Jag kan iallafall fastslå att det är en T7 topp som skall in i bilen. Sedan kommer det svåra, jag har tolkat det såhär iallafall.

    T5 block, stackar och kolvar: "Stabilt" och relativt billigt.
    T7 block, stakar och smidda kolvar: Stabilt och har lägre kolvhastighet än T5, dyrare dock.

    Vad säger ni, uppväger den lägre kolvhastigheten i T7 det lite högre priset om man i framtiden gärna skulle vilja trimma en bit till?

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679
    "En bit till"? Mig veterligen rullar där en del T5 bottnar med 500+hk. Ska man varva pälsen ur den kan det däremot vara i åtanke. Men får man bara resten av drivlinan att hålla kan man plocka många roliga hk utan att varva mer än 7500 sisådär.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 SS, edit: Oljeläckage motor.
    Av 7an i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-04-19, 02:04
  2. slutstegs problem! EDIT: FIXAT
    Av orgish i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 21:21
  3. Mysko koppling (og900) *edit* fixat nu
    Av Davidt8 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-05, 18:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •