Sidan 9 av 11 FörstaFörsta ... 7891011 SistaSista
Resultat 161 till 180 av 220

Ämne: FAQ: Batteribyte larmsirén OG9-5 (OG9-3) (tappade bilder) Video

  1. #161
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Även om du skrivit i FAQ så kolla denna tråden.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1419288
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  2. #162
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 260
    Citat Ursprungligen postat av bitley Visa inlägg
    Jaha, vintern är här och min 9-5 2,3 '03 står å testar sångrösten ibland. Att åtgärda något i det här vädret är bara att fetglömma. Så kan man köra med att låsa med nyckel i stället för fjärr bara helt enkelt? Bad om ursäkt till mina grannar, lite urskuldande sådär. De svarade skrattandes: "Men det är ju en Saab du har." ...'''
    Lås med nyckel bara så slipper du larmet. Det blir inte aktiverat då.

  3. #163
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    248
    Även jag gav mig på detta idag.
    Bil: 9-5 Aero 2004

    Min har spontanlarmat vid något enstaka tillfälle i någon sekund/gång. Det hela började nu när det började bli kallt i nov-dec.
    Inte haft något felmeddelande i SID.

    Det som var mest tålamodskrävande var att få av sirenen. Sitter lite trångt, men gör man enligt denna guide så går det till slut

    Min siren var limmad.
    Använde mig av Biltemas variant på dremel för att såga upp den.

    Tog bort jumpern för att göra kretskortet strömlöst.
    Mätte batterierna obelastade:
    3,08V resp 3,09V. Så jag lät de sitta kvar.
    Kondensatorerna såg fina ut.

    Gick över samtliga lödpunkter för batteri och kondensatorer med lödkolv.
    Satte tillbaka jumpern.

    Testade att koppla på sirenen på bilen lite löst och vred om tändningen några gånger.
    Inget felmeddelande. Testade även att larma på och av. Det hela fungerade bra.

    Kopplade loss larmet och borrade upp hålen för skruvarna som det tidigare står beskrivet. Borrade bara upp de mittersta och skruvade ihop höljet med två skruvar. Tätade därefter med limpistol/smältlim.

    Monterade tillbaka sirenen, understa skruven först, sen översta skruven och sist kontakten. Ett tips är att kolla så sladden hamnar rätt så den räcker. Den ska ligga till höger om sirenen.

    Nu återstår det att se om det hjälpt.

    Tack för en suverän guide!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    //Niklas
    Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
    Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
    Tillgång till Tech 2

  4. #164
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    406
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av alexander.fele Visa inlägg
    Hallåj igen.

    Tänkte ta å fixa larmet.

    Kommer köpa mig dessa batterier som jag förstått är rätt sort. Länk

    Samt att jag tänkte passa på att byta kondingarna när man ändå håller på, varför inte liksom. Har kollat runt på forumet och ännu en gång om jag förstått rätt så gör volt-antalet inte så mycket så länge det är likadana/över de som sitter i (Syftar på 10µF kondingen).
    Alltså bör dessa vara rätt? Bild

    Tänkte de är bäst att höra med er innan man lägger order

    Uppdatering: Beställt, fått och lött ihop, bara till att testa.
    Hej,
    Gick det smärtfritt att beställa hem batterierna? beställde du från länken i ditt inlägg? Jag har också beställt likadana Lithiumbatterier från en annan ebay handlare i UK. Paketet försvann dock spårlöst vid utrikeshanteringen på Royal Mail i England för 3 veckor sedan. Antagligen har mina batterier råkat ut för "destruktion" enl säkerhetsbestämmelser! se länk! Jag skickade även en förfrågan till Kina i går och fick svaret att dom inte heller längre kan skicka Lithiumceller på gr. av säkerhetsbestämmelser.. Så om du fick hem dina batterier från UK måste du haft tur. Så jag vete katten hur jag ska få hem dessa SANYO CR17335

    https://tamebay.com/2012/11/royal-ma...batteries.html

  5. #165
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #166
    Sugmotor NiklasWs avatar
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Nacka Stockholm
    Inlägg
    32

    Larmproblem

    Hej,

    Jag har problem med larmet på min 9-5 kombi 2.0t biopower från 2005. Färddatorn har sagt i över ett års tid, inte alltid men ibland särskilt när jag åkt en bit, stannat och sedan ska åka igen att larmet är ur funktion och jag ska kontakta verkstad. Senaste veckorna har larmet gått igång av sig självt, allt från 2 sekunder till jag själv stänger av det. Och idag samma sak men 10 minuter efter jag stängt av och bilen var öppen gick larmet igen!!??

    Eftersom jag bor i Spanien har jag lite svårt att få tag på kontakter och kopplingar för att kunna koppla upp bilen mot en dator så det jag kan göra måste göras "manuellt". Min fråga är naturligtvis vad det kan bero på? De gånger larmet går igång är förmiddag när fukten släpper eller kväll när fukten tilltar.

    Kan jag stänga av larmet via säkring eller annat men behålla centrallåset och funktionerna i nyckeln och startspärren? Vad annat kan jag göra förutom det som beskrivs i en tråd här där han byter skrikan och andra komponenter? Jag är hyfsat teknisk men blivit lat och om du har den största vänligheten att hjälpa mig så använd inte förkortningar och liknande för olika komponenter utan använd talspråk så är jag dig evigt tacksam!

    Hoppas på hjälp!

  7. #167
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    269
    Medlem#
    9929
    Batterier och/eller kondensatorer/lödningar som gett upp i larmsiren är vanligt.

    Kika exempelvis på: http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/...tery/intro.asp alternativt googla på: Saab larmsiren batterier. Ska gå att programmera bort larmet med Tech II (Handdator/analysverktyg för SAAB/GM).

    MVH
    Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II

  8. #168
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    406
    Medlem#
    -
    Kan bekräfta att det går bra att avaktivera larmet med Tech2.

  9. #169
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Återigen, finns MASSOR att finna om du söker på forumet eller googlar.
    För att sammanfatta så;
    Quickfix är att lossa vänster framhjul & innanför stänkskydd. Siren sitter monterad i framkant av vänster hjulhus. Koppla loss den så kommer den inte larma mer. Dock kommer SID antyda att du behöver göra någonting. Lösning på det är att med TECH2 välja bort den.
    Korrekt lösning är givetvis att löda om eller fixa på adekvat sätt för både din egna skull eller efterkommande ägare.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  10. #170
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Har koll på alla delar i denna reparation men hittar inga bra leverantörer av batterierna. Är sugen på att köpa vanliga cr123a, men är fundersam på hur jag får dit lödöron. Hur har ni gjort?

    Speedparts säljer, men det blir rätt dyrt. Ebay har vanliga cr17335 med lödöron, de tar dock $30 i frakt och kommer ta lång tid att få.

    Håller på och förbereder en video-guide för detta och hoppas det blir "spiken i kistan" för alla framtida frågor och funderingar om renovering av larmsirenen
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  11. #171
    Köpte på speedparts för ett par år sen. Funkar perfekt än idag!

  12. #172
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Etnoy Visa inlägg
    Har koll på alla delar i denna reparation men hittar inga bra leverantörer av batterierna. Är sugen på att köpa vanliga cr123a, men är fundersam på hur jag får dit lödöron. Hur har ni gjort?

    Speedparts säljer, men det blir rätt dyrt. Ebay har vanliga cr17335 med lödöron, de tar dock $30 i frakt och kommer ta lång tid att få.

    Håller på och förbereder en video-guide för detta och hoppas det blir "spiken i kistan" för alla framtida frågor och funderingar om renovering av larmsirenen
    Programmera in tutan istället.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #173
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Köpte på speedparts för ett par år sen. Funkar perfekt än idag!
    Bra att veta! Dock rätt dyra :-/

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Programmera in tutan istället.
    Bra idé, har dock tänkt att fixa till sirenen så jag får till en film om just det
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  14. #174
    Kan du berätta mer om hur det görs? :-)

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Programmera in tutan istället.

  15. #175
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Fick hjälp med det.

    Hann tyvärr inte kolla upp hur det var gjort själv, sålde den igår.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  16. #176
    Får gräva i det då ;-)

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Fick hjälp med det.

    Hann tyvärr inte kolla upp hur det var gjort själv, sålde den igår.

  17. #177
    https://www.garaget.org/?car=378318&image=3575621

    Köptes hos Classe för en bråkdel av SP´s pris.
    Fila bort lacken på anslutningarna och löda manuellt dit egna lödöron.

    Lycka till!

    Citat Ursprungligen postat av Etnoy Visa inlägg
    Har koll på alla delar i denna reparation men hittar inga bra leverantörer av batterierna. Är sugen på att köpa vanliga cr123a, men är fundersam på hur jag får dit lödöron. Hur har ni gjort?

    Speedparts säljer, men det blir rätt dyrt. Ebay har vanliga cr17335 med lödöron, de tar dock $30 i frakt och kommer ta lång tid att få.

    Håller på och förbereder en video-guide för detta och hoppas det blir "spiken i kistan" för alla framtida frågor och funderingar om renovering av larmsirenen

    1 användare gillar detta inlägg


    / Skåne Jonta

  18. #178
    Snyggt! Du hade också en trevlig stund innan du fick delat på sirenen ser jag... Tacka vet jag de äldre som är skruvade!

    Citat Ursprungligen postat av Skåne_Jonta Visa inlägg
    https://www.garaget.org/?car=378318&image=3575621

    Köptes hos Classe för en bråkdel av SP´s pris.
    Fila bort lacken på anslutningarna och löda manuellt dit egna lödöron.

    Lycka till!

  19. #179
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Nu har cr17335 kommit tillbaka till ebay med vettig frakt.

    http://www.ebay.com/itm/1pcs-SANYO-C...8AAOSwDmBY3iDN

    19 USD inklusive frakt för två stycken med färdiga lödöron. Köpte sådana, hoppas de kommer fort!
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  20. #180
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 260
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Fick hjälp med det.

    Hann tyvärr inte kolla upp hur det var gjort själv, sålde den igår.
    Gjordes det på verkstad med Tech2a eller någon special lösning ?

Liknande ämnen

  1. Svar: 33
    Senaste inlägg: 2016-12-17, 12:35
  2. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-05-23, 13:51
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-11-22, 11:22
  4. Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder
    Av oso i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 11:15
  5. [LÖST] Turbotrycket försvann 9000 (Bilder tappade)
    Av overlake i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-07-19, 22:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •